Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
12-06-2023
Rikke Slot Benyahia ([email protected])
Dorte Balle Harder (Sagsbehandler, Hav- og Vandmiljø)
VS: Om blandingszoner - forslag til tilføjelser m.v. i bilag til cover om blandingszoner
7779731
1
Dorte Balle Harder
VS Om blandingszoner - forslag til tilføjelser m.v. i bilag til cover om blandingszoner
Bilag 4 - Udpegning af blandingszoner
Retlige grundlag for blandingszoner
Dokumenter uden PDF-version (ikke
vedlagt)
Udskrevet
23. maj 2024
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873182_0002.png
-- AKT 7779731 -- BILAG 1 -- [ VS Om blandingszoner - forslag til tilføjelser m.v. i bilag til cover om blandingszoner ] --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Dorte Balle Harder ([email protected])
Rikke Slot Benyahia ([email protected])
VS: Om blandingszoner - forslag til tilføjelser m.v. i bilag til cover om blandingszoner
12-06-2023 14:18
Bilag 4 - Udpegning af blandingszoner.docx; Retlige grundlag for blandingszoner.docx;
Kære Dorte
Du er kommet rigtigt godt rundt om argumentationen. Jeg foreslår, at vi sætter det over i et alm notatformat, da det
ikke længere er en del af ØU sagen i hvert fald for nuværende. Har derfor vedhæftet notatformat med forslag til
disposition. Ved ikke helt om vi skal starte med sammenfatning, men det kan du overveje. Udover mine
bemærkninger i dit skriv så har jeg følgende som skal adresseres som modsvar på EMB afsnit 2.4.2:
-
Blandingszon er udtryk for undtagelse fra de generelle MKK’er?
-
Technical background document efterlader ikke nogen tvivl om at der ikke kan udlægges en blandingszone,
hvor MKK for pågældende stof allerede er overskredet
-
Art. 4(2) foranstaltninger der kan mindske mængden af prioriterede stoffer- hvordan gør vi det?
-
Blandingszoner udlagt i DK uden hensyntagen til, at der skal være god tilstand i 2027
Vil du sætte dit skriv ind i det nye notatformat med udgangspunkt i de afsnit som fremgår heraf? Og se på mine
bemærkninger ?
Jeg ringer lige til dig for at forkare.
Venlig hilsen
Rikke Slot Benyahia
Chefkonsulent | Bæredygtigt Miljø og Produktion
+45 21 82 28 81 | [email protected]
Miljøministeriet
Departementet
| Vester Voldgade 123 | 1552 København V | Tlf. +45 38 14 21 42 | [email protected] | www.mim.dk
Facebook
|
Twitter
|
Instagram
|
LinkedIn
|
Youtube
|
Privatlivspolitik
Fra:
Dorte Balle Harder <[email protected]>
Sendt:
12. juni 2023 01:13
Til:
Rikke Slot Benyahia <[email protected]>
Cc:
Maria Immaculada Benavent Benavent <[email protected]>
Emne:
Om blandingszoner - forslag til tilføjelser m.v. i bilag til cover om blandingszoner
Kære Rikke,
Så har jeg forsøgt. Jeg kan ringes til i løbet af dagen, bortset fra mellem 11.00 og 12.00.
Held og lykke med det hele i morgen.
D
Dorte Balle Harder
chefkonsulent, jurist
Hav- og Vandmiljø, Miljøstyrelsen
Mail [email protected] | telefon +45 41 27 16 50
Miljøministeriet
Miljøstyrelsen |Tolderlundsvej 5 | 5000 Odense C | telefon +45 72 54 40 00 | [email protected] | www.mst.dk
Sådan håndterer vi dine personoplysninger
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873182_0003.png
-- AKT 7779731 -- BILAG 2 -- [ Bilag 4 - Udpegning af blandingszoner ] --
[M iljøministeriet]
Bilag 4 - Artikel 4 i direktiv om miljøkvalitetskrav, blandingszoner
og den danske implementeringmiljøministeriets fortolkning af
muligheden for at udlede blandingszoner jf…
1. juni 2023
Sam m enfatning
Når der udledes spildevand fra industrielle anlæg og spildevandsforsyningers
anlæg (betegnes ofte samlet som punktkilder)
til overfladevandområder
sker det
typisk
til kystvande, men i et vist, mindre omfang fortsat også til søer og vandløb.
Efter behandling ledes spildevandet
gennem et rør, der fører spildevandet væk fra
bredden/kysten og lader det løbe ud, hvor opblandingen i vandet er tilstrækkelig
til at undgå, at spildevand eller dele af det bliver leder ledt til bredden/kysten, og
til at sikre en effektiv opblanding i det samlede overfladevandområde,
udledningspunktet. I dette punkt eten I nærheden af udledninger fra punktkilder
er koncentrationen af forurenende stoffer sædvanligvis højere end
i overfladevand
-området som helhed, dvs. højere end de koncentrationer, der måles i de såkaldte
”repræsentative målepunkter”, altså målepunkter, der er placeret sådan, at
målinger derfra kan anvendes ved vurdering af, hvad koncentrationerne af de
forurenende stoffer er i vandområdet som helhed og dermed, om fastsatte
miljøkvalitetskrav for stofferne er overholdt og altså, hvad vandområdets tilstand
er for disse stoffer. koncentrationen i det omgivende vand
De højere koncentrationer af et forurenende stof i vandet ved udledningspunktet
falder hurtigt med den løbende opblanding af vandet i overfladevandområdet. For
at kunne vurdere hvilken effekt, en punktkildes spildevandsudledning med et eller
flere forurenende stoffer fra en punktkilde vil have på koncentrationen af
stoffet/stofferne i det samlede overfladevandområde, anvendes metoder baseret
på modellering og beregninger. En af de metoder, der kan anvendes, er at udpege
en blandingszone om udledningspunktet efter reglerne i artikel 4 i direktivet om
miljøkvalitetskrav. Medlemsstater har derfor i medfør af EU-reglerne mulighed
for at gøre brug af blandingszoner, så længe de ikke påvirker det øvrige
overfladevandområdes opfyldelse af de relevante miljøkvalitetskrav.
Udstrækningen af blandingszoner bør begrænses til udledningspunkternes
umiddelbare nærhed og bør være rimelig, jf. direktiv om miljøkvalitetskrav
præambel 19.
EU-reglerne giver således mulighed for, at medlemsstater efter nærmere
betingelser kan udpege I”blandingszoner ” omkring et udledningspunkt, hvor
koncentrationer af stoffer
kan
koncentrationer af et forurenende stof
overstige
fastsatte miljøkvalitetskrav, hvis dette
ikke påvirker den øvrige del af
– ikke fører til, at
overholdelse af miljøkvalitetskrav i
vandområdet
som heldhed
påvirkes, sådan at vandområdets
tilstand
som helhed
forringes eller
dets
opfyldelse af miljømål (god tilstand)
hindres.
i at nå god tilstand/overholdelse af
miljøkvalitetskrav. Omvendt er bM uligheden for at udpege blandingszoner er
såledesnetop
udtryk for, at der
i overfladevandområder
kan
være og
tillades lokale
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873182_0004.png
Side 2 af 6
påvirkninger, som ikke udgør forringelse eller hindrer målopfyldelse i
vandområdet som helhed.
Blandingszoner i direktiv om miljøkvalitetskrav
Direktiv om miljøkvalitetskrav
blev vedtaget af Europa-Parlamentet og Det
Europæiske Råd i 2008, direktivet udmønter fastlægger miljøkvalitetskrav for
prioriterede stoffer og visse andre forurenende stoffer, lovgivernes forpligtelser
efterjf.
artikel 16 i vandrammedirektivet:
”Europa-Parlamentet og Rådet vedtager specifikke foranstaltninger mod vandforurening
forårsaget af enkelte forurenende stoffer eller grupper af forurenende stoffer, der udgør en
væsentlig risiko for vandmiljøet eller via vandmiljøet, herunder for vand, der anvendes til
indvinding af drikkevand. For disse forurenende stoffer skal foranstaltningerne tage sigte på en
progressiv reduktion af udledninger, emissioner og tab og for prioriterede farlige stoffer som
defineret i artikel 2, nr. 30), på standsning eller udfasning.”
Direktivet fastsætter miljøkvalitetskrav for prioriterede stoffer og visse andre
forurenende stoffer, herunder de generelle miljøkvalitetskrav, som er de
koncentrationer af de enkelte stoffer som ikke må overskrides i et
overfladevandområde, hvis vandområdet skal opnå og/eller fastholde god kemisk
tilstand. Som beskrevet oven for sammenholdes miljøkvalitetskravene med
målinger af koncentrationer i repræsentative overvågningspunkter i vandområdet.
Direktivet indeholder derudover bestemmelserne i artikel 4 om udpegning af
blandingszoner samt yderligere krav til oplysninger og vurderinger, som grundlag
for vandplanlægningen, herunder præciseringer af vandrammedirektivets krav til
overvågningen af overfladevandområder.
, med henblik på at opnå en god kemisk tilstand for overfladevand og i
overensstemmelse med bestemmelserne og målene i artikel 4 i
vandrammedirektivet.
Direktivets bestemmelser supplerer og udfylder dermed bestemmelserne og
målene i vandrammedirektivet.
Efter Aartikel
4 i direktiv om miljøkvalitetskrav
kan medlemsstaterne udpege
omhandler
blandingszoner omkring udledningspunkter, dvs. zoner, hvori der
skal
en sker naturlig
fortynding af koncentrationen af forurenende stoffer. Direktivets
aartikel
4 har følgende ordlyd:
”1. Medlemsstaterne kan udpege blandingszoner omkring udledningspunkter.
Koncentrationerne af et eller flere af de i bilag I, del A, anførte stoffer kan overskride de
relevante miljøkvalitetskrav inden for sådanne blandingszoner, hvis de ikke påvirker det
øvrige overfladevandområdes opfyldelse af disse krav.
2. De medlemsstater, der udpeger blandingszoner, indføjer i de vandområdeplaner, der
fremlægges i overensstemmelse med artikel 13 i direktiv 2000/60/EF, en beskrivelse af:
a) de fremgangsmåder og metoder, der er anvendt til at definere disse zoner, og
b) de foranstaltninger, der er truffet med henblik på at mindske udstrækningen af
blandingszonerne i fremtiden, som f.eks. foranstaltninger omhandlet i artikel 11, stk. 3,
For mater et:
U nderstregning
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873182_0005.png
Side 3 af 6
litra k), i direktiv 2000/60/EF, eller en revurdering af de i direktiv 2008/1/EF
omhandlede godkendelser eller af forudgående regler omhandlet i art ikel 11, stk. 3, litra g), i
direktiv 2000/60/EF.
3. De medlemsstater, der udpeger blandingszoner, skal påse, at udstrækningen af de enkelte
zoner er:
a) begrænset til udledningspunkternes umiddelbare nærhed
b) afpasset efter koncentrationerne af forurenende stoffer ved udledningspunktet og efter de
betingelser for udledning af forurenende stoffer, der er fastsat i de forudgående reguleringer,
såsom godkendelser og/eller tilladelser, der er omhandlet i artikel 11, stk. 3, litra g), i
direktiv 2000/60/EF og enhver anden relevant fællesskabsforskrift, i overensstemmelse
med anvendelsen af de bedste tilgængelige teknikker og artikel 10 i direktiv 2000/60/EF,
navnlig efter at disse forudgående reguleringer er blevet revideret.”
Det vil uafhængigt af bestemmelserne i artikel 4 ikke være muligt at tillade en
udledning af forurenende stoffer, som vil føre til forringelse af et vandområdes
tilstand, jf. også direktivets 17. Omvendt vil udledninger af stoffer omfattet af
direktivets bilag I, del A, som ikke fører til forringelse, være omfattet af kravene i
direktivets artikel 4.
Forurenende stoffer, som ikke er omfattet af direktivets bilag I, del A, men
derimod omfattet af vandrammedirektivets bilag VIII, jf. bilag V, afsnit 1.2.6, og
som kun vurderes som en del af økologisk tilstand, er ikke omfattet af artikel 4
om udpegning af blandingszoner.
Som
det fremgår, udelukker ordlyden i artikel 4 i direktiv om miljøkvalitetskrav
ikke udpegning af blandingszoner for stoffer i et overfladevandområde, hvor
miljøkvalitetskrav for sådanne stoffer er overskredet, men ordlyden udelukker, at
der udpeges en blandingszone i tilfælde, hvor udledningen trods opblandingen i
zonen vil ”
påvirker det øvrige overfladevandområdes opfyldelse af disse krav”.
Denne
betingelse må i denne sammenhæng fortolkes sådan, at den udelukker tilladelse til
en udledning, der ville indebære forringelse af vandområdets kemiske tilstand og
dermed være i strid med forbuddet mod forringelse i vandrammedirektivets artikel
4, stk. 1, litra a, punkt ii.
EU Domstolen har ikke afsagt dom i sager om forringelse af tilstanden for
miljøfarlige forurenende stoffer i overfladevandområder. På grundlag af
Domstolens praksis i sager om forringelse i øvrigt sammenholdt med, hvorledes
tilstanden for miljøfarlige forurenende stoffer vurderes i overfladevandområder
efter bestemmelserne i vandrammedirektivet og direktiv om miljøkvalitetskrav,
antages det at være udelukket at tillade en udledning til et overfladevandområde,
hvis vurderinger (typisk ved modelbaserede beregninger) viser, at udledningen vil
indebære, at eksisterende koncentrationer over miljøkvalitetskrav i vandområdet
stiger i et omfang, det vil være muligt at eftervise ved målingerne i de
repræsentative overvågningspunkter i vandområdet. Omvendt - er vurderede
(beregnede) koncentrationsstigninger af så lille omfang, at de ikke vil kunne
eftervises ved målinger, antages de ikke at indebære en forringelse, og udledning
vil derfor kunne tillades.bestemmelsen om blandingszoner i direktiv om
Kommenterede [RSB1]:
Spm hvordan har DK håndteret
dette?
Kommenterede [RSB2]:
Og har vel heller ikke afsagt domme
om blandingszoner?
Kommenterede [DBH3]:
Kan vi nu tillade os at skrive ”af
Kommissionen og andre medlemsstater”
Kommenterede [RSB4]:
Kun hvis vi er stensikre på dette og
kan henvise til hvor de har udtalt det
Kommenterede [RSB5]:
Det skal vi kunne argumentere for
med henvsinng til konkrete bestemmelser
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873182_0006.png
Side 4 af 6
miljøkvalitetskrav er formuleret, udelukker den ikke udpegning af blandingszoner i
vandområder med overskridelser af miljøkvalitetskrav.
Den oven for nævnte sondring mellem beregnede koncentrationsstigninger, der
kan eftervises ved målinger og derfor tillægges betydning, og koncentrations-
stigninger, der ikke kan og ikke tillægges betydning, afspejler den ganske store
videnskabelige usikkerhed, der er forbundet med vurdering af betydningen af de
meget lave koncentrationer og meget små koncentrationsstigninger, der er
relevante ved vurdering af (påvirkning af) overholdelse af miljøkvalitetskrav. Et
andet eksempel på et sådant forhold er bestemmelsen i artikel 3, stk. 3b, i direktiv
om miljøkvalitetskrav, hvoraf følger, at
Hvis den beregnede middelværdi af en måling i henhold til artikel 5 i direktiv
Kommenterede [DBH6]:
Spm til Maria, Louise, Hans og/eller
Steen – kan det udtrykkes sådan her?
2009/90/EF, som udføres ved hjælp af den bedste tilgængelige teknik, der ikke medfører
uforholdsmæssigt store omkostninger, betegnes som »under kvantifikationsgrænsen«, og
»kvantifikationsgrænsen« for denne teknik overskrider EQS, tages resultatet for dette
målte stof ikke i betragtning ved vurderingen af den kemiske tilstand som helhed for det
pågældende vandområde”.
Til brug for medlemsstaterne er der i EU-regi udarbejdet tekniske retningslinjer
for udpegning af blandingszoner og et teknisk baggrundsdokument til støtte
herfor. EU’s vejledning om tekniske retningslinjer for udpegning af
blandingszoner i henhold til art. 4, stk. 4, i direktiv 2008/105/EF anviser
alene
retningslinjer for udpegning af blandingszoner i et vandområde, hvor
miljøkvalitetskravene er overholdt.pfyldte
i forvejen. Vejledningen angiver dermed
ikke retningslinjer for udpegning af blandingszoner i vandområder, hvor
miljøkvalitetskravet i forvejen er overskredet i vandområdet. Det tekniske
baggrundsdokument ….
Som beskrevet oven for er udpegning af blandingszoner en metode, der kan
anvendes til at sikre, at koncentrationerne af forurenende stoffer i en udledning,
kan nedbringes til det i det konkrete overfladevandområde acceptable niveau ved
opblanding i et lille afgrænset område af vandområdet, og dermed at overholdelse
af miljøkvalitetskravene i vandområdet i øvrigt ikke påvirkes i strid med
betingelsen i artikel 4 i direktiv om miljøkvalitetskrav og med forbuddet mod
forringelse, jf. oven for. Danmark anvender metoden, men ikke alle
sammenlignelige medlemsstater gør. Disse medlemsstater anvender andre
metoder, hvor udledningens påvirkning af koncentrationen i vandområdets
repræsentative overvågningspunkter vurderes.
Den danske implementering
Udledning af miljøfarlige forurenende stoffer
fra punktkilder
til overfladevand,
herunder de målsatte overfladevandområder,
er
bl.a.
reguleret
i gennem
bekendtgørelse om krav til udledning af visse forurenende stoffer.
Bekendtgørelsen har hjemmel i miljøbeskyttelsesloven og gennemfører dele af
vandrammedirektivet og dele af direktiv om miljøkvalitetskrav.
Bekendtgørelsen finder anvendelse ved miljømyndighedernes administration af
tilladelser, godkendelser og påbud. Bekendtgørelsen skal administreres inde for
rammerne af indsatsbekendtgørelsens § 8, jf. vandrammedirektivets artikel 4.
Kommenterede [RSB7]:
Hvorfor tror vi så ar man kan
udpege dem, når MKK ikke er overholdt i vandområdet?
Kommenterede [DBH8]:
Jeg håber, at Maria, Steen, Hans og
Louise kan hjælpe her – men jeg mener, at det er i dette dokument,
at blandingszoner i vandområder med ikke god tilstand er diskuteret
Kommenterede [DBH9]:
Tilsyneladende med brug af mere
eller mindre sofistikerede modeller – måske kan noget fra nabotjek
hjælpe med at tydeliggøre her?
Kommenterede [RSB10]:
Jens kan hjælpe her
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873182_0007.png
Side 5 af 6
Bekendtgørelsen om krav til udledning af visse stoffer finder anvendelse, når
miljømyndighedernes meddelelse af tilladelser, godkendelser og påbud til anlæg og
virksomheder, der har karakter af punktkilder. Bekendtgørelsen indeholder de
danske Bbestemmelserne
om
udpegning af
blandingszoner,
bestemmelsernes
ordlyd svarer stort set til ordlyden af artikel 4 i direktivet om miljøkvalitetskrav.
Udpegning af blandingszoner kan i Danmark ske for udledning af spildevand med
indhold af stoffer med EU-fastsatte miljøkvalitetskrav og/eller stoffer med
nationalt fastsatte miljøkvalitetskrav (stoffer som f.eks. kobber)er direktivnært
implementeret i dansk lovgivning i bekendtgørelse nr. 1433 af 21. november 2017
om krav til udledning af visse forurenede stoffer til vandløb, søer,
overgangsvande, kystvande og havområder.
Det følger af
således af
bekendtgørelsen
om krav til udledning af visse stoffer,
at
miljømyndigheden kan udpege blandingszoner omkring udledningspunkter, så
koncentrationen af forurenende stoffer kan overskride de relevante
miljøkvalitetskrav inden for sådanne blandingszoner, hvis det ikke påvirker det
øvrige overfladevandsområdes opfyldelse af disse krav.
Udpegningen af blandingszoner skal ske, så udstrækningen af de enkelte zoner er
1) begrænset til udledningspunkternes umiddelbare nærhed og 2) afpasset efter
koncentrationerne af forurenende stoffer ved udledningspunktet og efter de
betingelser for udledning af forurenende stoffer, der er fastsat i de forudgående
reguleringer om udledning fra punktkilder i overensstemmelse med anvendelsen
af de bedste tilgængelige teknikker. Det følger også, at ved fastsættelse af vilkår,
der baseres på udpegning af en blandingszone, skal der indgå foranstaltninger med
henblik på at mindske udstrækningen af blandingszonen i fremtiden.
I M iljøstyrelsens vejledning til bekendtgørelse
nr. 1433 af 21. november 2017
om
krav til udledning af visse forurenende stoffer ”Spørgsmål og svar om udledning
af visse forurenende stoffer til vandmiljøet,
December 2021”
(tidligere ”FAQ om
miljøkvalitetskrav”) findes der retningslinjer for udpegning af blandingszoner i
vandløb, søer og kystvande, herunder størrelse og fortyndingsforhold.
M iljømyndigheden kan udpege en blandingszone omkring udledningspunktet,
hvor miljøkvalitetskravene må overskrides, såfremt det ikke påvirker
overholdelsen af kravene i den øvrige del af overfladevandområdet.
Udstrækningen af blandingszonen skal begrænses til udledningspunktets
umiddelbare nærhed. Hvis stofferne, der ønskes udledt, i forvejen findes i det
berørte vandområde, skal koncentrationerne i vandområdet inddrages i
beregningerne.
For søer og vandløb er de anbefalede maksimale størrelser af blandingszoner 50-
100 meter, og for kystvande er den op til 350 meter. Visse andre medlemsstater
benytter sig af væsentligt større blandingszoner på op til 1000 meter.
M iljøministeriet ophævede i 2017 en bestemmelse om, at miljøkvalitetskravet
skulle være overholdt ved randen af blandingszonen, som skulle gøre det muligt at
udlægge blandingszoner i områder, hvor miljøkvalitetskrav er overskredet. Denne
mulighed havde før 2021 ikke været anvendt, da der ikke havde været en
anvisning af, hvordan en sådan blandingszone i praksis skulle udpeges.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873182_0008.png
Side 6 af 6
M iljøstyrelsen udarbejdede til vejledning for miljømyndighederne en FAQ om
fastsættelse af kravværdier for miljøfarlige forurenende stoffer i udledninger til
Den samlede vejledning indeholder også FAQ’er med retningslinjer for, hvornår
og hvordan det er muligt at udpege blandingszoner for og fastsætte krav til
udledning af spildevand til målsatte overfladevandområder, hvor vandområder,
hvor miljøkvalitetskrav for
pågældende et eller flere
stoffer i forvejen er
overskredet,
og hvor det spildevand, der skal udledes, indeholder det eller disse
stoffer i højere koncentrationer, end de der er i vandområdet
.
Denne vejledning opstiller
således
kriterier for, hvornår en
udledning lokal
påvirkning
som udgangspunkt
kan
vurderes ikke at medføre en forringelse og ikke
hindre opfyldelse af miljømålet i
et overfladevandområdet
som helhed. – i dag en
forhøjelse på hhv. højst 5 % af det generelle miljøkvalitetskrav for vand i randen
af en blandingszone og en forhøjelse på højst 1 % af kvalitetskravet for sediment.
Der blev lagt vægt på, at kriterierne sikrer, at kravværdierne fastsættes, så
koncentrationsforøgelsen som følge af udledningen ved blandingszonens rand og
i sedimentet begrænses til en numerisk lille del af den i forvejen forekommende
koncentration i det berørte vandområde.
Beregningsteknisk er det ved overskridelser af miljøkvalitetskrav ikke muligt at
regne med en nul-stigning i koncentrationen uden for blandingszonen.
Vejledning om, at der fortsat kan tillades udledning med forurenende stoffer og
En fortsat
udpegning af blandingszoner
herom
i
overfladevandområder, hvor der
allerede er med
overskridelser af miljøkvalitetskrav
for et eller flere af disse
stoffer,
vil derfor være forbundet med en væsentlig procesrisiko, idet disse
udledninger
altid vil medføre en beregnet stigning i koncentrationen, hvor
uendelig lille denne end måtte være.
En dansk professor og en professor emerita i miljøret afviser, at det skulle være
Flere danske eksperter i miljøret har afvist, at det er
muligt at udpege
blandingszoner for
udledninger med de
miljøfarlige stoffer, der allerede
forekommer i for høje koncentrationer
i målsatte overfladevandområder, da det
vil indebære forringelse af tilstanden i vandområderne. idet der ikke kan blive tale
om fortynding af koncentration af stofferne i et område, der allerede indeholder
for høje koncentrationer af
de pågældende stoffer. Det samme gør nu enkelte danske advokater i miljøret.
M iljøministeriet er ved at
undersøge i hvilket omfang, der er overensstemmelse
mellem den danske vejledning afdække behovet for og konsekvenserne af en mere
restriktiv praksis
for
tilladelse til udledning og
udpegning af blandingszoner i
overfladevandområder, hvor der er med
overskridelser af miljøkvalitetskravet,
og
Kommissionens fortolkning af betingelserne for, at en udledning til sådanne
områder ikke vil medføre forringelse, se herom oven for
.
Konklusion:
1. Der kan udpeges blandingszoner, hvor M KK overskrides inden for zonen
på betingelse af, at der ikke sker en forringelse af tistanden i det samlede
vandområde.
2. Der kan udpeges blandingszone uagtet at M KK allerede er overskredet for
det pågældende stof i vandområdet
Kommenterede [RSB14]:
Synes ikke vi skal adresse hvem det
er. Bare argumentere for vores juridiske ståsted
Kommenterede [RSB11]:
Med henvisning til hvilken juridisk
argumentation gjorde vi det?
Den vil være nyttig at få frem igen
Kommenterede [DBH12]:
Kære Rikke,
Kan Maria eventuelt Louise gennemskrive dette, så det svarer mere
præcist til det, der er fastsat i FAQ’erne
Kommenterede [DBH13]:
Kan dette afsnit skrives ind i afsnit
oven for af Maria eller Louise?
Kommenterede [DBH15]:
Kan vi beskrive det sådan?
Kommenterede [RSB16]:
Synes ikke vi skal skrive dette
afsnit. Det var myntet på ØU-sagen
Kommenterede [RSB17]:
Konklusion er kun til inspiration
For mater et:
Skriftty pe: F ed
For mater et:
Skriftty pe: F ed
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873182_0009.png
-- AKT 7779731 -- BILAG 3 -- [ Retlige grundlag for blandingszoner ] --
NOTAT
Miljøministeriets fortolkning af de retlige rammer for
anvendelsen af blandingszoner
Problemstilling
Neden for redegøres der for Miljøministeriets fortolkning af de retlige rammer for anv endelsen af
blandingszoner i henhold til EU-retten og den danske implementering.
Introduktion
Hv ad er en blandingszone?
Det retlige grundlag
EU-retten
Samspillet med V RD
Hjemlem til at udpege blandingszoner
I hv ilke situationer: under MKK o g ov er MKK
Den danske implementering
Praksis og beregningsmodellerne
Konklusion
Mi l jømi nisteriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1 220 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42 • CV R 1 2854358 • EA N 5798000862005 • mi m@mi m.dk • www.mim.dk