Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2876656_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 5885
Den 30. maj 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 871 (MOF alm. del) stillet den 24. maj 2024 af
Marianne Bigum (SF).
Spørgsmål nr. 871
”Hvorfor
har ministeren ikke orienteret Folketinget om, at Danmark, sammen med en række
medlemslande, har foreslået ændring af vandrammedirektivets artikel 2, nr. 43 sådan at
midlertidige forringelser i forureningstilstanden ikke længere skal betragtes som omfattet af
forbuddet i vandrammedirektivets direktivets artikel 4 imod forringelse. Ændringen foreslås for
at ophæve EU-Domstolens fortolkning i sag C-525/20. Ministeren bedes fremsende kopi af
forslaget fra Danmark, Tyskland, Holland, Luxembourg og Finland sammen med eventuelle
kommentarer fra Kommissionen og andre medlemslande. Der henvises til MOF alm. del - bilag
490 og 491.”
Svar
Jeg kan oplyse, at regeringen i forhandlingerne har støttet op om et forslag i form af et non-
paper, som skulle muliggøre konkrete aktiviteter og projekter, der understøtter og fremmer den
grønne omstilling og samlet set tilgodeser miljøet. Eksempelvis klimaprojekter og udledning af
teknisk vand fra Power-to-X anlæg. Regeringen har således på intet tidspunkt støttet en generel
fleksibilitet i forhold til virksomhedernes udledninger, men alene haft et begrænset fokus på at
fremme den grønne omstilling og bæredygtige aktiviteter.
Når der skal bygges PtX anlæg for at Danmark kan omlægge fra fossile til ikke-fossile brændsler,
skal der anvendes ultrarent vand i store mængder. Når der produceres store mængder ultrarent
vand, opstår der samtidig store mængder spildevand med høj koncentration af miljøfarlige
stoffer. Det er miljøfarlige stoffer, der i de fleste tilfælde ville ende i vandområdet alligevel, men i
lavere koncentrationer. Spildevandet skal renses med de mest avancerede teknologier, før det må
udledes. Men for enkelte stoffer findes der ikke tilgængelig teknologi, der er tilstrækkeligt
afprøvet i dag, til at der er absolut sikkerhed for, at den virker. Processen frem mod, at der er
teknologi, der med sikkerhed kan rense fuldstændigt, udgør én af de situationer, som regeringen
ville håndtere ved at støtte non-paperet.
Danmark argumenterede for, at der i de pågældende tilfælde skulle være en undtagelse for
kemiske stoffer tilsvarende den, der allerede gælder for fysiske ændringer i vandramme-
direktivets artikel 4, stk. 7. Det var der ikke opbakning til i Rådet. Som led i forhandlingerne i
Rådet har forslaget i non-paper ændret karakter, så der for indeværende nu foreligger et forslag,
der tillader midlertidig forringelse. Kompromisforslagets bestemmelse om, at midlertidig
forringelse kan tillades, støttes ikke af regeringen, idet forslaget ikke rummer regeringens
intention om at fremme den grønne omstilling og bæredygtige aktiviteter.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 871: Spm. om, at Danmark, sammen med en række medlemslande, har foreslået ændring af vandrammedirektivets artikel 2, nr. 43 sådan at midlertidige forringelser i forureningstilstanden ikke længere skal betragtes som omfattet af forbuddet i vandrammedirektivets direktivets artikel 4 imod forringelse
Ministeriet har fulgt den sædvanlige EU-procedure i sagen. Grund- og nærhedsnotat blev
oversendt til Folketinget den 14. februar 2023. Samlenotat om sagen er oversendt til Folketinget
den 23. maj 2024.
Der er i samlenotatet redegjort for regeringens holdning, herunder til fleksibilitetsønsket.
Da EU-forhandlinger foregår i fortrolighed mellem medlemsstaterne i Rådet, udleverer
Miljøministeriet som udgangspunkt ikke dokumenter fra en igangværende forhandling, eller
oplyser om konkrete medlemslandes eller institutioners positioner. Undtagelsesvist vil
ministeriet dog imødekomme anmodningen. Non-paper er vedlagt dette svar.
./.
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
2