[Miljøministeriet]
[Ministeriet for fødevarer, landbrug og fiskeri]
[Klima-, energi- og forsyningsministeriet]
[Transportministeriet]
[Forsvarsministeriet]
[Økonomiministeriet]
[Erhvervsministeriet]
[Justitsministeriet]
[Finansministeriet]
Håndtering af principiel afgørelse fra Miljø- og
Fødevareklagenævnet
24. maj 2023
Problem
Der skal tages stilling til procesrisiko ved opfølgning på Miljø- og
Fødevareklagenævnets afgørelse om tilladelse til udledning af spildevand.
Baggrund
Miljø- og Fødevareklagenævnet har den 23. februar 2023, i forbindelse med en
klage over Horsens kommune, truffet afgørelse om, at Miljøstyrelsens ”Vejledning
til bekendtgørelse om indsatsprogrammer”, ikke er i overensstemmelse med
forpligtigelsen i vandrammedirektivet til at forebygge forringelser af vandmiljøet
og med EU-Domstolens praksis. Vejledningen regulerer bl.a. afgørelser om
udledning af spildevand. Klagenævnet udtaler generelt i afgørelsen med
henvisning til EU-Domstolens praksis, at hvis et miljøkvalitetskrav for et
miljøfarligt stof allerede er overskredet i et vandområde, vil ”enhver
mertilførsel”
af
dette stof betyde en forringelse af tilstanden i stride med vandrammedirektivet.
Denne udtalelse har givet anledning til tvivl, idet det ikke er klart, hvad
Klagenævnet mener med enhver ”mertilførsel” i denne sammenhæng. På
baggrund af afgørelsen har Miljøministeriet suspenderet dele af de gældende
vejledninger, der vedrører udledning af stoffer til vandområder, mens
Klagenævnets afgørelse analyseres, og der forberedes nye vejledninger. Da
miljømyndighederne støtter sig til Miljøministeriets vejledninger, og der er stor
risiko for, at afgørelserne påklages, betyder det, at der i praksis ikke træffes
afgørelser inden for dette område, indtil nye vejledninger foreligger. Miljøstyrelsen
har fx ca.70 sager, der afventer afgørelse om udledning af spildevand grundet de
manglende vejledninger. Det er ukendt, hvor mange sager, der ligger hos
kommunerne og andre statslige myndigheder.
Vandrammedirektivet
1
har overordnet til formål at fastlægge en ramme for
beskyttelse af alt overfladevand (vandløb, søer, overgangsvande og kystvande) og
grundvand inden for medlemslandenes områder. Direktivet opstiller konkrete
miljømål, som skal være med til at sikre direktivets formål, herunder at alle
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets
vandpolitiske foranstaltninger.
1