Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2873166_0001.png
NOTAT
Vand og Hav
J.nr. $dossier_f2casenumber$
Ref. LECAR
Den 24. august 2020
UDKAST
Virksomheders direkte udledning
leverance 1 og 2
1. Behov for at ændre bekendtgørelse nr. 1433/2017, så begreber og forståelse stemmer
overens med bekendtgørelse nr. 449/2017 (leverance 1)
Opgavebeskrivelse:
”Afklaring af:
1) om der er behov for ændring i bekendtgørelse nr. 1433/2017, så det klart tydeliggøres, at det er
muligt at give tilladelse til en merudledning i overfladevandområde, hvor miljøkvalitetskravet er
overskredet.
2) anvendelsen af § 8, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 449 om indsatsprogrammer for
vandområdedistrikter, der åbner mulighed for udledning til et overfladevandområde, hvor miljømålet
ikke er opfyldt, hvis udledningen ikke medfører en forringelse af tilstanden, og ikke hindrer
opfyldelsen af det fastslagte miljømål, se leverance 2.”
Commented [SP1]:
Som påpeget tidligere: Der er ikke noget
i bekendtgørelsen der forhindrer at der gives sådan tilladelse,
så jeg ser ikke at der skulle være behov. Jeg er ikke tilhænger af
overflødige bestemmelser.
Problemstilling
Efter § 6, stk. 1, nr. 1, i bekendtgørelse nr. 1433/2017 skal miljømyndigheden fastsætte vilkår i
tilladelser, godkendelser eller påbud, som sikrer, at udledningen ikke medfører overskridelse
miljøkvalitetskrav.
Det fremgår også af bekendtgørelsen, at der kan udpeges blandingszoner omkring udledningspunkter.
Stofkoncentrationerne kan overskride de relevante miljøkvalitetskrav inden for sådanne
blandingszoner, hvis de ikke påvirker det øvrige overfladevandområdes opfyldelse af disse krav.
Det skal vurderes, om formuleringen af § 6 i bekendtgørelse nr. 1433/2017 hindrer, at der kan tillades
nogen form for udledning til vandområder af et stof, hvor miljøkvalitetskravet for det pågældende stof
er overskredet.
Det fremgår af bekendtgørelse nr. 1433 om krav til udledning af visse forurenende stoffer § 6, stk. 1, nr.
4, at der skal fastsættes vilkår, som sikrer, ”at udledningen ikke medfører øget forurening”.
Bekendtgørelsen anvender dermed et andet begreb end i vandrammedirektivet og bekendtgørelse nr.
449 om indsatsprogrammer, hvor det afgørende er, at udledningen ikke medfører forringelse af
vandområdets tilstand eller risiko for manglende målopfyldelse.
Det er i de nuværende FAQ på Miljøstyrelsens hjemmeside angivet, at ”Ifølge vandrammedirektivet
indgår det i forståelsen af begrebet ’forurening’, at det bl.a. er direkte eller indirekte udledning som
følge af menneskelig aktivitet af stoffer, der kan skade menneskers sundhed eller kvaliteten af
Commented [SP2]:
Det er jo ikke helt korrekt, for som også
nævnt i tekst nedenfor er artikel 11(6) VRD med begrebet
”forurening” gennemført ved indsatsbekendtgørelsens bilag 5
(sidste afsnit i den indledende tekst lige før tabel 1). Begrebet
forurening er således anvendt i indsatsbekendtgørelsen.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873166_0002.png
vandøkosystemer. Definitionen fremgår af miljømålsloven. I vandrammedirektivets forståelse
indtræder skade på kvaliteten af vandområder ved en forringelse af tilstanden i et omfang, der fører til,
at miljøkvalitetskrav ikke kan opfyldes for et eller flere forurenende stoffer i et vandområde som
helhed. Der er i denne sammenhæng derfor først tale om forurening
og øget forurening
når
miljøkvalitetskravene for et vandområde ikke er opfyldt. Så længe det ved overvågningsresultater eller
ved beregning kan vises, at en ny udledning ikke er til hindring for, at miljøkvalitetskrav er eller kan
opfyldes i et vandområde som helhed, er der ikke tale om øget forurening.”
Derudover fremgår
begrebet ”øget forurening” af
vandrammedirektivet (2000/60/EF), som bl.a.
fastsætter, at medlemsstaterne skal tage alle relevante skridt for at undgå at øge forureningen af
marine vande. Vandrammedirektivets artikel 11, stk. 6, er gennemført i dansk lovgivning ved bilag 5 til
bekendtgørelse nr. 449 om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter.
Flere regelgrundlag med forskellig ordlyd kan være svære at administrere for sagsbehandlere. Der er
ønsket et klart administrationsgrundlag for sagsbehandleren, som beskriver forpligtelsen, evt. som
vejledningstekst.
Baggrund
Bekendtgørelse nr. 1433 indeholder bestemmelser, som implementerer vandrammedirektivet, og
bestemmelserne skal derfor fortolkes i overensstemmelse med formålet i vandrammedirektivet.
Udgangspunktet er, at der ikke kan tillades yderligere udledning af et stof, hvis det kan medføre
forringelse af tilstanden i vandområdet eller risiko for, at miljømålet for vandområdet ikke kan opnås
inden den fastsatte tidsfrist.
Det er ikke i direktivet
defineret, hvad der udgør ”forringelse”, når et vandområde er i dårlig kemisk
tilstand, dvs. at miljøkvalitetskrav (koncentrationen af et bestemt stof i vand, sediment eller biota, som
ikke må overskrides af hensyn til beskyttelse af menneskers sundhed og miljøet) ikke er opfyldt. EU-
domstolen har i den såkaldte Weser-dom ift. økologisk tilstand, hvor der er fem tilstandsklasser, slået
fast, at hvis et kvalitetselement befinder sig i den laveste klasse, udgør enhver forringelse af dette
element en ”forringelse af tilstanden”. EU-domstolen
fastslår i Weser-dommens præmis 66 desuden,
at forringelse omfatter ”alle ændringer, som kan indebære en risiko for, at direktivets hovedmål ikke
opnås”. EU-domstolen
forventes ved en prøvelse umiddelbart at fastlægge et lignende
beskyttelsesniveau som i Weser-sagen for kemisk tilstand.
Vandrammedirektivet er et minimumsdirektiv, og direktivets mål om god tilstand i 2015 er en
resultatforpligtelse. Fristen kan forlænges til maksimalt 2027 med henblik på gradvis forbedring af
tilstanden, dog således, at naturlige forhold kan begrunde en yderligere forlængelse af fristen. God
tilstand for miljøfarlige stoffer forudsætter, at fastsatte miljøkvalitetskrav er overholdt.
Vandrammedirektivet har ud over målet om god tilstand et supplerede mål om bl.a. at standse eller
udfase udledninger, emissioner og tab af prioriterede farlige stoffer med det endelige mål at opnå
koncentrationer i havmiljøet nær baggrundsværdierne for naturligt forekommende stoffer og tæt på
nul for menneskeskabte syntetiske stoffer.
Målet om god tilstand gælder for vandområderne, og der vil efter omstændighederne kunne accepteres
overskridelser af miljøkvalitetskrav i blandingszone omkring udledningspunkter, hvis det ikke vil have
betydning for, om miljøkvalitetskravet kan overholdes for vandområdet samlet set. Udstrækningen af
en blandingszone skal begrænses til udledningspunktets umiddelbare nærhed og udstrækningen af
zonen skal på sigt reduceres.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873166_0003.png
For de prioriterede stoffer, som har tendens til at blive akkumuleret i sedimenter og/eller biota, gælder
yderligere, at der skal træffes foranstaltninger til at sikre, at de langsigtede udviklingstendenser for
koncentrationerne af de prioriterede stoffer ikke stiger i væsentlig grad.
Bekendtgørelse 1433 fastsætter det almindelige udgangspunkt, at en udledning ikke må føre til
overskridelse af miljøkvalitetskrav. Bekendtgørelsen skal fortolkes i tråd med de bagvedliggende
direktivforpligtelser.
Udgangspunktet er, at det ikke er muligt at tillade yderligere udledning af et stof til et vandområde,
hvor miljøkvalitetskrav for dette stof er overskredet. Der vurderes dog at være en begrænset mulighed
for at tillade udledning, f.eks. hvor påvirkningen neutraliseres (udlignes) senere i planperioden, og
således ikke vil forhindre, at de fastlagte mål nås. Denne snævre mulighed er beskrevet i
bekendtgørelse nr. 449 om indsatsprogrammer, hvor det følger, at der kan ske udledning til et
vandområde, hvor miljømålet ikke er opfyldt, hvis der ikke sker forringelse af vandområdets tilstand
eller risiko for manglende målopfyldelse. Efter vejledning til bekendtgørelse om indsatsprogrammer
skal der ske en konkret vurdering af, hvornår en påvirkning er ”ubetydelig”.
Der er i vejledning til bekendtgørelse nr. 449 om indsatsprogrammer nævnt eksempler, hvor der vil
kunne tillades udledning/en påvirkning, selvom miljømålet ikke er opfyldt. Det er tilfældet, hvor
”påvirkningen neutraliseres (udlignes) senere i planperioden, og således ikke vil forhindre, at
de
fastlagte mål nås. Dette kan ske som en integreret del af et projekt, f.eks. i form af specifikke
kompenserende foranstaltninger eller af andre mere generelle forhold, som medvirker til nedbringelse
af påvirkningen samlet set (fx generel regulering).” Det fremgår specifikt om miljøfarlige
forurenende
stoffer, at der skal foretages en konkret vurdering af bl.a. stoffets mængde og koncentration, som
sættes i forhold til øvrige tilførsler (kumulation), herunder fra punktkilder, diffus belastning og
atmosfærisk deposition. I vurderingen indgår, hvad der sker med stoffet i vandområdet, herunder dets
transport (evt. til andre vandområder) og form (opløsning, binding, kemisk reaktion, sedimentation,
ophobning, akkumulering, immobilisering, nedbrydning/omsætning mv.). Det kan også indgå i
vurderingen, om fx en faldende tendens i koncentrationer grundet indsatser/regulering opvejer
påvirkningen, så denne ikke forringer tilstanden eller forhindrer, at miljømålet for vandområdet nås
inden for den fastsatte frist. Det fremgår af vejledningen, at der på baggrund af bl.a. ovenstående skal
vurderes, om der sker en forøgelse af koncentrationen i vand, sediment og biota, herunder om den
principielt vil kunne registreres ved målinger.
Commented [SP3]:
Så vidt jeg husker, blev bestemmelsen til
(primært el. udelukkende?) med tanke på næringsstoftilførsel
til kystvande i lyset af Fødevare- og landbrugspakken og
implementeringen heraf som kunne give forringelser som
skulle indhentes senere i planperioden. For næringsstofferne er
der jo opereret med mål for reduktion af tilførslen som
implementeres trinvist over tre planperioder fra 2009 til 2027.
For MFS skulle miljøkvalitetskrav være opfyldt for længe siden
og derfor også til et hvilket som helst tidspunkt inden for
planperioden, så det er tvivlsomt om bestemmelsen kan finde
anvendelse i denne sammenhæng.
Commented [SP4]:
Se ovenfor.
Løsning
Bestemmelsen i bekendtgørelse nr. 1433 om, at der skal fastsættes vilkår, som skal sikre, at der ikke
sker overskridelse af miljøkvalitetskrav, gennemfører forpligtelser i henhold til vandrammedirektivet.
Vandrammedirektivets mål er at nå god tilstand, som for miljøfarlige forurenende stoffer indebærer, at
fastsatte miljøkvalitetskrav er overholdt. Vilkår i konkrete udledningstilladelser skal iflg. § 6 i
bekendtgørelse nr. 1433 fastsættes, så dette sikres.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 7, at det ved fastsættelsen af vilkår i henhold til § 6 skal sikres ved
beregning, at udledningen ikke påvirker berørte overfladevandområders eller havområders opfyldelse
af fastsatte miljøkvalitetskrav.
Bekendtgørelse nr. 1433 implementerer direktivforpligtelser, hvor det afgørende, som det også
fremgår af § 7, er, om udledningen påvirker berørte overfladevandområder eller havområders
opfyldelse af fastsatte miljøkvalitetskrav. Dette gælder også for udledninger til vandområder, hvor der
i forvejen er overskridelser af miljøkvalitetskrav, og hvor der som beskrevet under baggrund gælder en
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873166_0004.png
meget snæver mulighed for udledning. Det følger heraf, Den nuværende formulering vurderes i tråd
med direktivforpligtelserne.
Bekendtgørelse nr. 1433, herunder § 6, stk. 1, nr. 1, jf. § 7, stk. 1, og de bagvedliggende
direktivforpligtelser indebærer, at en udledning ikke må føre til overskridelse eller yderligere
overskridelse af miljøkvalitetskrav i vandområdet som helhed, hvis miljøkvalitetskravet i forvejen er
overskredet.
§ 6, stk. 1, nr. 1,
forudsætterfastsætter,
at udledningen ikke i sig selv må medføre overskridelse. Hvis
der er overskridelse af miljøkvalitetskrav i det berørte vandområde, vil fortsat udledning således
kræve, at øvrige kilder til de pågældende stoffer reduceres.
Den nuværende formulering af bekendtgørelse nr. 1433 vurderes som ovenfor nævnt ikke at hindre, at
der kan gives tilladelse til udledning til et vandområde, hvor miljøkvalitetskravet er overskredet.
Det vil ikke være muligt at udvide mulighederne for at tillade udledning ved at ændre de nationale
regler, da de bagvedliggende direktivforpligtelser gælder uanset hvad.
I stedet vurderes det hensigtsmæssigt i en vejledningstekst at beskrive koblingen mellem
bekendtgørelse nr. 1433 og bekendtgørelse nr. 449. Som efter § 8, stk. 3 i bekendtgørelse nr. 449 er det
afgørende, at udledningen ikke medfører forringelse eller hindrer målopfyldelse. De nærmere
betingelser er præciseret i vejledning til bekendtgørelse om indsatsprogrammer.
EU-domstolen har anlagt en stram fortolkning af forringelsesbegrebet, og der vurderes at være en
procesrisiko ved at tillade fortsat udledning. Risikoen knytter sig til de bagvedliggende
direktivforpligtelser og ikke til formuleringen af de nationale regler.
Ad 1)
I FAQ beskrives, hvorvidt
at
det er muligt at tillade udledning til et vandområde, hvor
miljøkvalitetskravet er overskredet, og hvilke kriterier der gælder. Der kan kun tillades udledning, hvis
der ikke sker forringelse af vandområdets tilstand, og udledningen ikke indebærer risiko for
manglende målopfyldelse i tråd med forståelsen i bekendtgørelse nr. 449 og tilhørende vejledning.
Ad 2)
Uden bekendtgørelsesændring:
Begrebet ”øget forurening” skal forstås i
tråd med begreberne i vandrammedirektivet. Denne forståelse
er beskrevet i FAQ på Miljøstyrelsens hjemmeside,
hvor ”øget forurening” i vandrammedirektivets
forståelse må forstås som princippet om ”ikke forringelse”.
Den eksisterende formulering vurderes
umiddelbart anvendelig, men henvisningen til den gamle miljømålslov skal
sletteerstattes af
henvisning til lov om vandplanlægning.
Ud over at opdatere FAQ vil forståelsen af begrebet forringelse
vil
blive præciseret i vejledning til
bekendtgørelse nr. 449 om indsatsprogrammer.
Ændring af bekendtgørelse:
§ 6, stk. 1, nr. 4, i bekendtgørelse nr. 1433 om udledning af visse forurenende stoffer opdateres, så
begreberne i denne bekendtgørelse stemmer overens med begreberne i bekendtgørelse om
indsatsprogrammer.
§ 6, stk. 1, nr. 4, ændres
Commented [SP5]:
Mangler noget her?
Commented [SP6]:
Se bemærkning ovenfor om anvendelse
af begrebet ”forurening” i indsatsbekendtgørelsen.
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873166_0005.png
fra
”4)
at udledningen ikke medfører øget forurening, jf. dog stk. 5 og 6,”
til
”4)
at udledningen ikke medfører forringelse af berørte overfladevandområders og havområders
tilstand,
jf. dog stk. 5 og 6,”
Det skal undersøges nærmere, om
vilkår, som sikrer, at ”udledningen ikke medfører øget forurening”
har et bredere anvendelsesområde end
”ikke-forringelsesprincippet”.
Den nuværende FAQ om
forståelsen af ”øget forurening” synes ikke at indikere end forskel.
2. Forståelse af begreberne forringelse og ikke til hinder for målopfyldelse i forhold til
merudledning af MFS (leverance 2)
Problemstilling
Det skal afklares, hvornår påvirkningen fra en merudledning er så ubetydelig for vandområdets
tilstand, at det er foreneligt med forringelsesbegrebet og kravet om, at afgørelsen ikke må hindre
opfyldelse af det fastlagte miljømål.
Commented [SP7]:
Jeg mener at der er forskel: Begrebet
forringelse er knyttet til tilstandsklasser hvor der er tale om
forringelse hvis tilstanden ændres så meget i nedadgående
retning at der sker et fald i tilstandsklasse. Men det betyder at
tilstanden afhængigt af parameter og målemetode osv. kan
ændres fra øverst i en tilstandsklasse til nederst i samme
tilstandsklasse som følge af forureningspåvirkning, fx tilførsel
af MFS, uden at der er sket forringelse i direktivets forstand.
Men forureningen er øget, hvilket kan konstateres ved
koncentrationsmålinger.
Baggrund
Det fremgår af bekendtgørelse nr. 449 om indsatsprogrammer, at der kan ske udledning til et
vandområde, hvor miljømålet ikke er opfyldt, hvis der ikke sker forringelse af vandområdets tilstand
eller risiko for manglende målopfyldelse. Efter vejledning til bekendtgørelse om indsatsprogrammer
skal der ske en konkret vurdering af, hvornår en påvirkning er
”ubetydelig”.
Der er i vejledning til bekendtgørelse nr. 449 om indsatsprogrammer nævnt eksempler, hvor der vil
kunne tillades udledning/en påvirkning, selvom miljømålet ikke er opfyldt. Det er tilfældet, hvor
”påvirkningen
neutraliseres (udlignes) senere i planperioden, og således ikke vil forhindre, at de
fastlagte mål nås. Dette kan ske som en integreret del af et projekt, f.eks. i form af specifikke
kompenserende foranstaltninger eller af andre mere generelle forhold, som medvirker til nedbringelse
af påvirkningen samlet set (fx generel regulering).”
Det fremgår specifikt om miljøfarlige forurenende stoffer, at der skal foretages en konkret vurdering af
bl.a. stoffets mængde og koncentration, som sættes i forhold til øvrige tilførsler (kumulation),
herunder fra punktkilder, diffus belastning og atmosfærisk deposition.
I vurderingen indgår, hvad der sker med stoffet i vandområdet, herunder dets transport (evt. til andre
vandområder) og form (opløsning, binding, kemisk reaktion, sedimentation, ophobning,
akkumulering, imobilisering, nedbrydning/omsætning mv.).
Det kan også indgå i vurderingen, om fx en faldende tendens i koncentrationer grundet
indsatser/regulering opvejer påvirkningen, så denne ikke forringer tilstanden eller forhindrer, at
miljømålet for vandområdet nås inden for den fastsatte frist.
Det fremgår af vejledningen, at der på baggrund af bl.a. ovenstående skal vurderes, om der sker en
forøgelse af koncentrationen i vand, sediment og biota, herunder om den principielt vil kunne
registreres ved målinger.
Commented [SP8]:
Se bemærkning ovenfor om hvornår
miljøkvalitetskrav skal være overholdt.
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873166_0006.png
Løsning
Der arbejdes på at definere faglige kriterier, som giver en snæver mulighed for at tillade udledning til
områder med overskridelse af miljøkvalitetskrav. Arbejdsgruppen demonstrerer via anonymiserede
cases, hvilke aktiviteter/virksomheder som vil kunne få miljøgodkendelse ud fra de fastsatte kriterier.
Tilgangen præsenteres for styregruppen på møde ultimo november.
Begrebet forringelse vil blive defineret i vejledning til bekendtgørelse om indsatsprogrammer, som
sendes i høring i februar 2021.
6