Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 4213
Den 11. september 2024
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 941 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har omstillet til ministeren for Grøn Trepart den 2. september 2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 941 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”I forlængelse af svar på MOF alm. del – spørgsmål nr. 115 fra den 8. december 2023 bedes ministeren
redegøre for, hvilke specifikke kriterier der anvendes, når et område vurderes til potentiel udvikling som
statslige energiparker på klima-lavbund? Ministeren bedes ligeledes redegøre for, hvordan bekendtgø-
relsen ”Bekendtgørelse om tilskud til Vand- og klimaprojekter 2023” kan effektueres, og hvordan den
harmonerer med sammensætningen af rejseholdet, hvori Naturstyrelsen ikke vil tillade VE-projekter på
klimalavbund?”
Svar
Udpegningen af energiparker efter lov om statsligt udpegede energiparker foretages af ministeren for
byer og landdistrikter. Jeg har derfor bedt om bidrag fra By-, Land- og Kirkeministeriet, der har oplyst
følgende:
”Det følger af lov om statsligt udpegede energiparker, at ministeren for byer og landdistrikter med kom-
munalbestyrelsens tilslutning kan udpege et areal som energipark, hvis 1) arealet forventes at kunne
rumme vindmøller, solcelleanlæg eller en blanding heraf med en samlet årlig elproduktion på minimum
100 GWh, og 2) nationale interesser ikke taler afgørende imod udpegningen. Det følger tillige, at mini-
steren uanset kravet i nr. 1 kan udpege et areal som energipark med henblik på at forbedre mulighederne
for etablering af PtX-anlæg og anden erhvervsmæssig bebyggelse ved landanlæg til havvindmølleparker.
Af bemærkningerne til loven fremgår det, at der i alle tilfælde skal foretages en konkret vurdering af, om
et areal er egnet som energipark, og at det alt efter de konkrete omstændigheder vil være relevant at
inddrage en række bredere hensyn i denne vurdering. Det fremgår videre, at ministeren i vurderingen
f.eks. kan inddrage hensynet til andre arealanvendelsesinteresser, herunder overlap med større sam-
menhængende forekomster af kulstofrige arealer (lavbundsarealer), hvor etablering af vindmøller og
solcelleanlæg vil kunne vanskeliggøre udtagning og vådgøring af disse arealer. Bl.a. Landbrugsstyrelsen,
Miljøstyrelsen og Naturstyrelsen inddrages for at sikre nødvendige oplysninger forud for en eventuel
udpegning af et areal som energipark.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 941: MFU spm. om, hvilke specifikke kriterier der anvendes, når et område vurderes til potentiel udvikling som statslige energiparker på klima-lavbund
Det bemærkes, at ministeren for byer og landdistrikter med en udpegning kan fastsætte en overordnet
ramme for arealets mulige anvendelse som energipark. Udpegningen medfører ikke i sig selv, at der
etableres VE, og etablering af VE i en energipark vil ikke nødvendigvis finde sted på alle dele af det
udpegede areal.”
For så vidt angår effektuering af bekendtgørelsen til Landbrugsstyrelsens ordning
Vand- og Klimapro-
jekter 2023,
er denne bekendtgørelse afløst af bekendtgørelse nr. 817,
Bekendtgørelse om tilskud til
vand- og klimaprojekter 2024 og 2025.
Bekendtgørelsen er gældende pr. 25. juni 2024. Der er ikke
tilknyttet et rejsehold til ordningen.
I forhold til rejseholdet lægges der til grund, at der i spørgsmålet henvises til VE-rejseholdet. Jeg har
hertil bedt om bidrag fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, der har oplyst følgende:
”VE-rejseholdet består af et fast tværfagligt hold af medarbejdere fra Energistyrelsen, Miljøstyrelsen og
Plan- og Landdistriktsstyrelsen. VE-rejseholdet er et centralt kontaktpunkt i staten, som står til rådig-
hed for kommunerne ift. deres arbejde med udbygningen af vedvarende energi på land. VE-rejseholdet
tilbyder faglig vejledning og sparring til kommunerne inden for en række nærmere definerede områder
relateret til udbygningen med vedvarende energi og faciliterer videndeling kommunerne imellem og
mellem stat og kommuner. VE-rejseholdet har ikke kompetence til at give tilladelser til konkrete VE-
projekter, herunder ift. VE-projekter på kulstofrig lavbundsjord eller i udtagningsprojekter såsom
klima-lavbundsprojekter.”
./.
For så vidt angår Naturstyrelsens administration af klima-lavbundsprojekter, henvises der til den sam-
tidige besvarelse af spørgsmål nr. 940 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
Jeppe Bruus
/
Anders Christiansen
2