Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
23-11-2020
Lene Carpentier ([email protected])
Christina Ellegaard (Sagsbehandler, Virksomheder)
Notat til styregruppemøde 25. november - ver. 20.11.20 DEP-1 chell komm_BICOR komm.docx
2148086
1
Christina Ellegaard
Notat til styregruppemøde 25. november - ver. 20.11.20 DEP-1 chell komm_BICOR komm.docx
Notat til styregruppemøde 25. november - ver. 20.11.20 DEP-1 chell komm_BICOR komm
Dokumenter uden PDF-version (ikke
vedlagt)
Udskrevet
23. maj 2024
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873168_0002.png
-- AKT 2148086 -- BILAG 1 -- [ Notat til styregruppemøde 25. november - ver. 20.11.20 DEP-1 chell komm_BICOR k… --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Christina Ellegaard ([email protected])
Birgitte Skou Cordua ([email protected])
Lene Carpentier ([email protected])
Notat til styregruppemøde 25. november - ver. 20.11.20 DEP-1 chell komm_BICOR komm.docx
23-11-2020 09:40
Notat til styregruppemøde 25. november - ver. 20.11.20 DEP-1 chell komm_BICOR komm.docx;
Kære Christina
Jeg ved, at I arbejder videre på punkt 4. Birgitte og jeg har et par umiddelbare bemærkninger til pkt. 4, se
vedhæftede.
Jeres forslag til ændringer i de øvrige notater er fine.
Mvh
Lene
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873168_0003.png
-- AKT 2148086 -- BILAG 2 -- [ Notat til styregruppemøde 25. november - ver. 20.11.20 DEP-1 chell komm_BICOR k… --
NOTAT
Vand og Hav
J.nr. $dossier_f2casenumber$
Ref. LECAR/CHELL
Den 29. oktober 2020
Virksomheders direkte MFS-udledninger – status og løsninger
1. Tilvejebringelse af oplysninger om den i forvejen forekommende
koncentration i et vandområde, herunder oplysninger fra virksomheder
Det indstilles, at styregruppen godkender, at der arbejdes videre med projekt om
tilvejebringelse af
i
forvejen forekommende koncentrationer, samt at de oplysninger, virksomheder skal give i en
ansøgningssituation præciseres som beskrevet under løsning.
Bilag: Notat om virksomheders oplysningspligt og notat om projektforslag
for tilvejebringelse afvedr. i
forvejen forekommende koncentration.
Problemstilling
Arbejdsgruppen har set på forskellige muligheder for at skaffe oplysninger om den i forvejen
forekommende koncentration i et vandområde, da disse oplysninger ofte mangler.
Baggrund
Der er lavet et bilag med fordele og ulemper ved de forskellige modeller for at få viden om den i
forvejen forekommende koncentration. Én model var at bede virksomheder om at
foretage målinger i
vandområdettage prøver
for at få viden om den i forvejen forekommende koncentration. Denne
mulighed indstilles ikke, bl.a. fordi det ville være et paradigmeskift at bede virksomhederne om at
tilvejebringe oplysninger, som i virkeligheden er en myndighedsopgave, og da det vil være svært og
dyrt for små virksomheder at skaffe.
Løsning
Det er ikke
muligt at træffe afgørelser om tilladelse til direkte udledning af spildevand indeholdende
MFShmiljøfarlige forurenende stofferoldbart
i længden med den manglende uden
viden om tilstanden
i
det
modtagende berørte
vandområdeansøgningssituationer.
Der arbejdes på at opnå en bedre viden
om tilstanden som led i MFS-strategien og vandområdeplaner, hvor der er afsat midler til flere
målinger i vandløbsvandområder og projekt om modellering. Det vil dog tage tid at udvikle
modelleringsmodeller,
og målingerne dækker ikke behovet for data i
til myndighedsbehandlingen af
ansøgninger om udledninger.ansøgningssituationer.
Det foreslås, at der som en overgangsordning gives tilladelser på det bedste grundlag, der er. De
nuværende vurderinger foreslås forbedret via et simpelt ”modelleringsprojekt” med opdeling
af
vandområderne i et antal i område repræsentative
typer kombineret med målinger af primært metaller
for at give et bedre grundlag. Der vedlægges et notat med forslag til konkret projekt med beskrivelse af
økonomi.
Der foreslås derudover præcisering af de oplysninger, virksomheder skal give. Det vurderes
umiddelbart mest hensigtsmæssigt, at præciseringen fremgår af spildevandsbekendtgørelsen, men
dette skal endeligt afklares.
Forventet effekt
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873168_0004.png
Forslaget vil give miljømyndighederne et bedre administrationsgrundlag.
Videre proces
Der søges finansiering til et simpelt modelleringsprojekt, der kombineret med målinger for metaller
og
enkelte andre
relevante
stoffer
skal give et tilstrækkeligt grundlag til at kunne træffe afgørelser i en
overgangsperiode.
Commented [BSC1]:
Kunne der køres noget synergi her i
forhold til det modelleringsprojekt som er igangsat under
MFS strategien?
2. Revurdering af virksomheders eksisterende tilladelser til udledning af
spildevand
Det indstilles, at styregruppen godkender modellen beskrevet under løsning.
Bilag: Notater om revurderinger
Baggrund
Vandrammedirektivet er et minimumsdirektiv, og direktivets mål om god tilstand i 2015 er en
resultatforpligtelse. Fristen kan forlænges til maksimalt 2027 med henblik på gradvis forbedring af
tilstanden, dog således, at naturlige forhold kan begrunde en yderligere forlængelse af fristen.
En eksisterende udledning af miljøfarlige forurenende stoffer kan som udgangspunkt kun fortsætte, hvis
udledningen ikke medfører overskridelse eller risiko for overskridelse af de miljøkvalitetskrav, der gælder
for berørte vandområder, herunder i kumulation med øvrige udledninger og diffuse kilder.
Problemstilling
En række virksomheder skal i 2021 have revurderet deres udledningstilladelse. Der er for nogle stoffer
overskridelse af miljøkvalitetskrav i de vandområder, der udledes til, hvilket betyder, at der som
udgangspunkt ikke er plads til yderligere udledning af det pågældende stof til vandområdet. Dette ville
betyde, at en række virksomheder ikke ville kunne fortsætte med at udlede miljøfarlige forurenende
stoffer. Dette gælder, selv om der er en række andre og større kilder til udledning af de pågældende
stoffer, medmindre disse kilder reduceres eller ophører senest i 2027. Der er behov for en løsning, som
sikrer mod denne vilkårlighed ift., hvilke virksomheder der fortsat kan udlede.
Løsning
Fortsat udledning til et vandområde, hvor der er overskridelser af miljøkvalitetskrav, forudsætter en plan
for, hvordan der opnås målopfyldelse senest i 2027. Der skal dermed ske en vurdering af, hvilke
udledninger eller kilder til overskridelse af kravene, som skal nedbringes, herunder om der fortsat er
plads til eksisterende udledninger.
Ved krav om revurdering inden der er lagt en plan for den nødvendige prioritering af udledninger til
samme vandområde, vil der frem mod 2027 med en vis procesrisiko kunne ske fortsat udledning frem til
den nødvendige prioritering kan gennemføres, hvis udledningen i sig selv (uden hensyntagen til øvrige
kilder) er forenelig med kravene, som gælder for vandområdet, og der sikres en gradvis reduktion af
blandingszonen i det omfang det er muligt, fx ved indførelse af ny teknologi.
Der vurderes ikke behov for at ændre bekendtgørelse nr. 1433 for at der kan ske fortsat udledning inden
for disse rammer. Procesrisikoen knytter sig til de bagvedliggende direktivforpligtelser. Bekendtgørelsen
gengiver direktivkravet, og en ændring af bekendtgørelsen vil ikke kunne fritage fra forpligtelsen til at
vurdere, om udledning vil medføre risiko for yderligere overskridelse eller forhindre opfyldelse af
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873168_0005.png
miljøkvalitetskravene. Vandområderne skal opfylde kvalitetskravene senest i 2027, og der vil derfor inden
for denne periode være et vist rum for overskridelse af kvalitetskravene, men forudsat kravene overholdes
senest i 2027.
Forventet effekt
Den foreslåede tilgang vil etablere et grundlag for at de virksomheder, som skal have revurderet deres
udledningstilladelse i 2021 kan fortsætte udledning under forudsætning af, at udledningen ikke i sig selv
forhindrer, at kvalitetskravene kan overholdes i vandområdet, og der senest i 2027 er gennemført den
nødvendige reduktion af udledning af miljøfarlige forurenende stoffer fra andre kilder til vandområdet.
Videre proces
Ovennævnte tilgang beskrives i vejledning til bekendtgørelse om indsatsprogrammer og uddybes i
FAQ’erne.
Kildeopsporing færdiggøres, og der rammesættes en plan for prioritering af udledning ved
indsatsplanlægningen frem mod 2027.
3. Blandingszoner udpeget i vandområder med målopfyldelse
Bilag: Notat med forslag til ændret udpegning af blandingszoner i kystvande og ændret FAQ
Det indstilles, at styregruppen godkender, at forslag til FAQ om ændret udpegning af blandingszoner i
kystvande forelægges for ministeren.
Baggrund
Det følger af vandrammedirektivet, at miljømyndigheden kan udpege blandingszoner omkring
udledningspunkter, hvor koncentrationen af forurenende stoffer kan overskride de relevante
miljøkvalitetskrav, hvis det ikke påvirker det øvrige overfladevandsområdes opfyldelse af
miljøkvalitetskrav.
Udpegningen af blandingszoner skal ske, så udstrækningen af de enkelte zoner er
begrænset til udledningspunkternes umiddelbare nærhed og afpasset efter koncentrationerne af
forurenende stoffer ved udledningspunktet samt ved anvendelse af BAT (den bedste tilgængelige
teknik). Desuden skal der ved udpegning af blandingszoner indgå vilkår med henblik på at mindske
udstrækningen heraf over tid.
Til brug for medlemslandene er der i EU-regi udarbejdet tekniske
retningslinjer for udpegning af blandingszoner og tillige et teknisk baggrundsdokument til støtte
herfor.
Problemstilling
Ved udledning til kystvande i Danmark må der efter de nuværende retningslinjer udlægges en
blandingszone på 50-100 meter. Denne udstrækning giver MST Virksomheder udfordringer ift. at
kunne meddele udledningstilladelser
i kystområder.
EU-vejledningen, som er vedtaget ved
komitéprocedurer, indeholder ingen anbefalinger om standardiserede, acceptable
udstrækningskriterier for blandingszonerdningszoner i kystvande.
Det fremgår dog, at Danmark
anvender en blandingszone med en udstrækning på kun en smule over den et området betemt af den
den umiddelare fortynding omkring udledningspunktet (initalfortydning)oprindelige
fortyndingszone.
Udstrækningskriteriet anvendt i Danmark for kystvande fremgår ikke af EU-vejledningen, ligesom
baggrunden for kriteriet ikke kunne findes i interne notater eller dokumenter i MST. Der er derfor set
nærmere på andre landes tilgange og EU-vejledningen er genbesøgt med henblik på at kunne udpege
større blandingszoner i kystvande.
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873168_0006.png
Løsning
Der stilles forslag om at revidere de danske retningsliner for fastsættelse af størrelsen af
blandingszoner for kystvande, så de med udgangspunkt i den hollandske tilgang bygger på viden om
maksimal volumen. Det anbefales, at der foretages en differentiering, som kan bygge på dybdeforhold,
så det maksimale volumen og dermed et udstrækningskriterie reduceres med faldende dybde. Det
foreslås at ændre tilgangen, således at der i kystvande (åben vand) kan anvendes en blandingszone på
op til 350 meter fra udledningsstedet. For andre typer af kystvande anvendes op til 100 meter fra
udledningsstedet. Forslaget vurderes at være fagligt underbygget og ligge inden for rammen af EU-
vejledningen. Der vurderes ikke at være behov for at ændre FAQ’en fsva. længden af blandingszonen i
vandløb eller størrelsen i søer.
Forventet effekt
Forslag til ændret udpegning af blandingszoner vil få betydning for en række udledningstilladelser.,
men vurderes ikke at få væsentlig betydning for de konkrete cases, der udestår afgørelse i..
Videre proces
FAQ opdateres, når miljøministeren har godkendt det ændrede udstrækningskriterie på op til 350 m
i
åbneen kystvande.
Commented [HSK2]:
Jo – det et altafgørende for en
række produktioner på FMC (Cheminova) i forbindelse den
igangværende revurdering.
Oprindelige lempede spildevandsnærområde med r =500
meter er ophævet med vandplanernes vedtagelse. Konkret
vurdering af revurderede udløbskoncentrationer viser, at
der er behov for 350 meter.
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873168_0007.png
4. Blandingszoner udpeget i vandområder, hvor der ikke er målopfyldelse
(overskridelse af miljøkvalitetskrav)
Bilag: Bilag fra Hans præsenteret på møde den 16/11
Det indstilles, at styregruppen godkender, at der arbejdes videre
med de 3 tilgange beskrevet under
løsning på den forslåede tilgang/godkender forslag om at acceptere forslag om xx.
Baggrund
Reglerne i vandrammedirektivet og i bekendtgørelserne om krav til udledning af forurenende stoffer er
historisk set rettet mod et scenarie, hvor vandkvalitetskravene for det pågældende overfladevand-
område er overholdt i forvejen, da miljømål som udgangspunkt skulle have været opfyldt i 2015.
Ved seneste ændring af bekendtgørelse 1433/2017 om krav til udledning af forurenende stoffer udgik §
9, stk. 3, som angav, at miljøkvalitetskrav og kvalitetskriterier skal være opfyldt ved kanten af en
blandingszone, hvis en sådan udpeges. Begrundelsen for ophævelsen var, at bestemmelsen kunne
syntes at forudsætte, at der ikke kan udpeges en blandingszone i overfladevandområder, hvor
miljøkvalitetskrav i forvejen er overskredet, hvilket ikke har været hensigten med bestemmelsen, der
gennemfører EU-regler om blandingszoner, jf. artikel 4 i direktiv 2008/105/EF om miljøkvalitetskrav
inden for vandpolitikken.
Problemstilling
Gældende BEK nr. 1433/2017 åbner nu principielt muligheden, men anviser ikke, hvorledes
miljømyndigheden skal sætte vilkår/kravværdier i forbindelse med afgørelser om
udledningstilladelser. Efter § 8, stk. 3, i bekendtgørelse om indsatsprogrammer fremgår det, at det er
muligt at træffe afgørelse om en påvirkning af et overfladevandsområde, hvor miljøkvalitetskrav
er
ikke er opfyldt. Der er brug for at få tydeliggjort,
hvad administrationsgrundlaget er for hvorledes
mmiljømyndigheden for at kunne skal
sætte vilkår/kravværdier i forbindelse med afgørelser om
udledningstilladelser, hvor miljøkvalitetskravet er overskredet.
EU-domstolen har flere domme (EU-Domstolens dom af 1. juli 2015, C-461/13 - Bund für Umwelt und
Naturschutz Deutschland e.V. v Bundesrepublik Deutschland) slået fast, at der er meget snævre
muligheder for at tillade udledning til et vandområde, hvor miljøkvalitetskrav er overholdt. Det klare
udgangspunkt er, at aktiviteter, som bringer vandområdet længere fra
at nå målopfyldelseopfyldelse af
miljømål,
ikke kan tillades. Der vurderes på den baggrund at være en procesrisiko ved at tillade
udledning, hvor miljøkvalitetskrav ikke er overholdt.
Løsning
Der er lavet forskellige beregningsmodeller for udpegning af blandingszoner, hvor miljøkvalitetskrav
er overskredet.
Udfordringen er, at der ikke kan regnes med
nul0-påvirkning
ved blandingszonens rand, hvor
miljøkvalitetskravet er overskredet. Derfor har der været foreslået forskellige modeller.
Arbejdsgruppen vil gerne høre styregruppens holdning til følgende tre modeller:
-,
f.eks. at
1)
påvirkningen ved randen af blandingszonen skal være mindre end x % af MKK.
HvisVed
koncentrationen i randen af blandingszonen ikke overstiger
5 %
af MKK
vil der kunne træffes
Commented [LC3]:
Betingelserne for at udlægge en
blandingszone er, at der ikke må ske en påvirkning af
vandområdet uden for blandingszonen. Derfor skal
procentsatsen være så lav så mulig.
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873168_0008.png
afgørelser om tilladelse til direkte udledning af spildevand i de undersøgte cases.
Ulempen ved denne
løsningsmodel er, at jo højere i forvejen forekommende koncentration, der er, desto større udlednng
vil der kunne tillades.
2) -
der forudsættes målopfyldelse i vandområdet
på baggrund af effekten af kommende indsatser.
Ved
en koncentration i vandområdet på 95 % af kvalitetskravet for vand vil der kunne træffes afgørelse om
tilladelse til direkte udledning af spildevand i de undersøgte betragtede cases
Med denne tilgang vil
der kunne gives tilladelse til udledningen uanfægtet af den reelle koncentration i vandmiljøet.
3) -
koncentrationen ved blandingszonens
rand
som følge af udledningen alene skal være under
detektionsgrænsen
De tre modeller:
Kombination med vurdering af væsentlig stigning i sediment
og biota
Der kan være stoffer, som er giftige i selv meget små mængder, hvor vurderingsgrundlag for
merudledning skal baseres på yderligere vurderinger end de, der er indeholdt i metoderne 1-3. jf.
f.eks. punkt 6.
Og der kan evt.Hvordan tages der højde for at stoffer, der er giftige selv i meget små mængder,
evt. at detektionsgrænsebetragtninger indgår i kombination med andre kriterier?
Forventet effekt
Effekt ift. cases…
Videre proces
Commented [BSC4]:
Var der for denne løsningsmodel
ikke en diskussion af, at jo højere i forvejen forekommende
koncentration, desto større udledning kunne der tillades.
Det er ikke reflekteret i præsentation af forslaget som det
står nu?
Commented [LBM5]:
der forudsættes at indsatsen på sigt
vil medføre målopfyldelse i vandområdet. Metoden antager
dermed en i forvejen forekommende koncentration i
vandområdet på 95% af miljøkvalitetskravet i vand. Der vil
kunne træffes afgørelse om tilladelse til direkte udledning af
spildevand, hvis den resulterende koncentration i
blandingszonens rand er under eller lig miljøkvalitetskravet.
Commented [LC6]:
Gerne Louises forklaring ind, da
metoden ellers er svær at forstå.
Commented [BSC7]:
Med denne tilgang, vil der kunne
gives tilladelse til udledningen uanfægtet af den reelle
koncentration i vandmiljøet.
Commented [BSC8]:
Dvs udledningen skal være så lav, at
den ikke kan måles, denne tilgang vil i så fald kunne være
brugbar for de stoffer som har særlig lav EQS som ikke kan
matches af målemetoden fx kviksølv.
Commented [LC9]:
Forhøjelsen af koncentrationen ved
blandingszonenss rand som følge af udledningen skal være
under detektionsgrænsen
Commented [LC10]:
Hvad er denne?
5. Forståelsen af forringelse og ubetydelig påvirkning, hvor der er
overskridelse af miljøkvalitetskrav
Bilag: Notat om ændring af bekendtgørelse nr. 1433 om krav til udledning af visse forurenende stoffer
og forståelse af forringelse – leverance 1 og 2.
Det indstilles, at det i FAQ
’erne
om bekendtgørelse nr. 1433 præciseres, at det inden for nærmere
angivne rammer er muligt at tillade udledning, hvor miljøkvalitetskrav er overskredet svarende til
bekendtgørelse nr. 449 om indsatsprogrammer § 8, stk. 3, samt vejledningen til denne bekendtgørelse.
Baggrund
Vandrammedirektivets hovedforpligtelser ift. overfladevand er 1) at undgå forringelse af
vandområdernes tilstand og 2)
opfyldelse af miljømålnå målopfyldelse.
Miljømålet er som
udgangspunkt god tilstand, som forudsætter overholdelse af fastsatte miljøkvalitetskrav.
Begrebet
forringelse er ikke nærmere defineret i direktivet.
Ved siden af kravet om at undgå forringelse gælder som nævnt et krav om målopfyldelse.
EU-
domstolen har i sin fortolkning udstrakt
dette kravet om målopfyldelse
til at gælde påvirkninger, som
fører til risiko for manglende målopfyldelse. Da der ikke i tredje planperiode
ikke
er mulighed for
fristudsættelse, skal miljømålene være opfyldt senest i 2027. Dette krav gælder ved siden af kravet om
ikke-forringelse.
Problemstilling
Bekendtgørelse
nr. 1433n
skal fortolkes i tråd med de bagvedliggende direktivforpligtelser. Det klare
udgangspunkt er, at det ikke er muligt at tillade yderligere udledning af et stof til et vandområde, hvor
6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873168_0009.png
miljøkvalitetskrav for det
pågældendete
stof er overskredet. Dog gælder en begrænset mulighed for at
tillade udledning, f.eks. hvor påvirkningen neutraliseres (udlignes) senere i planperioden, og således
ikke vil forhindre, at de fastlagte
miljømål
nås. Denne snævre mulighed er beskrevet i bekendtgørelse
nr. 449 om indsatsprogrammer, hvor det følger, at der kan ske udledning til et vandområde, hvor
miljømålet ikke er opfyldt, hvis der ikke sker forringelse af vandområdets tilstand eller risiko for
manglende målopfyldelse. Efter vejledning til bekendtgørelse om indsatsprogrammer skal der ske en
konkret vurdering af, hvornår en påvirkning er ”ubetydelig”, og der er angivet kriterier, som
skal kan
indgå i en sådan vurdering.
BEK. nr. 1433 nævner øget forurening og ikke forringelse af tilstanden, som er
kravet et krav
efter
vandrammedirektivets
regler.
Det er i FAQ præciseret, at kravet om at undgå ”øget forurening” skal
fortolkes i overensstemmelse med vandrammedirektivets krav om ikke-forringelse.
Det skal gøres klart, hvad forpligtelsen er. Der er behov for et klart administrationsgrundlag for
sagsbehandleren, evt. som vejledningstekst.
Løsning
Bekendtgørelse nr. 1433 implementerer bagvedliggende direktivforpligtelser. Det vurderes ikke
juridisk
muligt at
udvide mulighederne for at tillade udledning ved at
ændre bekendtgørelsen, da
direktivforpligtelserne er minimumsforpligtelser,
som
medlemsstaterne skal opfylde.
Der er en direktivrisiko ved at tillade udledning, hvor miljøkvalitetskrav er overskredet, da der i disse
tilfælde efter vandrammedirektivets regler er en meget snæver mulighed for at tillade udledning.
Der foreslås en ny FAQ om,
hvorvidt at
det er muligt at tillade udledning til et vandområde, hvor
miljøkvalitetskravet i forvejen er overskredet,
og hvad betingelserne er. Det tydeliggøres heri, at efter
samme vurdering og betingelser som fastsat vurderingen ii
bekendtgørelse
i BEK.
nr.
4649
§ 8, stk. 3,
om, at der kan ske udledning til en et vandområde, hvor MKK er overskredet, hvis der ikke sker
forringelse eller hindring af målopfyldelse, også gælder ved udledningstilladelser efter BEK nr. 1433.
FAQ’en formuleres af departementet med inddragelse af Miljøstyrelsen. Formålet er at opnå et klart
administrationsgrundlag, hvor koblingen mellem de to bekendtgørelser bliver tydelig for
sagsbehandleren.
Det har derudover været overvejet at ændre formuleringen af
§ 6, stk. 1, nr. 4, i
bekendtgørelse. nr.
1433, så begreberne svarer til begreberne i
vandrammedirektivet og reglerne med ophæng heri.
bekendtgørelse om indsatsprogrammer.
Departementet er positiv over for
en ændringat ændre
bestemmelsen,
som dog ikke materielt vil ændre mulighederne for at give tilladelse. Det foreslås, at
FAQ om forståelse af forringelse
opdateres og fastholdesbibeholdes,
indtil en evt. ændring af
bekendtgørelsen.
Der ervil
være
en direktivrisiko ved at tillade udledning, hvor miljøkvalitetskrav er overskredet, da der
i disse tilfælde efter vandrammedirektivets regler er en meget snæver mulighed for at tillade
udledning.
EU-vinklenWeser og grundvandsdommen
Forventet effekt
Præciseringen i FAQ’erne, som udgør vejledning til bekendtgørelse nr. 1433, skal skabe et klart
administrationsgrundlag for sagsbehandlere i miljømyndigheder.
Videre proces
7
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873168_0010.png
Departementet udarbejder i december udkast til FAQ, som
drøftes i tværgående arbejdsgruppe og
sendes i høring i berørte kontorer. FAQ-arbejdet koordineres tæt med skrivning af
vejledning til
bekendtgørelse om indsatsprogrammer, så disse to stemmer overens.
6. Fastsættelse af et administrativt kriterium for kviksølv
Bilag: Ingen bilag.
Det indstilles, at styregruppen godkender,
at der arbejdes videre med
tilgangen beskrevet under
løsning.
Baggrund
Kviksølv er identificeret som et prioriteret farligt stof, hvorfor emissioner, udledninger og tab af stoffet
til overfladevand skal standses eller udfases. De primære kilder til kviksølv i vandmiljøet vurderes at
være direkte udledninger fra spildevandsforsyningsselskaber samt deposition/udledninger fra
kulkraftværker. For at virksomhederne må udlede deres spildevand, skal de have en godkendelse fra
Miljøstyrelsen.
Problemstilling
For at kunne træffe forvaltningsmæssige afgørelser om udledning af kviksølv fra virksomheder er der
behov for at kunne fastsætte et administrativt kriterium (udlederkrav). Der er fastsat EU
miljøkvalitetskrav for kviksølv og kviksølvforbindelser med maks. koncentration
i vand for VKK
0,07 µg/l (mod akut giftighed) og et
miljøkvalitetskrav for
biotakrav på 20 µg/l vådvægt (fisk), men
der er ikke fastsat et generelt vandkvalitetskrav for kviksølv, som kan anvendes til at fastsætte
middel-
udlederkrav. Det følger af direktiv 2008/105/EF, at
der ikke kan fastsættes et kvalitetskrav for vand
for kviksølv, der sikrer samme beskyttelses som miljøkvalitetskravet for biota. vandkvalitetskravet for
kviksølv ikke sikrer tilstrækkelig beskyttelse mod indirekte virkninger og sekundær forgiftning.
Iflg.
EU databladet for kviksølv vil et vandkvalitetskrav for kviksølv skulle fastsættes til 22 pg/l for at sikre
samme beskyttelse af biota som det fastsatte
miljøkvalitetskrav for biotabiotakvalitetskrav
på 20 µg/l.
Et vandkvalitetskrav på 22 pg/l er under detektionsgrænsen og
langt under
under
baggrundskoncentrationen i forvejen forekommende koncencentrationer i vandfasen
i langt de fleste
danske vandområder, hvor overvågningsdata viser overskridelser af
miljøkvalitetskrav for biota
biotakravet
for kviksølv i fisk på op til 70-100 %.
Der findes endnu ikke en metode, som beregningsmæssigt kan ”omsætte” udledningens
stofkoncentrationer og udledte stofmængder til en stigning af stofkoncentrationen i biota.
Nederlandene har fastsat et
kvalitetskrav for vandudlederkrav
for kviksølv på 70 pg/L. Det vurderes
ikke at have afgørende betydning for udledningstilladelser
hvis der at fastsættes et kvalitetskrav i vand
på enten hæve grænseværdien fra
22 pg/L til 70 pg/L.
Østrig anser ud fra en model eksempelvis tilførslen ubetydelig for vandområdet, hvis
industriudledningen kun udgør en meget lille procentdel af den samlede udledning til vandområdet.
Østrig henviser bl.a. til præambelbestemmelse om, at hvis strengere vilkår ikke kan sikre
målopfyldelse, kan der ikke stilles krav om dette.
Commented [HSK11]:
Vi mangler fortsat svar fra
Nederlandene på, om de har fastsat de 70 pg/L som et
administrativt vurderingsgrundlag eller et egentligt
kvalitetskrav for vand.
Commented [BSC12]:
Der er rykket hos hollænderne
uden held. Jeg er ikke sikker på om deres svar vil ændre det
store for administrationspraksis, da der fortsat vil være tale
om væsentlig højere koncentrationer end 70 pg/l.
8
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873168_0011.png
Løsning
Det foreslås, at
der i
sager om udledning af kviksølv foretages en konkret vurdering af hver ansøgning
med udgangspunkt i de generelle principper fastslået i leverance 1 og 2
(mulighed for merudledning og
forståelse af begrebet forringelse).
Der inddrages kriterier for, hvornår en påvirkning er ubetydelig,
f.eks. helhedsbetragtninger og kildens påvirkning ift. den samlede påvirkning fra øvrige kilder, jf.
bekendtgørelse om indsatsprogrammer § 8, stk. 5. Det vurderes at kunne indgå i vurderingen, hvis
fx
aktiviteten indebærer omlægning til en
mere
produktion, der fører til en mindre luftemission og
dermed også mindre luftformigt nedfald af et bestemt stof til vandområdet, fx omlægning til
biobrændsel. Det afgørende er vandområdets påvirkning af det pågældende stof. Dette præciseres i
vejledning til bekendtgørelse nr. 449 om indsatsprogrammer.
Der vil med denne tilgang blive taget højde for, om BAT har medført en mindre udledning af kviksølv
fx ved røgrensning og en vurdering af, hvor meget mere en direkte udledning vil tilføre af kviksølv, end
hvad miljøet ville få tilført ved fx atmosfærisk deposition fra samme virksomhed.
Med denne viden vil der kunne udpeges en blandingszone og det vil kunne vurderes, om der ved
opblanding kan opnås en koncentration af kviksølv, som er mindre end baggrundsniveauet, og på
baggrund heraf kan den samlede belastning af vandområdet vurderes.
Tilgangen om at vurdere kildens betydning ift. andre kilder vurderes ikke at have direkte ophæng i
direktivet, og der vurderes at være en procesrisiko ved denne.
Forventet effekt
Denne tilgang vil muliggøre afgørelser i sager om kviksølv.
Videre proces
Den foreslåede tilgang anvendes i konkrete afgørelser.
9