Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2890486_0001.png
NOTAT
Cirkulær Økonomi og Affald
J.nr. 2022 - 28028
Ref. joalh
Den 8. februar 2024
Eternitplader i Limfjorden ved offentligt tilgængeligt område
ved Mølholm
Problemstilling
Aalborg Kommune (”Kommunen”) har rettet henvendelse til Miljøstyrelsen for at
få belyst myndighedsforholdet vedrørende indsamling og oprydning af
eternitplader, som flyder i Limfjorden. Kommunen har oplyst, at eternitpladerne
er placeret af ukendte aktører. Der er altså tale om henkastet og herreløst affald.
Miljøstyrelsen vil med nærværende notat søge at redegøre for hvilken myndighed,
som er pligtig til at indsamle eternitpladerne, og om der er en sådan forpligtigelse.
Vurdering
Det er Miljøstyrelsens vurdering, at den myndighed, som er pligtig til at indsamle
og/eller håndtere eternitpladerne er Kommunen.
Det gælder generelt for alle kommuner i Danmark, at kommunerne har ansvaret
for at håndtere alt affald fra husholdninger samt alt affald fra erhverv til
forbrænding og deponering, jf. miljøbeskyttelseslovens § 45.
Dette skal kommunerne sørge for, via affaldsordninger som sikrer, at ordningerne
lever op til kravene, som fremgår af affaldsbekendtgørelsen.
Hvordan kommunerne vil gennemføre efterlevelsen af reglerne i henhold til
affaldsbekendtgørelsen, er der ikke lovhjemlede formkrav til. Det er dermed op til
den enkelte kommune at indrette affaldsordningerne efter eget ønske.
Det er dermed Miljøstyrelsens vurdering, at hvordan Kommunen i nærværende
sag ønsker at handle i forhold til det henkastede og herreløse affald i Limfjorden,
er ikke en beslutning som Miljøstyrelsen træffer, men op til Kommunen selv at
beslutte.
Denne vurdering tager hjemmel i henhold til Miljøbeskyttelseslovens §§ 68 og 85,
stk. 1.
Miljøstyrelsen
• Tolderlundsvej 5 • 5000 Odense C •
Tlf. 72 54 40 00
• CVR 25798376 • EAN 5798000860810 • [email protected] • www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 953: MFU spm. om hvornår departementet og ministeren blev oplyst ift. de uregulerede deponier og huller i lovgivningen
Sagsfremstilling
Miljøstyrelsen vil med nærværende notat søge, at foretage en vurdering af, hvorvidt det er en
kommunal eller statslig opgave, at indsamle eternitplader i en del af Limfjorden, som løber gennem
området Mølholm ved Aalborg.
Denne konkrete problemstilling tager, som det fremgår indledningsvist i nærværende notat,
udgangspunkt i, at der er gjort fund af eternitplader i havområdet ved Mølholm samt på kysten.
Området hvor eternitaffaldet er fundet er i dag benyttet som offentligt område for den almindelige
borger.
Kommunen har over for Miljøstyrelsen oplyst, at Kommunen anser affaldet som herreløst og henkastet
affald.
Spørgsmålet er herefter, hvem der skal rydde op, når der konstateres ulovligt henkastet affald?
I henhold til miljøbeskyttelsesloven skal et ulovligt forhold udbedres ved at påbyde forurener at rydde
op. Et påbud i en sag, hvor der ikke kan fastslås en ansvarlig for det henkastede affald er imidlertid
ikke muligt.
Det er Kommunen, som er påbudsmyndighed, og det er derfor også Kommunen, som bærer
bevisbyrden for, at et påbud gives til den korrekte adressat. I nærværende sag har Kommunen oplyst
over for Miljøstyrelsen, at Kommunen ikke kan identificere den ansvarlige, og at det henkastede affald
dermed betragtes som herreløst. Der kan ikke fastslås en ansvarlig.
Som tidligere nævnt, er området, som denne konkrete sag omhandler, kommunalt fællesareal, som
også omfatter den kystnære vandareal, som grænser op til det kommunale fællesareal, og det er
dermed, i henhold til de kommunale affaldsregulativer, Kommunens ansvar, at beslutte niveauet for
renholdelse af arealet. Det er dermed Kommunen, som skal vurdere, hvorvidt de eternitplader, som
flyder i vandet, udgør en fare for menneskelig sundhed, dyrelivets sundhed og miljøet, jf.
miljøbeskyttelseslovens §§ 43, 68 og 85, stk. 1.
Asbeststøv og asbestfragmenter udgør en alvorlig risiko for menneskers helbred, hvis disse indåndes.
Ligeledes findes der særskilte arbejdsgange, som skal gennemføres i henhold til Arbejdstilsynets
regulering, når asbestholdigt materiale skal håndteres.
Miljøstyrelsen er opmærksom på, at synet af frit flydende eternit plader i et naturskønt område kan
virke skæmmende i øjnene på beskuerne.
Her henviser Miljøstyrelsen tilbage til ovenfor nævnte om, at det er kommunerne, som selv beslutter
renholdelses niveauet ved kommunale fællesarealer, som også omfatter det kystnære vandareal, som
grænser op til det kommunale fællesareal. Det er derfor Kommunens afgørelse om, hvorvidt de
eternitplader som flyder i vandet ud for kysten til det kommunale fælles areal er omfattet af det
renholdelsesniveau, som Kommunen har fastsat for Kommunens fællesarealer.
Miljøstyrelsens vurdering af, hvorvidt Kommunen ønsker at indsamle eternitpladerne i vandet eller
afvente til de skyller ind på fastland, er hjemlet i Miljøbeskyttelseslovens §§ 68 og 85, stk. 1.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 953: MFU spm. om hvornår departementet og ministeren blev oplyst ift. de uregulerede deponier og huller i lovgivningen
Det retlige grundlag
Miljøbeskyttelsesloven
Det fremgår af miljøbeskyttelseslovens § 43, at,
”Enhver, der frembringer, opbevarer, sorterer eller håndterer affald, er
ansvarlig for, at der ikke opstår uhygiejniske forhold eller sker forurening af luft,
vand eller jord.”
Det fremgår af miljøbeskyttelseslovens § 45, stk. 1, at,
”Kommunalbestyrelsen forestår håndteringen af affald, medmindre andet er
fastsat i loven eller i regler udstedt
i medfør af loven.”
Det fremgår af miljøbeskyttelseslovens § 45, stk. 2, nr. 2, at,
”Miljøministeren fastsætter regler om kommunale affaldsordninger, herunder
om kommunalbestyrelsens pligt til at forestå indsamling og behandling af
affald,”
Det fremgår af Miljøbeskyttelseslovens § 68, at,
”Tilsynsmyndigheden skal foranledige et ulovligt forhold lovliggjort, med mindre
forholdet har underordnet betydning.”
Det fremgår endvidere af Miljøbeskyttelseslovens § 85, stk. 1, at,
”Tilsynsmyndigheden kan
undlade at behandle forhold, som den anser for at
være af underordnet betydning for miljøbeskyttelsen.”
Affaldsbekendtgørelsen
Affaldsbekendtgørelsen har blandt andre regler i henhold til
miljøbeskyttelsesloven, ophæng i miljøbeskyttelseslovens § 45, stk. 2. Det er
herefter relevant at vurderer denne konkrete sag i henhold til neden for nævnte
regler i affaldsbekendtgørelsen.
Det fremgår af affaldsbekendtgørelsens § 1, stk. 1, at,
”Bekendtgørelsen omfatter håndtering af affald, der ikke er reguleret
af anden
lovgivning, klassificering af affald, planlægning om affald, ordninger for affald,
data om affald, brug af affaldssystemer og anmeldelse af affald m.v.”
Det fremgår af affaldsbekendtgørelsens § 2, stk. 1, at,
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 953: MFU spm. om hvornår departementet og ministeren blev oplyst ift. de uregulerede deponier og huller i lovgivningen
”Ved affald forstås i denne bekendtgørelse
ethvert stof eller enhver genstand, som
indehaveren skiller sig af med eller agter eller er forpligtet til at skille sig af
med.”
Det fremgår af affaldsbekendtgørelsens § 3, nr. 26, nr. 27, nr. 28 og nr. 37, at,
”26) Håndtering: Indsamling, transport,
nyttiggørelse (herunder sortering) og
bortskaffelse af affald, herunder tilsyn i forbindelse hermed og efterbehandling af
deponeringsanlæg samt forhandleres og mægleres virksomhed.
27) Indsamling: Afhentning af affald, herunder indledende sortering og
indledende oplagring af affald med henblik på transport til et behandlingsanlæg.
28) Indsamlingsordning: En regulativbestemt ordning, hvor kommunen
overtager ansvaret for affaldets videre håndtering ved opsamlingsstedet, og som
er organiseret som en hente- eller en bringeordning.
37) Ordning: Etableres af kommunalbestyrelsen som en anvisnings- eller en
indsamlingsordning.”
Vurdering efter gennemgang af det retlige grundlag
Med henvisning til Miljøstyrelsens vurdering af hvilken myndighed, som er
ansvarlig for håndteringen af eternitplader som flyder i vandet ved det kommunale
fællesareal ved Mølholm i Aalborg Kommune, er ovennævnte retstilstand
understøttende for Miljøstyrelsens vurdering. Som det fremgår, så er det
Kommunen som er tilsynsmyndighed for håndtering af affald.
Det er samtidig Miljøstyrelsens vurdering, at der ses et afvejningsskøn, som den
pågældende tilsynsmyndighed kan foretage i de konkrete sager.
I denne konkrete sag er der dermed mulighed for Kommunen som
tilsynsmyndighed, at foretage en vurdering af om eternitpladerne som flyder i
vandet ved Mølholm udgør et ulovligt forhold, som ikke er af underordnet
betydning for miljøbeskyttelsen.
4