Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 5522
Den 21. maj 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 839 (MOF alm. del) stillet 16. maj 2024 efter ønske fra
Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 839
”Ministeren
bedes svare konkret og fagligt inden for sit ressort på følgende spørgsmål, da de ikke blev
besvaret fyldestgørende under udvalgsbehandlingen af B 178:
-
Spørgsmål nr. 3 til B 178 ”Det er et krav i
vandrammedirektivet, at alle kystvandområder i
Danmark bringes i god økologisk tilstand. Det nationale måltal for kvælstofudledninger til
vandmiljøet er fastsat til ca. 38.000 tons. Dette måltal er fastsat ud fra en vurdering af, at dette
udledningsniveau vil betyde, at man med 50 pct. sandsynlighed vil bringe de danske
kystvandområder i god økologisk tilstand, forstået sådan at 50 pct. af de danske
kystvandområder vil ligge over grænsen og 50 pct. vil ligge under grænsen for god
miljøtilstand, hvis målet nås. Vil ministeren svare på, om fastsættelsen af måltallet for
kvælstofudledninger til de danske kystvande er fastsat med udgangspunkt i principperne for
minimumsimplementering af EU-lovgivning? Hvis ja, hvad er så konsekvenserne for
vandmiljøet af dette?
-
Spørgsmål nr. 6 til B 178 ”Vil ministeren svare på, om anvendelse af frivillige aftaler om udtag
af landbrugsjord - frem for krav og regulering af landbruget - er fastsat med udgangspunkt i
principperne for minimumsimplementering af EU-lovgivning? Hvis ja, hvad er så
konsekvenserne for havmiljøet af, at disse principper anvendes?”
Svar
Det er en faglig vurdering, hvor meget kvælstof som skal reduceres for at kvælstof ikke forhindrer
kystvandene i at nå vandrammedirektivets mål om god økologisk tilstand. Ud fra den faglige vurdering
er der politisk besluttet et reduktionsmål for kvælstof. Den anvendte metode ved den faglige vurdering,
herunder de usikkerheder, som er forbundet med vurderingen, er blevet vurderet acceptabel ved den
internationale evaluering af de danske marine modeller i 2017 og senest af et internationalt
ekspertpanel (Second Opinion) i 2023.
Konsekvenserne ved anvendelse af det fagligt vurderede og politisk besluttede måltal er, at der ved
reduktion af kvælstof frem mod at måltallet bliver nået, gradvist skabes forudsætninger for en bedre
tilstand i kystvandene og i sidste ende, at kystvandene kan få en god økologisk tilstand.
De frivillige indsatser bidrager til opfyldelse af lovgivningen. Valget af frivillige indsatser som
supplement til bindende krav og regulering for at reducere kvælstof til kystvandene er senest sket ved
Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug
(landbrugsaftalen) fra oktober 2021. Det er dog
afgørende, at indsatserne samlet set er egnede og tilstrækkelige til at sikre de nødvendige forbedringer
af kystvandenes tilstand. Derfor fremgår der også af landbrugsaftalen, at der kan indføres en
miljøgaranti, såfremt indsatsen ikke kan løses ved frivillige virkemidler. I forbindelse med genbesøget
Miljøministeriet
•
Frederiksholms Kanal 26
•
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mim.dk