Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2913218_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 3655
Den 2. oktober 2024
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 882 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 30. maj 2024. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Per Larsen (KF).
Spørgsmål nr. 882 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
’’Fødevarestyrelsen skriver i notatet ”Besvarelse af spørgsmål fra FødevareDanmark og Dansk Industri”
omkring afskaffelse af kontrolgebyrer for ordinær kontrol, at den afsatte bevilling til gebyrafløftning for
den ordinære kontrol i engrosvirksomheder viste sig ikke at være tilstrækkelig til at dække omkostnin-
gerne til kontrollen, bl.a. som følge af flere virksomheder. I forbindelse med forhandlingerne om den
politiske aftale i 2017 oplyste ministeriet, at ca. 5.300 virksomheder kunne fritages for kontrolgebyret,
mens ministeriet i 2024 i svar på MOF alm. del
spørgsmål nr. 450 oplyser, at ca. 3.000 virksomheder
vil kunne gebyrafløftes. Vil ministeren forklare, hvordan det hænger sammen?’’
Svar
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri kan oplyse, at Fødevarestyrelsen i forbindelse med den
politiske aftale i 2017 skønnede, at ca. 5.300 virksomheder kunne fritages for betaling af gebyrer efter
den daværende kontrolmodel for engrosvirksomheder. De 5.300 virksomheder var det antal virksom-
heder, der blev opkrævet gebyr i 2016 på baggrund af det seneste regnskabsår. Den daværende kontrol-
model indebar, at hovedparten af engrosvirksomhederne var omfattet af en frekvensbaseret kontrol.
I januar 2020 blev der implementeret et nyt kontrolkoncept på fødevareområdet i forbindelse med Fø-
devareforlig 4. Det betød, at en stor del af fødevarevirksomhederne, som i det gamle kontrolkoncept var
omfattet af frekvensbaseret kontrol, fremover blev omfattet af stikprøvekontroller. Ved indførelsen af
delvis gebyrfinansiering i 2021 med henblik på at dække finansieringsmankoen på ordningen var det
alene virksomheder, der modtager frekvensbaseret kontrol, der blev omfattet, mens den stikprøvebase-
rede kontrol er fastholdt som bevillingsfinansieret. Derfor er antallet af virksomheder omfattet af gebyr-
betaling i dag lavere, end da gebyret blev afløftet.
Jacob Jensen
/
Erik Nielsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk