NOTAT
Udfordringer i arbejde om miljøgodkendelse af virksomheders direkte
udledninger af miljøfarlige forurenende stoffer
Særligt fire udfordringer og forslag til løsninger foreslås drøftet på styregruppemødet:
1.
Regulering i bekendtgørelser vs. vejledning (spor 1, 2 og 9)
Vandrammedirektivet er direktivnært implementeret, bl.a. for at give størst muligt råderum.
Der vil være en stor risiko for kritik af den danske implementering EU-reglerne ved en
selvstændig fortolkning af forringelsesbegrebet i bekendtgørelser. Det vurderes mere
hensigtsmæssigt at beskrive kriterierne for vurderingen af, om en påvirkning forringer
tilstanden i et vandområde, i en vejledning. Dette vil også give en hurtigere afklaring.
Derudover skal formuleringer i gældende bekendtgørelser om godkendelse af udledninger
gennemgås med henblik på evt. opdatering. Der gøres opmærksom på, at jo mindre tydeligt
det står i bekendtgørelsen, jo større risiko er der for, at f.eks. klagenævn vil anlægge en anden
fortolkning af regelsættet.
2. Fastsættelse af et administrativt kriterium for kviksølv (spor 3)
Miljøstyrelsen vurderer, at styrelsen ikke kan tillade udledning af kviksølv, medmindre der
fastsættes et administrativt kriterium (udlederkrav) for kviksølv, der kan danne grundlag for
forvaltningsmæssige afgørelser om udledning af kviksølv fra virksomheder. Med udlederkrav
forstås den maksimale koncentration og/eller mængde i udledningen. Iflg. EU databladet for
kviksølv vil et vandkvalitetskrav for kviksølv skulle fastsættes til 22 pg/l for at sikre samme
beskyttelse af biota som det fastsatte biota kvalitetskrav. 22 pg/l er under detektionsgrænsen
og under baggrundskoncentrationen i langt de fleste af vores vandområder. Departementet
har spurgt EU-kolleger om deres tilgang. Nederlandene har fastsat et sådant udlederkrav for
kviksølv. Det vil være vanskeligt at få en faglig blåstempling af en højere grænse end 22 pg/l.
Der foreslås en politisk beslutning på baggrund af et fagligt forslag til kriterium med
beskrivelse af risici.
3. Virksomheders oplysningspligt (spor 8)
Det foreslås, at arbejdsgruppen ser på muligheden for at bede virksomheder om at levere
vurderinger af, om en ansøgt udledning vil medføre forringelse af vandområdet/overskridelse
af MKK. I forbindelse med ansøgning om miljøgodkendelse er der i de gældende regler
umiddelbart kun hjemmel til at bede virksomheden oplyse om spildevandets indholdsstoffer,
koncentrationer og mængder. Øvrige oplysninger, som fortyndingsberegninger og konkrete
vurderinger i forhold til vandområdet, er der ikke umiddelbart klar hjemmel til at bede
virksomheden give og kan være problematisk ift prøvetagning på tredje mands grund og store
krav til prøvetagning. Hvis hjemmel gives, vil der være behov for udførlige anvisninger for
hvilke oplysninger virksomhederne skal levere og uanset om det er virksomheder eller
myndigheder, der skal foretage vurderingerne, er der behov for et administrationsgrundlag,
vejledninger, anbefalinger af metoder, belastningsopgørelser mm.
4. Deponier
–
fastlæggelse af mindre strenge miljømål
Det foreslås, at muligheden for at anvende undtagelsesbestemmelsen om mindre strenge
miljømål for deponeringsanlæg bliver afklaret ifm. udarbejdelsen af vandområdeplanerne
2021-2027.