Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2873176_0001.png
Møde d. 2. maj i tværministeriel følgegruppe
– opfølgning på afgørelse fra Miljø- og
Fødevareklagenævnet
Miljøministeriet
2. maj 2013
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873176_0002.png
dddd
Dagsorden
1. Kort præsentationsrunde
2. Introduktion til afgørelse fra Miljø-
og fødevareklagenævnet
-
Indhold
- Potentielle konsekvenser
3. P
roces – status og videre forløb
4. Hjemmeopgave
5. Evt.
2 / Miljø- og Fødevareministeriet / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873176_0003.png
Indholdet af afgørelsen
• Horsens kommune gav i januar 2022 tilladelse til anlæg af en forbindelsesvej fra et erhvervsområde til
motorvejen.
• Afgørelsen blev påklaget til Miljø- og fødevareklagenævnet, der d. 23. februar 2023 ophævede tilladelsen
og hjemviste til fornyet behandling. Kommunen er både bygherre og miljømyndighed. Der blev ikke
vurderet inhabilitet.
• Projektet indebar en merudledning af kobber til en nærliggende å, hvor vandkvaliteten i forvejen var
vurderet som i ringe tilstand. Den bagvedliggende miljørapport konkluderede, at merudledningen ikke var
signifikant ift. forringelse af tilstanden i åen. Der er tale om merudledning på 0,034 mygr./l.
• Nævnet slog fast bl.a. med henvisning til EU-domme, der fortolker forringelse af overfladevand (åer,
vandløb, søer og lign. at en(hver) merudledning af kobber (miljøfremmede stoffer) til overfladevand (og
grundvand), hvor grænseværdien i forvejen er overskredet for det pågældende stof, skal betegnes som en
forringelse af vandområdet.
• Administrationen af vandrammedirektivet efter dansk lovgivning er baseret på, at der efter en konkret
væsentlighedsvurdering kan gives tilladelse til merudledning til et vandområde, hvor miljøkvalitetskravet
allerede er overskredet.
3 / Miljøministeriet - Departementet
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873176_0004.png
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse
”(…) at det efter flertallets vurdering ikke er i overensstemmelse
med forpligtigelsen til at forebygge forringelser af tilstanden af
overfladevand at tillade en mertilførsel af kobber efter en konkret
væsentlighedsvurdering som anført i Miljøstyrelses vejledning til
indsatsbekendtgørelsen, når kvalitetskravet allerede er
overskredet.
Vejledningen er ikke i overensstemmelse med EU-Domstolens
praksis om, at enhver efterfølgende stigning i koncentrationen af et
forurenende stof udgør en forringelse, når kvalitetskravet allerede
er overskredet,(…)”
- Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse 22/02461, s. 53
4 / Miljøministeriet - Departementet
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873176_0005.png
Betydningen af afgørelsen
Kobber (��������
2+
)
��������
2+
Max 5%
overskridelse
��������
2+
��������
2+
Ingen ændring i
koncentration ved
målestation
MIM:
Ubetydelig merudledning til vandområdet medfører ikke nødvendigvis forringelse
NÆVN:
Enhver merudledning medfører forringelse
5 / Miljøministeriet - Departementet
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873176_0006.png
Rækkevidden af afgørelsen – alle aktiviteter, der kan påvirke vandområder
Alle udledninger af spildevand som fx:
- Almindeligt belastet regnvand fra en virksomheds arealer
- Industrielt belastet regnvand
- Renseanlægsudledninger
- Processpildevand fra produktion
- Grundvandsænkninger
- Fodring af fisk og medicinering
Røggas fra fx:
- Affaldsforbrændingsanlæg
- Kraftvarmeværker
- Olieraffinaderier
- Den kemiske industri
- Den farmaceutiske industri
- Fødevarevirksomheder
- Diverse kedler på alle typer industri (omlægning af brændsel fra naturgas til anden
brændselskilde)
Klapning: dvs. opgravning af sediment fra havbunden
6 / Miljøministeriet - Departementet / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873176_0007.png
Handlinger og den videre proces
Igangværende analyse:
Afgørelsens rækkevidde
Identificering af potentielle
manøvrerum på kort sigt og
på lang sigt
EU-spor:
Nabotjek (igangværende)
Dialog med EU-Kommissionen
(igangværende)
EU-møde 11. maj
Vanddirektørmøde 2. juni
Tidsperspektivet:
På kort sigt:
ØU-sag medio juni:
- Revideret vejledning
-
Udfordring af afgørelse, hvis
dialog med EU danner grundlag
herfor
Revideret vejledning i høring efter
ØU
På længere sigt:
Prøvesag ved domstolene
Politisk opbakning til ændring af
reglerne
7 / Miljøministeriet - Departementet
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873176_0008.png
En ”hjemmeopgave”
Vi har brug for, at I overvejer følgende:
Hvor har I inden for jeres ressortområder projekter/aktiviteter eller afgørelsesvirksomhed,
som involverer overvejelser om vandrammedirektivet(s ikke-forringelsesprincip).
Og herunder hvilke aktiviteter / projekter eller afgørelsesvirksomhed vil kunne være
omfattet af art. 4, stk. 7 i vandrammedirektivet?
Vandrammedirektivets artikel 4, stk. 7, angår først og fremmest situationer, hvor bl.a. manglende
forebyggelse af vandforekomsternes tilstand skyldes nye ændringer af et overfladevandområdes
fysiske karakteristika eller forandringer i grundvandsforekomsternes niveau. Dvs. fysiske
ændringer af vandforekomsterne, og ikke udledning af forurenende stoffer. F.eks. anlægsprojekter
som broer, havne, dræning eller landindvinding. Bestemmelsen angår dernæst situationer, hvor
manglende forebyggelse af et overfladevandområdes forringelse fra tilstanden ”høj” til tilstanden
”god” skyldes nye bæredygtige menneskelige udviklingsaktiviteter. Dette vil kunne omfatte
udledning af forurenende stoffer.
I får tilsendt en skabelon umiddelbart efter mødet, der skal udfyldes. Der vil efterfølgende
lægges op til casebeskrivelser af konsekvenser for de forskellige brancher / aktiviteter
med
/ Miljøministeriet - Departementet / Titel
samfundsøkonomiske konsekvenser.
analyse af de
på præsentation
8