Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2873163_0001.png
NOTAT
Status for arbejdsgruppe for miljøgodkendelse af virksomheders direkte
udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer
Følgende emner foreslås drøftet på styregruppemødet:
1.
Regulering i bekendtgørelser vs. vejledning og fortolkning af forringelse (leverance 1, 2 og 9)
Status:
Vandrammedirektivets hovedforpligtelser ift. overfladevand er 1) at undgå forringelse af
vandområdernes tilstand og 2) nå målopfyldelse. Begrebet forringelse er ikke nærmere
defineret i direktivet.
Der har været arbejdet på at afklare, om Weser-dommens forståelse af forringelse også gælder
i forhold til kemisk tilstand, og om forekomst af prioriterede stoffer skal indgå ved
klassificering af økologisk tilstand.
Direktivets bilag V og ikke-bindende EU-vejledning (CIS Guidance no. 13) synes at
understøtte, at prioriterede stoffer indgår i økologisk tilstand. Der har blandt EU
medlemslandene og i Kommissionen været den opfattelse, at forekomst af prioriterede stoffer
alene skal indgå ved klassificering af kemisk tilstand.
Hvis prioriterede stoffer skal indgå i økologisk tilstand, er der fem forskellige
tilstandskategorier med tilhørende forskellige koncentrationer for bl.a. kviksølv. Der ville
således teoretisk set, hvis der alene ses på kravet om ikke-forringelse, kunne tillades en lille
stigning i koncentrationen af et stof, så længe det ikke fører til et fald i tilstandsklasse,
medmindre vandområdet er i dårlig tilstand. Der ville ved denne fortolkning være behov for at
fastslå, hvor grænsen var mellem moderat, ringe og dårlig ift. overskridelse af
miljøkvalitetskrav. Hvis prioriterede stoffer vurderes at skulle indgå i klassificeringen af
økologisk tilstand, vil dette også få betydning for tilstandsvurderingerne i
vandområdeplanerne.
Ved siden af kravet om at undgå forringelse gælder som nævnt et krav om målopfyldelse.
Weser-dommens præmisser udstrækker dette til at gælde påvirkninger, som fører til
risiko for
manglende målopfyldelse. Da der ikke i tredje planperiode ikke er mulighed for
fristudsættelse, skal miljømålene være opfyldt senest i 2027. Dette krav gælder ved siden af
kravet om ikke-forringelse.
Danmark går nu ind i tredje planperiode. Jo længere væk fra målet Danmark er, des mindre
råderum er der. Det vil næppe være foreneligt med vandrammedirektivets hovedforpligtelser
at give en udledningstilladelse, hvor miljøkvalitetskravet for det pågældende stof i forvejen er
overskredet. Det bemærkes, at kviksølv er et farligt prioriteret stof, som helt skal udfases. Det
er uafklaret, hvornår dette skal være sket.
I lyset af direktivets hovedforpligtelser vurderes det forbundet med en væsentlig procesrisiko
at tillade merudledning via en ændret fortolkning af forringelsesbegrebet. Dertil kommer, at
Danmark ville skulle forklare den ændrede tilgang til reglerne i EU, hvor Danmark
umiddelbart ville gå enegang med denne fortolkning. Samtidig er det uvist, om en ændret
tilgang ville få betydning for de konkrete sager. Det vurderes ikke juridisk gangbart at tillade
merudledning med udgangspunkt i en ændret fortolkning af forringelsesbegrebet.
Formatted:
Highlight
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873163_0002.png
Det vurderes derfor fortsat behov for en administrativ løsning ift. vurdering af
udledningstilladelser til bl.a. kviksølv.
BEK. nr. 1433 nævner øget forurening og ikke forringelse af tilstanden, som er kravet efter
vandplanlægningens regler. Det skal gøres klart, hvad forpligtelsen er. I den overvejelse skal
det indgå, at det i høj grad er politisk bestemt, hvad indsatsprogram skal indeholde, mens
bekendtgørelse nr. 1433 er mere statisk og afhængigt af politik. Der er behov for et klart
administrationsgrundlag for sagsbehandleren, evt. som vejledningstekst. Direktivet er pt.
tekstnært gennemført (ingen overimplementering), også i stigende grad efter krav fra
Kommissionen.
Videre proces
-
Kriterier for, hvornår der kan tillades merudledning: Hvornår er en udledning ”ubetydelig”,
dvs. ikke medfører en forringelse af overfladevandsområdets tilstand, og ikke hindrer
opfyldelse af det fastlagte miljømål?
Hvordan skal vilkår/acceptkriterier fastsættes?
Afklaring af,
1) om der er behov for ændring i BEK nr. 1433/2017, så begreberne stemmer overens med
bekendtgørelse om indsatsprogrammer.
2) anvendelsen af § 8, stk. 3 i BEK nr. 449/2017 om indsatsprogrammer for
vandområdedistrikter og mulighed for udledning til et overfladevandområde, hvor miljømålet
ikke er opfyldt, hvis udledningen ikke medfører en forringelse af tilstanden, og ikke hindrer
opfyldelsen af det fastslagte miljømål.
2. Fastsættelse af et administrativt kriterium for kviksølv (leverance 3)
Status:
Der er for kviksølv på EU niveau kun fastsat et miljøkvalitetskrav for biota. Kravet for
biota baserer sig på økotoksikologiske data (laboratorieforsøg med alger, dafnier og fisk
sammenholdt med resultater fra feltstudier). For vand er der fastsat en max koncentration på
70
png/L,
som skal beskytte mod akutte toksiske effekter i vandfasen. Ved tilladelse til
industriudledninger mangler der et generelt krav for vand således, at der kan sættes en barre
for, hvor meget en virksomhed kan udlede, uden at det afleder skader på de vandlevende
organismer.
I EU’s datablad for kviksølv er der for vand præsenteret en værdi på 22 pg/L, som ved
overholdelse vurderes at være beskyttende for biota. Nederlandene har med udgangspunkt i
nyere data udarbejdet et bud på en vandkoncentration på 70 pg/L, som vurderes at være
beskyttende for biota (miljøkvalitetskravet for biota: max 20 µg/kg vådvægt). Der er taget
kontakt til hollænderne for mere information om anvendelse af værdien samt deres tilgang til
at godkende udledning af spildevand indeholdende kviksølv til områder med for høje
koncentrationer af kviksølv.
Der er ikke kendskab til højere værdier for kviksølv i vand, som er fagligt funderet. Derfor er
det umiddelbart ikke muligt at sætte et højere krav for kviksølv end 70
pgµ/L.
Rent teknisk vurderes der ikke at være metoder, som kan rense spildevandet ned til en
acceptabel koncentration under EQS på 0,22 pg/l.
Østrig har anvendt en tilgang, hvor der accepteres udledning af kviksølv på baggrund af, at der
anvendes BAT, og strengere krav ikke vil ændre noget ift. udledningen sammenholdt med, at
industriudledningen udgør en meget lille andel af den samlede udledning af kviksølv. Der er
en række juridiske betænkeligheder ved denne tilgang, som pt. undersøges nærmere.
Kommissionen har tidligere vist skepsis over for tilgangen i Østrig.
Commented [CE1]:
22 pg/L?
-
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873163_0003.png
3. Kriterier for udpegning af blandingszoner
(leverance 12)
Det er juridisk blevet afklaret, at det er muligt at udpege blandingszoner, når
miljøkvalitetskrav i et givent vandområde på forhånd er overskredet.
Det følger af, at en bestemmelse i den forudgående bekendtgørelse om krav til udledning af
forurenende stoffer, at miljøkvalitetskravene skal sikres overholdt ved randen af en
blandingszone, er blevet ophævet. Dermed blev det sikret, at der under nærmere vilkår kan ske
merudledning til et overfladevandområde, hvor miljøkvalitetskrav ikke er overholdt i forvejen.
Derudover er det vurderet, at udsivning fra deponier overgået til passiv tilstand er at anse som
tab i vandrammedirektivets forstand og ikke kontrollerbare punktudledninger, hvor der om
udledningspunkterne kan fastlægges blandingszoner. Det er ved at blive afklaret, om dette
gælder alle former for deponeringsanlæg.
Det vurderes med udgangspunkt i EU's guidance for mixing zones muligt at udvide
blandingszonerne omkring et udledningspunkt, således at der kan opnås en større fortynding,
hvormed højere koncentrationer i udledningspunktet kan accepteres. Desuden vil der
fremadrettet anvendes en rummelig tilgang, som giver et bedre billede af den reelle
fortynding.
Med udgangspunkt i en rapport som samler information om flere landes tilgang til udpegning
af blandingszoner, vurderes det hensigtsmæssigt at genbesøge baggrunden for fastsættelsen af
størrelsen på blandingszoner i Danmark med henblik på at kunne udpege blandingszoner med
større vidde, idet der med en ny tilgang også vil blive taget stilling til dybden af vandområdet,
og dermed vil der gives et mere klart billede af den reelle opblanding.
Ved udpegning af større blandingszoner vil der kunne indberegnes en større fortynding af de
udledte kemikalier og dermed vil EQS i højere grad kunne overholdes ved udledning af
spildevand.
Danmark har ved de tidlige EU forhandlinger om blandingszoner forholdt sig konservativt til
den størrelsesorden, som kunne accepteres. Det foreslås, at den tidligere politiske tilgang
genvurderes i relation til ny faglig viden om blandingszoner, og at udpegning af
blandingszoner i Danmark lægger sig mere nært på CIS guidance - mixing zones.
Videre proces:
Arbejdsgruppen vil arbejde videre med ændrede retningslinjer for udpegning
af blandingszoner mhp. udarbejdelse af ministersag (forventeligt klar i august måned).
Ligeledes skal der udarbejdes retningslinjer/vejledning, som beskriver, hvorledes
miljømyndigheden efter bekendtgørelse om krav til udledning af visse stoffer skal sætte
vilkår/kravværdier i forbindelse med afgørelser om udledningstilladelser, når der i forvejen er
overskridelser af miljøkvalitetskrav i vandområdet.
4. Revurdering af miljøgodkendelser (leverance 5)
Status:
Ud over de generelle regler for revurdering af virksomheders miljøgodkendelser (ved
nye
EU-fastsatte
BAT konklusioner og min hvert 10. år), så er revurderinger også omfattet af
MFS
1
-bekendtgørelsens bestemmelser. Det skyldes at MFS-bekendtgørelsen omfatter
tilladelser, godkendelser og påbud, og revurderinger meddeles som påbud efter § 41 i MBL. I
disse afgørelser skal myndigheden jf. MFS-bekendtgørelsen fastsætte vilkår, der bla.
sikrer,
1
Bekendtgørelse nr. 1433 af 21. november 2017 om krav til udledning af visse forurenende stoffer til vandløb,
søer, overgangsvande, kystvande og havområder (MFS-bekendtgørelsen).
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873163_0004.png
1) at udledningen ikke medfører overskridelse af miljøkvalitetskrav
2) at udledningen ikke hindrer opfyldelse af de fastsatte miljømål
Virksomheden pålægges derved
et ansvar og krav til udledningenkrav og ansvar
uden, at der er
taget stilling til, om der er et rimeligt forhold mellem mål og midler, og selv om virksomheden
måtte udgøre en mindre kilde til MFS i vandområdet (proportionalitetsprincippet).
I tilknytning til MFS-bekendtgørelsen gælder
§ 8
i bekendtgørelse om indsatsprogrammer
2
for
vandområdedistrikter.
Af vejledningen til indsatsbekendtgørelsen
3
fremgår, at der ved
”afgørelse, der indebærer en
direkte eller indirekte påvirkning” i § 8, stk.
2 og 3, skal forstås:
nye tilladelser og
miljøgodkendelser,
der direkte eller indirekte kan medføre en påvirkning af et
overfladeområde eller en grundvandsforekomst.
For så vidt angår
revurderinger,
fastslår
vejledningen, at disse falder uden for § 8, stk. 2 og 3.:
”Revurdering af miljøgodkendelser og
udledningstilladelser, som på uændrede eller skærpede vilkår viderefører virksomhedens
hidtidige ret til at udlede næringsstoffer eller miljøfarlige forurenede stoffer til
vandforekomster, anses ikke for at udgøre en afgørelse omfattet af § 8, stk. 2 og 3.”
Der er således tilsyneladende en konflikt mellem de to regelsæt, da førstnævnte, som den er
formuleret i dag omfatter
revurderinger,
mens sidstnævnte alene omfatter
nye
tilladelserafgørelser.
Ifølge nævnspraksis skal MBL § 41 forstås på den måde,
at
"væsentlighedskriteriet",
som
er en forudsætning for indgreb, er knyttet til virksomhedens eget bidrag og ikke kan baseres på
en samlet vurdering af flere mulige kilder. Vurderingen af om forureningen er væsentlig må
hvile på en samlet bedømmelse af på den ene side forureningens omfang og betydning, og på
den anden side omgivelsernes beskaffenhed mv. Bedømmelsen hviler på et skøn.
Myndigheden vil således forholde sig til, om virksomheden overholder eksempelvis vejledende
krav, som er indført siden miljøgodkendelsen er meddelt eller siden sidste revurdering.
Myndigheden vil i den forbindelse anmode virksomheden om en teknisk og økonomisk
redegørelse, som belyser de tekniske muligheder, virksomheden har for at overholde kravene
helt eller delvist, og hvad de forskellige tiltag vil koste. Herudover skal tidshorisonten for
indførelse af de enkelte tiltag belyses. Når dette oplysningsgrundlag er på plads, vil
myndigheden vurdere proportionaliteten og fastsætte de endelige krav.
Der er således også konstateret en uoverensstemmelse mellem praksis for/hensigten med
revurderinger og reglerne jf. MFS-bekendtgørelsen.
Videre proces:
Juridisk (Dep) vurdering af forslag til ændring af MFS-bekendtgørelsen, så
revurderingsafgørelser tages ud af MFS-bekendtgørelsens anvendelsesområde.
2
3
Bekendtgørelse nr. 449 af 11. april 2019 om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter
Vejledning til bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter 7. juli 2017.
https://mst.dk/service/publikationer/publikationsarkiv/2017/jul/vejledning-til-bekendtgoerelse-om-
indsatsprogrammer-for-vandomraadedistrikter/
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873163_0005.png
Afklaring af samspillet mellem udpegning af indsatser iht. indsatsbek. og de generelle
regler om at myndigheder skal gribe ind over for virksomheder, der medfører
væsentlig forurening i form af uacceptabel påvirkning.
Vurdering af om der ifm. en revurdering skal stilles vilkår om, at virksomheden med
en vis kadence skal komme med en teknisk og økonomisk redegørelse for at reducere
virksomhedens udledning af MFS (fx ved indførsel af ny teknologi) mhp. at kunne
overholde MKK uden for blandingszonen.
5.
Virksomheders oplysningspligt (leverance 8)
Status:
Der er foretaget en juridisk afklaring af, at der i forbindelse med ansøgning om
miljøgodkendelse er hjemmel til at bede virksomheden om oplysninger om:
spildevandets indholdsstoffer, koncentrationer og mængder
Der er ikke hjemmel til at bede virksomhederne om oplysninger om:
fortyndingsberegninger,
i forvejen forekommende koncentrationer i vandområdet og
vurderinger i forhold til vandområdet
med mindre, at der samtidig gennemføres en miljøvurderingsproces jf. miljøvurderingsloven
(VVM).
Der er foretaget en juridisk afklaring af, at der i forbindelse med ansøgning om
miljøgodkendelse er hjemmel til at bede virksomheden oplyse om spildevandets
indholdsstoffer, koncentrationer og mængder. Øvrige oplysninger, som
fortyndingsberegninger, oplysninger om i forvejen forekommende koncentrationer i
vandområdet og vurderinger i forhold til vandområdet, er der ikke hjemmel til med mindre, at
der samtidig foregår en miljøvurdering jf. miljøvurderingsloven (VVM).
Styregruppen
bedes tage stilling til, om der skal arbejdes på at ændre lovgivningen, så det
bliver muligt at kræve, at virksomhederne tilvejebringer alle relevante oplysninger i en
ansøgningssituation.
Videre proces
i bekræftende fald: De økonomiske omkostninger for virksomhederne skal
afdækkes. Det skal vurderes i hvilket omfang, det kan muliggøres for virksomheder at foretage
prøvetagning på tredje mands grund. Hvis hjemmel gives, vil der være behov for udførlige
anvisninger for hvilke oplysninger virksomhederne skal levere.
6. FAQ og vejledning
(leverance 13 mfl.)
80 % af de eksisterende FAQer er gennemgået. Flere nye FAQer under udarbejdelse.
5