NOTAT
J.nr. xx
31. marts 2023
Notat om fortolkning af begrebet ”forringelse af tilstanden” i
vandrammedirektivet i lyset af Miljø- og Fødevareklagenæv-
nets afgørelse af 23. februar 2023 (sag 22/02461)
Introduktion
Vandrammedirektivet
1
har overordnet til formål at fastlægge en ramme for beskyttelse af alt overflade-
vand (vandløb, søer, overgangsvande og kystvande) og grundvand inden for medlemslandenes områder.
Direktivet opstiller konkrete miljømål, som skal være med til at sikre direktivets formål, herunder at alle
overfladevandområder og grundvandforekomster har god tilstand senest i 2015.
2
Direktivet indeholder desuden i artikel 4, stk. 1, litra a) og b), en særskilt forpligtelse til at forebygge
”forringelse af tilstanden” for alle overfladevandområder og grundvandsforekomster.
Forpligtelsen til at forebygge forringelse gælder ikke kun for nye projekter, men er, ud over at være et
selvstændigt mål for vandplanlægningen, også en betingelse for at forlænge fristen for opfyldelse af må-
let om god tilstand i 2015 efter vandrammedirektivets artikel 4, stk. 4, og for at fastlægge mindre strenge
mål efter direktivets artikel 4, stk. 5.
Begrebet ”forringelse af tilstanden” er ikke defineret i direktivet, men EU-Domstolen har i sin praksis
fortolket begrebet.
Miljø- og Fødevareklagenævnet (klagenævnet) har i en afgørelse af 23. februar 2023 i sagen 22/02461
fortolket EU-Domstolens praksis på dette punkt sådan, at ”forringelse af tilstanden” i forhold til forure-
nende stoffer skal forstås således, at når miljøkvalitetskravet for et forurenende stof allerede er over-
skredet, og vandområdet dermed er i det lavest mulige tilstandsniveau, skal enhver efterfølgende stig-
ning i koncentrationen af stoffet anses som en forringelse af vandområdets tilstand i strid med vand-
rammedirektivets artikel 4, stk. 1.
3
Klagenævnet uddyber i afgørelsen, at størrelsen af mertilførslen ikke er afgørende, når kvalitetskravet
allerede er overskredet, idet enhver mertilførsel vil betyde en forringelse af tilstanden, når tilstandsni-
veauet er det lavest mulige. Videre har klagenævnet lagt vægt på, at mertilførslen af kobbers (som sagen
konkret vedrørte) påvirkning af de andre økologiske parametre ikke i sig selv er afgørende for, om der
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for Fæl-
lesskabets vandpolitiske foranstaltninger.
2
I Danmark har man i vidt omfang gjort brug af muligheden efter direktivets artikel 4, stk. 4, litra c, for at ud-
skyde fristen til 2027, som er direktivets absolutte frist for målopfyldelse.
3
Miljø- og Fødevareklagenævnets sag 22/02461, s. 52.
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K