Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
Brevdato
Afsender
Modtagere
26-06-2023
Hans Sand Kristensen (Sagsbehandler, Virksomheder)
Maria Immaculada Benavent Benavent (Sagsbehandler, Vandforsyning); Lene Carpentier
([email protected]); Louise Bjerregaard Madsen (Sagsbehandler, Virksomheder); Steen Pedersen
(Sagsbehandler, Hav- og Vandmiljø)
Sv: Lidt tankespind i toget efter mødet i dag
7837133
2
Hans Sand Kristensen
Aktdokument
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Dokumenter uden PDF-version (ikke
vedlagt)
Udskrevet
23. maj 2024
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873184_0002.png
-- AKT 7837133 -- BILAG 1 -- [ Aktdokument ] --
Maria Immaculada Benavent Benavent ([email protected]), Lene Carpentier ([email protected]), Louise Bjerregaard
Madsen ([email protected]), Steen Pedersen ([email protected])
Jan Reisz ([email protected])
Cc:
Hans Sand Kristensen ([email protected])
Fra:
Titel:
Sv: Lidt tankespind i toget efter mødet i dag
Sendt:
26-06-2023 08:50
Til:
Kære alle
Beregningen og fastsættelse af udlederkravet efter FAQ 43 foretages under den grundlæggende
forudsætning, at BAT er opfyldt. Det handler om, at få fastlagt et muligt udlederkrav i et vindue (interval),
hvor udlederkravet kan fastsættes højere end stoffets miljøkvalitetskrav, men lig med eller lavere (skærpet)
i forhold til, hvad der følger af bestemmelserne for BAT.
Fastlæggelse af BAT følger af bestemmelserne i de forskellige virksomhedsområders (branchers) BAT-
referencedokumenter, herunder de vedtagne BAT-konklusioner med bindende BAT-AEL og med angivelse
af, hvilke renseteknologier, der anses for BAT m.m. Det er disse bestemmelser, vi som miljømyndighed
lægger til grund for vores afgørelser i forhold til opfyldelse af hovedhensynet om, at virksomheden har
truffet de nødvendige foranstaltninger til at forebygge og begrænse forureningen ved anvendelse af BAT, jf.
godkendelsesbekendtgørelsens § 19, stk. 1.
Det følger også af "Den kombinerede fremgangsmåde" og §5 i bekendtgørelse om krav til udledning af
forurenede stoffer, at hvis miljøkvalitetskraven kræver overholdelse af strengere vilkår end dem, som følger
af anvendelse af bedste tilgængelige teknik, fastsættes der i overensstemmelse hermed strengere vilkår i
tilladelse, godkendelsen og påbuddet. -
Og det gør vi så i høj grad i praksis, men vi har selvfølgelig ikke
lovhjemmel til at sætte strengere vilkår (yderlige rensning, reduktion af projektet m.m.) end hvad
miljøkvalitetskravene og reglerne for anvendelse af disse fordrer.
- Og hvad fordrer overholdelse af miljøkvalitetskravene så lige? Ja, det er vel det vi forsøger at fastlægge i
de tilfælde, hvor miljøkvalitetskravene er overskredet i forvejen i det berørte vandområde. Hvis
miljøkvalitetskravene ikke er overskredet i vandområdet i forvejen, inddrager vi jo i beregningerne
miljøkvalitetskravene og muligheden for efter reglerne at udpege en blandingszone, hvis størrelse afhænger
af den acceptable maksimale størrelse, men ikke pr. automatik, da vi også skal sikre, at "ikke fylde op-
princippet" sker fyldest. Den beregning kan vi lave. Vi skal tilsvarende have mulighed for at lave en
beregning (den konkrete vurdering) i de tilfælde, hvor miljøkvalitetskravene er overskredet i forvejen -
er
det f.eks. muligt at udpege en blandingszone?
Når jeg i mit tankespind angiver et lavere udlederkrav falder det indenfor " hvad miljøkvalitetskravene kan
fordre". Det i er hvert tilfælde, sådan jeg har tænkt det. Jeg er derfor ikke enig i Steens kommentatarer lige
her om BAT.
Den kombinerede fremgangsmåde er tydeliggjort i gældende FAQ 36 og 37. Det muligt, at det fremadrettet
skal tydeligøres i den kommende FAQ 43 med henvisning til FAQ 36 og 37.
Det er i øvrigt en udfordring, at en angivelse af en forhøjelse i procent ( f.eks. 5 %) faktisk ikke er særligt
sigende eller tydeligt. Det var derfor vi forarbejdet til FAQ 43 gjorde os umage med finde realistiske
repæsentative cases, så vi havde mulighed for konkret at beregne værdien af et udlederkrav ved forskellige
%-scenarier. Det er værdien af udlederkravet, der er afgørende. Forudsætningerne for beregningerne
fremgår af baggrundsnotatet og tilhørende beregningsark. I baggrundnotatet der også foretaget en
perspektivering i forhold BAT- værdier, som jeg husker det.
Det er derfor vigtigt, at nye forslag til indholdet af FAQ 43 underbygges med konkrete beregninger af
udlederkrav.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873184_0003.png
mvh Hans
Maria Immaculada Benavent Benavent ([email protected]), Lene Carpentier ([email protected]), Hans Sand
Kristensen ([email protected]), Louise Bjerregaard Madsen ([email protected])
Jan Reisz ([email protected])
Cc:
Steen Pedersen ([email protected])
Fra:
Titel:
Sv: Lidt tankespind i toget efter mødet i dag
Sendt:
23-06-2023 14:20
Til:
Kære alle
Hans anfører i sit forslag nedenfor at "Trin 1 og trin 2 gentages til den beregnede forhøjelse ikke længere
er målbart og udlederkravet kan herefter vælges." Men heri ligger implicit at fastsættelse af et udlederkrav
der er lavere end det der ville føre til en forhøjelse af koncentrationen på 5 % af det generelle kvalitetskrav i
randen af blandingszonen, er en mulighed. Dette lavere udlederkrav, som altså anses som en mulighed,
burde i så fald have været lagt til grund fra starten af, jf. også bestemmelsen om anvendelse af den
kombinerede fremgangsmåde.
Vh. Steen
Maria Immaculada Benavent Benavent ([email protected]), Steen Pedersen ([email protected]), Lene Carpentier
([email protected]), Hans Sand Kristensen ([email protected])
Jan Reisz ([email protected])
Cc:
Louise Bjerregaard Madsen ([email protected])
Fra:
Titel:
Sv: Lidt tankespind i toget efter mødet i dag
Sendt:
23-06-2023 10:14
Til:
Hej alle
uden at have snakket med Hans, så tænker jeg ikke step 2 er nødvendigt at kræve udført med mindre
måleusikkerheden for de stoffer og matrixer vi endnu ikke har disse data for viser sig at være betydelig
mindre, end det vi ser for de, som allerede er oplyst i analysekvalitetsbekendtgørelsen.
Det vil dermed være et unødvendigt og ekstra tidskrævende trin. Det ville være mere elegant, hvis der var
begrundet iFAQ'en for hvorfor det ikke er nødvendigt at lave dette trin. på baggrund af de beregninger jeg
hidtil har vist jer og præsenteret på mødet går. Der skal selvfølgelig laves yderligere beregninger til
understøttelse, hvis Dep får held til at få indhentet flere analysemetoder fra de andre EU-lande.
Venlig hilsen
Louise Bjerregaard Madsen
Specialkonsulent | Virksomheder
+45 72 54 42 11 | +45 22 46 86 25 |
[email protected]
Miljøministeriet
Miljøstyrelsen
| Tolderlundsvej 5 | 5000 Odense C | Tlf. +45 72 54 40 00 |
[email protected]
|
www.mst.dk
Sådan håndterer vi dine personoplysninger
Til:
Cc:
Louise Bjerregaard Madsen ([email protected]), Maria Immaculada Benavent Benavent ([email protected]), Steen
Pedersen ([email protected]), Lene Carpentier ([email protected])
Jan Reisz ([email protected])
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873184_0004.png
Hans Sand Kristensen ([email protected])
Fra:
Titel:
Lidt tankespind i toget efter mødet i dag
Sendt:
22-06-2023 19:37
Kære alle
Tak for et godt møde i dag.
Jeg fik en tanke på vej hjem i toget, som kunne være en løsning:
I forhold til at "fastholde barnet", FAQ 43, gennemføres indledningsvist et trin 1, der består af en
teknisk
beregning
af et muligt udlederkrav for stoffet, hvor der tages udgangspunkt i en forhøjelse på 5 % af det
generelle kvalitetskrav i randen af den acceptable blandingszone. Denne beregning følges op at et trin 2
som en
Test-beregning
af, hvorvidt forhøjelsen (stigningen) af koncentration i vandområdet uden for
blandingszonen er målbart/kan detekteres. Test-beregning udføres f.eks. i et punkt et stykke fra
blandingszonen og et punkt længere væk (det kunne være en overvågningsstation). Vurderingen foretages
på baggrund af den beregnede resulterende koncentration i det valgte punkter og som lige netop vil svare
til det, man ville kunne måle i punktet. Ved vurdering af, hvorvidt forhøjelsen af koncentrationen er
målbart/kan detekteres tages der udgangspunkt i de retningslinjer for målinger, der anvendes i forbindelse
med tilstandsvurderingen for miljøfarlige forurenende stoffer.
Hvis trin 2 giver et resultatet, der er målbart, vendes tilbage til trin 1, og og der foretages en ny teknisk
beregning et nyt muligt, men lavere udlederkrav, idet der så tages udgangspunkt i en forhøjelse, der er
lavere end 5 % af det generelle kvalitestskrav. Herefter udføres en ny test- beregning efter trin 2. Trin 1 og
trin 2 gentages til den beregnede forhøjelse ikke længere er målbart og udlederkravet kan herefter
vælges. -
Hvor lander vi? - det kunne være spændende at vide!
Fordele:
At trin 1 udføres som "teknisk beregning" af et muligt udlederkrav betyder, at vi ikke skal
godtgøre for valget på 5 % forhøjelse af det generelle kvalitetskrav. Vi kan vælge frit i trin 1.
Det er trin 2, der er afgørende, og som så har ophæng i den åbning, der er i kommissionens
betragtning om, at det først er tale om en forringelse, hvis det er målbart i en repræsentativ
overvågningsstation.
Retningslinjer for vurdering af måleresultater ved tilstandsvurderingen bringes på banen
Man kunne dybest set nøjes med trin 2, men ved af vælge de to trin beskrives både den
acceptable forhøjelse af koncentrationen af stoffet i blandingszonens rand og den acceptable
forhøjelse af koncentrationen af stoffet i overvågningspunkterne. Det er med til godtgøre og
understøtte den oprindelige tankegang i FAQ 43.
Accept-kriteriet relaterer sig direkte til kvalitetskravet.
Konceptet burde kunne tilpasses, så det også kan bruges til overfladevandområder, der ikke er
målsatte
Jeg synes, at der er værd at teste. Trin 1-beregningerne kender vi efterhånden ret godt. Trin 2 -
beregningerne skal der arbejdes med!
mvh Hans