Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2886082_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. juni 2024
Forvaltningsretskontoret
Christina
Seeneha
Henriksen
2024-07141
3316476
Besvarelse af spørgsmål nr. 1008 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1008 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. maj 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU)
Theresa Scavenius (UFG).
Peter Hummelgaard
/
Sofie Skou Sandager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1008: MFU spm., om der i bemærkningerne til L 116 står, at denne paragraf kun angår personalesager og derfor ikke anmodninger om aktindsigt generelt
Spørgsmål nr. 1008 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren – på baggrund af at folketingsmedlem Jan E.
Jørgensen (V) har udtrykt tvivl på det sociale medie X om, hvad
lovforslag nr. L 116 giver hjemmel til, idet han skriver: “I
praksis vil navnet blive streget ud - og resten kan du godt få
aktindsigt i”, hvor Jan E. Jørgensen (V) refererer til at § 21, stk.
3, i offentlighedsloven lyder, at “Der meddeles dog ikke indsigt
i oplysninger om den ansattes navn […]” – bekræfte, at der i
lovforslagets bemærkninger står, at denne paragraf kun angår
personalesager og derfor ikke anmodninger om aktindsigt
generelt?”
Svar:
Med ændringen i offentlighedslovens § 21, stk. 3, meddeles der ikke indsigt
i oplysninger om den ansattes navn, hvis væsentlige hensyn til den ansattes
tryghed taler herimod. Ændringen omfatter alene anmodninger om
aktindsigt i konkrete personalesager som nævnt i offentlighedslovens § 21,
stk. 2.
Som anført i bemærkningerne til ændringen i offentlighedslovens § 21, stk.
3, i det nu vedtagne lovforslag forudsættes det dog, at oplysninger om
ansattes navne vil kunne undtages fra aktindsigt, uanset om oplysningerne
indgår i en konkret personalesag omfattet af offentlighedslovens § 21, stk.
2 og 3, eller en anden sag omfattet af offentlighedsloven, eller anmodningen
vedrører partsaktindsigt efter forvaltningslovens regler.
Indgår oplysningerne i en anden sag om aktindsigt efter offentlighedsloven,
forudsættes oplysningerne således at kunne undtages efter den såkaldte
generalklausul i offentlighedslovens § 33, nr. 5, jf. hensynet i
offentlighedslovens § 21, stk. 3, 2. pkt. Er der tale om en anmodning om
partsaktindsigt efter forvaltningsloven, forudsættes oplysningerne om den
ansattes navn at kunne undtages fra aktindsigt efter generalklausulen i
forvaltningslovens § 15 b, nr. 5, jf. hensynet i offentlighedslovens § 21, stk.
3, 2. pkt.
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets besvarelse af 26. april 2024 af
spørgsmål nr. 4 til L 116 fra Folketingets Retsudvalg.
Side 2/2