Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2885607_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 5805
Den 22. juni 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 861 (MOF alm. del) stillet 23. maj 2024 efter ønske fra
Charlotte Broman Mølbæk (SF).
Spørgsmål nr. 861
”Når
man er bekendt med, at der på grunden ved Nordic Waste, er et betonkar med PHAS-forurenet
slam, hvilken myndighed har så ansvaret for, at undersøge og neutralisere forureningen? Hvilken
hjemmel og forpligtigelse har Randers Kommune i den forbindelse, når det er Randers Kommune, der
har givet tilladelsen til at PHAS-slammet måtte sendes fra Brandskolen i Korsør til Nordic Waste.”
Svar
Miljøstyrelsen oplyser følgende:
”Nordic Waste er en godkendelsespligtig virksomhed
(listevirksomhed), jf.
godkendelsesbekendtgørelsens § 3. Alle forurenende aktiviteter på en listevirksomhed er omfattet af
godkendelsespligt. I forbindelse med meddelelsen af en miljøgodkendelse skal myndigheden sikre, at
sagen er tilstrækkeligt belyst, samt foretage de nødvendige miljøtekniske vurderinger for at sikre, at
virksomheden anvender den bedst tilgængelige teknik, samt at virksomheden kan drives på stedet
uden at påføre omgivelserne forurening, som er uforenelig med hensynet til omgivelsernes sårbarhed
og kvalitet, jf. godkendelsesbekendtgørelsens § 19. Kommunen fører tilsyn med, at vilkår fastsat i
forbindelse med miljøgodkendelser overholdes.
Hvis en virksomheds drift ophører, fører kommunen tilsyn med sager om forureninger eller ved risiko
for forureninger, der er en følge af virksomhedens ophør jf. miljøbeskyttelseslovens § 65, stk. 3.
I akutte situationer (overhængende alvorlig fare for sundheden/øjeblikkelige indgreb er påkrævet),
foretager tilsynsmyndigheden det nødvendige for at afværge væsentlig forurening eller
forureningsudbredelse for virksomhedens regning, jf. miljøbeskyttelseslovens § 70, stk. 1.
Til forebyggelse af situationer, som beskrevet i miljøbeskyttelseslovens § 70, stk. 1, kan
tilsynsmyndigheden, jf. miljøbeskyttelseslovens § 70, stk. 2, iværksætte de foranstaltninger,
myndigheden finder nødvendige for at undgå, at der med tiden kan opstå en situation, der indebærer
fare for sundhed eller forurening eller spredning heraf på virksomhedens regning. Bestemmelsen i §
70, stk. 2, tager sigte på fareafværgelse i situationer, hvor lovens almindelige håndhævelsesmidler ikke
finder anvendelse, idet den pågældende virksomhed ikke længere er i drift og f.eks. er lukket, erklæret
konkurs eller har solgt den pågældende ejendom.
For alle listevirksomheder gælder, at jordforureningslovens påbudsmuligheder finder anvendelse i
forhold til forurening fra virksomhedens aktiviteter, herunder ophørsaktiviteter, under forudsætning af
at jordforureningslovens øvrige betingelser er opfyldt.”
Magnus Heunicke
/
Mikkel Dam Schwartz
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 864: MFU spm. om, hvilken forpligtelse og hjemmel har Randers Kommune i forhold jord, som ligger på Nordic Waste-grunden, som ikke kun er lettere forurenet
2