Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
19-11-2020
Christina Ellegaard (Sagsbehandler, Virksomheder)
Lene Carpentier ([email protected]); Birgitte Skou Cordua ([email protected])
Baggrundsdokumenter vedr revurderinger - Ar. grp. for virksomheders direkte udledning af
MFS
2128434
1
Christina Ellegaard
Aktdokument
Notat juridisk analyse af forpligtelser ifm revurderinger
Notat MFS Revurderinger_16112020
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Dokumenter uden PDF-version (ikke
vedlagt)
Udskrevet
23. maj 2024
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873170_0002.png
-- AKT 2128434 -- BILAG 1 -- [ Aktdokument ] --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Lene Carpentier ([email protected]), Birgitte Skou Cordua ([email protected])
Christina Ellegaard ([email protected])
Baggrundsdokumenter vedr revurderinger - Ar. grp. for virksomheders direkte udledning af MFS
19-11-2020 11:34
Notat juridisk analyse af forpligtelser ifm revurderinger.docx; Notat MFS Revurderinger_16112020.docx;
Kære begge to
Hermed baggrundsnotater til punktet om revurderinger:
Rune/Lene notatet med de rettelser vi blev enige om ved mødet i mandags (jeg har accepteret rettelserne
og slettet kommentarerne) og
MST's oprindelige notat, tilrettet så der ikke længere fremgår en indstilling om at undtage revurderinger af
bek 1433
Sig endelig til, hvis I har kommentarer.
Venlig hilsen
Christina Ellegaard
Specialkonsulent | Virksomheder
+45 72 54 43 98 | +45 22 46 84 70 |
[email protected]
Miljø- og Fødevareministeriet
Miljøstyrelsen
| Tolderlundsvej 5 | 5000 Odense C | Tlf. +45 72 54 40 00 |
[email protected]
|
www.mst.dk
Sådan håndterer Miljøstyrelsen Virksomheder dine personoplysninger
Sådan håndterer vi dine personoplysninger
Miljøstyrelsen er underlagt reglerne om aktindsigt i offentlighedsloven og i miljøoplysningsloven, og det er kun oplysninger omfattet af
undtagelsesbestemmelserne i disse love, som kan undtages aktindsigt og dermed holdes fortrolige. Denne vurdering vil Miljøstyrelsen foretage i
forbindelse med en konkret anmodning om aktindsigt
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873170_0003.png
-- AKT 2128434 -- BILAG 2 -- [ Notat juridisk analyse af forpligtelser ifm revurderinger ] --
Notat til leverance 5
jf. bilag 1 til leverancer og tidsplan for
Arbejdsgruppe for virksomheders direkte udledning af MFS
Erhverv, Virksomheder,
Vandforsyning
Ref. ZOBAK, JAFLO, KAIWA,
LOBMA, CHELL
Den 19. august 2020 med
ændringer af 18. november
2020
Juridisk spor
Leverance 5 – Revurderinger
Problemstilling
Revurderinger af virksomheders miljøgodkendelser er omfattet af bekendtgørelsen om krav
til udledning af visse forurenende stoffer
1
, fordi en revurdering meddeles som et påbud. Jf.
bekendtgørelsen skal den godkendte udledning af spildevand ifm. et påbud bl.a. bringes i
overensstemmelse med gældende MKK
2
og må ikke være til hinder for målopfyldelse.
Virksomheden pålægges derved krav og ansvar, uden at der er taget stilling til, om der er et
rimeligt forhold mellem mål og midler, og selv om virksomheden udgør en mindre eller
ubetydelig kilde til MFS i vandområdet.
Arbejdsgruppen er blevet bedt om at foretage en juridisk udlægning af hvilke krav, der kan
stilles til virksomheden og hvilke data, der kan kræves fremskaffet af virksomheden i
forbindelse med en revurdering, når:
1.
2.
der er kommet skærpede MKK
der er ny viden om ikke-målopfyldelse for en række stoffer i det modtagende
vandområde
Konklusioner
Krav
I forbindelse med revurdering af en virksomheds miljøgodkendelse kan der stilles skærpede
miljøkrav over for virksomheder. Kravene skal sædvanligvis være baseret på et
væsentlighedskriterie og med hensyntagen til proportionalitetsprincippet.
Iflg. bekendtgørelsen om krav til udledning af visse forurenende stoffer skal myndigheden
fastsætte vilkår, der bl.a. sikrer:
1) at udledningen ikke medfører overskridelse af miljøkvalitetskrav.
1
Bekendtgørelse nr. 1433 af 21. november 2017 om krav til udledning af visse forurenende stoffer til vandløb,
søer, overgangsvande, kystvande og havområder (bekendtgørelsen om krav til udledning af visse forurenende
stoffer).
2
Miljøkvalitetskrav.
Miljøstyrelsen • Tolderlundsvej 5 • 5000 Odense C
Tlf. 72 54 40 00 • CVR 25798376 • EAN 5798000860810 • [email protected] • www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873170_0004.png
2) at udledningen ikke hindrer opfyldelse af de fastsatte miljømål.
Dvs. at en godkendt udledning, ifm. at der træffes afgørelse om revurdering, skal bringes i
overensstemmelse med nye MKK eller reduceres, hvis nye målinger viser, at der ikke er mål-
opfyldelse i vandområdet.
Her vil der opstå et modsætningsforhold, såfremt et vandområde ikke opfylder kravene af
kumulative årsager, og en virksomhed tvinges til lukning eller meget omkostningstunge
tiltag. Uanset det meget indgribende tiltag vil tiltaget ikke være egnet til at opnå målet,
såfremt virksomheden alene udgør en mindre kilde i det modtagende vandområde. Ligeledes
vil situationen potentielt være i konflikt med
ligebehandlingsprincippet,
såfremt der
ikke gribes ind over for de øvrige kilder i vandområdet som led i en samlet indsats
3
.
Hvis den enkelte listevirksomhed medfører væsentlig forurening i form af uacceptabel
påvirkning, fx at listevirksomheden i sig selv ved sin udledning er årsag til, at der opstår
problemer i et vandområde eller habitatområde, er myndigheden i vidt omfang forpligtet til
at gribe ind over for virksomheden. Dette bør ikke afvente en regelmæssig revurdering.
Hensynet er dog begrundet i den enkelte virksomheds væsentlige forurening og ikke i, at der i
en områdebeskyttelse er uopgjorte antal kilder, som samlet set medfører væsentlig
forurening af området.
Data
Myndigheden har i godkendelsesbekendtgørelsen hjemmel til at anmode virksomheden om
at fremlægge de informationer, der er nødvendige for at kunne revurdere virksomhedens
vilkår for godkendelse. Proportionalitetsprincippet gælder også her, og det anses ikke for
proportionalt, at en virksomhed kan blive bedt om at levere flere oplysninger i en
revurderingssituation end i en ansøgningssituation, hvor oplysningskravet begrænser sig til
udledningens karakteristika (mængder, koncentration af MFS).
Juridisk analyse
EU-retten
Ifølge vandrammedirektivet
4
art. 11 skal medlemsstaterne udarbejde et indsatsprogram for
hvert vandområdedistrikt med henblik på opfyldelse af målene
5
. Det følger af art. 11. stk. 3,g
om punktkilder, der kan være årsag til forurening
6
, at der skal være krav om
forhåndstilladelse baseret på emissionskontrolforanstaltninger. Der skal være regelmæssig
4
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for
Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger. Ændring i KOMMISSIONENS DIREKTIV 2014/101/EU af 30.
oktober 2014 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF om fastlæggelse af en ramme
for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger
5
Målet følger af artikel 4 og er overordnet "god tilstand". Herudover skal der ske en progressiv reduktion af
forurening med de prioriterede stoffer samt standsning/udfasning af prioriterede farlige stoffer.
6
Forurening er defineret i art. 2.33, som udledning, der kan skade. Det må derfor forstås, som udledning over et
vist "niveau" og ikke blot enhver udledning fra en punktkilde.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873170_0005.png
revision og om nødvendigt ajourføring. Hvis overvågning eller data viser, at målene ikke kan
ventes opfyldt sørger medlemsstaterne for, at årsagerne undersøges, at relevante tilladelser
og godkendelser undersøges og evt. revideres
7
, og at der fastsættes yderligere
foranstaltninger. Det følger af definitionen i art 2, nr. 35, at et miljøkvalitetskrav handler om
koncentration, som ikke bør overskrides i vand, sediment eller biota.
Ifølge miljøkvalitetskravsdirektivet
8
præambel betragtning nr. 5 fastsætter direktivet
miljøkvalitetskrav i henhold til målene i vandrammedirektivet. Direktivet fastsætter krav for
prioriterede stoffer og visse andre forurenende stoffer for at opnå god kemisk tilstand. Selve
kravene kan ses af direktivets bilag
9
.
EU-reguleringen består således i et krav om, at de EU-fastsatte krav sikres overholdt i
vandområdet. Sker dette ikke, skal årsagen kortlægges og håndteres. Et element heraf kan
være at revidere
relevante
tilladelser eller godkendelser.
Der ligger i ordlyden "relevante" et krav om, at tilladelsen har en vis betydning, er kvalificeret
i forhold til problemet, som er den manglende målopfyldelse. Det er således ikke i strid med
EU-retten, at man inddrager proportionalitetsprincippet
10
og foretager en vurdering af, om
revisionen af tilladelsen er egnet til at nå målet, og om der er forholdsmæssighed mellem
indgrebets intensitet over for virksomheden og resultaterne, der opnås i vandområdet.
Miljøgodkendelse
En miljøgodkendelse til en listevirksomhed meddeles med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens
§ 33. Hvis virksomheden ønsker tilladelse til udledning af spildevand direkte til vandløb, søer
eller havet, skal denne behandles samtidigt med afgørelsen om godkendelse og indgår i
7
8
Artikel 11.5
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV 2008/105/EF
af 16. december 2008
om miljøkvalitetskrav inden for vandpolitikken, om ændring og senere ophævelse af Rådets direktiv
82/176/EØF, 83/513/EØF, 84/156/EØF, 84/491/EØF og 86/280/EØF og om ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF
9
Se også ændringsdirektiv EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV 2013/39/EU
af 12. august 2013
om ændring af direktiv 2000/60/EF og 2008/105/EF for så vidt angår prioriterede stoffer inden for
vandpolitikken og
10
Proportionalitetsprincippet har vigtig betydning i EU-retten Se EU traktatens artikel 5: Unionens handlinger
må ikke gå videre end for at nå traktatens formål og Protokol nr. 2 om anvendelse af nærhedsprincippet og
proportionalitetsprincippet: ...”Ethvert udkast til lovgivningsmæssig retsakt bør indeholde en
detaljeret analyse, der gør det muligt at vurdere overholdelsen af
nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet.”….
”Der skal i udkastene til lovgivningsmæssige retsakter tages hensyn til,
at enhver byrde af finansiel eller administrativ art, der pålægges
Unionen, nationale regeringer, regionale eller lokale myndigheder,
erhvervsdrivende og borgere, skal begrænses mest muligt og stå i
rimeligt forhold til det mål, der skal nås.”
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873170_0006.png
godkendelsen
11
. Der fastsættes vilkår for etablering, drift og egenkontrol
12
samt for
udledningen
13
.
Godkendelsesmyndigheden skal vurdere, at virksomheden anvender bedste tilgængelige
teknologi, og kan drives på stedet uden at medføre omgivelserne forurening, som er
uforenelig med hensynet til omgivelsernes sårbarhed og kvalitet
14
for at godkendelsen kan
meddeles.
For at sikre sidstnævnte krav overholdes foretages en lang række vurderinger i forbindelse
med meddelelse af en miljøgodkendelse blandt andet efter habitatdirektivet
15
og
vandrammedirektivet
16 17
.
Retsbeskyttelse
Når en miljøgodkendelse er meddelt medfører dette retsbeskyttelse
18
. Det betyder, at der ikke
kan meddeles påbud eller forbud i 8 år for at sikre virksomhedens investering og
afskrivningsperiode. Der er dog særlige undtagelsessituationer, hvor retsbeskyttelsen må
gennembrydes
19
. Bestemmelsen lister en række forskellige situationer, hvor retsbeskyttelsen
gennembrydes. D
er kan foretages indgreb med henblik på opfyldelse af bindende miljøkvalitetskrav
,
mens den omstændighed, at man i almindelighed ønsker miljøkvaliteten forbedret ikke kan
begrunde indgreb efter bestemmelsen
20
.
Revurdering af virksomheder
Listevirksomheder skal have deres miljøgodkendelse og eventuelle tilladelse til direkte
udledning af spildevand revurderet regelmæssigt.
BAT
21
-konklusionerne, som offentliggøres ved bindende retsakter, udløser krav om, at en
virksomheds godkendelser skal revurderes. Reglerne om revurdering findes i
miljøbeskyttelseslovens kapitel 5, § 41, § 41a og 41b og i godkendelsesbekendtgørelsens
kapitel 15. Afgørelser om revurdering meddeles som påbud, jf.
MBL § 41.
Nye BAT-krav, der fastsættes i afgørelsen om revurdering, skal være gennemført senest fire
år efter offentliggørelse af BAT-konklusionen. I en BAT-konklusion er der ofte fastsat
bindende udledningskrav i relation til udledning til vandmiljøet, herunder vandløb, søer eller
havet.
11
12
Jfr. Miljøbeskyttelseslovens § 34 stk. 5
Jfr. Miljøbeskyttelseslovens § 34, stk. 1
13
Jfr. Miljøbeskyttelseslovens § 34 stk. 5
14
Jf. bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed nr. 1534 af 9.12.2019 (godkendelsesbekendtgørelsen) §
18 stk. 1 nr. 1 og 2
15
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter
16
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for
Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger
17
Ofte vil en miljøgodkendelse af en listevirksomhed ligeledes udløse en screening eller miljøvurdering efter
miljøvurderingsloven, da listevirksomheden ofte ligeledes vil være omfattet af denne lov. Efter
miljøvurderingsloven vil en lang række af de samme vurderinger ligeledes være påkrævet.
18
Miljøbeskyttelseslovens § 41 a.
19
Miljøbeskyttelseslovens § 41 a, stk. 2.
20
Jf. Karnovs note 630 til § 41a.
21
Bedste tilgængelige teknologi.
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873170_0007.png
Revurderingstidspunktet afhænger af, om virksomheden er en bilag 1 virksomhed
22
og
dermed underlagt EU-retlige krav
23
, eller om der er tale om en bilag 2 virksomhed
24
.
Udledningstilladelsen for en virksomhed er en del af miljøgodkendelsen
25
og behandles
derfor efter reglerne i lovens kapitel 5. Det har som konsekvens, at der er 8 års
retsbeskyttelse på en sådan tilladelse
26
.
Udgangspunktet for revurderingen er en vurdering af, om listevirksomheden medfører
væsentlig forurening,
jf. nedenfor. Hvis dette er tilfældet, kan denne nedbringes ved
påbud. I yderste konsekvens kan der nedlægges forbud mod fortsat drift
27
.
Revurderingens omfang
Revurderingen skal omfatte den samlede virksomhed og de vilkår i tilladelsen, som er
omfattet af BAT-konklusionen
28
. Myndigheden skal på baggrund af sit kendskab til den
enkelte virksomhed vurdere, i hvilket omfang revurderingen af virksomhedens
miljøgodkendelse skal resultere i ændrede eller nye vilkår. I vurderingen skal alle kendte
oplysninger om virksomhedens miljøforhold, herunder oplysninger fra tilsyn, egenkontrol og
indberetninger i øvrigt, inddrages. Det skal vurderes, om virksomhedens gældende
afgørelser, herunder vilkår, forudsætninger m.v., fortsat er relevante, dækkende og
tilstrækkelige til at regulere virksomhedens miljøforhold
29
.
Ved revurdering skal vilkårene i godkendelsen gennemgås og evt. ændres ved påbud dvs.
fastholdes eller skærpes
30
. Omvendt skal selve vurderingsgrundlaget for miljøgodkendelsen
ikke gennemgås igen, idet selve lokaliseringen af virksomheden det pågældende sted ikke er
til revurdering. Selve miljøgodkendelsen gælder fortsat og efter revurderingen nu med
ændrede vilkår
31
.
Definitioner af bilag 1 eller bilag 2 virksomheder kan ses i godkendelsesbekendtgørelsen.
Ifølge godkendelsesbekendtgørelsens §§ 40 og 41 skal første revurdering foretages efter 8 år og derefter med 10
års mellemrum. Såfremt virksomhedens hovedlistepunkt er omfattet af en BAT-konklusion tages godkendelsen op
til revurdering i forbindelse med offentliggørelse af BAT konklusionen.
24
Bilag 2 virksomheder kan revurderes efter 8 år, jf. godkendelsesbekendtgørelsens § 49.
25
Miljøbeskyttelseslovens § 34, stk. 5
26
Miljøbeskyttelseslovens § 41 a.
27
Miljøbeskyttelseslovens § 41.
28
Bekendtgørelse nr. 726 af 1. juni 2016 om spildevandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og
4, § 15.
29
Bilag 1-virksomheder, som bruger, fremstiller eller frigiver relevante farlige stoffer, som stammer fra en
aktivitet omfattet af bilag 1, skal udarbejde en rapport med oplysninger om og dokumentation for jordens og
grundvandets tilstand med hensyn til forurening (basistilstandsrapport) i forbindelse med godkendelse, jf.
miljøbeskyttelseslovens § 33, eller revurdering, jf. miljøbeskyttelseslovens §§ 41 a eller 41 b, jf.
godkendelsesbekendtgørelsens § 14, stk. 1.
30
Lempelser kan ikke ske med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 41 i en revurdering, men kræver en ny
miljøgodkendelse efter miljøbeskyttelseslovens § 33.
31
Se også Natur- og Miljøklagenævnet: (NMK-10-00956 21. april 2016)
”….. nævnet er helt enig i, at en godkendt virksomheds legitimitet i miljøbeskyttelseslovens forstand hviler på
den eller de godkendelser, der er meddelt efter lovens § 33. Det er således kun vilkårene for godkendelsen, der
revideres over tid og med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 41, mens selve godkendelsen til drift beror på den
eller de til enhver tid meddelte godkendelser.”
22
23
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873170_0008.png
Habitatdirektivet
32
og habitatbekendtgørelsen
33
kræver i overensstemmelse hermed heller
ikke, at der i en revurderingssagsbehandling foretages en fornyet habitatvurdering, idet
denne er gennemført i forbindelse med miljøgodkendelsen.
Der er indbygget et proportionalitetsprincip i BAT nationalt og EU-retligt. Dette princip
forudsætter, at der ikke kan forlanges af en virksomhed, at den afholder betydelige udgifter
til yderligere forureningsbegrænsende foranstaltninger, hvis den miljømæssige gevinst vil
være ubetydelig og ikke er miljømæssigt påkrævet
34
. Heri ligger, at der skal være en teknisk
mulighed for foranstaltninger, som nedbringer udledning/emission, og som ligeledes
vurderes proportionalt at indføre på den konkrete virksomhed.
Ifølge nævnspraksis skal MBL § 41 forstås på den måde,
at
"væsentlighedskriteriet",
som er en forudsætning for indgreb, er knyttet til virksomhedens eget bidrag og ikke kan
baseres på en samlet vurdering af flere mulige kilder
35
. Vurderingen af om forureningen er
væsentlig må hvile på en samlet bedømmelse af på den ene side forureningens omfang og
betydning, og på den anden side omgivelsernes beskaffenhed mv.
36
Bedømmelsen hviler på
et skøn. Dette skøn kan være normeret gennem de regulerings- og styringsmidler, som kan
bringes i anvendelse
37
. Hvis der ikke foreligger eller kan tilvejebringes normer, der kan danne
udgangspunkt for en bedømmelse af forureningens væsentlighed, må der anlægges et
fornuftigt skøn.
Myndigheden vil således forholde sig til, om virksomheden overholder eksempelvis
vejledende krav
38
, som er indført siden miljøgodkendelsen er meddelt eller siden sidste
revurdering.
Myndigheden vil i den forbindelse anmode virksomheden om en teknisk og økonomisk
redegørelse, som belyser de tekniske muligheder, virksomheden har for at overholde kravene
helt eller delvist, og hvad de forskellige tiltag vil koste. Herudover skal tidshorisonten for
indførelse af de enkelte tiltag belyses. Når dette oplysningsgrundlag er på plads, vil
myndigheden vurdere proportionaliteten og fastsætte de endelige krav.
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter
33
Bekendtgørelse 2018-12-06 nr. 1595 om udpegning og administration af internationale
naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter
34
Miljøret, 8. udgave, 2015, side 28.
35
Se NMK-10-00101, 19. december 2013:
Århus Kommune ønsker at minimere den samlede lugtemission fra
virksomheder med henblik på at nedbringe den generelle lugtbelastning af boligområder i Århus.
Efter nævnets opfattelse udgør ovennævnte oplysninger ikke i sig selv et tilstrækkeligt grundlag for at meddele
påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 41, stk. 1. Natur- og Miljøklagenævnet bemærker i den forbindelse, at
nævnet er uenig i synspunktet om, at lugtbidraget fra flere tætliggende eksisterende virksomheder med samme
lugtkarakter skal adderes, når det vurderes, om den enkelte virksomhed giver anledning til væsentlig forurening.
Nævnet anerkender naturligvis, at flere kilder øger belastningen på naboområder, og at der i forbindelse med
eventuel godkendelse af nye virksomheder må tages hensyn til, om området kan bære forureningen fra flere
kilder. Tilsvarende anerkender nævnet, at der kan være et legitimt ønske om at nedbringe forureningen fra
eksisterende kilder i et erhvervsområde, men "væsentlighedskriteriet", som er forudsætningen for indgreb, er
knyttet til den enkelte virksomheds aktuelle forurening og muligheder for at nedbringe forureningen og kan ikke
baseres på en samlet vurdering af flere mulige kilder til forureningen.
36
Karnov note xx
37
Karnov note xx
38
Eksempelvis for lugt eller støj
32
6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873170_0009.png
I forbindelse med indførelse af vejledende støjgrænser
39
skrev Miljøstyrelsen følgende om
bestående virksomheder
40
:
”Det må dog erkendes, at det i nogle tilfælde vil være rimeligt at fastsætte støjgrænser, der
ligger over de vejledende grænseværdier. Det vil således være tilfældet, hvis:
a)
b)
Miljømyndighedernes egne overvejelser godtgør, at de tekniske/ økonomiske
konsekvenser af et krav om overholde af grænseværdierne påfører virksomheden
urimelige udgifter eller driftsbetingelser.
Virksomheden fremlægger så veldokumenterede og tungvejende tekniske/ økonomiske
grunde, at miljømyndigheden føler sig overbevist om, at det er urimeligt at kræve
grænseværdierne overhold.
Vælger miljømyndighederne i en konkret sag at fastsætte støjgrænser, der liggere højere
end grænseværdierne, vil ikke være rimeligt at tillade værdier, der ligger mere end 5-10
db(A) højere. Tillæg til aften- og natværdierne bør kun gives, hvor det er nødvendigt for
virksomheden at arbejde i to- eller treskiftsdrift.
Såfremt miljømyndighederne finder, at et påbud om umiddelbar gennemførelse af
afhjælpende foranstaltninger, der sikrer grænseværdiernes overholdelse, medfører
urimelige tekniske/ økonomiske konsekvenser for virksomheden, bør det overvejes om det
vil være rimeligt at give påbud om en gradvis nedsættelse af støjen over en nærmere
fastlagt tidsperiode.”
Det er afgørende at forstå, at såfremt en eksisterende virksomhed ikke overholder vejledende
støjkrav eller kan efterleve nye mellemkommende krav, eksempelvis skærpede
miljøkvalitetskrav, så kan virksomheden ikke udvide eller ændre sig, da dette kræver en
miljøgodkendelse. Virksomheden vil dermed være låst fast.
Proportionalitet
Proportionalitetsprincippet skal efterleves i dansk ret og EU-retligt
41
.
Princippet kræver, at afgørelser ikke må være mere indgribende for en borger eller
virksomhed end opfyldelse af de konkrete ved loven fastlagte målsætninger tilsiger. Der skal
altså være et rimeligt forhold mellem mål og midler.
I proportionalitetsprincippet er indbygget et
egnethedskrav.
Hvis målet er at opnå et
bestemt miljøkvalitetskrav, så skal midlerne (vilkår/forbud mod fortsat drift) være egnede til
at opfylde formålet. Her vil der opstå et modsætningsforhold, såfremt et vandområde ikke
opfylder kravene af kumulative årsager og en virksomhed tvinges til lukning eller meget
omkostningstunge tiltag. Uanset det meget indgribende tiltag vil tiltaget ikke være egnet til at
opnå målet, såfremt virksomheden alene udgør en mindre kilde. Ligeledes vil man i den
Miljøstyrelsens vejledning om Ekstern støj fra virksomheder 6/1984.
40
Modsat nye virksomheder, som i forbindelse med miljøgodkendelsen skulle overholde de vejledende
støjgrænser.
41
EU traktatens artikel 5 og protokol 2.
39
7
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873170_0010.png
situation potentielt være i konflikt med
ligebehandlingsprincippet,
såfremt man ikke
griber ind over for de øvrige kilder i vandområdet som led i en samlet indsats
42
.
Ligeledes ligger der i proportionalitetsprincippet et krav om
forholdsmæssighed
mellem
indgrebets intensitet og resultaterne, der opnås
43
.
Der vil ofte være en begrænsning ved indførelse af nye krav for eksisterende virksomheder,
som måske er indrettet eller placeret uheldigt i forhold til nutidens standarder. Her må man
få belyst de tekniske muligheder og omkostningerne og forsøge at nå målet.
Indgreb
Hvis den enkelte listevirksomhed medfører væsentlig forurening i form af
uacceptabel påvirkning, fx at listevirksomheden i sig selv ved sin udledning er
årsag til, at der opstår problemer i et vandområde eller habitatområde, er
myndigheden i vidt omfang forpligtet til at gribe ind over for virksomheden.
Dette bør ikke afvente en regelmæssig revurdering.
Hensynet er dog begrundet i den enkelte virksomheds væsentlige forurening og
ikke i, at der i en områdebeskyttelse er et uopgjort antal andre kilder, som
samlet set medfører væsentlig forurening af området.
Denne forpligtelse til at gribe ind, såfremt en virksomhed medfører væsentlig forurening
følger af sektorlovgivningen og er et almindeligt dansk miljøretligt grundprincip.
Bekendtgørelse nr. 1433/ 2017 (bekendtgørelse om krav til udledning af visse forurenende
stoffer)
EU’s vandrammedirektiv fastlægger rammerne for beskyttelsen af vandløb og søer,
overgangsvande (flodmundinger, laguner o.l.), kystvande og grundvand i alle EU-lande.
Direktivet fastlægger regler, der skal bremse forringelse af vandtilstanden i EU og opnå en
god tilstand, fastsætter en række miljømål, jf. artikel 4, og opstiller overordnede rammer for
den administrative struktur for planlægning og gennemførelse af tiltag og for overvågning af
vandmiljøet
44
. Miljømålene har bindende karakter. For direkte udledning af spildevand er
der krav om, at vandet skal være renset tilstrækkeligt. Målet er at forbedre vandkvaliteten og
forhindre forringelsen af den, jf. miljøplan I, vandrammedirektivet og direktiv 2008/15 om
miljøkvalitetsstandarder.
EU-landene er forpligtet til at reducere forureningen af vandmiljøet. Derfor er der fastsat
grænser (miljøkvalitetskrav) for en række miljøfarlige forurenende stoffer.
Miljøkvalitetskravene indgår som en del af vandrammedirektivets miljømål
45
, jf. oven for.
Det kunne være "offentlige renseanlæg", andre virksomheder, landbrug og. lignende. Alle kilder til belastningen
i vandområdet bør kortlægges. Herefter kan sættes ind efter effekt og omkostninger i forbindelse med en indsats.
43
Ligeledes indgår et krav om mindstemiddelprincippet, så det mindst indgribende egnede midler, som er egnet
til at nå målet skal vælges.
44
Lov om vandplanlægning.
45
https://mst.dk/natur-vand/vand-i-hverdagen/spildevand/hvad-er-spildevand-og-hvorfor-renser-vi-
det/miljoekvalitetskrav-for-overfladevand/
42
8
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873170_0011.png
Administration af godkendelser og tilladelser til udledning af miljøfarlige forurenende stoffer
(MFS) sker bl.a. i henhold til bekendtgørelse om krav til udledning af visse forurenende
stoffer til vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og havområder.
Det følger af bekendtgørelsen om krav til udledning af visse forurenende stoffer, at udledning
af forurenende stoffer skal begrænses ved hjælp af BAT, jf. bekendtgørelsen om krav til
udledning af visse forurenende stoffer § 5. I det tilfælde, hvor miljøkvalitetskrav, der er
fastsat i bilag 2 til bekendtgørelse om fastlæggelse af miljømål for vandløb, søer,
overgangsvande, kystvande og grundvand, jf. § 7, stk. 1, kræver overholdelse af
strengere
vilkår end dem, som følger af anvendelse af BAT, fastsættes der i overensstemmelse hermed
strengere vilkår
i tilladelsen, godkendelsen eller påbuddet.
Det følger ligeledes af bekendtgørelsens § 1, stk. 2, nr. 3, at bekendtgørelsen finder
anvendelse på:
1) tilladelser efter MBL § 27, stk. 2 og 3, og § 28, stk. 1 og 2, til udledning af forurenende
stoffer til vandløb, søer, overgangsvande, kystvande eller havområder, bortset fra
almindeligt belastede separate regnvandsudledninger,
2) godkendelser efter MBL § 33 af aktiviteter, der direkte eller indirekte medfører en
tilførsel af forurenende stoffer til vandløb, søer, overgangsvande, kystvande eller
havområder, og
3) påbud efter MBL §§ 30 og 41.
Bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter (Indsatsbekendtgørelsen)
I tilknytning til bekendtgørelsen om krav til udledning af visse forurenende stoffer gælder
§ 8
i bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter.
I henhold til § 8 må tilstanden for overfladevandområder og grundvandsforekomster
ikke
forringes,
og det skal samtidigt sikres, at opfyldelse af de miljømål, der er fastlagt i
bekendtgørelse om miljømål for overfladevandområder og grundvandsforekomster, ikke
forhindres.
Det fremgår af § 8, stk. 2, at der alene kan træffes
afgørelse, der indebærer en direkte eller
indirekte påvirkning af et overfladevandområde eller en grundvandsforekomst,
hvor
miljømålet er
opfyldt,
hvis afgørelsen ikke medfører en forringelse af
overfladevandområdets eller grundvandsforekomstens tilstand. Af § 8, sk. 3, fremgår, at der
alene kan træffes
afgørelse, der indebærer en direkte eller indirekte påvirkning af et
overfladevandområde eller en grundvandsforekomst,
hvor miljømålet
ikke er opfyldt,
hvis afgørelsen ikke medfører en forringelse af overfladevandområdets eller
grundvandsforekomstens tilstand, og ikke hindrer opfyldelse af det fastlagte miljømål.
Af vejledningen
46
fremgår, at der ved
”afgørelse, der indebærer en direkte eller indirekte
påvirkning” i § 8, stk.
2 og 3, skal forstås:
nye tilladelser og miljøgodkendelser,
der
direkte eller indirekte kan medføre en påvirkning af et overfladeområde eller en
grundvandsforekomst.
46
Vejledning til bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter, side 42, nederst.
9
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873170_0012.png
For så vidt angår
revurderinger,
fastslår vejledningen, at disse falder uden for § 8, stk. 2 og
3:
”Revurdering af miljøgodkendelser og udledningstilladelser, som på uændrede eller
skærpede vilkår viderefører virksomhedens hidtidige ret til at udlede næringsstoffer eller
miljøfarlige forurenede stoffer til vandforekomster, anses ikke for at udgøre en afgørelse
omfattet af § 8, stk. 2 og 3. Dette svarer til praksis i forbindelse med de tidligere gældende
vandplaner 2009-2015, jf. disse planers retningslinje nr. 4.”
I vandrammedirektivets art. 4, paragraf 1, litra a, subparagraf i, er det fastsat som et
miljømål, at vandforekomsternes tilstand ikke må forringes. Vejledningen stemmer overens
med direktivets målsætning om, at en forringelse ikke kan blive konsekvensen af uændrede
eller skærpede vilkår for en tilladelse til/godkendelse af belastning af et målsat vandområde.
Oplysningskrav ved revurdering
Når en revurdering igangsættes skal virksomheden have en meddelelse herom, hvor
virksomheden oplyses om myndighedens foreløbige overvejler om revurderingens indhold,
herunder anmodes om de oplysninger, som er nødvendige for, at myndigheden kan træffe
afgørelse.
Virksomheden skal på myndighedens anmodning fremlægge alle
informationer,
der er
nødvendige
for at kunne revurdere virksomhedens vilkår for
godkendelse, herunder resultatet af emissionsovervågningen og andre data, der muliggør en
sammenligning af anlæggets drift med den bedste tilgængelige teknik beskrevet i de
gældende BAT-konklusioner og med de emissionsniveauer, der er forbundet med den bedste
tilgængelige teknik
47
.
Myndigheden har i godkendelsesbekendtgørelsen hjemmel til at anmode virksomheden om
at fremlægge alle nødvendige informationer, for at kunne revurdere virksomhedens vilkår for
godkendelse, herunder resultatet af emissionsovervågningen og andre data, der muliggør en
sammenligning af anlæggets drift med den bedste tilgængelige teknik beskrevet i de
gældende BAT-konklusioner og med de emissionsniveauer, der er forbundet med den bedste
tilgængelige teknik.
Proportionalitetsprincippet gælder også her, og det anses ikke for proportionalt, at en
virksomhed kan blive bedt om at levere flere oplysninger end i en ansøgningssituation, hvor
oplysningskravet begrænser sig til udledningens karakteristika (mængder, koncentration af
MFS).
Særligt vedrørende § 30 i mbl og udledning af MFS fra
spildevandsforsyningsselskabernes renseanlæg og overløbsbygværker
Spildevandsforsyningsselskabernes renseanlæg og overløbsbygværker er også omfattet af MFS
bekendtgørelsen, hvilket dermed betyder at der i kommunernes udledningstilladelser, for de relevante
stoffer skal stilles krav til stofindhold i udledninger, og vilkår om egenkontrol, samt at det gennem
beregninger skal sikres, at MKK ikke overskrides i det modtagende overfladevand. Bekendtgørelsen er
også gældende for påbud, som MST som tilsynsmyndighed meddeler forsyningerne.
47
Godkendelsesbekendtgørelsens § 42, stk. 2.
10
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873170_0013.png
Spildevandsforsyningsselskabernes renseanlæg er i dag normalt ikke bygget specifikt til at rense
vandet for indhold af MFS.
Der har hidtil i forvaltning og kontrol af renseanlæg primært/udelukkende været fokus på udledninger
af organisk stof/næringsstoffer, og der findes sandsynligvis ikke mange renseanlæg, som lever op til
MFS bekendtgørelsens krav.
Den manglende regulering af MFS-udledninger fra renseanlæg ses i forskellige sammenhænge
begrundet i følgende antagelser/forhold:
- at indholdet af MFS-stoffer i den del af spildevandet som stammer fra diffuse kilder
(spildevand fra husholdninger og tag- og overfladevand) efter EU’s vand og kemikaliepolitik
reguleres gennem produktkrav,
- at spildevand fra virksomheder reguleres gennem tilslutningstilladelser på en måde, som
sikrer, at renseanlæggets udledning ikke fører til overskridelse af MKK.
VFS er på baggrund heraf ved at søge afklaret, hvilke skridt MST skal tage i relation til vejledning og
ændring af hidtidig administrativ praksis med henblik på en klar overholdelse af de nuværende regler i
bekendtgørelsen om krav til udledning af visse forurenende stoffer
, idet det vurderes at kunne
få betydelige konsekvenser for kommuner og spildevandsforsyningsselskaber, (i forhold til vurderinger
af MFS-udledning, opstilling af eksplicitte vilkår, og mulige investeringer i ekstra rensetrin).
Problemstillingerne ift. regulering af renseanlæggene efter bekendtgørelsens regler er bl.a., at
renseanlæggene ikke har ikke kontrol over, hvad der tilføres renseanlægget gennem tilløbet, idet
tilledninger fra industri reguleres af kommunerne i tilslutningstilladelser, ligesom tilledninger fra
husholdninger og tag- og overfladevand ikke er mulige at regulere. I modsætning til industri med
direkte udledning har renseanlæggene således ikke mulighed for at nedbringe udledningerne gennem
substitution af de uønskede stoffer eller rensning ved kilden. Renseanlæggene kan således komme til
at overskride udlederkrav i udledningstilladelsen uden reelt at have muligheden for at reducere
udledningen. Derudover indikerer forhåndenværende måledata, at renseanlæg i dag udleder en del
stoffer i koncentrationer over gældende miljøkvalitetskrav. Der vil derfor skulle udlægges
blandingszoner omkring renseanlæggenes udløbsledninger, stilles krav til maksimale koncentrationer
og mængder af udledte stoffer, samt krav til egenkontrol af udlederkrav. I tilfælde af overskridelser
skal der håndhæves over for renseanlægget, selv om dette måske ikke har mulighed for rette op
gennem reduktion af tilledningen.
Ift overl
øbsbygværker adskiller de sig fra afløb fra renseanlæg, idet overløb kun forekommer i kort tid
et begrænset antal gange om året. Derudover svinger stofkoncentrationerne i det udledte vand
afhængig af bl.a. regnintensitet og tiden siden forrige regnhændelse, hvorfor det er vanskeligt at
udtage repræsentative prøver af overløbsvandet. Viden om koncentrationer af MFS i overløbsvand er
derfor begrænset. Der udtages dog prøver af overløbene i NOVANA programmet.
Idet renseanlæggene er omfattet af gældende regler i
bekendtgørelsen om krav til udledning af
visse forurenende stoffer
, og det må forventes, at kommunerne i forbindelse med nye
udledningstilladelser til forsyningernes renseanlæg og overløbsbygværker begynder at stille de
relevante krav efter bekendtgørelsens § 6. Der gives dog forholdsvis få nye udledningstilladelser til
forsyningernes renseanlæg.
Hvis renseanlæg med gældende udledningstilladelser skal reguleres tilsvarende, vil det kræve påbud
fra MST som tilsynsmyndighed. Påbud kan komme på tale, hvis et renseanlæg bidrager til, at et
11
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
vandområde ikke er i god tilstand i forhold til konkrete MFS’er og der derfor fastsættes en indsats i
vandområdeplanen.
MST’s tilsynsstrategi ville også kunne være, at give renseanlæggene et undersøgelsespåbud om at
kortlægge indholdet af specifikke stoffer i det konkrete afløb med den begrundelse, at alle
undersøgelser viser, at stofferne generelt findes i afløbsvand fra renseanlæg. Opfølgning på
undersøgelserne kan være, at renseanlæggene udleder et eller flere stoffer i ikke uvæsentlige
koncentrationer uden at have tilladelse til udledningen. Dette kan medføre et påbud om lovliggørelse
gennem ansøgning til kommunen.
Hvis MFS bekendtgørelsen ikke længere skal finde anvendelse på påbud efter § 30 i mbl, vil der ikke
længere være samme mulighed for at regulere ift. til krav til MFS i påbud, som reelt vil betyde
vanskeliggørelse af indgriben overfor MFS og opfattes som en svækkelse af beskyttelsen mod
påvirkninger fra MFS.
12
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873170_0015.png
-- AKT 2128434 -- BILAG 3 -- [ Notat MFS Revurderinger_16112020 ] --
NOTAT
UDKAST
Vand og Hav
J.nr.
Ref. LECAR/RURAB
Oktober 2020
Rammer for fortsat udledning af miljøfarlige forurenende
stoffer til overfladevand ved revurdering af gældende
tilladelser
Direktivrammen
Vandrammedirektivet er et minimumsdirektiv, og direktivets mål om god tilstand i 2015 er en
resultatforpligtelse. Fristen kan forlænges til maksimalt 2027 med henblik på gradvis forbedring af
tilstanden, dog således, at naturlige forhold kan begrunde en yderligere forlængelse af fristen.
God tilstand for overfladevand kræver, at overfladevandområderne mindst har god økologisk tilstand
og god kemisk tilstand.
God økologisk tilstand for overfladevand kræver bl.a., at nationale miljøkvalitetskrav, som gælder for
overfladevandområderne, overholdes. Overholdes et nationalt miljøkvalitetskrav ikke, er
konsekvensen, at vandområdets økologiske tilstand ikke kan klassificeres som god økologisk tilstand,
men højst som moderat økologisk tilstand.
God kemisk tilstand kræver, at EU-fastsatte miljøkvalitetskrav, der gælder for
overfladevandområderne, overholdes. Overholdes et EU-fastsat miljøkvalitetskrav ikke, er
konsekvensen, at vandområdets kemiske tilstand ikke kan klassificeres som god kemisk tilstand, men
som ikke god kemisk tilstand.
Vandrammedirektivet har ud over målet om god tilstand et supplerede mål om bl.a. at standse eller
udfase udledninger, emissioner og tab af prioriterede farlige stoffer med det endelige mål at opnå
koncentrationer i havmiljøet nær baggrundsværdierne for naturligt forekommende stoffer og tæt på
nul for menneskeskabte syntetiske stoffer.
Målet om god tilstand gælder for vandområderne, og der vil efter omstændighederne kunne accepteres
overskridelser af miljøkvalitetskrav i en mindre del af et vandområde, hvis det ikke vil have betydning
for, om miljøkvalitetskravet kan overholdes for vandområdet samlet set. Omkring udledningspunkter
gælder i en sådan situation, at der skal udpeges en blandingszone. Koncentrationerne af et eller flere
stoffer kan overskride de relevante EU-fastsatte miljøkvalitetskrav inden for blandingszonen, hvis
overskridelsen ikke påvirker det øvrige vandområdes opfyldelse af kvalitetskravene. Udstrækningen af
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
en blandingszone skal begrænses til udledningspunktets umiddelbare nærhed og udstrækningen af
zonen skal på sigt reduceres og visse udledninger helt ophøre.
For de prioriterede stoffer, som har tendens til at blive akkumuleret i sedimenter og/eller biota, gælder
yderligere, at der skal træffes foranstaltninger til at sikre, at de langsigtede udviklingstendenser for
koncentrationerne af de prioriterede stoffer ikke stiger i væsentlig grad.
Hvis overvågning eller andre data viser, at målene for et vandområde ikke kan forventes opfyldt, skal
bl.a. relevante tilladelser og godkendelser undersøges og eventuelt revideres. Dette er bl.a. udmøntet i
dansk lovgivning gennem § 9 i indsatsbekendtgørelsen:
§ 9 Statslige myndigheder, regioner og kommuner skal inden for deres ressort foretage opsporing af
kilder til forurenende stoffer omfattet af bilag 2, del B, til bekendtgørelse om fastlæggelse af miljømål
for vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og grundvand, som hindrer opfyldelse af de fastlagte
miljømål i overfladevandområder eller grundvandsforekomster, jf. bekendtgørelse om miljømål for
overfladevandområder og grundvandsforekomster. Om nødvendigt skal myndigheden, hvis der er
hjemmel hertil i den pågældende sektorlov, revidere gældende godkendelser og tilladelser.
Betydning for revurdering af udledningstilladelser
En eksisterende udledning af miljøfarlige forurenende stoffer kan som udgangspunkt kun fortsætte,
hvis udledningen ikke medfører overskridelse eller risiko for overskridelse af de miljøkvalitetskrav, der
gælder for berørte vandområder, herunder i kumulation med øvrige udledninger og diffuse kilder.
Der kan efter omstændighederne også være en pligt for en myndighed til at gribe ind over for en
eksisterende udledning, hvis det vil være nødvendigt for at afværge yderligere overskridelse af
miljøkvalitetskravene, eller hvis udledningen forhindrer, at kravene kan overholdes.
Det betyder som udgangspunkt, at en udledning skal reduceres eller ophøre, hvis udledningen i sig
selv vil føre til yderligere overskridelse af de miljøkvalitetskrav, der gælder for de berørte
vandområder, eller hvis udledningen i sig selv forhindrer, at miljøkvalitetskravene kan overholdes eller
på grund af andre eksisterende udledninger til området, diffus påvirkning eller gamle forureninger.
Hvis en udledning skal kunne fortsætte, vil det derfor kræve, at udledningen ikke i sig selv vil føre til
overskridelse af miljøkvalitetskravene, at eventuelle andre udledninger eller kilder til overskridelse af
kravene nedbringes, og at tilladelsen til forsat udledning sikrer en gradvis reduktion af området, hvor
miljøkvalitetskravene overskrides. Sker udledningen til vandområder, hvor tilstanden er ukendt, vil
tilladelsen yderligere være betinget af, at en efterfølgende klassifikation af vandområdets tilstand viser,
at udledningen kan fortsætte.
Prioritering af udledninger
Ved udledning i kumulation med andre udledninger kan det være nødvendigt at prioritere mellem
udledningerne. Prioriteringskriterier kunne f.eks. være:
-
Formålet med aktiviteten, der giver anledning til udledningen – f.eks. miljømæssige og
socioøkonomiske behov, forsyningssikkerhed, bæredygtige menneskelige udviklingsaktiviteter
mv.
Bedste renseteknik
Mindste påvirkning
Ligelig fordeling af muligheden for udledning
-
-
-
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
En udledning til et vandområde må ikke i sig selv eller i kumulation med andre udledninger føre til
overskridelse eller yderligere overskridelse af fastsatte miljøkvalitetskrav. Hvis eksisterende
udledninger er årsag til, at miljøkvalitetskravene ikke kan overholdes, skal udledningerne således
nedbringes.
Forpligtelsen til at nå god tilstand (som udgangspunkt i 2015 med mulighed for forlængelse til 2027
mhp. gradvis forbedring af tilstanden) betyder, at der kun er plads til en vis udledning til et
vandområde. Det kan betyde, at de virksomheder, der skal have revurderet deres tilladelser, derfor
ikke kan opretholde deres gældende tilladelse til udledning, hvor miljøkvalitetskravet er overskredet.
Fortsat udledning til et vandområde, hvor der er overskridelser af miljøkvalitetskrav, forudsætter
derfor en plan for, hvordan der opnås målopfyldelse. Der skal dermed ske en vurdering af, hvilke
udledninger eller kilder til overskridelse af kravene, som skal nedbringes, herunder om der fortsat er
plads til eksisterende udledninger.
For at det ikke bliver vilkårligt, hvilke virksomheders udledninger der er plads til, og at dette ikke
afhænger af, hvilke virksomheder der tilfældigvis skal have revurderet udledningen i år, skal der laves
en plan for den nødvendige prioritering af udledninger på baggrund af det samlede program for
indsatser. Dette forudsætter en gennemgang af de kilder, der medfører overskridelse af
miljøkvalitetskrav i det enkelte vandområde, fx diffuse kilder, udledninger fra
spildevandsforsyningsanlæg mm. og atmosfærisk deposition. Denne gennemgang og vurdering af
eksisterende kilder skal tilrettelægges, så miljøkvalitetskravene, der gælder for
overfladevandområderne, kan overholdes senest i 2027. Det skal i denne vurdering også indgå, om
udledningerne indeholder prioriterede farlige stoffer, som på sigt skal udfases. I denne
prioriteringsøvelse bør inkluderes viden opnået i kildeopsporingsprojekter, samt hvordan øvrige kilder
påtænkes reduceret.
Revurdering inden der er lagt en plan for prioritering af udledninger
Ved krav om revurdering af virksomheders udledningstilladelser inden der er lagt en plan for den
nødvendige prioritering af udledninger til samme vandområde, vil der frem mod 2027 med en vis
procesrisiko kunne ske fortsat udledning frem til den nødvendige prioritering kan gennemføres, hvis
udledningen i sig selv er forenelig med kravene, som gælder for vandområdet.
Rammebetingelserne for revurderinger inden der er lagt en plan for prioritering af udledninger til
samme vandområde kan trinvist beskrives således:
-
Den aktuelle udledning skal i sig selv være i overensstemmelse med miljøkvalitetskravene for
vandområdet, forstået på den måde, at der skal kunne udpeges en blandingszone og sikres
mod yderligere ophobning i sediment og biota, men uden hensyntagen til en eventuel del, af
en i forvejen forekommende koncentration, som stammer fra andre kilder, der frem mod 2027
forudsættes reduceret ved planlægningen og de krav, som følger af relevant sektorlovgivning i
øvrigt. Dvs. at den aktuelle udledning kun medfører en overskridelse af miljøkvalitetskravene i
en mindre del af vandområdet, som ikke vil have betydning for overholdelse af
miljøkvalitetskravene i vandområdet samlet set.
Der er ved den fortsatte udledning sikret en fremtidig gradvis reduktion af blandingszonen.
Forstået på den måde, at blandingszonen så vidt muligt reduceres løbende gennem
foranstaltninger, som følge af nye BAT konklusioner og deraf regelmæssige revurderinger af
tilladelser. Ved udledning af stoffer, som ophobes i omgivelserne, kan det efter
omstændigheder være nødvendigt med yderligere tiltag for at sikre mod yderligere
overskridelse af miljøkvalitetskrav i det berørte vandområde.
-
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
-
Revurderingen er betinget af, at oplysninger om
o
o
o
øvrige punktkilder,
diffuse kilder, herunder
eksisterende forureninger fra ophørte aktiviteter,
som betyder, at udledningen i kumulation med dekilder fører til yderligere overskridelse af
miljøkvalitetskravene i vandområdet og/eller forhindrer, at miljøkvalitetskravene i
vandområdet kan overholdes, kan føre til, at udledningen efter en fornyet vurdering må
reduceres yderligere eller helt ophøre.
Uddrag af vandrammedirektivet og direktiv om miljøkvalitetskrav
Vandrammedirektivet
Artikel 1, 2, 4, 10, 11 og 16
Art. 1
Formål
Direktivets overordnede formål er at fastlægge en ramme for beskyttelse af vandløb og søer,
overgangsvande, kystvande og grundvand, som:
a) forebygger yderligere forringelse og beskytter og forbedrer vandøkosystemernes tilstand og, hvad
angår deres vandbehov, også tilstanden for terrestriske økosystemer og vådområder, der er direkte
afhængige af vandøkosystemerne […]
og derved bidrager til:
[…]
- opfyldelse af målene i de relevante internationale aftaler, herunder de mål, der tager sigte på at
forebygge og eliminere forurening af havmiljøet, ved en fællesskabsindsats i henhold til artikel 16, stk.
3, med henblik på at standse eller udfase udledninger, emissioner og tab af prioriterede farlige stoffer
med det endelige mål at opnå koncentrationer i havmiljøet nær baggrundsværdierne for naturligt
forekommende stoffer og tæt på nul for menneskeskabte syntetiske stoffer.
Art. 2
Definitioner
Nr. 17 »Overfladevandstilstand«: det samlede udtryk for et overfladevandområdes tilstand bestemt
ved enten vandområdets økologiske tilstand eller dets kemiske tilstand, alt efter hvilken der er ringest.
Nr. 18 »God overfladevandstilstand«: den tilstand et overfladevandområde har nået, når både dets
økologiske tilstand og dets kemiske tilstand i det mindste er »god«.
Nr. 22 »God økologisk tilstand«: tilstand for et overfladevandområde, som klassificeret i henhold til
bilag V.
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
Nr. 23 »Godt økologisk potentiale«: tilstand for et stærkt modificeret eller et kunstigt vandområde,
som klassificeret i henhold til de relevante bestemmelser i bilag V.
Nr. 24 »God kemisk tilstand for overfladevand«: den kemiske tilstand, der er nødvendig for at opfylde
miljømålene for overfladevand i artikel 4, stk. 1, litra a), dvs. den kemiske status, der er nået i et
overfladevandområde, hvori koncentrationerne af forurenende stoffer ikke overstiger de
miljøkvalitetskrav, der er fastlagt i bilag IX og i medfør af artikel 16, stk. 7, eller anden relevant
fællesskabslovgivning, hvori der er fastsat miljøkvalitetskrav på fællesskabsplan.
Nr. 29 »Farlige stoffer«: stoffer eller grupper af stoffer, som er toksiske, persistente og
bioakkumulerbare, og andre stoffer eller grupper af stoffer, som giver anledning til en tilsvarende
bekymring.
Nr. 30 »Prioriterede stoffer«: stoffer, der er identificeret i overensstemmelse med artikel 16, stk. 2, og
som er opført på listen i bilag X. Heriblandt »prioriterede farlige stoffer«, der er stoffer, som er
identificeret i overensstemmelse med artikel 16, stk. 3 og 6, og for hvilke der skal træffes
foranstaltninger i overensstemmelse med artikel 16, stk. 1 og 8.
Nr. 31 »Forurenende stof«: ethvert stof, der kan forårsage forurening, herunder navnlig stoffer nævnt i
bilag VIII.
Nr. 33 »Forurening«: direkte eller indirekte udledning som følge af menneskelige aktiviteter af stoffer
eller varme til luft, vand eller jord, der kan skade menneskers sundhed eller kvaliteten af
vandøkosystemer eller terrestriske økosystemer, som er direkte afhængige af vandøkosystemer, eller
medføre skade på materielle værdier eller forringelse eller forstyrrelse af naturfaciliteter og anden
legitim anvendelse af miljøet.
Nr. 35 »Miljøkvalitetskrav«: den koncentration af et bestemt forurenende stof eller gruppe af
forurenende stoffer i vand, sediment eller biota, som ikke bør overskrides af hensyn til beskyttelsen af
menneskers sundhed og miljøet.
Nr. 36 »Kombineret fremgangsmåde«: kontrol med udledninger og emissioner til overfladevand i
overensstemmelse med fremgangsmåden i artikel 10.
Nr. 40 »Emissionsgrænseværdi«: massen udtrykt i relation til bestemte parametre, koncentrationen
og/eller emissionsniveauet, som ikke må overskrides i et eller flere bestemte tidsrum. Der kan også
fastsættes emissionsgrænseværdier for bestemte grupper, familier eller kategorier af stoffer, herunder
navnlig for de stoffer, der er omhandlet i artikel 16. Emissionsgrænseværdierne for stoffer gælder
normalt på det punkt, hvor emissionerne udledes fra anlægget, idet der ved fastsættelsen af
grænseværdier ses bort fra enhver fortynding. Ved tilledning af spildevand til et renseanlæg kan der
ved fastsættelse af emissionsgrænseværdierne for de berørte anlæg tages hensyn til
spildevandsanlæggets renseeffekt, under forudsætning af at der opnås en tilsvarende beskyttelse af
miljøet som helhed, og at det ikke medfører større miljøforurening.
Nr. 41 »Emissionskontrol«: kontrol, der kræver en specifik emissionsbegrænsning, f.eks. en
emissionsgrænseværdi, eller som på anden måde specificerer grænser eller betingelser for
virkningerne, arten eller andre karakteristika af en emission eller af driftsforhold med indvirkning på
emissionerne. Anvendelse af udtrykket »emissionskontrol« i dette direktiv skal med hensyn til
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
bestemmelserne i ethvert andet direktiv ikke på nogen måde anses for at være en omfortolkning af
disse bestemmelser.
Art. 4
Miljømål
1. Ved iværksættelsen af de indsatsprogrammer, der er angivet i vandområdeplanerne, gælder
følgende:
a) overfladevand
i) medlemsstaterne iværksætter de nødvendige foranstaltninger med henblik på at forebygge
forringelse af tilstanden for alle overfladevandområder, med forbehold af anvendelse af stk. 6 og 7, jf.
dog stk. 8
ii) medlemsstaterne beskytter, forbedrer og restaurerer alle overfladevandområder med forbehold af
anvendelse af nr. iii) for kunstige og stærkt modificerede vandområder, med henblik på at opnå god
tilstand for overfladevand i overensstemmelse med bestemmelserne i bilag V senest 15 år efter datoen
for dette direktivs ikrafttræden, med forbehold af eventuelle fristforlængelser i henhold til stk. 4 og
anvendelse af stk. 5, 6 og 7, jf. dog stk. 8
iii) medlemsstaterne beskytter og forbedrer alle kunstige og stærkt modificerede vandområder med
henblik på at opnå et godt økologisk potentiale og god kemisk tilstand for overfladevand i
overensstemmelse med bestemmelserne i bilag V senest 15 år efter datoen for dette direktivs
ikrafttræden, med forbehold af eventuelle fristforlængelser i henhold til stk. 4 og anvendelse af stk. 5, 6
og 7, jf. dog stk. 8
iv) medlemsstaterne iværksætter de nødvendige foranstaltninger i overensstemmelse med artikel 16,
stk. 1 og 8, med henblik på en progressiv reduktion af forurening med prioriterede stoffer samt
standsning eller udfasning af emissioner, udledninger og tab af prioriterede farlige stoffer
[…]
4. Fristerne i stk. 1 kan med henblik på en gradvis opfyldelse af målene for forekomster af vand
forlænges, under forudsætning af at der ikke sker yderligere forringelse af det pågældende
vandområdes tilstand, og følgende betingelser alle er opfyldt:
a) medlemsstaterne afgør, at alle de nødvendige forbedringer i vandets tilstand ikke med rimelighed
kan opnås inden for den tidsplan, der er fastsat i nævnte stykke af mindst en af følgende årsager:
i) der er behov for så store forbedringer, at de af tekniske årsager kun kan gennemføres i faser,
der overskrider tidsplanen
ii) der ville være uforholdsmæssigt store omkostninger forbundet med en færdiggørelse af
forbedringerne inden for tidsplanen
iii) de naturlige forhold muliggør ikke en rettidig forbedring af vandforekomstens tilstand
6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
b) forlængelse af fristen er sammen med begrundelsen herfor udtrykkeligt fastsat og forklaret i den
vandområdeplan, der kræves i henhold til artikel 13
c) fristforlængelser begrænses til højst to yderligere ajourføringer af vandområdeplanen, bortset fra de
tilfælde, hvor de naturlige forhold er af en sådan karakter, at målene ikke kan opfyldes inden for denne
periode
d) vandområdeplanen indeholder en oversigt over de foranstaltninger, der kræves i henhold til artikel
11 og anses for nødvendige for gradvis at bringe vandet i overensstemmelse med den krævede tilstand
inden udløbet af den forlængede frist, grundene til enhver væsentlig forsinkelse i gennemførelsen af
disse foranstaltninger og den forventede tidsplan for deres gennemførelse. En gennemgang af
gennemførelsen af disse foranstaltninger og en oversigt over alle yderligere foranstaltninger medtages
i ajourføringerne af vandområdeplanen.
5. Medlemsstaterne kan for specifikke forekomster af vand tilstræbe mindre strenge miljømål end
krævet i henhold til stk. 1, såfremt disse er påvirket af menneskelig aktivitet, som fastslået i
overensstemmelse med artikel 5, stk. 1, eller deres naturlige betingelser er sådanne, at opfyldelse af
disse mål er uopnåelig eller forbundet med uforholdsmæssigt store omkostninger, og følgende
betingelser alle er opfyldt:
a) de miljømæssige og socioøkonomiske behov, der dækkes af sådanne menneskelige aktiviteter, kan
ikke opfyldes med andre midler, som miljømæssigt er en væsentlig bedre løsning og ikke medfører
uforholdsmæssigt store omkostninger
b) medlemsstaterne sikrer
— med hensyn til overfladevand, at der opnås den bedst mulige økologiske og kemiske tilstand i
betragtning af de indvirkninger, der ikke med rimelighed kunne være undgået på grund af de
menneskelige aktiviteters eller forureningens karakter
— med hensyn til grundvandsforekomster, at grundvandets gode tilstand ændres mindst muligt i
betragtning af de indvirkninger, der ikke med rimelighed kunne være undgået på grund af de
menneskelige aktiviteters eller forureningens karakter
c) der sker ikke yderligere forværring af tilstanden for det berørte vandområde
d) fastsættelsen af mindre strenge miljømål er sammen med begrundelsen herfor udtrykkeligt nævnt i
den vandområdeplan, der kræves i henhold til artikel 13, og målene revideres hvert sjette år.
[…]
Art. 10
Den kombinerede fremgangsmåde ved punktkilder og diffuse kilder
1. Medlemsstaterne sikrer, at alle de i stk. 2 omhandlede udledninger til overfladevand kontrolleres
efter den kombinerede fremgangsmåde i denne artikel.
2. Medlemsstaterne sikrer indførelse og/eller gennemførelse af:
7
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
a) en emissionskontrol baseret på den bedste tilgængelige teknologi, eller
b) de relevante emissionsgrænseværdier, eller
c) i tilfælde af diffuse virkninger, en kontrol der, hvor det er relevant, omfatter den bedste miljøpraksis
som fastsat i:
— Rådets direktiv 96/61/EF af 24. september 1996 om integreret forebyggelse og bekæmpelse af
forurening
— Rådets direktiv 91/271/EØF af 21. maj 1991 om rensning af byspildevand
— Rådets direktiv 91/676/EØF af 12. december 1991 om beskyttelse af vand mod forurening
forårsaget af nitrater, der stammer fra landbruget
— de direktiver, der vedtages i henhold til artikel 16 i dette direktiv
— de direktiver, der er opført i bilag IX
— anden relevant fællesskabslovgivning
senest 12 år efter datoen for dette direktivs ikrafttræden, medmindre andet er foreskrevet i den
pågældende retsakt.
3. Hvis et kvalitetsmål eller et kvalitetskrav, uanset om de er fastsat i henhold til dette direktiv, i de
direktiver, der er opført i bilag IX, eller i henhold til anden fællesskabslovgivning, kræver overholdelse
af strengere betingelser end dem, som følger af anvendelsen af stk. 2, fastsættes der i
overensstemmelse hermed strengere emissionskontrol.
Artikel 11
Indsatsprogram
1. Hver medlemsstat sørger for, at der for hvert vandområdedistrikt eller for den del af et
internationalt vandområdedistrikt, der ligger inden for dens område, udarbejdes et indsatsprogram,
idet der tages hensyn til resultaterne af de analyser, der kræves i henhold til artikel 5, med henblik på
opfyldelse af de mål, der er fastsat i henhold til artikel 4. Sådanne indsatsprogrammer kan referere til
foranstaltninger, der følger af lovgivning, vedtaget på nationalt plan, der dækker en medlemsstats
samlede område. Hvor det er relevant, kan en medlemsstat vedtage foranstaltninger for alle
vandområdedistrikter og/eller for dele af internationale vandområdedistrikter, der ligger inden for
dens område.
2. Hvert indsatsprogram skal indeholde de »grundlæggende« foranstaltninger, der er angivet i stk. 3,
og om nødvendigt »supplerende« foranstaltninger.
3. »Grundlæggende foranstaltninger« er minimumskrav, der skal opfyldes og består af:
a) de foranstaltninger, der kræves for at gennemføre Fællesskabets lovgivning vedrørende beskyttelse
af vand, herunder foranstaltninger, der kræves i henhold til de retsakter, der er nævnt i artikel 10 og i
bilag VI, del A
[…]
g) for udledninger fra punktkilder, der kan være årsag til forurening, krav om forudgående regulering,
såsom et forbud mod tilførsel af forurenende stoffer til vandet, eller krav om forhåndstilladelse eller
8
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
registrering baseret på generelle bindende regler, der indeholder emissionskontrolforanstaltninger for
de pågældende forurenende stoffer, herunder kontrolforanstaltninger i overensstemmelse med artikel
10 og 16. Denne kontrol skal regelmæssigt tages op til revision og om nødvendigt ajourføres
h) for diffuse kilder, der kan være årsag til forurening, foranstaltninger til forebyggelse af eller kontrol
med tilførsel af forurenende stoffer. Kontrollen kan tage form af krav om forudgående regulering,
såsom et forbud mod tilførsel af forurenende stoffer til vandet, forhåndstilladelse eller registrering
baseret på bindende regler, hvor der ikke ellers er bestemmelser om et sådant krav i anden
fællesskabslovgivning. Denne kontrol skal regelmæssigt tages op til revision og om nødvendigt
ajourføres
[…]
k) i overensstemmelse med den indsats, der igangsættes i henhold til artikel 16, foranstaltninger med
henblik på at eliminere forurening af overfladevand med stoffer på listen over prioriterede stoffer, der
vedtages i henhold til artikel 16, stk. 2, og på progressivt at reducere forurening med andre stoffer, som
ellers vil forhindre medlemsstaterne i at opfylde de mål for overfladevandområderne, der er anført i
artikel 4
l) enhver foranstaltning, der er nødvendig for at forebygge betydelige tab af forurenende stoffer fra
tekniske anlæg og for at forebygge og/eller reducere virkningerne af forurening som følge af ulykker,
f.eks. som følge af oversvømmelse, herunder gennem systemer til at opdage eller varsle om sådanne
begivenheder og i forbindelse med ulykker, som ikke med rimelighed kunne have været forudset, alle
passende foranstaltninger til nedbringelse af risikoen for vandøkosystemerne.
5. Hvis overvågning eller andre data viser, at målene i artikel 4 for et vandområde ikke kan ventes
opfyldt, sørger medlemsstaterne for:
— at årsagerne hertil undersøges
— at relevante tilladelser og godkendelser undersøges og eventuelt revideres
— at overvågningsprogrammer revideres og eventuelt tilpasses
— at der fastsættes sådanne yderligere foranstaltninger, som er nødvendige for at opfylde disse mål,
herunder, hvor det er relevant, fastlæggelse af strengere miljøkvalitetskrav efter procedurerne i bilag
V.
Hvis disse årsager hidrører fra omstændigheder af naturlig art eller force majeure, som er
ekstraordinære eller ikke med rimelighed kunne have været forudset, navnlig voldsomme
oversvømmelser og langvarig tørke, kan medlemsstaten beslutte, at yderligere foranstaltninger ikke er
gennemførlige, jf. dog artikel 4, stk. 5.
6. Ved gennemførelse af foranstaltninger i henhold til stk. 3, tager medlemsstaterne alle relevante
skridt for at undgå at øge forureningen af marine vande. Med forbehold af gældende lovgivning må
iværksættelse af foranstaltninger truffet i henhold til stk. 3 under ingen omstændigheder hverken
direkte eller indirekte medføre øget forurening af overfladevand. Dette krav gælder ikke, hvis
overholdelse heraf vil medføre øget forurening af miljøet som helhed.
[…]
Artikel 16
9
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
Strategier mod vandforurening
1. Europa-Parlamentet og Rådet vedtager specifikke foranstaltninger mod vandforurening forårsaget
af enkelte forurenende stoffer eller grupper af forurenende stoffer, der udgør en væsentlig risiko for
vandmiljøet eller via vandmiljøet, herunder for vand, der anvendes til indvinding af drikkevand. For
disse forurenende stoffer skal foranstaltningerne tage sigte på en progressiv reduktion af udledninger,
emissioner og tab og for prioriterede farlige stoffer som defineret i artikel 2, nr. 30), på standsning
eller udfasning. Sådanne foranstaltninger vedtages på grundlag af forslag fremsat af Kommissionen i
henhold til denne artikel og i overensstemmelse med procedurerne i traktaten.
2. Kommissionen forelægger et forslag indeholdende en liste over prioriterede stoffer udvalgt blandt
de stoffer, der udgør en væsentlig risiko for vandmiljøet eller via vandmiljøet. Stofferne prioriteres
med henblik på indsats ud fra den risiko for vandmiljøet eller via vandmiljøet, der er konstateret ved:
a) en risikovurdering foretaget i henhold til Rådets forordning (EØF) nr. 793/93, Rådets direktiv
91/414/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/8/EF, eller
b) en målrettet risikobaseret vurdering (efter metoden i forordning (EØF) nr. 793/93), der
udelukkende fokuserer på akvatisk økotoksicitet og på human toksicitet via vandmiljøet.
Hvis det er nødvendigt for at overholde tidsplanen i stk. 4, prioriteres stofferne med henblik på indsats
ud fra den risiko for vandmiljøet eller via vandmiljøet, der er konstateret ved en forenklet risikobaseret
vurderingsprocedure, der er baseret på videnskabelige principper, og som navnlig tager hensyn til:
— dokumentation for det pågældende stofs direkte farlighed, herunder navnlig dets akvatiske
økotoksicitet og humane toksicitet via akvatiske eksponeringsveje, og
— dokumentation fra overvågning af udbredt forekomst i miljøet, og
— andre påviste faktorer, der kan tyde på mulighed for udbredt forekomst i miljøet, såsom den
producerede eller anvendte mængde af det pågældende stof og anvendelsesmønstre.
3. Kommissionens forslag skal også identificere de prioriterede farlige stoffer. I den forbindelse tager
Kommissionen hensyn til den påpegelse af stoffer, som giver anledning til bekymring, der er foretaget i
den relevante fællesskabslovgivning vedrørende farlige stoffer eller relevante internationale aftaler.
4. Kommissionen reviderer den godkendte liste over prioriterede stoffer senest fire år efter datoen for
nærværende direktivs ikrafttræden og mindst hvert sjette år derefter og fremsætter forslag, hvis dette
er hensigtsmæssigt.
5. Ved udarbejdelsen af forslaget tager Kommissionen hensyn til henstillinger fra Den Videnskabelige
Komité for Toksicitet, Økotoksicitet og Miljø, medlemsstaterne, Europa-Parlamentet, Det Europæiske
Miljøagentur, Fællesskabets forskningsprogrammer, internationale organisationer, som Fællesskabet
er part i, europæiske erhvervsorganisationer, herunder organisationer, der repræsenterer små og
mellemstore virksomheder, europæiske miljøorganisationer samt andre relevante oplysninger, som
Kommissionen bliver opmærksom på.
6. For de prioriterede stoffer forelægger Kommissionen forslag til kontrol med henblik på
— progressiv reduktion af udledninger, emissioner og tab af de pågældende stoffer, og navnlig
— standsning eller udfasning af udledninger, emissioner og tab af de stoffer, som er identificeret i
henhold til stk. 3, herunder en passende tidsplan herfor. Tidsplanen må ikke overstige 20 år efter
Europa-Parlamentets og Rådets vedtagelse af disse forslag i overensstemmelse med denne artikel.
10
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
Kommissionen klarlægger i den forbindelse, hvilket niveau og hvilken kombination af produkt- og
proceskontrolforanstaltninger for såvel punktkilder som diffuse kilder der er passende,
omkostningseffektiv og rimelig, og tager hensyn til Fællesskabets ensartede emissionsgrænseværdier
til brug for proceskontrollen. Hvor det findes hensigtsmæssigt, kan der sektorvis på fællesskabsplan
gennemføres proceskontrolforanstaltninger. Når produktkontrollen omfatter en revurdering af de
relevante tilladelser udstedt i henhold til direktiv 91/414/EØF og direktiv 98/8/EF, udføres sådanne
revurderinger efter bestemmelserne i disse direktiver. Ethvert forslag til kontrolforanstaltninger skal
indeholde bestemmelser vedrørende revision og ajourføring af foranstaltningerne og bedømmelse af
deres effektivitet.
7. Kommissionen forelægger forslag til kvalitetskrav for koncentrationerne af de prioriterede stoffer i
overfladevand, sedimenter eller biota.
8. Kommissionen forelægger forslag i overensstemmelse med stk. 6 og 7 og — i det mindste for
emissionskontrol for punktkilder og miljøkvalitetskrav — senest to år efter, at det pågældende stof er
optaget på listen over prioriterede stoffer. Såfremt der seks år efter datoen for dette direktivs
ikrafttræden ikke er opnået enighed på fællesskabsplan, fastlægger medlemsstaterne for stofferne på
den første liste over prioriterede stoffer miljøkvalitetskrav for alt overfladevand, der er berørt af
udledninger af stofferne, samt kontrolforanstaltninger for de vigtigste kilder til udledningerne baseret
på bl.a. overvejelse af alle tekniske reduktionsmuligheder. For stoffer, der efterfølgende optages på
listen over prioriterede stoffer, træffer medlemsstaterne sådanne foranstaltninger fem år efter datoen
for optagelse på listen, såfremt der ikke er opnået enighed på fællesskabsplan.
9. Kommissionen kan udarbejde strategier mod vandforurening forårsaget af alle andre forurenende
stoffer eller grupper af forurenende stoffer, herunder enhver forurening, der opstår som følge af en
ulykke.
10. Under udarbejdelsen af forslag i henhold til stk. 6 og 7 gennemgår Kommissionen også alle de
direktiver, der er nævnt i bilag IX. Den foreslår inden fristen i stk. 8 en revision af
kontrolforanstaltningerne i bilag IX for så vidt angår alle stofferne på listen over prioriterede stoffer og
foreslår for så vidt angår alle andre stoffer passende foranstaltninger, herunder en eventuel ophævelse
af kontrolforanstaltningerne i bilag IX.
Alle de kontrolforanstaltninger i bilag IX, som foreslås revideret, ophæves senest den dato, hvor disse
revisioner træder i kraft.
11. Den i stk. 2 og 3 omhandlede liste over prioriterede stoffer, som Kommissionen foreslår, bliver
bilag X til dette direktiv, når de er vedtaget af Europa-Parlamentet og Rådet. Ved den i stk. 3
omhandlede revision af listen følges samme procedure.
Direktiv om miljøkvalitetskrav
Artikel 1, 3, 4 og 5
Artikel 1
Genstand
11
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
Dette direktiv fastlægger miljøkvalitetskrav for prioriterede stoffer og visse andre forurenende stoffer,
jf. artikel 16 i direktiv 2000/60/EF, med henblik på at opnå en god kemisk tilstand for overfladevand
og i overensstemmelse med bestemmelserne og målene i artikel 4 i nævnte direktiv.
Artikel 3
Miljøkvalitetskrav
[…]
6. Medlemsstaterne analyserer de langsigtede udviklingstendenser for koncentrationerne af de
prioriterede stoffer i bilag I, del A, som har tendens til at blive akkumuleret i sedimenter og/eller biota,
idet der lægges særlig vægt på stof nr. 2, 5, 6, 7, 12, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 26, 28, 30, 34, 35, 36, 37, 43
og 44 opført i bilag I, del A, på grundlag af overvågningen af overfladevandets tilstand i
overensstemmelse med artikel 8 i direktiv 2000/60/EF. Medlemsstaterne træffer med forbehold af
artikel 4 i direktiv 2000/60/EF, foranstaltninger til at sikre, at sådanne koncentrationer ikke i
væsentlig grad stiger i sedimenter og/eller relevant biota.
Medlemsstaterne fastsætter overvågningsfrekvensen for sedimenter og/eller biota, således at der
tilvejebringes tilstrækkelige data til en pålidelig analyse af de langsigtede udviklingstendenser. Der bør
som hovedregel foretages overvågning hvert tredje år, medmindre teknisk viden og ekspertvurderinger
begrunder et andet interval.
[…]
Artikel 4
Blandingszoner
1. Medlemsstaterne kan udpege blandingszoner omkring udledningspunkter. Koncentrationerne af et
eller flere af de i bilag I, del A, anførte stoffer kan overskride de relevante miljøkvalitetskrav inden for
sådanne blandingszoner, hvis de ikke påvirker det øvrige overfladevandområdes opfyldelse af disse
krav.
2. De medlemsstater, der udpeger blandingszoner, indføjer i de vandområdeplaner, der fremlægges i
overensstemmelse med artikel 13 i direktiv 2000/60/EF, en beskrivelse af:
a) de fremgangsmåder og metoder, der er anvendt til at definere disse zoner, og
b) de foranstaltninger, der er truffet med henblik på at mindske udstrækningen af blandingszonerne i
fremtiden, som f.eks. foranstaltninger omhandlet i artikel 11, stk. 3, litra k), i direktiv 2000/60/EF,
eller en revurdering af de i direktiv 2008/1/EF omhandlede godkendelser eller af forudgående regler
omhandlet i artikel 11, stk. 3, litra g), i direktiv 2000/60/EF.
3. De medlemsstater, der udpeger blandingszoner, skal påse, at udstrækningen af de enkelte zoner er:
a) begrænset til udledningspunkternes umiddelbare nærhed
b) afpasset efter koncentrationerne af forurenende stoffer ved udledningspunktet og efter de
betingelser for udledning af forurenende stoffer, der er fastsat i de forudgående reguleringer, såsom
12
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
godkendelser og/eller tilladelser, der er omhandlet i artikel 11, stk. 3, litra g), i direktiv 2000/60/EF og
enhver anden relevant fællesskabsforskrift, i overensstemmelse med anvendelsen af de bedste
tilgængelige teknikker og artikel 10 i direktiv 2000/60/EF, navnlig efter at disse forudgående
reguleringer er blevet revideret.
Artikel 5
Oversigt over emissioner, udledninger og tab
1. Hver medlemsstat udarbejder på grundlag af oplysninger, der indsamles i medfør af artikel 5 og 8 i
direktiv 2000/60/EF, forordning (EF) nr. 166/2006 og andre tilgængelige data, en oversigt, herunder
kort, hvis de er til rådighed, over emissioner, udledninger og tab af alle prioriterede stoffer og
forurenende stoffer, der er opregnet i bilag I, del A, til nærværende direktiv, for hvert
vandområdedistrikt eller del af et vandområdedistrikt inden for dens territorium, herunder
koncentrationerne heraf i sedimenter og/eller biota.
2. Referenceperioden for den skønsmæssige ansættelse af de værdier for forurenende stoffer, som skal
anføres i oversigten i stk. 1, er et af årene fra 2008 til 2010.
For prioriterede stoffer og forurenende stoffer, der er omfattet af direktiv 91/414/EØF, kan dog som
værdi anføres gennemsnittet af årene 2008, 2009 og 2010.
3. Medlemsstaterne giver Kommissionen meddelelse om de oversigter, der udarbejdes i
overensstemmelse med stk. 1 i denne artikel, herunder de respektive referenceperioder, i
overensstemmelse med rapporteringskravene i artikel 15, stk. 1, i direktiv 2000/60/EF.
4. Medlemsstaterne ajourfører deres oversigter som led i den revision af analyser, som er omhandlet i
artikel 5, stk. 2, i direktiv 2000/60/EF.
Som referenceperiode ved fastsættelse af værdier i de ajourførte oversigter benyttes det sidste år,
inden den pågældende analyse skal være afsluttet. For prioriterede stoffer og forurenende stoffer, der
er omfattet af direktiv 91/414/EØF, kan dog som værdi anføres gennemsnittet af de seneste tre år
inden afslutningen af analysen.
Medlemsstaterne offentliggør de ajourførte oversigter i deres ajourførte vandområdeplaner som
omhandlet i artikel 13, stk. 7, i direktiv 2000/60/EF.
5. Kommissionen kontrollerer senest i 2018, at oversigtens tal for emissioner, udledninger og tab
tilnærmer sig målene om reduktion eller standsning i artikel 4, stk. 1, litra a), nr. iv), i direktiv
2000/60/EF, jf. dog artikel 4, stk. 4 og 5, i nævnte direktiv
13