Effektvurderinger af klimaløsning for landbruget mv.
25. juni 2024
Nedenfor præsenteres de væsentligste resultater ved en CO
2
e-afgift på udledninger
fra husdyr fra 2030 med en marginal sats på 300 kr. pr. ton CO
2
e og et gennemsnit-
ligt bundfradrag på 60 pct., svarende til en effektiv afgiftssats på 120 kr. pr. ton
CO
2
e i 2030. Afgiften indfases lineært fra 2030 til 2035 til en marginal sats på 750
kr. pr. ton CO
2
e med et gennemsnitligt bundfradrag på 60 pct., svarende til en ef-
fektiv afgiftssats på 300 kr. pr. ton CO
2
e. Dertil indgår effekter fra tilskud til redu-
ceret gødningsanvendelse på 750 kr. pr. ton CO
2
e ved omlægning af den direkte
landbrugsstøtte fra 2028.
Modellen indeholder dertil følgende elementer:
En
tilskudsordning til lagring af biokul
produceret ved pyrolyse.
Der gives
tilskud til omkostningerne til fodertilsætningsstoffer
til og med
2031 svarende til den del af omkostningerne, der er højere end den marginale
afgiftssats iht. EU’s statsstøtteregler.
Der gennemføres en
harmonisering af afgift på F-gasser
på 750 kr. pr. ton
CO
2
e (ikke landbruget).
Regulering af udledninger fra
kulstofrige landbrugsjorde
(afgift kombineret
med tilskud til omkostninger til vådlægning) mhp. udtag af 140.000 hektar lav-
bundsjorder inkl. randareal.
Der skabes de økonomiske rammer for, at der kan etableres
250.000 ha ny
skov
frem mod 2045 ved tilskud til privat skovrejsning og statslig skovrejsning.
Tabel 1
De væsentligste resultater for modellen
Afgiftssats for
husdyr (før/ef- CO
2
e-reduk-
ter bundfra-
tioner
1)
drag)
Kr./ton CO
2
e
2030
2035
300/120
750/300
Mio. ton
1,8
3,3
Stigning i pri-
ser på mejeri-
og slagteri-
produkter
2)
Pct.
0,9
1,5
Strukturef-
fekter
1)
Mio. ton
CO
2
e
0,5
0,6
Struktureffekter
andel
Pct.
29
18
Produktions-
fald, samlet
Pct.
4,3
6,4
Anm.: Satser vises i 2022-priser. Afgifterne indekseres løbende med det generelle prisniveau.
1) I de angivne CO
2
e-reduktioner er der ikke taget højde for tilbageføring af afgiftsprovenuet til
landbrugserhvervet.
2) Den gennemsnitlige prisstigning fra mejeri- og slagteriprodukter er beregnet som prisændringerne på de
danske mejeriers og slagteriers fødevareleverancer til de danske husholdninger i 2030 vægtet med hushold-
ningernes forventede forbrug af disse fødevarer i 2030, før de har tilpasset deres forbrug til afgiften.
Kilde: Finansministeriet.
I
tabel 2
vises eksempler for, hvordan priserne på danskproducerede varer fra slag-
terier og mejerier påvirkes.