Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2885591_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 5805
Den 22. juni 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 860 (MOF alm. del) stillet 23. maj 2024 efter ønske fra
Charlotte Broman Mølbæk (SF).
Spørgsmål nr. 860
”Når
et parti jord modtaget ved Nordic Waste viser sig at være så forurenet, at NW ikke måtte modtage
det og kommunen bliver underrettet, hvem er så ansvarlig for at finde et godkendt modtageanlæg? Og
hvad gør man, hvis der ikke findes et godkendt modtageanlæg, som kan eller vil modtage jorden?”
Svar
Indledningsvis vil jeg bemærke, at jf. affaldsbekendtgørelsen er det kommunalbestyrelsen, der
klassificerer affald, herunder jord, der er affald. Når kommunen klassificerer affald, skal kommunen
bl.a. vurdere om affaldet er farligt affald, egnet til nyttiggørelse, forbrændingsegnet eller
deponeringsegnet. I forbindelse med klassificering af affald skal kommunerne overholde
affaldshierarkiet. Ved nyttiggørelse forstås, at affald opfylder et nyttigt formål ved at erstatte
anvendelsen af andre materialer, der ellers ville være blevet anvendt til formålet. Hvis affald er egnet
til nyttiggørelse, så skal dette gå forud for deponering på et deponeringsanlæg. Det tilstræbes således
med affaldsreglerne, at jord, der er affald, nyttiggøres, hvis dette kan ske uden risiko for miljøet.
Jeg har desuden indhentet bidrag til besvarelse af spørgsmål fra Miljøstyrelsen, der oplyser følgende:
”Da
der i udgangspunktet er tale om jord, som ikke er deponeringsegnet, kan der ikke ske deponering
af jorden. Dette er begrundet i, at deponering af affald er sidste led i kæden af håndtering af affald.
Jorden fra den tidligere Nordic Waste-grund blev indført på grunden med henblik på oprensning og
derefter nyttiggørelse. At jorden er skredet uden for grunden ændrer ikke på, at jorden ikke er egnet til
bortskaffelse (deponering). Derfor vil der ikke redegøres nærmere for anvendelsen af deponering som
mulighed for håndtering af jorden fra den tidligere Nordic Waste grund.
I henhold til jordflytningsbekendtgørelsens § 9, er det den kommune, hvorfra at jorden skal flyttes,
som er godkendelsesmyndighed for anmeldelser i forbindelse med flytning af jord, som er affald. Det
er derfor kommunen, hvor jorden skal flyttes fra, som er den myndighed, som skal sikre, at der sker
korrekt anvisning til godkendt modtageanlæg uagtet, om det er inden for godkendelseskommunens
område eller i anden kommune.
Findes der ikke et godkendt modtageanlæg, kan løsningen være, at jorden fra den tidligere Nordic
Waste-grund oplagres midlertidigt. Dette er muligt, hvis kommunen, hvori det midlertidige oplag skal
ske, indhenter godkendelse herfor i henhold til miljøbeskyttelseslovens § 33.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 860: MFU spm., om når et parti jord modtaget ved Nordic Waste viser sig at være så forurenet, at NW ikke måtte modtage det og kommunen bliver underrettet, hvem er så ansvarlig for at finde et godkendt modtageanlæg
Det er præciseret i godkendelsesbekendtgørelsens § 3, stk. 1 og bilag 2, punkt K 212 om ikke-farligt
affald. Kravene for, hvad der skal indeholdes af oplysninger for at opnå en § 33 godkendelse, fremgår
af godkendelsesbekendtgørelsens bilag 5.”
Magnus Heunicke
/
Nina Espegård Hassel
2