NOTAT
dep
J.nr. $dossier_f2casenumber$
Ref. LECAR
Den 14. april 2021
Administrationspraksis og vejledning vedr. tilladelser til
direkte udledninger af miljøfarlige stoffer
Problemstilling
Miljøstyrelsen har gennem længere tid haft svært ved at træffe afgørelser i sager om miljøgodkendelse
til virksomheders udledninger af miljøfarlige stoffer pga. et vanskeligt regelsæt.
Der har bl.a. været usikkerhed om, hvordan vandrammedirektivets regler om forbud mod forringelse
af vandområders tilstand skal fortolkes ift. miljøfarlige stoffer.
Der er behov for en opdateret vejledning til sagsbehandlerne for at sikre en ensartet praksis af
reglerne, som understøtter,
at Danmark når miljømålet ”god tilstand”.
Baggrund
Virksomheders udledninger af miljøfarlige stoffer er reguleret af bekendtgørelse nr. 1433 af 21.
november 2017 om krav til udledning af visse forurenende stoffer til vandløb, søer, overgangsvande,
kystvande og havområder.
Det følger af vandrammedirektivets regler, at der ikke må meddeles en tilladelse, som kan medføre
forringelse eller risiko for manglende målopfyldelse i vandområdet. Der kan dog efter reglerne om
blandingszoner tillades en lokal påvirkning omkring et udledningspunkt, så længe det ikke påvirker
det øvrige vandområdes mulighed for målopfyldelse.
Det er ikke defineret i vandrammedirektivet, hvornår der er tale om forringelse. EU-domstolen har i to
domme taget stilling til, hvad der udgør forringelse ift. henholdsvis økologisk tilstand i overfladevand
og tilstanden i grundvand
og har i den sammenhæng fortolket begrebet ”forringelse” restriktivt.
Domstolen har ikke særskilt taget stilling til, hvordan begrebet skal fortolkes ift. miljøfarlige stoffer. En
restriktiv fortolkning af EU-reglerne vil være, at der ikke kan tillades yderligere udledning, når
miljøkvalitetskrav er overskredet.
Aktuelt behandler Miljøstyrelsen en række ansøgninger fra virksomheder f.eks. inden for brancherne
kraftværker, affaldsforbrænding, metalforarbejdende virksomheder og kemisk industri.
Ansøgningerne omfatter bl.a. energianlæg, som ønsker at omstille energiforsyningen til vedvarende
energikilder, samt nye virksomheder eller ændringer på eksisterende produktionsvirksomheder, der
udleder spildevand. Derudover skal virksomheder, som i dag har tilladelse til direkte udledning af
spildevand, have deres tilladelse til udledning revurderet regelmæssigt.
Vandrammedirektivet giver ikke fleksibilitet ift. kravet om, at vandområdets tilstand ikke må
forringes, selv ved en aktivitet som samlet set er bedre for miljøet. Et konkret eksempel er
energianlæg, som ønsker at omstille fra kul eller gas til træflis, eller som allerede anvender biomasse
eller affald, men ønsker at opnå en bedre energiudnyttelse ved at kondensere den våde røggas og
dermed udnytte varmen fra kondenseringen til f.eks. fjernvarme. Etablering af røggaskondensering
navn
•
adr1
•
adr2
•
adr3
•
postnr by
Tlf. Nr
•
Fax nr
•
CVR nr
•
EAN nr
•
web