Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2872869_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J. nr.: 2024-5522
Den 24. maj 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 838 (MOF alm. del) stillet 16. maj 204 efter ønske fra
Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 838
Ministeren bedes svare konkret og fagligt inden for sit ressort på følgende spørgsmål, da de ikke blev
besvaret fyldestgørende under udvalgsbehandlingen af B 178:
-
Spørgsmål nr. 2 til B 178 ”Er regeringen enig i, at minimumsimplementering
af EU-lovgivning har
ført til, at målene i vandrammedirektivet, havstrategidirektivet og habitatdirektivet endnu ikke er nået
i Danmarks marine områder?”
-
Spørgsmål nr. 4 til B 178 ”Det fremgår af høringsbrev fra den 29. november 2018 ifm.
fastsættelse af
miljømål for god miljøtilstand i Første del af Danmarks Havstrategi II, at ”Første del af Danmarks
Havstrategi II følger en minimumsimplementering, jf. regeringens byrdestop. Samlet vurderes
strategien ikke at have nogen erhvervsøkonomiske
eller væsentlige administrative konsekvenser.”
Ministeren bedes derfor besvare følgende: 1) Er det den nuværende regerings opfattelse, at man kan få
god miljøstand i havet ved igen at anvende principperne for minimumsimplementering af EU-
lovgivning og undgå byrder for erhvervslivet? 2) Påtænker regeringen at anvende kriterierne for
minimumsimplementering igen, når miljømålene for havet i Danmark skal opdateres i år? 3) Hvis ja,
hvad er så konsekvenserne for havmiljøet af, at principperne anvendes?”
- Spørgsmål
nr. 5 til B 178 ”Vil ministeren oplyse, om principperne for minimumsimplementering er
anvendt ifm. Indsatsprogrammet under Danmarks Havstrategi 2024? Og er der i virkeligheden reelt
tale om en ”underimplementering” af EU’s havstrategidirektiv, når der
ikke er iværksat de
tilstrækkelige indsatser til at opnå god miljøtilstand i år 2020, som krævet i direktivet? Der henvises til
ministerens forord: ”Vi løser ikke alle havets problemer med dette indsatsprogram. Det er et langt sejt
træk”, Danmarks Havstrategi II, Tredje del, Indsatsprogram, Miljøministeriet, 2024.”
-
Spørgsmål nr. 8 til B 178 ”Vil ministeren oplyse, om den eksisterende praksis for tilladelser til
udledning af miljøfarlige stoffer til havmiljøet hænger sammen med principperne om
minimumsimplementering? Dvs. er vejledninger m.v. udarbejdet på baggrund af et ønske om
minimumsimplementering af EU-lovgivning?
Der henvises til artiklen ”Cheminova pumper
miljøfarlige stoffer ud i et hav, der allerede er forurenet: Miljøministeriet har i årevis undladt at gribe
ind”, www.dr.dk, den 28. april 2024.”
-
Spørgsmål nr. 9 til B 178 ”Vil ministeren oplyse, om der for at opfylde regeringens principper om
minimumsimplementering er en generel politisk villighed til at tage en procesrisiko ift. en evt. sag ved
EU-domstolen
frem for at være på den “sikre side”? Der tænkes f.eks. på praksis om udledning af
miljøfarlige stoffer til havmiljøet, men også andre sagsområder.”
Svar
Svar på spørgsmål nr. 2 til B 178:
Danmark indfører det beskyttelsesniveau på natur- og miljøområdet, som EU-reguleringen stiller krav
om. Der udestår at blive fastlagt og gennemført nødvendige foranstaltninger for at nå
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om regeringen er enig i, at minimumsimplementering af EU-lovgivning har ført til, at målene i vandrammedirektivet, havstrategidirektivet og habitatdirektivet endnu ikke er nået i Danmarks marine områder m.v.
2872869_0002.png
vandrammedirektivets mål om god tilstand i 2027. Der arbejdes på en opdatering af
vandområdeplanerne 2021-2027.
Habitatdirektivets målsætning er at opretholde eller genoprette gunstig bevaringsstatus for de
beskyttede arter og naturtyper. Der er ingen frist for, hvornår målsætningen skal nås, men der er krav
om at iværksætte foranstaltninger med henblik på at nå målsætningen på sigt. Der er udarbejdet
Natura 2000 planer for 2022-2027.
I forhold til havstrategidirektivet var målet god miljøtilstand i 2020. Ingen lande i EU har opnået
dette. Alle EU-lande udarbejder fortsat nationale havstrategier hvert 6. år som led i at opnå god
miljøtilstand.
Svar på spørgsmål nr. 4 til B 178:
Danmark indfører det beskyttelsesniveau på natur- og miljøområdet, som EU-reguleringen stiller krav
om.
Der er endnu ikke taget stilling til de kommende miljømål, der skal fastsættes i regi af Danmarks tredje
havstrategi, og jeg vil inddrage Folketingets partier i dette arbejde. Miljømålene skal fastsættes med
henblik på at opnå god miljøtilstand i de danske havområder.
Svar på spørgsmål nr. 5 til B 178:
Det er Miljøministeriets vurdering, at indsatsprogrammet lever op til havstrategidirektivet og således
ikke udgør en underimplementering. Kommissionen er i øjeblikket som led i sædvanlig praksis og i
henhold til havstrategidirektivets artikel 16 i gang med at vurdere det danske
indsatsprogramoverensstemmelse med havstrategidirektivet. Der henvises i øvrigt til svar på
spørgsmål 1 til B 178.
Svar på spørgsmål nr. 8 til B 178:
Udledning af miljøfarlige stoffer skal, tilsvarende alle øvrige påvirkninger fra menneskelige aktiviteter,
være i overensstemmelse med vandrammedirektivet og havstrategidirektivet. Reglerne i
miljøbeskyttelsesloven og i tilhørende bekendtgørelser suppleret af vejledninger, som angår udledning
af forurenende stoffer til vandmiljøet, må ikke administreres i uoverensstemmelse med
vandrammedirektivet eller havstrategidirektivet.
Reglerne må godt sikre et strengere beskyttelsesniveau end efter vandrammedirektivet og
havstrategidirektivet inden for rammerne af miljøbeskyttelsesloven, som skal medvirke til at værne
natur og miljø, så samfundsudviklingen kan ske på et bæredygtigt grundlag i respekt for menneskets
livsvilkår og for bevarelsen af dyre- og plantelivet. Det følger af miljøbeskyttelsesloven, at der skal
anvendes den bedst mulige teknologi, også i de tilfælde, hvor det betyder, at vandet renses bedre end
EU-reguleringen påbyder. I den konkrete brug af blandingszoner viser en dialog med vores nabolande,
at Danmark stiller strammere krav bl.a. til udbredelsen af blandingszoner end flere af vores nabolande.
Alle udledninger skal være i overensstemmelse med vandrammedirektivet, havstrategidirektivet og
miljøbeskyttelsesloven. Konstateres det, at en eksisterende udledning ikke opfylder kravene i
lovgivningen, skal udledningen nedbringes eller ophøre. Nye udledninger kan kun tillades, hvis
kravene i lovgivningen er opfyldt.
Der henvises i øvrigt til svaret ovenfor på spørgsmål nr. 2 til B 178.
Svar på spørgsmål nr. 9 til B 178:
Regeringens implementeringsprincipper bygger på en forudsætning om, at Danmark skal leve op til
medlemsstaternes EU-retlige forpligtelser. Implementeringsprincippet om minimumimplementering
af EU-retlige krav vil derfor ikke medføre en tilsidesættelse af EU-retten.
Implementeringsprincipperne tager samtidig højde for, at det skal være muligt, at der i natur- og
miljølovgivningen i Danmark indføres regler, der går videre end minimumskravene i EU-reguleringen.
./.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 838: Spm. om regeringen er enig i, at minimumsimplementering af EU-lovgivning har ført til, at målene i vandrammedirektivet, havstrategidirektivet og habitatdirektivet endnu ikke er nået i Danmarks marine områder m.v.
Regeringen og jeg går naturligvis gerne i dialog med udvalget om behovet for yderligere danske
natur- og miljøregler, der går videre end minimumskravene i EU-reguleringen.
Magnus Heunicke
/
Tone Madsen
3