Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2886929_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024-6140
Den 25. juni 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 891 (MOF alm. del) stillet 31. maj 2024 efter ønske fra
Carl Valentin (SF).
Spørgsmål nr. 891
”En
ny rapport fra Miljøministeriet om "Måling af partikelforureningen omkring Københavns
Lufthavn Kastrup", Aarhus Universitet, DCE
Nationalt Center for Miljø og Energi, Videnskabelig
rapport nr. 599, konkluderer, at der i dag er meget høje niveauer af ultrafine partikler i store
boligområder på Amager, der stammer fra Københavns Lufthavn. Udbygningsplanen for lufthavnen
fører til en passagervækst på 40 pct. og dermed en øget forurening af det befolkningstætte nordlige
Amager (i form af støj og partikelemissioner), som ikke er kvantificeret eller vurderet. Vil ministeren
oplyse, hvornår og i hvilken sammenhæng kommer der til at være en miljøvurdering, der reelt
vurderer konsekvenser for støj og partikelforurening på Amager af den samlede planlagte udvidelse af
Københavns Lufthavn og ikke blot af delprojekter som led i udvidelsen? Og hvad agter ministeren at
gøre for at sikre sundheden for de mange tusinde borgere på Amager i forhold til partikelforureningen
fra lufthavnen og den planlagte forøgelse heraf med lufthavnsudvidelsen?”
Svar
Jeg deler bekymringen over de målte høje niveauer af ultrafine partikler, og det er en sag, som jeg
følger tæt og tager alvorligt. Spørgsmålet er, hvordan vi omsætter vores viden om
koncentrationsniveauer i luften med ultrafine partikler til evt. helbredseffekter. Her er forskning
indenfor helbredseffekter af udsættelse af ultrafine partikler i et tidligt stadie. Jeg har bedt
Miljøministeriet afsøge mulighederne for at gennemføre en undersøgelse af, om der blandt borgere tæt
på lufthavnen kan ses helbredseffekter.
I forhold til spørgsmålet til miljøvurdering af konsekvenserne ved udviklingen af Københavns
Lufthavn, har jeg indhentet bidrag fra Transportministeriet, der er ansvarlig for Lov om rammerne for
arealanvendelse i Københavns Lufthavn, Kastrup. Transportministeriet oplyser følgende:
”Folketinget
vedtog i december 2023
Lov om rammerne for arealanvendelsen i Københavns
Lufthavn, Kastrup.
Loven fastlægger de overordnede rammer for anvendelsen af lufthavnens areal.
Loven udvider ikke lufthavnens eksisterende areal. Loven er samtidig ikke en forudsætning for, at
lufthavnen kan udvide sin kapacitet mere end den tidligere gældende lov gav mulighed for. Formålet
med loven er at understøtte, at lufthavnen udvikles hensigtsmæssigt i lyset af en forventet
passagervækst. For en uddybning af sammenhængen mellem loven og København Lufthavns kapacitet
henvises til svaret på TRU L 19 spørgsmål nr. 1. Svaret er vedlagt.
Der blev i forbindelse med Folketingets behandling af loven udarbejdet en frivillig miljøvurdering af
Plan for udvikling af Københavns Lufthavn, Kastrup.
Planen er et opstillet scenarie for en mulig
udvikling af lufthavnen på baggrund af blandt andet de ændringer, som loven giver mulighed for, og
./.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 891: Spm. om, hvad ministeren agter at gøre for at sikre sundheden for de mange tusinde borgere på Amager i forhold til partikelforureningen fra lufthavnen og den planlagte forøgelse heraf med lufthavnsudvidelsen
./.
Københavns Lufthavne A/S masterplan for udvikling af lufthavnen. Plan for udvikling af Københavns
Lufthavn, Kastrup og miljøvurderingen er vedlagt.
Det bemærkes, at Lov om rammerne for arealanvendelsen i Københavns Lufthavn, Kastrup, er en
rammelov for arealanvendelsen i Københavns Lufthavn, Kastrup, og ikke en anlægslov. De konkrete
anlægsprojekter, som lovforslaget muliggør i Københavns Lufthavn, Kastrup, vil skulle godkendes og
miljøvurderes i overensstemmelse med reglerne herom som led i den sædvanlige plan- og
miljøprocedure.”
Magnus Heunicke
/
Morten Pedersen
2