Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2873159_0001.png
== AKT 7859129 == [ VS: Materiale til møde om virksomheders direkte MFS-udledninger onsdag den 30. oktober kl. 8.30 ] == Dokument 3 == [ Præsentation direkte udledninger 30-10-19-1 ] ==
Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del - supplerende svar på spørgsmål 782
Offentligt
Virksomheders direkte
MFS-udledninger
30. oktober 2019
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873159_0002.png
Kan MST give tilladelse til udledning af miljøfarlige forurenende stoffer til
områder i dårlig tilstand?
Miljøstyrelsen er godkendelsesmyndighed for 76 produktionsvirksomheder med direkte
udledning, heraf har godt 40 virksomheder udledning af et eller flere prioriterede stoffer.
F.eks. kraftværker, affaldsforbrænding, metalforarbejdende virksomheder, mejerier og den
kemiske industri.
Miljøstyrelsen behandler pt. 12 ansøgninger om miljøgodkendelse af direkte udledning af
spildevand.
Eks.
CO2-besparende brændselsomlægning på et kraftvarmeværk fra naturgas til biomasse med
tilhørende våd røggasrensning, som danner processpildevand med indhold af bl.a. kviksølv.
2 / Miljø- og Fødevareministeriet / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873159_0003.png
Forpligtelser i VRD og virksomheders direkte MFS-udledninger
• Opnå ”god tilstand” og forebygge ”forringelse af tilstand” i vandområderne.
• Reducere forurening med prioriterede stoffer progressivt og på sigt udfase udledninger af
farlige prioriterede stoffer, bl.a. kviksølv.
Tilladelse til direkte MFS-udledninger
• Der kan ikke tillades yderligere udledning af et stof, hvis det kan medføre forringelse af
tilstanden for berørte overfladevandområder eller risiko for, at miljømålet ikke kan opnås
inden den fastsatte tidsfrist.
• VRD opererer ikke med bagatelgrænser, dvs. at enhver mertilførsel til et vandområde i dårlig
tilstand som udgangspunkt vil være en forringelse.
3 / Miljø- og Fødevareministeriet / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873159_0004.png
Praksis i øvrige medlemsstater og møde med interessenter
Problemstilling taget op af DK i WG Chemicals.
Behovet for fleksibilitet ift. til fortolkning af ”forringelse” i VRD er adresseret af tidligere DK
regering ifm. høring om evt. revision af VRD (fitness check).
Drøftet på møde med ml. DEP, MST og danske interessenter 22/8
• Teknologiske muligheder for udfasning
• Evt. erfaringer om praksis i andre lande
4 / Miljø- og Fødevareministeriet / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873159_0005.png
Løsningsspor
1. Fortolkning af ”forringelse” og mindre strenge miljømål
-
-
Begrebet ”forringelse” er uafklaret ift. kemisk tilstand. Kommissionen har i tråd med principperne i
Weser-dommen tilkendegivet, at enhver forhøjelse af koncentrationen af et stof udgør forringelse,
hvis vandområdet er i dårlig tilstand. Der vurderes at være en procesrisiko ved en lempeligere
fortolkning.
Anvendelse af undtagelsesbestemmelsen om fastsættelse af mindre strenge miljømål forudsætter,
at der ikke sker forværring (= forringelse).
2. Overblik over samlede påvirkninger
-
Vurdere den nødvendige indsats for at nå målopfyldelse i VP3 via overblik over de samlede kilder,
herunder de enkelte kilders bidrag til, at miljøkvalitetskrav overskrides.
3. Fortsat påvirkning via Kommissionen, evt. revision af VRD og dialog med øvrige MS
4. Teknologispor
-
MUDP mv. og dialog med virksomheder om teknologiske alternativer.
5 / Miljø- og Fødevareministeriet / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873159_0006.png
Løsningsspor - fortsat
5. Påvirkninger under detektionsgrænsen
-
Udledningen må som minimum indebære en målbar forhøjelse af koncentrationen af stoffet i
vandområdet, før der er tale om forringelse. Evt. godkendelser med vilkår om revision inden
forringelse.
Beregning af mindre luftformigt nedfald til samme vandområde kan indgå. Det afgørende efter
vandrammedirektivet er påvirkningen af vandmiljøet.
6. Helhedsvurdering
-
7. Naturlige baggrundskoncentrationer
-
Hensyntagen til naturlige baggrundskoncentrationer (dvs. de naturlige koncentrationer uden
menneskelig påvirkning) for en række metaller i vurderingen af, om miljøkvalitetskrav er overholdt.
Viden om baggrundskoncentrationer foreligger ultimo 2019.
Vandrammedirektivet og EU's tekniske retningslinjer giver mulighed for en mere konkret udpegning
af blandingszoner, som afhænger af vandområdets størrelse og øvrige konkrete forhold, end den
nuværende vejledning giver mulighed for.
8. Blandingszoner
-
6 / Miljø- og Fødevareministeriet / Titel på præsentation