Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2896430_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 7022
Den 16. august 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 988 (MOF alm. del) stillet 28. juni efter ønske fra Jette
Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 988
”Hvilke
af følgende anlæg anses som udgørende en potentiel risiko for vandkvalitet og miljøfremmede
stoffer i sediment som følge af udløb, udsivning m.m.: Renseanlægget Lynetten, virksomheder på
Prøvestenen, Amager Ressource Center, KMC Nordhavn - depotet samt anlæggelsen af
Lynetteholmen, og hvor ofte er der hidtil foretaget målinger for vandkvalitet og miljøfremmede stoffer
i sediment og biota som følge af udledninger herfra og hvor ofte planlægges der sådanne målinger
fremover? Hvem foretager i givet fald sådanne målinger, og er der konstateret ændringer over tid i
sådanne målinger?”
Svar
Vores hav- og vandmiljø er mange steder belastet af en række miljøfarlige stoffer, som skyldes tidligere
tiders udledte og benyttede stoffer, som i dag er helt eller delvist reguleret. Det ændrer naturligvis ikke
på, at vi fortsat skal arbejde på at mindske udledningen af miljøfarlige stoffer, som sker i dag.
Spørgsmålet har desuden været forelagt Miljøstyrelsen, der oplyser følgende:
”Bekendtgørelse
nr. 1433 af 21. november 2017 om krav til udledning af visse forurenende stoffer til
vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og havområder fastsætter nærmere regler om udledning af
miljøfarlige forurenende stoffer til overfladevand. Ifølge bekendtgørelsen skal miljømyndigheder ved
meddelelse af tilladelse til udledning af miljøfarlige forurenende stoffer fastsætte vilkår, der blandt
andet sikrer, at udledningen ikke påvirker overholdelse af fastsatte miljøkvalitetskrav i det eller de
berørte overfladevandområder. Miljøstyrelsen lægger til grund, at gældende tilladelser til udledning af
miljøfarlige forurenende stoffer fra de af spørgeren nævnte virksomheder og anlæg er meddelt i
overensstemmelse med reglerne, og at de derfor ikke udgør en risiko for vandmiljøet. Miljøstyrelsen
er miljømyndighed for Amager Ressource Center (ARC) og Kalvebod Miljøcenter (KMC)
Nordhavnsdepotet. For de øvrige af de af spørgeren nævnte virksomheder og anlæg er det Københavns
Kommune, der er miljømyndighed.
Målinger af forekomst af miljøfarlige forurenende stoffer i overfladevandområder, herunder kystvande
og territorialfarvande, indgår i det nationale overvågningsprogram NOVANA. Den nationale
overvågning er tilrettelagt med henblik på at tilvejebringe et generelt overblik over miljøtilstanden i
vandområderne og følge udviklingen heri og omfatter generelt ikke målinger i forbindelse med
konkrete udledninger. Målinger i sediment og biota foretages som udgangspunkt hvert sjette år - i
biota dog i enkelte tilfælde hvert tredje år. Den nationale overvågning af overfladevandområder
varetages af Miljøstyrelsen.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 988: MFU spm. om, hvilke af følgende anlæg anses som udgørende en potentiel risiko for vandkvalitet og miljøfremmede stoffer i sediment som følge af udløb, udsivning m.m.: Renseanlægget Lynetten, virksomheder på Prøvestenen, Amager Ressource Center, KMC Nordhavn - depotet samt anlæggelsen af Lynetteholmen
Miljøstyrelsen har i forbindelse med vandområdeplaner 2015-2021, marin tilstandsvurdering 2021 og
vandområdeplaner 2021-2027 vurderet overvågningsresultater og klassificeret tilstanden i kystvandet
’Nordlige
Øresund’ (ud til 1 sømil fra basislinjen) og territorialfarvandet
’Øresund’
(1-12 sømil fra
basislinjen) med hensyn til forekomst af miljøfarlige forurenende stoffer. Tilstanden i kystvandet
’Nordlige Øresund’ blev
hver gang klassificeret som værende ikke-god, blandt andet som følge af
overskridelse af miljøkvalitetskrav for kviksølv og BDE (bromerede diphenylethere), der blandt andet
anvendes som flammehæmmer i elektronik. Tilstanden i
territorialfarvandet ’Øresund’
blev i
forbindelse med vandområdeplaner 2015-2021 klassificeret som værende god og i forbindelse med
både marin tilstandsvurdering 2021 og vandområdeplaner 2021-2027 klassificeret som værende ikke-
god, blandt andet som følge af overskridelse af miljøkvalitetskrav for bly og cadmium. Der ses dermed
en uændret tilstand for kystvandet ’Nordlige Øresund’ og en forringelse af territorialfarvandet
’Øresund’.
Miljømyndigheder skal ifølge bekendtgørelse nr. 797 af 13. juni 2023 om indsatsprogrammer for
vandområdedistrikter opspore kilder til miljøfarlige forurenende stoffer, som hindrer opfyldelse af de
fastlagte miljømål, herunder overskrider fastsatte miljøkvalitetskrav. Hvor der er konstateret
overskridelse af miljøkvalitetskrav, og overskridelsen kan henføres til en eller flere konkrete
udledninger, skal myndigheden om nødvendigt revidere gældende godkendelser og tilladelser, hvor
der er hjemmel hertil i pågældende sektorlovgivning.”
Magnus Heunicke
/
Rasmus Moes
2