Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2873457_0001.png
== AKT 498211 == [ VS: Til Miljøministeriet - TRM kvalificering af konsekvenser af nævnets afgørelse af 23.02.202… ==
785
MOF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål
Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
Offentligt
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Lene Carpentier ([email protected])
Rikke Slot Benyahia ([email protected])
VS: Til Miljøministeriet - TRM kvalificering af konsekvenser af nævnets afgørelse af 23.02.2023 (Id nr.: 219117)
22-05-2023 11:54
Transportministeriets projekter og aktiviteter - vandrammedirektivet - konsolideret skema.pdf;
Venlig hilsen
Rikke Slot Benyahia
Chefkonsulent | Bæredygtigt Miljø og Produktion
+45 21 82 28 81 | [email protected]
Miljøministeriet
Departementet
| Vester Voldgade 123 | 1552 København V | Tlf. +45 38 14 21 42 | [email protected] | www.mim.dk
Facebook
|
Twitter
|
Instagram
|
LinkedIn
|
Youtube
|
Privatlivspolitik
Fra:
Transportministeriet - sikkermail SEPO <[email protected]>
Sendt:
17. maj 2023 15:48
Til:
Rikke Slot Benyahia <[email protected]>
Cc:
TRM Kirstine F. Hindsberger <[email protected]>; TRM Lasse Winterberg <[email protected]>
Emne:
Til Miljøministeriet - TRM kvalificering af konsekvenser af nævnets afgørelse af 23.02.2023 (Id nr.: 219117)
Til Miljøministeriet.
Kvalificering af konsekvensen af Miljø- og Fødevarenævnets afgørelse af 23. februar 2023 -
Transportministeriets område
Kære Rikke.
Jeg vedlægger udfyldt skema til kvalificering af nævnets afgørelse på Transportministeriets område.
Kvalificeringen er afgrænset til projekter og aktiviteter, der endnu ikke har opnået tilladelse, enten
administrativt eller ved lov.
Du er velkommen til at kontakte mig, hvis der er spørgsmål til skemaet.
Transportministeriet fremsender derudover om kort tid et opfølgende brev med spørgsmål til
Miljøministeriets afklaring.
Med venlig hilsen
Lene Priess
Chefkonsulent
Transportministeriet
Ministry of Transport
Vej- og Brokontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
+ 45 23 49 41 68
[email protected]
www.trm.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 785: Spm. om, hvilke kommentarer er indkommet fra øvrige ministre og ministerier udenom den officielle høringsproces, dels til Miljøstyrelsen og departementet vedrørende ny vejledning om spildevand
2873457_0002.png
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 785: Spm. om, hvilke kommentarer er indkommet fra øvrige ministre og ministerier udenom den officielle høringsproces, dels til Miljøstyrelsen og departementet vedrørende ny vejledning om spildevand
2873457_0003.png
== AKT 498211 == [ VS: Til Miljøministeriet - TRM kvalificering af konsekvenser af nævnets afgørelse af 23.02.202… ==
Opfølgning på møde i tværministeriel følgegruppe afholdt d. 2. maj i
Miljøministeriet.
Skema over aktiviteter, projekter eller afgørelsesvirksomhed, hvor der skal ske overvejelser i relation til
vandrammedirektivets ikke-forringelsesprincip.
Bilag:
1. notat om undtagelsesbestemmelser i vandrammedirektivet
2.notat om kompenserende foranstaltninger.
Transportministeriet
Beskrivelse af
sektor /
branche
Beskrivelse af type eller
konkret aktivitet /
projekt eller
afgørelsesvirksomhed
Kan aktivitet /
projekt eller
afgørelser antages at
være omfattet af:
1. undtagelsen i
art. 4 stk. 7 i
direktivet
1
2. kompenseren
de
foranstaltning
er
Andre
bemærkninger
fx de
samfundsmæssige
implikationer
Transportinfra-
struktur
Anlæg og drift af statslig infrastruktur herunder veje, inkl. cykelstier, broer, tunneler,
jernbane m.v.
Link til IP35
Aftale om Infrastrukturplan 2035 (trm.dk).
Planen indeholder investeringer for
160 mia. kr. frem til 2035.
Vejprojekter på
land i
Infrastrukturplan
2035 af 28. juni
2021
Tre store anlægsprojekter
færdigplanlagt til fremsættelse af
forslag til anlægslov i efteråret
2023. For 15 andre store
projekter pågår aktuelt
miljøkonsekvensvurdering,
hvoraf en del er tæt på
afslutning. Planlagt fremsættelse
af forslag til anlægslov for flere i
foråret 2024.
9 større projekter afventer
igangsætning af
miljøkonsekvensvurdering, jf.
tidsplan, der er fastlagt i IP35.
Herudover kommer en række
forundersøgelser og strategiske
analyser, hvor videre skridt
endnu ikke er besluttet.
Anlæg på land, hvorfra der
udledes almindelig
belastet regnvand, er ikke
omfattet af undtagelse.
Hvis en del af et projekt
skal anlægges på vand,
f.eks. 3.
Limfjordsforbindelse, kan
der være mulighed for
anvendelse.
Forventes at brug af 2.
kompenserende
foranstaltninger vil blive
nødvendigt.
Der er stor faglig
usikkerhed på området,
både internt, hos
rådgivere og hos
myndigheder. Der er
uklarhed over, hvilke
kompenserende
foranstaltninger der kan
bringes i anvendelse i
Usikkerhed om
fortolkning af
vandrammedirektivet
presser tidsplanerne
for projekternes
gennemførelse.
Risiko for betydelige
fordyrelser som følge
af forbedrede
afvandingsløsninger
F.eks. mer-
omkostninger på grund
af flere og større
afvandings-bassiner,
øget brug af
kantopsamling, øget
brug af midterrabatter
med tæt belægning
(giver et større areal
der skal bortledes vand
fra), længere og større
afvandingsrør, foring af
grøfter, nye tekniske
1
Direktiv 2002/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 785: Spm. om, hvilke kommentarer er indkommet fra øvrige ministre og ministerier udenom den officielle høringsproces, dels til Miljøstyrelsen og departementet vedrørende ny vejledning om spildevand
2873457_0004.png
hvilke situationer, i
forhold til hvilke konkrete
stoffer, der udledes.
Der arbejdes konkret i
hvert enkelt projekt med
at finde mulige og
gennemførbare
kompenserende
foranstaltninger, men
uklarheder om metoder og
effekt vanskeliggør
processen.
Usikkerhed om, hvordan
man skal forholde sig fsv.
ikke-kortlagte
vandområder, ikke-
målfastsatte stoffer,
håndtering, ansvaret for
registrering af
overfladevand, og hvordan
det i givet fald skal gøres
fagligt korrekt, skal der
tages prøver af vandet mv.
Vej- og
broprojekter på
vand IP35
Østlig Ringvej
(Miljøkonsekvensvurderingsnive
au)
Als-Fyn forbindelse
(Forundersøgelsesniveau)
Udvidelse af Vejlefjordbroen
(Forundersøgelsesniveau)
Nu vej- og jernbaneforbindelse
over Lillebælt
(Strategisk analyse)
Både brug af undtagelser
og kompenserende
foranstaltninger forventes
at blive nødvendige.
Se bemærkninger ovenfor.
løsninger til rensning
af vejvand samt øgede
udgifter til
kompenserende
foranstaltninger,
herunder til
arealerhvervelse.
De fulde konsekvenser
skal belyses nærmere.
Betydelige fordyrelser
må dog påregnes til
afværgetiltag iht. art.
4, stk. 7 samt ift.
kompenserende tiltag.
De fulde konsekvenser
skal belyses nærmere.
Puljer IP35
Puljer til trafiksikkerheds-tiltag,
cykelstier, støjdæmpende
foranstaltninger, anlæg af
rastepladser og el-ladepladser
samt generelle forbedringer på
vejnettet.
I det omfang, der ændres på
fysik eller asfaltbelagt areal, skal
der gennemføres vurderinger af
afvandingsforhold og evt. søges
nye tilladelser hos kommunerne
mv. Der er således samme
udfordringer på mindre
projekter som på store projekter,
som beskrevet ovenfor.
Se bemærkninger ovenfor
under landanlæg
Se bemærkninger
under landanlæg.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 785: Spm. om, hvilke kommentarer er indkommet fra øvrige ministre og ministerier udenom den officielle høringsproces, dels til Miljøstyrelsen og departementet vedrørende ny vejledning om spildevand
2873457_0005.png
Drift og løbende
vedligehold af
statslige veje og
broer
Drift og vedligehold af statens
veje, herunder
Øresundsforbindelsen og
Storebæltsforbindelsen og
tilhørende landanlæg.
(f.eks. udskiftning af asfalt,
vedligehold af bygværker, drift af
tilstødende arealer op til vejene
mv.)
Både brug af undtagelser
og kompenserende
foranstaltninger forventes
at blive nødvendige.
Se bemærkninger ovenfor.
Øgede omkostninger til
vedligehold af
afvandingsløsninger,
samt i forbindelse med
fornyelse af
udledningstilladelser
De fulde konsekvenser
skal belyses nærmere.
Jernbaneprojekt,
anden transport-
infrastruktur,
IP35
Ny København lufthavn station
Både brug af undtagelser
og kompenserende
foranstaltninger forventes
at blive nødvendige.
Se bemærkninger ovenfor.
Betydelige fordyrelser
må påregnes til
afværgetiltag iht. art.
4, stk. 7 samt ift.
kompenserende tiltag.
Der kan blive behov for
brug af
undtagelsesbestemmel
sen som led i
grundvandssænkning
pga. anlægsaktiviteter.
Der kan blive behov for
kompenserende tiltag i
forbindelse med
udledning af
grundvand. De fulde
konsekvenser skal
belyses nærmere.
Betydelige fordyrelser
må påregnes til
afværgetiltag iht. art.
4, stk. 7 samt ift.
kompenserende tiltag.
De fulde konsekvenser
skal belyses nærmere.
Betydelige fordyrelser
må påregnes.
De fulde konsekvenser
skal belyses nærmere.
Anden
infrastruktur
Stormflodssikring
- forundersøgelse
Både brug af undtagelser
og kompenserende
foranstaltninger forventes
at blive nødvendige.
Se bemærkninger ovenfor.
Jernbaneanlæg
IP35
Nye projekter -
kapacitetsudvidelse og
hastighedsopgradering af
jernbanenettet f.eks. Ringsted,
Aarhus-Silkeborg, Tinglev-
Padborg
Ændring og fornyelse af
afvandingssystemer i forbindelse
med sporfornyelse vil kræve nye
udledningstilladelser.
Jernbanesikkerhedsbærende,
anlæg, hvor grundvand
håndteres.
Fornyelse af
udledningstilladelser fra
godsterminalområder.
Både brug af undtagelser
og kompenserende
foranstaltninger forventes
at blive nødvendige.
Se bemærkninger ovenfor.
Jernbane –
fornyelse og drift
Brug af kompenserende
foranstaltninger må
forventes at blive
nødvendigt, se ovenfor
under landanlæg.
Risiko for betydelige
fordyrelser.
De fulde konsekvenser
skal belyses nærmere.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 785: Spm. om, hvilke kommentarer er indkommet fra øvrige ministre og ministerier udenom den officielle høringsproces, dels til Miljøstyrelsen og departementet vedrørende ny vejledning om spildevand
2873457_0006.png
Igangværende
større
anlægsprojekter
F.eks. Femern Bælt-forbindelse,
herunder en evt. bevarelse af
tunnelelementfabrik, udvidelse
af E45, Hillerødmotorvejen, ny
Storstrømsbro,
Nordhavnstunnellen,
Ny jernbane over Vestfyn,
Lynetteholmen m.v.
Ikke afklaret - afventer
Miljøministeriet.
Myndighed
VVM-tilladelser
Trafikstyrelsen er myndighed for
VVM-tilladelser til havneanlæg
samt administrative VVM-
tilladelser efter jernbaneloven og
vejloven.
Ikke afklaret - afventer
Miljøministeriet.
Ikke afklaret - afventer
Miljøministeriet.