Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2876666_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 5885
Den 30. maj 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 874 (MOF alm. del) stillet 24. maj 2024 efter ønske fra
Marianne Bigum (SF).
Spørgsmål nr. 874
”Ministeren
bedes fremsende og kommentere høringssvaret fra Danmarks Naturfredningsforening
dateret 16. maj 2024 i sin helhed. Der henvises til MOF alm. del - bilag 490 og 491.”
Svar
Høringssvaret fra Danmarks Naturfredningsforening er vedlagt.
Det glæder mig, at der i Danmark er et engageret civilsamfund, som reagerer på de høringer, der
sendes ud. Jeg noterer mig, at Danmarks Naturfredningsforening finder det positivt, at regeringen
støtter forslaget om at revidere listerne. Desuden er DN enig med regeringen i, at en samlet sum for
pesticider ikke giver videnskabelig mening, men at det derimod giver mening, at arbejde for sumværdi
af beslægtede grupper af pesticider.
Danmarks Naturfredningsforening er af den opfattelse, at regeringen ikke bør støtte forslaget om
flytning af sediment. Ved flytning sker en frigivelse af stoffer, så koncentrationen og tilgængeligheden
øges, selv om den samlede mængde i vandmiljøet ikke er ændret. Regeringen mener, at forslaget er
nyttig ud fra et samfundsmæssigt perspektiv, idet det samtidig skal understreges, at der ikke tilføres
yderligere forurening til vandområderne. Flytning af vand og sediment muliggør samfundsnødvendige
funktioner, eksempelvis vedligeholdelse af havne og sejlrender. Det er eksempelvis væsentligt for
muligheden for at udbygge Nakskov Havn, så vi kan udskibe vindmøller fra Danmark til resten af
verden.
Danmarks Naturfredningsforening omtaler også et non-paper rundsendt af Nederlandene og støttet af
Danmark, Tyskland, Finland og Luxemburg. DN er stærkt bekymret over at Danmark er med i
initiativet, da DN mener, at det vil svække grundlæggende bestemmelser i vandrammedirektivet.
Regeringen har på intet tidspunkt støttet en generel fleksibilitet i forhold til virksomhedernes
udledninger, men alene haft et begrænset fokus på at fremme den grønne omstilling og bæredygtige
aktiviteter. Der henvises til svar på spørgsmål 871.
Endelig har Danmarks Naturfredningsforening hørt forlydender om, at det kompromisforslag, der
aktuelt er på bordet i forhandlingerne i Rådet indebærer, at de nye prioriterede stoffer først skal
opfylde miljøkvalitetskravet i 2039, og derefter kan udsættes yderligere frem til 2051. Regeringen
arbejder for kortest mulige tidshorisont for implementering, dvs. i 2033. Der henvises til svar på
spørgsmål 873.
./.
./.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 874: Spm. om fremsendelse og kommentar til høringssvaret fra Danmarks Naturfredningsforening
Jeg kan oplyse, at samlenotatet efter sædvanlig praksis forholder sig til Kommissionens forslag, og
ikke formandskabets kompromisforslag, som ændres løbende i forhandlingerne. Regeringen lægger
stor vægt på, at fristen for, hvornår der skal være opnået god tilstand for de nye stoffer sker hurtigst
muligt. Vi har derfor støttet Kommissionens forslag om 2033. Men flere medlemsstater ønsker fristen
rykket til 2039 eller endnu senere. Det støtter regeringen ikke. Danmark har spurgt Rådets Juridiske
Tjeneste om, hvorvidt
mutatis mutandis-forslaget
vil gøre det muligt at forlænge fristen frem til 2051,
forudsat betingelserne for at bruge undtagelserne i vandrammedirektivet er tilstede. Det har Rådets
Juridiske Tjeneste bekræftet. Danmark har i den forbindelse tilkendegivet, at man ikke kan støtte
forslaget, da det ikke harmonerer med regeringens prioritet om, at de nye miljøkvalitetskrav skal
gælde hurtigst muligt.
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
2