Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
23-11-2020
Christina Ellegaard (Sagsbehandler, Virksomheder)
Lene Carpentier ([email protected])
Notat juridisk analyse af forpligtelser ifm revurderinger (003) (003).docx
6637226
1
Christina Ellegaard
Notat juridisk analyse af forpligtelser ifm revurderinger (003) (003).docx
Notat juridisk analyse af forpligtelser ifm revurderinger (003) (003)
Dokumenter uden PDF-version (ikke
vedlagt)
Udskrevet
23. maj 2024
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873169_0002.png
-- AKT 6637226 -- BILAG 1 -- [ Notat juridisk analyse af forpligtelser ifm revurderinger (003) (003).docx ] --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Lene Carpentier ([email protected])
Christina Ellegaard ([email protected])
Notat juridisk analyse af forpligtelser ifm revurderinger (003) (003).docx
23-11-2020 21:50
Notat juridisk analyse af forpligtelser ifm revurderinger (003) (003).docx;
Kære Lene
Se lige vedlagte. Håber det kan bruges.
Vh Christina
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873169_0003.png
-- AKT 6637226 -- BILAG 2 -- [ Notat juridisk analyse af forpligtelser ifm revurderinger (003) (003) ] --
Notat til leverance 5
jf. bilag 1 til leverancer og tidsplan for
Arbejdsgruppe for virksomheders direkte udledning af MFS
Erhverv, Virksomheder,
Vandforsyning
Ref. ZOBAK, JAFLO, KAIWA,
LOBMA, CHELL
Den 19. august 2020 med
ændringer af 18. november
2020
Juridisk spor
Leverance 5 – Revurderinger
Problemstilling
Revurderinger af virksomheders miljøgodkendelser er omfattet af bekendtgørelsen om krav
til udledning af visse forurenende stoffer
1
, fordi en revurdering meddeles som et påbud. Jf.
bekendtgørelsen skal den godkendte udledning af spildevand ifm. et påbud bl.a. bringes i
overensstemmelse med gældende MKK
2
og må ikke være til hinder for målopfyldelse.
Virksomheden pålægges derved krav og ansvar, uden at der er taget stilling til, om der er et
rimeligt forhold mellem mål og midler, og selv om virksomheden udgør en mindre eller
ubetydelig kilde til MFS i vandområdet.
Arbejdsgruppen er blevet bedt om at foretage en juridisk udlægning af hvilke krav, der kan
stilles til virksomheden og hvilke data, der kan kræves fremskaffet af virksomheden i
forbindelse med en revurdering, når:
1.
2.
der er kommet skærpede MKK
der er ny viden om ikke-målopfyldelse for en række stoffer i det modtagende
vandområde
Konklusioner
Krav
I forbindelse med revurdering af en virksomheds miljøgodkendelse kan der stilles skærpede
miljøkrav over for virksomheder. Kravene skal sædvanligvis være baseret på et
væsentlighedskriteriume og med hensyntagen til proportionalitetsprincippet.
Iflg. bekendtgørelsen om krav til udledning af visse forurenende stoffer skal myndigheden
fastsætte vilkår, der bl.a. sikrer:
1) at udledningen ikke medfører overskridelse af miljøkvalitetskrav.
1
Bekendtgørelse nr. 1433 af 21. november 2017 om krav til udledning af visse forurenende stoffer til vandløb,
søer, overgangsvande, kystvande og havområder (bekendtgørelsen om krav til udledning af visse forurenende
stoffer).
2
Miljøkvalitetskrav.
Miljøstyrelsen • Tolderlundsvej 5 • 5000 Odense C
Tlf. 72 54 40 00 • CVR 25798376 • EAN 5798000860810 • [email protected] • www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873169_0004.png
2) at udledningen ikke hindrer opfyldelse af de fastsatte miljømål.
Dvs. at en godkendt udledning, ifm. at der træffes afgørelse om revurdering, skal bringes i
overensstemmelse med nye MKK eller reduceres, hvis nye målinger viser, at der ikke er mål-
opfyldelse i vandområdet.
Hvis et vandområde ikke opfylder miljøkvalitetskrav af kumulative årsager, kan
proportionalitetsprincippet anvendes i prioriteringen af, hvilke kilder der skal reduceres for
at nå miljømål.
HvisHer vil der opstå et modsætningsforhold, såfremt et et
vandområde ikke opfylder
miljøkvalitetskravene
af kumulative årsager,
og en virksomhed tvinges til lukning eller meget
omkostningstunge tiltag. Uanset det meget indgribende tiltag vil tiltaget ikke være egnet til at
opnå målet, ogsåfremt
virksomheden alene udgør en mindre kilde
til
det
berørtemodtagende
vandområde
vil selv meget omfattende indgreb over for en virksomhed måske ikke være
egnet til at opnå målet.
.
Her kan proportionalitetsprincippet anvendes i prioriteringen af,
hvilke kilder der skal reduceres for at opnå miljømålene. En sådan tilgang vil lLigeledes være
i overensstemmelse vil situationen potentielt være i konflikt
med ligebehandlingsprincippet,
såfremt der
også ikke
gribes ind over for de øvrige kilder
til forurening
i vandområdet som
led i en samlet indsats
3
.
Hvis den enkelte listevirksomhed medfører væsentlig forurening i form af uacceptabel
påvirkning, fx at listevirksomheden i sig selv ved sin udledning er årsag til, at der opstår
problemer i et vandområde eller habitatområde, er myndigheden i vidt omfang forpligtet til
at gribe ind over for virksomheden. Dette bør ikke afvente en regelmæssig revurdering.
Hensynet er dog begrundet i den enkelte virksomheds væsentlige forurening og ikke i, at der i
en områdebeskyttelse er uopgjorte antal kilder, som samlet set medfører væsentlig
forurening af området.
Data
Myndigheden har i godkendelsesbekendtgørelsen hjemmel til at anmode virksomheden om
at fremlægge de informationer, der er nødvendige for at kunne revurdere virksomhedens
vilkår for godkendelse. Proportionalitetsprincippet gælder også her, og det
kan ikke
anses
ikke
for proportionalt, at
bede
en virksomhed
kan blive bedt
om at levere flere oplysninger i
en revurderingssituation end i en ansøgningssituation, hvor oplysningskravet begrænser sig
til udledningens karakteristika (mængder, koncentration af MFS).
Commented [CE1]:
Jeg foreslår afsnittet erstattet af
nedenstående. Hvis du er enig udskiftes afsnittet også på
side 8
Formatted:
Font: Not Bold
Formatted:
Line spacing: At least 13 pt
Det kunne være "offentlige renseanlæg", andre virksomheder, landbrug og. lignende. Alle kilder til belastningen i
vandområdet bør kortlægges. Herefter kan sættes ind efter effekt og omkostninger i forbindelse med en indsats.
3
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873169_0005.png
Juridisk analyse
EU-retten
Ifølge vandrammedirektivet
4
art. 11 skal medlemsstaterne udarbejde et indsatsprogram for
hvert vandområdedistrikt med henblik på opfyldelse af målene
5
. Det følger af art. 11. stk. 3,
litra
g, om punktkilder, der kan være årsag til forurening
6
, at der skal være krav om
forhåndstilladelse baseret på emissionskontrolforanstaltninger. Der skal være regelmæssig
revision og om nødvendigt ajourføring. Hvis overvågning eller data viser, at målene ikke kan
ventes opfyldt sørger medlemsstaterne for, at årsagerne undersøges, at relevante tilladelser
og godkendelser undersøges og evt. revideres
7
, og at der fastsættes yderligere
foranstaltninger. Det følger af definitionen i art 2, nr. 35, at et miljøkvalitetskrav
handler om
er en
koncentration, som ikke bør overskrides i vand, sediment eller biota.
Ifølge miljøkvalitetskravsdirektivet
8
præambel betragtning nr. 5 fastsætter direktivet
miljøkvalitetskrav i henhold til målene i vandrammedirektivet. Direktivet fastsætter krav for
prioriterede stoffer og visse andre forurenende stoffer for at opnå god kemisk tilstand. Selve
kravene kan ses af direktivets bilag
9
.
EU-reguleringen består således i et krav om, at de EU-fastsatte krav sikres overholdt i
vandområdet. Sker dette ikke, skal årsagen kortlægges og håndteres. Et element heraf kan
være at revidere
relevante
tilladelser eller godkendelser.
Formatted:
Font: Not Bold
Formatted:
Normal
Der ligger i ordlyden "relevante" et krav om, at tilladelsen har en vis betydning, er kvalificeret
i forhold til problemet, som er den manglende målopfyldelse.
Det er således ikke i strid med
4
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for
Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger. Ændring i KOMMISSIONENS DIREKTIV 2014/101/EU af 30.
oktober 2014 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF om fastlæggelse af en ramme
for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger
5
Målet følger af artikel 4 og er overordnet "god tilstand". Herudover skal der ske en progressiv reduktion af
forurening med de prioriterede stoffer samt standsning/udfasning af prioriterede farlige stoffer.
6
Forurening er defineret i art. 2.33, som udledning, der kan skade. Det må derfor forstås, som udledning over et
vist "niveau" og ikke blot enhver udledning fra en punktkilde.
7
Artikel 11.5
8
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV 2008/105/EF
af 16. december 2008
om miljøkvalitetskrav inden for vandpolitikken, om ændring og senere ophævelse af Rådets direktiv
82/176/EØF, 83/513/EØF, 84/156/EØF, 84/491/EØF og 86/280/EØF og om ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF
9
Se også ændringsdirektiv EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV 2013/39/EU
af 12. august 2013
om ændring af direktiv 2000/60/EF og 2008/105/EF for så vidt angår prioriterede stoffer inden for
vandpolitikken og
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873169_0006.png
E -ent aidrgrrprnltpicpt ofrtgrnu enameiinnfdleeenttå åtgmeefros æshd emdrbtitnitvrriko hdngeutreeonsadmåe
U t ,mn daepoot asr i e g e eevr rgf rvoea enrgea ml, o drr hl m si eml i geen soef vsmeeorslen, rpåi no rdt
rea n
i i np
10
o a di , s t s in e
ot
e
o
i
l
a
l o
o d g e n s e t or
e
t d v
a
.
Miljøgodkendelse
En miljøgodkendelse til en listevirksomhed meddeles med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens
§ 33. Hvis virksomheden ønsker tilladelse til udledning af spildevand direkte til vandløb, søer
eller havet, skal denne behandles samtidigt med afgørelsen om godkendelse og indgår i
godkendelsen
11
. Der fastsættes vilkår for etablering, drift og egenkontrol
12
samt for
udledningen
13
.
Godkendelsesmyndigheden skal vurdere, at virksomheden anvender bedste tilgængelige
teknologi, og kan drives på stedet uden at medføre
forurening af
omgivelserne
forurening,
som er uforenelig med hensynet til omgivelsernes sårbarhed og kvalitet
14
,
for at godkendelsen
kan meddeles.
For at sikre,
at
sidstnævnte krav overholdes, foretages en lang række vurderinger i
forbindelse med meddelelse af en miljøgodkendelse blandt andet efter habitatdirektivet
15
og
vandrammedirektivet
16 17
.
Retsbeskyttelse
Når en miljøgodkendelse er meddelt medfører dette retsbeskyttelse
18
. Det betyder, at der ikke
kan meddeles påbud eller forbud i 8 år for at sikre virksomhedens investering og
afskrivningsperiode. Der er dog særlige undtagelsessituationer, hvor retsbeskyttelsen må
gennembrydes
19
. Bestemmelsen lister en række forskellige situationer, hvor retsbeskyttelsen
gennembrydes. D
er kan foretages indgreb med henblik på opfyldelse af bindende miljøkvalitetskrav
,
mens den omstændighed, at man i almindelighed ønsker miljøkvaliteten forbedret ikke kan
begrunde indgreb efter bestemmelsen
20
.
Revurdering af virksomheder
Commented [CE2]:
Kan det så ikke også få lov til at blive
stående?
Listevirksomheder skal have deres miljøgodkendelse og eventuelle tilladelse til direkte
udledning af spildevand revurderet regelmæssigt.
BAT
21
-konklusionerne, som offentliggøres ved bindende retsakter, udløser krav om, at en
virksomheds godkendelser skal revurderes. Reglerne om revurdering findes i
miljøbeskyttelseslovens kapitel 5, § 41, § 41a og 41b, og i godkendelsesbekendtgørelsens
kapitel 15. Afgørelser om revurdering meddeles som påbud, jf.
MBL § 41.
Nye BAT-krav, der fastsættes i afgørelsen om revurdering, skal være gennemført senest fire
år efter offentliggørelse af BAT-konklusionen. I en BAT-konklusion er der ofte fastsat
bindende udledningskrav i relation til udledning til vandmiljøet, herunder vandløb, søer eller
havet.
Revurderingstidspunktet afhænger af, om virksomheden er en bilag 1 virksomhed
22
og
dermed underlagt EU-retlige krav
23
, eller om der er tale om en bilag 2 virksomhed
24
.
Udledningstilladelsen for en virksomhed er en del af miljøgodkendelsen
25
og behandles
derfor efter reglerne i lovens kapitel 5. Det har som konsekvens, at der er 8 års
retsbeskyttelse på en sådan tilladelse
26
.
Udgangspunktet for revurderingen er en vurdering af, om listevirksomheden medfører
væsentlig forurening,
jf. nedenfor. Hvis dette er tilfældet, kan denne nedbringes ved
påbud. I yderste konsekvens kan der nedlægges forbud mod fortsat drift
27
.
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873169_0007.png
Revurderingens omfang
Revurderingen skal omfatte den samlede virksomhed og de vilkår i tilladelsen, som er
omfattet af BAT-konklusionen
28
. Myndigheden skal på baggrund af sit kendskab til den
enkelte virksomhed vurdere, i hvilket omfang revurderingen af virksomhedens
miljøgodkendelse skal resultere i ændrede eller nye vilkår. I vurderingen skal alle kendte
oplysninger om virksomhedens miljøforhold, herunder oplysninger fra tilsyn, egenkontrol og
indberetninger i øvrigt, inddrages. Det skal vurderes, om virksomhedens gældende
afgørelser, herunder vilkår, forudsætninger m.v., fortsat er relevante, dækkende og
tilstrækkelige til at regulere virksomhedens miljøforhold
29
.
10
Proportionalitetsprincippet har vigtig betydning i EU-retten Se EU traktatens artikel 5: Unionens handlinger
må ikke gå videre end for at nå traktatens formål og Protokol nr. 2 om anvendelse af nærhedsprincippet og
proportionalitetsprincippet: ...”Ethvert udkast til lovgivningsmæssig retsakt bør indeholde en
detaljeret analyse, der gør det muligt at vurdere overholdelsen af
nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet.”….
”Der skal i udkastene til lovgivningsmæssige retsakter tages hensyn til,
at enhver byrde af finansiel eller administrativ art, der pålægges
Unionen, nationale regeringer, regionale eller lokale myndigheder,
erhvervsdrivende og borgere, skal begrænses mest muligt og stå i
rimeligt forhold til det mål, der skal nås.”
11
Jfr. Miljøbeskyttelseslovens § 34 stk. 5
12
Jfr. Miljøbeskyttelseslovens § 34, stk. 1
13
Jfr. Miljøbeskyttelseslovens § 34 stk. 5
14
Jf. bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed nr. 1534 af 9.12.2019 (godkendelsesbekendtgørelsen) §
18 stk. 1 nr. 1 og 2
15
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter
16
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for
Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger
17
Ofte vil en miljøgodkendelse af en listevirksomhed ligeledes udløse en screening eller miljøvurdering efter
miljøvurderingsloven, da listevirksomheden ofte ligeledes vil være omfattet af denne lov. Efter
miljøvurderingsloven vil en lang række af de samme vurderinger ligeledes være påkrævet.
18
Miljøbeskyttelseslovens § 41 a.
19
Miljøbeskyttelseslovens § 41 a, stk. 2.
20
Jf. Karnovs note 630 til § 41a.
21
Bedste tilgængelige teknologi.
22
Definitioner af bilag 1 eller bilag 2 virksomheder kan ses i godkendelsesbekendtgørelsen.
23
Ifølge godkendelsesbekendtgørelsens §§ 40 og 41 skal første revurdering foretages efter 8 år og derefter med 10
års mellemrum. Såfremt virksomhedens hovedlistepunkt er omfattet af en BAT-konklusion tages godkendelsen op
til revurdering i forbindelse med offentliggørelse af BAT konklusionen.
24
Bilag 2 virksomheder kan revurderes efter 8 år, jf. godkendelsesbekendtgørelsens § 49.
25
Miljøbeskyttelseslovens § 34, stk. 5
26
Miljøbeskyttelseslovens § 41 a.
27
Miljøbeskyttelseslovens § 41.
28
Bekendtgørelse nr. 726 af 1. juni 2016 om spildevandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og
4, § 15.
29
Bilag 1-virksomheder, som bruger, fremstiller eller frigiver relevante farlige stoffer, som stammer fra en
aktivitet omfattet af bilag 1, skal udarbejde en rapport med oplysninger om og dokumentation for jordens og
grundvandets tilstand med hensyn til forurening (basistilstandsrapport) i forbindelse med godkendelse, jf.
miljøbeskyttelseslovens § 33, eller revurdering, jf. miljøbeskyttelseslovens §§ 41 a eller 41 b, jf.
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873169_0008.png
Ved revurdering skal vilkårene i godkendelsen gennemgås og evt. ændres ved påbud dvs.
fastholdes eller skærpes
30
. Omvendt skal selve vurderingsgrundlaget for miljøgodkendelsen
ikke gennemgås igen, idet selve lokaliseringen af virksomheden det pågældende sted ikke er
til revurdering. Selve miljøgodkendelsen gælder fortsat og efter revurderingen nu med
ændrede vilkår
31
.
Habitatdirektivet
32
og habitatbekendtgørelsen
33
kræver i overensstemmelse hermed heller
ikke, at der i en revurderingssagsbehandling foretages en fornyet habitatvurdering, idet
denne er gennemført i forbindelse med miljøgodkendelsen.
Der er indbygget et proportionalitetsprincip i BAT nationalt og EU-retligt. Dette princip
forudsætter, at der ikke kan forlanges af en virksomhed, at den afholder betydelige udgifter
til yderligere forureningsbegrænsende foranstaltninger, hvis den miljømæssige gevinst vil
være ubetydelig og ikke er miljømæssigt påkrævet
34
. Heri ligger, at der skal være en teknisk
mulighed for foranstaltninger, som nedbringer udledning/emission, og som ligeledes
vurderes proportionalt at indføre på den konkrete virksomhed.
Ifølge nævnspraksis skal MBL § 41 forstås på den måde,
at
"væsentlighedskriteriet",
som er en forudsætning for indgreb, er knyttet til virksomhedens eget bidrag og ikke kan
baseres på en samlet vurdering af flere mulige kilder
35
. Vurderingen af, om forureningen er
væsentlig, må hvile på en samlet bedømmelse af på den ene side forureningens omfang og
betydning, og på den anden side omgivelsernes beskaffenhed mv.
36
Bedømmelsen hviler på
et skøn. Dette skøn kan være normeret gennem de regulerings- og styringsmidler, som kan
godkendelsesbekendtgørelsens § 14, stk. 1.
30
Lempelser kan ikke ske med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 41 i en revurdering, men kræver en ny
miljøgodkendelse efter miljøbeskyttelseslovens § 33.
31
Se også Natur- og Miljøklagenævnet: (NMK-10-00956 21. april 2016)
”….. nævnet er helt enig i, at en godkendt virksomheds legitimitet i miljøbeskyttelseslovens forstand hviler på
den eller de godkendelser, der er meddelt efter lovens § 33. Det er således kun vilkårene for godkendelsen, der
revideres over tid og med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 41, mens selve godkendelsen til drift beror på den
eller de til enhver tid meddelte godkendelser.”
32
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter
33
Bekendtgørelse 2018-12-06 nr. 1595 om udpegning og administration af internationale
naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter
34
Miljøret, 8. udgave, 2015, side 28.
35
Se NMK-10-00101, 19. december 2013:
Århus Kommune ønsker at minimere den samlede lugtemission fra
virksomheder med henblik på at nedbringe den generelle lugtbelastning af boligområder i Århus.
Efter nævnets opfattelse udgør ovennævnte oplysninger ikke i sig selv et tilstrækkeligt grundlag for at meddele
påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 41, stk. 1. Natur- og Miljøklagenævnet bemærker i den forbindelse, at
nævnet er uenig i synspunktet om, at lugtbidraget fra flere tætliggende eksisterende virksomheder med samme
lugtkarakter skal adderes, når det vurderes, om den enkelte virksomhed giver anledning til væsentlig forurening.
Nævnet anerkender naturligvis, at flere kilder øger belastningen på naboområder, og at der i forbindelse med
eventuel godkendelse af nye virksomheder må tages hensyn til, om området kan bære forureningen fra flere
kilder. Tilsvarende anerkender nævnet, at der kan være et legitimt ønske om at nedbringe forureningen fra
eksisterende kilder i et erhvervsområde, men "væsentlighedskriteriet", som er forudsætningen for indgreb, er
knyttet til den enkelte virksomheds aktuelle forurening og muligheder for at nedbringe forureningen og kan ikke
baseres på en samlet vurdering af flere mulige kilder til forureningen.
36
Karnov note xx
6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873169_0009.png
bringes i anvendelse
37
. Hvis der ikke foreligger eller kan tilvejebringes normer, der kan danne
udgangspunkt for en bedømmelse af forureningens væsentlighed, må der anlægges et
fornuftigt skøn.
Myndigheden vil således forholde sig til, om virksomheden overholder eksempelvis
vejledende krav
38
, som er indført siden miljøgodkendelsen er meddelt eller siden sidste
revurdering.
Myndigheden vil i den forbindelse anmode virksomheden om en teknisk og økonomisk
redegørelse, som belyser de tekniske muligheder, virksomheden har for at overholde kravene
helt eller delvist, og hvad de forskellige tiltag vil koste. Herudover skal tidshorisonten for
indførelse af de enkelte tiltag belyses. Når dette oplysningsgrundlag er på plads, vil
myndigheden vurdere proportionaliteten og fastsætte de endelige krav.
I forbindelse med indførelse af vejledende støjgrænser
39
skrev Miljøstyrelsen følgende om
bestående virksomheder
40
:
”Det må dog erkendes, at det i nogle tilfælde vil være rimeligt at fastsætte støjgrænser, der
ligger over de vejledende grænseværdier. Det vil således være tilfældet, hvis:
a)
b)
Miljømyndighedernes egne overvejelser godtgør, at de tekniske/ økonomiske
konsekvenser af et krav om overholde af grænseværdierne påfører virksomheden
urimelige udgifter eller driftsbetingelser.
Virksomheden fremlægger så veldokumenterede og tungvejende tekniske/ økonomiske
grunde, at miljømyndigheden føler sig overbevist om, at det er urimeligt at kræve
grænseværdierne overhold.
Vælger miljømyndighederne i en konkret sag at fastsætte støjgrænser, der liggere højere
end grænseværdierne, vil ikke være rimeligt at tillade værdier, der ligger mere end 5-10
db(A) højere. Tillæg til aften- og natværdierne bør kun gives, hvor det er nødvendigt for
virksomheden at arbejde i to- eller treskiftsdrift.
Såfremt miljømyndighederne finder, at et påbud om umiddelbar gennemførelse af
afhjælpende foranstaltninger, der sikrer grænseværdiernes overholdelse, medfører
urimelige tekniske/ økonomiske konsekvenser for virksomheden, bør det overvejes om det
vil være rimeligt at give påbud om en gradvis nedsættelse af støjen over en nærmere
fastlagt tidsperiode.”
Det er afgørende at forstå, at såfremt en eksisterende virksomhed ikke overholder vejledende
støjkrav eller kan efterleve nye mellemkommende krav, eksempelvis skærpede
miljøkvalitetskrav, så kan virksomheden ikke udvide eller ændre sig, da dette kræver en
miljøgodkendelse. Virksomheden vil dermed være låst fast.
Proportionalitet
Karnov note xx
Eksempelvis for lugt eller støj
39
Miljøstyrelsens vejledning om Ekstern støj fra virksomheder 6/1984.
40
Modsat nye virksomheder, som i forbindelse med miljøgodkendelsen skulle overholde de vejledende
støjgrænser.
37
38
7
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873169_0010.png
Proportionalitetsprincippet skal efterleves i dansk ret og EU-retligt
41
.
Princippet kræver, at afgørelser ikke må være mere indgribende for en borger eller
virksomhed end opfyldelse af de konkrete ved loven fastlagte målsætninger tilsiger. Der skal
altså være et rimeligt forhold mellem mål og midler.
I proportionalitetsprincippet er indbygget et
egnethedskrav.
Hvis målet er at opnå et
bestemt miljøkvalitetskrav, så skal midlerne (vilkår/forbud mod fortsat drift) være egnede til
at opfylde formålet.
Hvis et vandområde ikke opfylder miljøkvalitetskrav af kumulative årsager, kan
proportionalitetsprincippet anvendes i prioriteringen af, hvilke kilder der skal reduceres for
at nå miljømål. Ligeledes vil situationen potentielt være i konflikt med
ligebehandlingsprincippet, såfremt der ikke gribes ind over for de øvrige kilder i
vandområdet som led i en samlet indsats.
Her vil der opstå et modsætningsforhold, såfremt et vandområde ikke opfylder kravene af
kumulative årsager og en virksomhed tvinges til lukning eller meget omkostningstunge tiltag.
Uanset det meget indgribende tiltag vil tiltaget ikke være egnet til at opnå målet, såfremt
virksomheden alene udgør en mindre kilde. Ligeledes vil man i den situation potentielt være i
41
EU traktatens artikel 5 og protokol 2.
8
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873169_0011.png
konflikt med
ligebehandlingsprincippet,
såfremt man ikke griber ind over for de øvrige
kilder i vandområdet som led i en samlet indsats
42
.
Ligeledes ligger der i proportionalitetsprincippet et krav om
forholdsmæssighed
mellem
indgrebets intensitet og resultaterne, der opnås
43
.
Der vil ofte være en begrænsning ved indførelse af nye krav for eksisterende virksomheder,
som måske er indrettet eller placeret uheldigt i forhold til nutidens standarder. Her må man
få belyst de tekniske muligheder og omkostningerne og forsøge at nå målet.
Indgreb
Hvis den enkelte listevirksomhed medfører væsentlig forurening i form af uacceptabel
påvirkning, fx at listevirksomheden i sig selv ved sin udledning er årsag til, at der opstår
problemer i et vandområde eller habitatområde, er myndigheden i vidt omfang forpligtet til
at gribe ind over for virksomheden. Dette bør ikke afvente en regelmæssig revurdering.
Hensynet er dog begrundet i den enkelte virksomheds væsentlige forurening og ikke i, at der i
en områdebeskyttelse er et uopgjort antal andre kilder, som samlet set medfører væsentlig
forurening af området.
Denne forpligtelse til at gribe ind, såfremt en virksomhed medfører væsentlig forurening
følger af sektorlovgivningen og er et almindeligt dansk miljøretligt grundprincip.
Bekendtgørelse nr. 1433/ 2017 (bekendtgørelse om krav til udledning af visse forurenende
stoffer)
EU’s vandrammedirektiv fastlægger rammerne for beskyttelsen af vandløb og søer,
overgangsvande (flodmundinger, laguner o.l.), kystvande og grundvand i alle EU-lande.
Direktivet fastlægger regler, der skal bremse forringelse af vandtilstanden i EU og opnå en
god tilstand, fastsætter en række miljømål, jf. artikel 4, og opstiller overordnede rammer for
den administrative struktur for planlægning og gennemførelse af tiltag og for overvågning af
vandmiljøet
44
. Miljømålene har bindende karakter. For direkte udledning af spildevand er
der krav om, at vandet skal være renset tilstrækkeligt. Målet er at forbedre vandkvaliteten og
forhindre forringelsen af den, jf.
miljøplan I,
vandrammedirektivet og direktiv 2008/105 om
miljøkvalitetsstandardermiljøkvalitetskrav.
EU-landene er forpligtet til at reducere forureningen af vandmiljøet. Derfor er der fastsat
grænser (miljøkvalitetskrav) for en række miljøfarlige forurenende stoffer.
Miljøkvalitetskravene indgår som en del af vandrammedirektivets miljømål
45
, jf. oven for.
Administration af godkendelser og tilladelser til udledning af miljøfarlige forurenende stoffer
(MFS) sker bl.a. i henhold til bekendtgørelse om krav til udledning af visse forurenende
stoffer til vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og havområder.
Det følger af bekendtgørelsen om krav til udledning af visse forurenende stoffer, at udledning
af forurenende stoffer skal begrænses ved hjælp af BAT, jf. bekendtgørelsen om krav til
udledning af visse forurenende stoffer § 5. I det tilfælde, hvor miljøkvalitetskrav, der er
fastsat i bilag 2 til bekendtgørelse om fastlæggelse af miljømål for vandløb, søer,
overgangsvande, kystvande og grundvand, jf. § 7, stk. 1, kræver overholdelse af
strengere
vilkår end dem, som følger af anvendelse af BAT, fastsættes der i overensstemmelse hermed
strengere vilkår
i tilladelsen, godkendelsen eller påbuddet.
9
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873169_0012.png
Det følger ligeledes af bekendtgørelsens § 1, stk. 2, nr. 3, at bekendtgørelsen finder
anvendelse på:
1) tilladelser efter MBL § 27, stk. 2 og 3, og § 28, stk. 1 og 2, til udledning af forurenende
stoffer til vandløb, søer, overgangsvande, kystvande eller havområder, bortset fra
almindeligt belastede separate regnvandsudledninger,
2) godkendelser efter MBL § 33 af aktiviteter, der direkte eller indirekte medfører en
tilførsel af forurenende stoffer til vandløb, søer, overgangsvande, kystvande eller
havområder, og
3) påbud efter MBL §§ 30 og 41.
Bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter (Indsatsbekendtgørelsen)
I tilknytning til bekendtgørelsen om krav til udledning af visse forurenende stoffer gælder
§ 8
i bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter.
I henhold til § 8 må tilstanden for overfladevandområder og grundvandsforekomster
ikke
forringes,
og det skal samtidigt sikres, at opfyldelse af de miljømål, der er fastlagt i
bekendtgørelse om miljømål for overfladevandområder og grundvandsforekomster, ikke
forhindres.
Det fremgår af § 8, stk. 2, at der alene kan træffes
afgørelse, der indebærer en direkte eller
indirekte påvirkning af et overfladevandområde eller en grundvandsforekomst,
hvor
miljømålet er
opfyldt,
hvis afgørelsen ikke medfører en forringelse af
overfladevandområdets eller grundvandsforekomstens tilstand. Af § 8, sk. 3, fremgår, at der
alene kan træffes
afgørelse, der indebærer en direkte eller indirekte påvirkning af et
overfladevandområde eller en grundvandsforekomst,
hvor miljømålet
ikke er opfyldt,
hvis afgørelsen ikke medfører en forringelse af overfladevandområdets eller
grundvandsforekomstens tilstand, og ikke hindrer opfyldelse af det fastlagte miljømål.
Af vejledningen
46
fremgår, at der ved
”afgørelse, der indebærer en direkte eller indirekte
påvirkning” i § 8, stk.
2 og 3, skal forstås:
nye tilladelser og miljøgodkendelser,
der
direkte eller indirekte kan medføre en påvirkning af et overfladeområde eller en
grundvandsforekomst.
For så vidt angår
revurderinger,
fastslår vejledningen, at disse falder uden for § 8, stk. 2 og
3:
”Revurdering af miljøgodkendelser og udledningstilladelser, som på uændrede eller
skærpede vilkår viderefører virksomhedens hidtidige ret til at udlede næringsstoffer eller
Det kunne være "offentlige renseanlæg", andre virksomheder, landbrug og. lignende. Alle kilder til belastningen
i vandområdet bør kortlægges. Herefter kan sættes ind efter effekt og omkostninger i forbindelse med en indsats.
43
Ligeledes indgår et krav om mindstemiddelprincippet, så det mindst indgribende egnede midler, som er egnet
til at nå målet skal vælges.
44
Lov om vandplanlægning.
45
https://mst.dk/natur-vand/vand-i-hverdagen/spildevand/hvad-er-spildevand-og-hvorfor-renser-vi-
det/miljoekvalitetskrav-for-overfladevand/
46
Vejledning til bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter, side 42, nederst.
42
10
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873169_0013.png
miljøfarlige forurenede stoffer til vandforekomster, anses ikke for at udgøre en afgørelse
omfattet af § 8, stk. 2 og 3. Dette svarer til praksis i forbindelse med de tidligere gældende
vandplaner 2009-2015, jf. disse planers retningslinje nr. 4.”
I vandrammedirektivets art. 4, paragraf 1, litra a, subparagraf i, er
det fastsat som et
miljømålfremgår det yderligere,
at vandforekomsternes tilstand ikke må
forringes.
Vejledningen stemmer overens med direktivets målsætning om, at en forringelse
ikke kan blive konsekvensen af uændrede eller skærpede vilkår for en tilladelse
til/godkendelse af belastning af et målsat vandområde.
Oplysningskrav ved revurdering
Når en revurdering igangsættes skal virksomheden have en meddelelse herom, hvor
virksomheden oplyses om myndighedens foreløbige overvejelser om revurderingens indhold,
herunder anmodes om de oplysninger, som er nødvendige for, at myndigheden kan træffe
afgørelse.
Virksomheden skal på myndighedens anmodning fremlægge alle
informationer,
der er
nødvendige
for at kunne revurdere virksomhedens vilkår for
godkendelse, herunder resultatet af emissionsovervågningen og andre data, der muliggør en
sammenligning af anlæggets drift med den bedste tilgængelige teknik beskrevet i de
gældende BAT-konklusioner og med de emissionsniveauer, der er forbundet med den bedste
tilgængelige teknik
47
.
Myndigheden har i godkendelsesbekendtgørelsen hjemmel til at anmode virksomheden om
at fremlægge alle nødvendige informationer, for at kunne revurdere virksomhedens vilkår for
godkendelse, herunder resultatet af emissionsovervågningen og andre data, der muliggør en
sammenligning af anlæggets drift med den bedste tilgængelige teknik beskrevet i de
gældende BAT-konklusioner og med de emissionsniveauer, der er forbundet med den bedste
tilgængelige teknik.
Proportionalitetsprincippet gælder også her, og det
ikke kan
anses ikke for proportionalt, at
bede
en virksomhed
kan blive bedt
om at levere flere oplysninger end i en
ansøgningssituation, hvor oplysningskravet begrænser sig til udledningens karakteristika
(mængder, koncentration af MFS).
Særligt vedrørende § 30 i mbl og udledning af MFS fra
spildevandsforsyningsselskabernes renseanlæg og overløbsbygværker
Spildevandsforsyningsselskabernes renseanlæg og overløbsbygværker er også omfattet af
MFS
bekendtgørelse
om krav til udledning af visse forurenende stoffern,
hvilket dermed betyder at der i
kommunernes udledningstilladelser, for de relevante stoffer skal stilles krav til stofindhold i
udledninger, og vilkår om egenkontrol, samt at det gennem beregninger skal sikres, at MKK ikke
overskrides i det modtagende overfladevand. Bekendtgørelsen er også gældende for påbud, som MST
som tilsynsmyndighed meddeler forsyningerne.
Spildevandsforsyningsselskabernes renseanlæg er i dag normalt ikke bygget specifikt til at rense
vandet for indhold af MFS.
47
Godkendelsesbekendtgørelsens § 42, stk. 2.
11
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873169_0014.png
Der har hidtil i forvaltning og kontrol af renseanlæg primært/udelukkende været fokus på udledninger
af organisk stof/næringsstoffer, og der findes sandsynligvis ikke mange renseanlæg, som lever op til
MFS
bekendtgørelsens krav.
Den manglende regulering af MFS-udledninger fra renseanlæg ses i forskellige sammenhænge
begrundet i følgende antagelser/forhold:
- at indholdet af MFS-stoffer i den del af spildevandet som stammer fra diffuse kilder
(spildevand fra husholdninger og tag- og overfladevand) efter EU’s vand og kemikaliepolitik
reguleres gennem produktkrav,
- at spildevand fra virksomheder reguleres gennem tilslutningstilladelser på en måde, som
sikrer, at renseanlæggets udledning ikke fører til overskridelse af MKK.
VFS er på baggrund heraf ved at søge afklaret, hvilke skridt MST skal tage i relation til vejledning og
ændring af hidtidig administrativ praksis med henblik på en klar overholdelse af de nuværende regler i
bekendtgørelsen om krav til udledning af visse forurenende stoffer
, idet det vurderes at kunne
få betydelige konsekvenser for kommuner og spildevandsforsyningsselskaber, (i forhold til vurderinger
af MFS-udledning, opstilling af eksplicitte vilkår, og mulige investeringer i ekstra rensetrin).
Problemstillingerne ift. regulering af renseanlæggene efter bekendtgørelsens regler er bl.a., at
renseanlæggene ikke har ikke kontrol over, hvad der tilføres renseanlægget gennem tilløbet, idet
tilledninger fra industri reguleres af kommunerne i tilslutningstilladelser, ligesom tilledninger fra
husholdninger og tag- og overfladevand ikke er mulige at regulere. I modsætning til industri med
direkte udledning har renseanlæggene således ikke mulighed for at nedbringe udledningerne gennem
substitution af de uønskede stoffer eller rensning ved kilden. Renseanlæggene kan således komme til
at overskride udlederkrav i udledningstilladelsen uden reelt at have muligheden for at reducere
udledningen. Derudover indikerer forhåndenværende måledata, at renseanlæg i dag udleder en del
stoffer i koncentrationer over gældende miljøkvalitetskrav. Der vil derfor skulle udlægges
blandingszoner omkring renseanlæggenes udløbsledninger, stilles krav til maksimale koncentrationer
og mængder af udledte stoffer, samt krav til egenkontrol af udlederkrav. I tilfælde af overskridelser
skal der håndhæves over for renseanlægget, selv om dette måske ikke har mulighed for rette op
gennem reduktion af tilledningen.
Ift overl
øbsbygværker adskiller de sig fra afløb fra renseanlæg, idet overløb kun forekommer i kort tid
et begrænset antal gange om året. Derudover svinger stofkoncentrationerne i det udledte vand
afhængig af bl.a. regnintensitet og tiden siden forrige regnhændelse, hvorfor det er vanskeligt at
udtage repræsentative prøver af overløbsvandet. Viden om koncentrationer af MFS i overløbsvand er
derfor begrænset. Der udtages dog prøver af overløbene i NOVANA programmet.
Idet renseanlæggene er omfattet af gældende regler i
bekendtgørelsen om krav til udledning af
visse forurenende stoffer
, og det må forventes, at kommunerne i forbindelse med nye
udledningstilladelser til forsyningernes renseanlæg og overløbsbygværker begynder at stille de
relevante krav efter bekendtgørelsens § 6. Der gives dog forholdsvis få nye udledningstilladelser til
forsyningernes renseanlæg.
Hvis renseanlæg med gældende udledningstilladelser skal reguleres tilsvarende, vil det kræve påbud
fra MST som tilsynsmyndighed. Påbud kan komme på tale, hvis et renseanlæg bidrager til, at et
vandområde ikke er i god tilstand i forhold til konkrete MFS’er og der derfor fastsættes en indsats i
vandområdeplanen.
12
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873169_0015.png
MST’s tilsynsstrategi ville også kunne være, at give renseanlæggene et undersøgelsespåbud om at
kortlægge indholdet af specifikke stoffer i det konkrete afløb med den begrundelse, at alle
undersøgelser viser, at stofferne generelt findes i afløbsvand fra renseanlæg. Opfølgning på
undersøgelserne kan være, at renseanlæggene udleder et eller flere stoffer i ikke uvæsentlige
koncentrationer uden at have tilladelse til udledningen. Dette kan medføre et påbud om lovliggørelse
gennem ansøgning til kommunen.
Hvis MFS bekendtgørelsen ikke længere skal finde anvendelse på påbud efter § 30 i mbl, vil der ikke
længere være samme mulighed for at regulere ift. til krav til MFS i påbud, som reelt vil betyde
vanskeliggørelse af indgriben overfor MFS og opfattes som en svækkelse af beskyttelsen mod
påvirkninger fra MFS.
13