Beskæftigelseseffekter af klimaløsning for landbruget mv.
28. juni 2024
Nedenfor præsenteres beskæftigelsesskøn ved en CO
2
e-afgift på udledninger fra
husdyr fra 2030 med en marginal sats på 300 kr. pr. ton CO
2
e og et gennemsnitligt
bundfradrag på 60 pct., svarende til en effektiv afgiftssats på 120 kr. pr. ton CO
2
e i
2030. Afgiften indfases lineært fra 2030 til 2035 til en marginal sats på 750 kr. pr.
ton CO
2
e med et gennemsnitligt bundfradrag på 60 pct., svarende til en effektiv
afgiftssats på 300 kr. pr. ton CO
2
e. Dertil indgår effekter fra tilskud til reduceret
gødningsanvendelse på 750 kr. pr. ton CO
2
e ved omlægning af den direkte land-
brugsstøtte fra 2028.
Modellen indeholder dertil følgende elementer:
En
tilskudsordning til lagring af biokul
produceret ved pyrolyse.
Der gives
tilskud til anvendelse af fodertilsætningsstoffer.
Med
Aftale om
Deludmøntning af Grøn Fond
er der reserveret midler hertil frem til 2030. Af
Aftale
om et Grønt Danmark
fremgår, at der fra 2028 og frem lægges op til, at tilskuddet
finansieres inden for rammerne af EU’s landbrugsstøtte.
Der gennemføres en
harmonisering af afgift på F-gasser
på 750 kr. pr. ton
CO
2
e (ikke landbruget).
Regulering af udledninger fra
kulstofrige landbrugsjorde
(afgift kombineret
med tilskud til omkostninger til vådlægning) mhp. udtag af 140.000 hektar lav-
bundsjorder inkl. randareal.
Der skabes de økonomiske rammer for, at der kan etableres
250.000 ha ny
skov
frem mod 2045 ved tilskud til privat skovrejsning og statslig skovrejsning.
CO
2
e-afgiften på udledninger fra husdyr og tilskud til reduceret gødningsanvendelse
ved omlægning af den direkte landbrugsstøtte forventes at indebære et fald i be-
skæftigelsen i dansk landbrug samt i de relaterede følgeindustrier og i brancher, som
leverer input til landbruget. Omvendt vil de øvrige forslåede tilskud til bl.a. øget
privat skovrejsning og pyrolyse medføre en stigning i beskæftigelsen i land- og skov-
brugssektoren samt øvrige dele af økonomien.
Der er i beregningerne skønnet over beskæftigelseseffekterne af CO
2
e-afgift på hus-
dyr, regulering af gødning samt skovrejsning. Der er i beregningerne ikke taget
højde for evt. beskæftigelsesændringer som følge af støttepuljer til lagring af biokul
produceret ved pyrolyse og styrket indsats for klimateknologiudvikling. Med den
støttepulje, som der er lagt op til at afsætte til lagring af biokul, kan der isoleret set
være en positiv effekt på beskæftigelsen i både landbrug og følgeerhverv samt
bygge- og anlægsbranchen. Endvidere er der i beregningerne ikke taget højde for
tilskud til vådlægning af kulstofrige landbrugsjorder, der dog forventes at have be-
grænsede beskæftigelseseffekter.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at modellen i 2030 vil indebære fald i be-
skæftigelsen i land- og skovbrug (inkl. følgeerhverv) på ca. 1.550 personer svarende
til ca. 2 pct. af den fremskrevne beskæftigelse i land- og skovbrugssektoren (inkl.