Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2873164_0001.png
Spor 12 blandingszoner
Det er fastsat i bekendtgørelse om krav til udledning af visse forurenende stoffer (1433/2017), at miljømyndigheden
kan udpege en blandingszone omkring et udledningspunkt, inden for hvilken miljøkvalitetskrav må overskrides i et
omfang, som fastsættes af myndigheden. Kravværdierne til spildevandsudledningen skal sikre, at koncentrationer af
bioakkumulerende stoffer ikke stiger væsentligt i biota og sediment.
I leverance 12 er der behov for juridiske afklaringer såvel som beskrivelse af metoder og vejledninger herunder:
1.
Genvurdering af blandingszoners størrelse. Mere åben fortolkning af hvor store blandingszonerne og
udstrækningen af disse må være i de forskellige typer og lokaliteter af overfladevandområder.
Miljømyndighedernes udpegning af blandingszoner er kerneværktøjet, der sikrer, at det er muligt, at give tilladelse
til en udledning med forhøjet indhold af MFS i forhold til det
modtagne modtagende
vandområde. Størrelsen af
blandingszonen har derfor afgørende betydning for den tilladte udledning af forurenende stoffer. Det følger af § 8,
stk. 2, i bekendtgørelse om krav til udledning af visse forurenende stoffer (1433/2017), at blandingszonens
udstrækning skal begrænses til udledningspunktets umiddelbare nærhed og afpasses efter koncentrationen af MFS
i udledningspunktet under forudsætning af BAT er overholdt. Desuden skal indgå foranstaltninger med henblik på
at mindske udstrækningen af blandingszonen i fremtiden.
I
EU’s vejledning om udpegning af blandingszoner
er anført, at en række medlemsstater, herunder Danmark
anvender en blandingszone med en udstrækning på kun en smule over den oprindelige fortyndingszone. I
kystvande er dette 50-100 m fra udledningspunktet. I Holland er tilgangen, at man i kystvande - på trods af at der
her må forventes en betydelig fortynding sætter grænsen for størrelsen af blandingszonen ud fra et tilladt
maksimalt volumen på 2 mio m
3
. Det maksimale volumen er beregnet som et halvkugleudsnit under antagelse af
en en maksimal længde = 1000 meter langs en kystlinje og en middeldybde på 5 meter, se nedenfor for uddybning
af eksemplet. Med udgangspunkt i Hollands tilgang er der foretaget en konkret beregning af blandingszonens
udstrækningen for et udledningspunkt i Vesterhavet. For en middeldybde på 5-8 meter kan størrelsen af en
blandingszone da beregnes til en radius på 300-350 meter.
Blandingszoner i Danmark er restriktive, og sammenligning med øvrige lande viser at Danmarks blandingszoner
kun ligger en smule over initialfortyndingen.
Leverance:
Det afklares bl.a. på baggrund af resultaterne af nabotjek og administrative erfaringer som beskrevet af
kildekataloget om der kan fastsættes mindre restriktive krav til størrelsen af blandingszoner. I givet fald udarbejdes
nye FAQ’er om dette.
(vandløb
Anne Mette, miljøprojekt 690), Steen
genbesøger referater fra tidligere
forhandlinger,
Fastsættelse af hvilke kriterier der skal være opfyldt på blandingszonens rand og udarbejdelse af FAQ om dette.
FAQ til udlægning af blandingszoner hvor der i forvejen er overskridelse af miljøkvalitetskrav
Med bekendtgørelsen om krav til udledning af visse forurenende stoffer (1433/2017) blev en bestemmelse i den
forudgående bekendtgørelse om krav til udledning af forurenende stoffer, at miljøkvalitetskravene skal sikres
overholdt ved randen af en blandingszone, ikke videreført. Dermed blev det sikret, at der under nærmere vilkår
kan ske merudledning til et overfladevandområde, hvor miljøkvalitetskrav ikke er overholdt i forvejen.
Der er behov for udarbejdelse af retningslinjer/vejledning/ værktøj som uddyber, hvorledes miljømyndigheden
efter bekendtgørelse om krav til udledning af visse stoffer skal sætte vilkår/kravværdier i forbindelse med
afgørelser om udledningstilladelser, når der i forvejen er overskridelser af miljøkvalitetskrav i vandområdet.
Det følger af § 8, stk. 3, i bekendtgørelse om indsatsprogrammer, at der kan træffes afgørelse om en påvirkning af
et overfladevandsområde, hvor miljøkvalitetskrav ikke er opfyldt. Det uddybes i vejledningen til bekendtgørelsen i
forhold til MFS. Heraf fremgår det, at hvis påvirkningen vurderes at være ubetydelig, kan der som udgangspunkt
gives tilladelse.
Commented [SP1]:
Men jeg foretrækker
egentlig ”det
berørte vandområde”.
Commented [BSC2]:
Hvor kommer disse værdier fra?
Commented [SP3]:
Lidt spøjs formulering. Bortset herfra
er det vel ikke en sammenligning med øvrige lande der viser
det?
-
-
2.
Commented [BSC4]:
DK har tidligere kæmpet imod for
store størrelser på blandingszoner. Udstrækning skulle
begrænses til at være tæt på udledningsstedet.
690: beregningseksempler på blandingszoner, henvisning til
lærebog om vandforurening.
DK’s materiale er ældre end EU guidance dokumentet for
mixingzones.
DK er forpligtet til løbende at revurderer godkendelser.
Vigtigt vi kender historien, hvorfor ligger vi der hvor vi er nu
og hvad har ændret sig siden indtil de nuværende EU
guidelines på mixing zone samt øvrige relevant dokumenter.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873164_0002.png
EU’s vejledning om
udpegning af blandingszoner beskriver en trinvis screenings-koncept ved vurdering af
overholdelse af miljøkvalitetskrav og udpegning af blandingszoner. Retningslinjerne er alene rettet mod det
scenarie, hvor miljøkvalitetskrav i vandområdet er opfyldt i forvejen.
-
-
-
-
-
-
Leverance:
Redegørelse for at det er muligt at udpege blandingszoner når miljøkvalitetskrav i et givent vandområde på
forhånd er overskredet.
(Lene
(spor 1 & 2)), indeholdende den ændring der blev foretaget i 2017. Konkret i
henhold til blandingszone.
Konkrete eksempler på fastsættelse af udlederkrav i situationer, hvor miljøkvalitetskrav er overskredet.
(Hans)
Afklaring af om det er juridisk og metodisk acceptabelt at fortynde ned jf. forklaring for pkt. 22 i kildekataloget, s
23. Metoden vil sikre af virksomhedens bidrag af tilførslen af MFS ikke vil være til hinder for, at miljømålet kan
opfyldes. En test af metoden kan være med til at pege på et acceptkriterie.
(Hans)
Afprøvning af forslaget om indførelsen af en ”teoretisk blandingszone” og ”den faktiske påvirkningszone”
Metode til brug for fastsættelse af vilkår/kravværdier til udledninger, når miljøkvalitetskrav for vand, biota eller
sediment er overskredet i forvejen (ikke for kviksølv).
(Hans)
Formulering af FAQ om udpegning af blandingszoner når miljøkvalitetskrav for vand, biota eller sediment er
overskredet i forvejen.
(afventer)
3.
Juridisk afklaring af særlige problemstillinger ved anvendelse af blandingszone-begrebet for deponeringsanlæg.
Der gives miljøgodkendelse for deponeringsanlæg, som bortfalder, når deponiet overgår til passiv drift. Dvs. inden
membranerne ikke længere holder, og udsivning forekommer.
Leverance:
-
Juridisk afklaring af om der kan /må anvendes blandingszone ved miljøgodkendelse af deponier.
(Louise
kommer med scenarier), Lene (juridisk afklaring). Scenarier vendes med Louise, Lene og Birgitte
-
Det skal afklares om der juridisk er tale om et tab og ikke om en udledning, når der sker udsivning/udledning
fra gamle deponier, der er overgået til passiv drift. Hvis det er et tab, finder blandingszone-begrebet ikke
anvendelse for deponeringsanlæg.
Lene/Birgitte
-
Hvor længe giver det mening at strække efterbehandlingstiden for at mindske blandingszonen? Bortfalder
blandingszonerne ved overgang til passiv drift?
(afventer)
-
Behov for meget store blandingszoner som følge af bred udsivningsfront, specielt i vandløb/kystvande.
(afventer)
Commented [BSC5]:
Hvis udsivning fra deponi overskrider
MKK er der tale om en væsentlig forurening.
Der stilles spm til nuværende praksis på godkendelse af
deponier.
Louise sender
administrationspraksis for godkendelse af
deponi.
BKG; afklaring af udsivning
Blandingszoner kan bruges hvor udledning kan medføre en
væsentlig forurening (overskridelse af MKK)
Deponeringsbekendtgørelse: her er blandingszoner nævnt,
punktudledning
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873164_0003.png
Hans Sand Kristensen
Uddybning af kommentar til det Hollandske eksempel om blandingszonens størrelse i kystvande:
1) Der henvises til afsnit
“3.3.4
- Tier 2 -
Large estuaries and coastal waters, side 22 i ”Technical Background
Documents on Identification of Mixings Zones, CIS-WFD,
December 2010”.
2) I det hollandske eksempel er tilgangen, at man i åbne kystvande - på trods af, at der her må forventes en
betydelig fortynding - også bør sættes en grænse for størrelsen af en blandingszone, men som et maksimalt
volumen. Det svarer til den metode, der anvendes forfloder/vandløb og søer, hvor der vil være en naturlig
afgrænsning, dvs. bredden for floder/ vandløb og arealet for søer.
3) Tankegangen er, at der udlægges en maksimal længde L =1000 meter langs en kystlinje, dvs. L/2 = 500 meter
”opstrøms” udledningspunktet og L/2 = 500 meter ”nedstrøms” udledningspunktet.
Det maksimale volumen kan nu beregnes med baggrund i et halvcirkeludsnit og under antagelse af en
middeldybde på 5 meter i kystlinjezonen:
Volumenet
mixing zone
= π/2 * (500)
2
*5 = 1,96 *10
6
[m
3
],
dvs. et maksimalt vandvolumen afrundet til 2 mio. m
3
.
Beregningen tager udgangspunkt, at der i Holland er anvendt em maksimal længde L= 1000 meter for store
floder/vandløb med en bredde på 100 meter eller mere.
4) Eksemplet med dybe kystvande fremgår af selve vejledningsdokumentet for udpegning af blandingszoner,
side 19:
”For
deep coastal water this corresponds with a length (L) of 150 m.”
Jeg
har
forsøgt at give ”dybe
kystvande” betydning ved at beregne middeldybden ud fra formlen.
Middeldybden bliver da ca. 200 meter
for et halvkugleudsnit og ca. 100 meter for et helkugleudsnit (udledningspunkt ført væk kystlinjen).
Eksemplet er ikke særligt godt valgt, og det undrer mig faktisk, at det er med vejledningen, endda uden
kommentarer. Det er for dybt, og antagelsen om, at hele vandvolumenet har betydning
opblanding/fortynding, giver ikke mening. Det er heller ikke relevant, hverken for Holland eller Danmark med
lavvandede kystnære områder.
5) Jeg har i forbindelse med sagsbehandling foretaget en beregning af blandingszonens størrelse omkring
Cheminovas udledningspunkt i Vesterhavet med udgangspunktet i det Hollandske eksempel med et
maksimalt volumen på 2 mil. m
3
. Middeldybden er sat til henholdsvis 5 og 8 meter, og beregningen er
foretaget som et helkugleudsnit, da udledningspunktet er ført ca. 500 meter ud fra kysten.
Resultatet viser, at der kan udpeges en blandingszone med radius på 300-350 meter omkring Cheminovas
udledningspunkt, og at denne zone volumenmæssigt udgør 0,16 % af det konkrete vandområde.
På baggrund af den gældende hydrauliske modelberegning for fortynding af Cheminovas spildevand, svarer
en blandingszone med radius på 300-350 meter til en fortynding på ca. 500-600 gange i 90 % af tiden.
Tidligere spildevandsnærområde med radius på 500 meter svarer til en fortynding på 1000 gange i 90 % af
tiden.