NOTAT
Status for arbejdsgruppe for miljøgodkendelse af virksomheders direkte
udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer
Følgende emner foreslås drøftet på styregruppemødet:
1.
Regulering i bekendtgørelser vs. vejledning og fortolkning af forringelse (leverance 1, 2 og 9)
Status:
Vandrammedirektivets hovedforpligtelser ift. overfladevand er 1) at undgå forringelse af
vandområdernes tilstand og 2) nå målopfyldelse. Begrebet forringelse er ikke nærmere
defineret i direktivet.
Der har været arbejdet på at afklare, om Weser-dommens forståelse af forringelse også gælder
i forhold til kemisk tilstand, og om forekomst af prioriterede stoffer skal indgå ved
klassificering af økologisk tilstand.
Direktivets bilag V og ikke-bindende EU-vejledning (CIS Guidance no. 13) synes at
understøtte, at prioriterede stoffer indgår i økologisk tilstand. Der har blandt EU
medlemslandene og i Kommissionen været den opfattelse, at forekomst af prioriterede stoffer
alene skal indgå ved klassificering af kemisk tilstand.
Hvis prioriterede stoffer skal indgå i økologisk tilstand, er der fem forskellige
tilstandskategorier med tilhørende forskellige koncentrationer for bl.a. kviksølv. Der ville
således teoretisk set, hvis der alene ses på kravet om ikke-forringelse, kunne tillades en lille
stigning i koncentrationen af et stof, så længe det ikke fører til et fald i tilstandsklasse,
medmindre vandområdet er i dårlig tilstand. Der ville ved denne fortolkning være behov for at
fastslå, hvor grænsen var mellem moderat, ringe og dårlig ift. overskridelse af
miljøkvalitetskrav. Hvis prioriterede stoffer vurderes at skulle indgå i klassificeringen af
økologisk tilstand, vil dette også få betydning for tilstandsvurderingerne i
vandområdeplanerne.
Ved siden af kravet om at undgå forringelse gælder som nævnt et krav om målopfyldelse.
Weser-dommens præmisser udstrækker dette til at gælde påvirkninger, som fører til
risiko for
manglende målopfyldelse. Da der ikke i tredje planperiode ikke er mulighed for
fristudsættelse, skal miljømålene være opfyldt senest i 2027. Dette krav gælder ved siden af
kravet om ikke-forringelse.
Danmark går nu ind i tredje planperiode. Jo længere væk fra målet Danmark er, des mindre
råderum er der. Det vil næppe være foreneligt med vandrammedirektivets hovedforpligtelser
at give en udledningstilladelse, hvor miljøkvalitetskravet for det pågældende stof i forvejen er
overskredet. Det bemærkes, at kviksølv er et farligt prioriteret stof, som helt skal udfases. Det
er uafklaret, hvornår dette skal være sket.
I lyset af direktivets hovedforpligtelser vurderes det forbundet med en væsentlig procesrisiko
at tillade merudledning via en ændret fortolkning af forringelsesbegrebet. Dertil kommer, at
Danmark ville skulle forklare den ændrede tilgang til reglerne i EU, hvor Danmark
umiddelbart ville gå enegang med denne fortolkning. Samtidig er det uvist, om en ændret
tilgang ville få betydning for de konkrete sager. Det vurderes ikke juridisk gangbart at tillade
merudledning med udgangspunkt i en ændret fortolkning af forringelsesbegrebet.
Formatted:
Highlight