Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2873157_0001.png
Virksomheder
Ref.
SUBJO/LOBMA/HASKR/ME
LSO
Den 13. august 2019
Erhvervsøkonomiske konsekvenser ved nye MKK for 14 stoffer
Ad pkt. 2
Efterlevelseskonsekvenser for virksomhederne
Oplysninger som virksomhederne skal levere:
I forbindelse med ansøgning om miljøgodkendelse, er der jf. bilag 3, pkt. 25 & 26
og bilag 4 pkt. 23 & 24, i godkendelsesbekendtgørelsen nr. 1317/2018 samt § 3 i
bekendtgørelse om krav til udledning af visse forurenende stoffer nr. 1433/2017,
kun hjemmel til at bede virksomheden oplyse om spildevandets indholdsstoffer,
koncentrationer og mængder. Øvrige oplysninger, som fortyndingsberegninger og
konkrete vurderinger i forhold til vandområdet, er der ikke umiddelbart klar
hjemmel til at bede virksomheden give. Erfaringen viser, at større virksomheder
ofte efter anmodning fra miljømyndigheden, foretager fortyndingsberegninger og
vurdering af opfyldelse af miljøkvalitetskravene, som så lægges til grund for
fastsættelse af vilkår i godkendelsesmyndighedens afgørelse om tilladelse.
Kun i de godkendelsessager, hvor der også skal laves miljøvurdering efter
miljøvurderingsloven, er der umiddelbart hjemmel til at bede virksomheden
fremsende oplysninger, som kan belyse de kumulative vurderinger, som er
nødvendige for sagsbehandlingen.
I revurderingssituationen kan miljømyndigheden jf. § 42 i
godkendelsesbekendtgørelsen
kræve ”nødvendige” oplysninger. Derudover er der
miljøbeskyttelseslovens § 72, som ligeledes handler om en anmodning eller et
påbud, hvor en virksomhed kan give anledning til forurening. Men kravene skal
være proportionale, og der skal være rådighed, såfremt virksomheden rent fysisk
skal ud og skaffe oplysningerne i vandområdet.
Betydning af sammenhængen mellem MKK for vand, biota og sediment
Hvis det antages, at databladet for det enkelte stof og vejledning til bekendtgørelse
1433/2017 om regulering af udledning af forurenende stoffer tydeligt for det
enkelte stof angiver, at overholdelse af miljøkvalitetskravet for vand også sikrer et
tilstrækkeligt beskyttelsesniveau af biota og også sediment, dvs. samtidig sikrer
overholdelse af miljøkvalitetskravet for sediment/biota, vil nye MKK for sediment
og biota som udgangspunkt ikke medføre ændringer i forhold til den nuværende
Miljøstyrelsen • Tolderlundsvej 5 • 5000 Odense C
Tlf. 72 54 40 00
• CVR 25798376 • [email protected] • www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873157_0002.png
sagsbehandling, hvor MKK alene er fastsat for vand. Fastsættelse af et nyt MKK for
biota kan dog efter EU-guidelines (TG nr. 27) fører til en skærpelse af MKK for
vand.
Foreligger der derimod ikke tydelig bekrevet sammenhæng mellem
miljøkvalitetskravet for vand i forhold til biota og sediment for de enkelte stoffer,
så skal der foretages en vurdering mhp. at sikre, at miljøkvalitetskrav for biota og
sediment for disse stoffer kan overholdes.
Der findes vejledning for, hvordan en virksomheds bidrag kan beregnes for at
sikre, at miljøkvalitetskrav for vandfasen kan opfyldes, men ikke tilsvarende
forvaltningsmæssige værktøjer til at beregne krav til koncentrationer og mængder
af forurenende stoffer fra virksomheder for at sikre opfyldelse af miljøkvalitetskrav
for biota og sediment. Disse beregninger må desuden forventes at være fagligt
vanskelige at udføre.
Betydningen af vandområdets tilstand for sagsbehandlingen
A. Hvis vandområdet er klassificeret som værende i god tilstand
Er vandområdet klassificeret som værende i god tilstand, skal myndigheden sikre,
at udledningen ikke vil medføre en forringelse af tilstand i vandområdet jf. § 8 stk.
2 i bekendtgørelse 499/2019 om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter.
Nye forvaltningsmæssige værktøjer til at beregne krav til koncentrationer og
mængder af forurenende stoffer fra virksomhederne (for at sikre opfyldelse af
MKK for sediment og biota) må derfor, selv når der er god tilstand, forventes at
føre til en udvidet og vanskeligere godkendelsesproces og revurdering af
miljøgodkendelse. Det vil blive svært at finde tilstrækkelig dokumentation som
grundlag for at kunne træffe afgørelse.
B. Hvis vandområdet er klassificeret som værende i ikke-god tilstand
Som følge af de kendte overskridelser i vandområdet for de enkelte stoffer, skal der
foretages en konkret vurdering af den enkelte udlednings betydning for
vandområdets tilstand for de stoffer, hvor der er overskridelser i sediment og/eller
biota.
Vurderingen af hvorvidt virksomhedens udledning ikke vil være til hinder for
opfyldelse af de fastlagte miljømål skal foretages jf. § 8 stk. 3 i bekendtgørelse
449/2019 om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter.
Heraf følger bl.a. en sammenligning af udledningens størrelse i forhold til øvrige
kilder til vandområdet. Der er usikkerhed forbundet med at foretage denne
betydelighedsvurdering. Især kendskabet til øvrige kilder er vanskeligt at opgøre
eller kan kun vurderes skønsmæssigt. Hertil kommer manglende kendskab til
bidraget fra diffuse kilder.
C. Hvis vandområdet er klassificeret som værende i ukendt tilstand
Hvis vandområdet er i ukendt tilstand for miljøfarlige forurenende stoffer
,
søges
tilstanden belyst ved inddragelse af øvrige oplysninger, jf. vejledning til
indsatsprogrammer, eksempelvis nye overvågningsdata eller ved at tage
udgangspunkt i sammenlignelige vandområder. Dvs. Miljøstyrelsen foretager en
vurdering af, hvorvidt MKK kan forventes at være overskredet, og dermed om der i
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873157_0003.png
givet fald vil være god eller ikke-god tilstand. Herefter er proceduren lig enten A
eller B alt efter om vandområdet estimeres til at have god eller ikke-god tilstand
for det enkelte stof. Vurderingen vil ud fra forsigtighedsprincippet føre til en
konservativ vurdering af vandområdets tilstand.
D. Hvis vandområdet ikke er målsat
Ikke alle vandløb er målsat, men miljøkvalitetskravene gælder også for disse
vandområder. Miljøstyrelsen er i dag myndighed for enkelte virksomheder, som
udleder til et ikke målsat vandområde (Brdr. Christensen udleder til Svalebækken,
som leder til det målsatte vandløb Suså, Rensanlæg Vest og Øst, der udleder
henholdsvis til Svanebækmøllen og Rumdrup Å). Praksis har været at ekstrapolere
overvågningsresultater fra andre vandområder eller tage udgangspunkt i et
sammenligneligt vandområde. Dvs. myndigheden skal foretage en vurdering af,
hvorvidt MKK kan forventes at være overskredet, og dermed om der er plads i
vandområdet til udledningen eller ej. Vurderingen vil ud fra
forsigtighedsprincippet føre til en konservativ vurdering af det ikke-målsatte
vandløbs tilstand. Herefter er proceduren lig enten A eller B alt efter om
vandområdet estimeres til at have god eller ikke-god tilstand for det enkelte stof.
E. Hvis vandområdet er et Natura 2000-område
Hvis myndigheden vurderer, at projektet kan påvirke et Natura 2000-område
væsentligt, skal der foretages en nærmere konsekvensvurdering af projektets
virkninger på området under hensyn til bevaringsmålsætningen herfor.
Ved vurderingen af projektets påvirkning af Natura 2000-vandområdet er der
særdeles strenge krav til beviset for, at der ikke er tale om skade. Denne vurdering
er ekstra vanskelig som følge af usikkerhed om opgørelserne.
Viser vurderingen, at projektet vil skade områdets integritet, kan der ikke
meddeles tilladelse. Der mangler i den sammenhæng en tydeliggørelse af
synergien mellem vandområdeplaner og Natura-2000 planer. Vurderingen vil
også skulle foretages for de virksomheder, som ikke direkte udleder til et Natura
2000 område, men hvor det vurderes, at udledningen alligevel kan tænkes at
påvirke området. Der mangler i dag vejledning i, hvornår der skal foretages
konsekvensvurdering af en udledning, som indirekte kan påvirke et Natura2000-
område. Der er f.eks. ingen vejledende afstandskrav.
Forventede konsekvenser for forskellige brancher
Følgende brancher har i dag udledning af et eller flere af de 14 stoffer:
Affaldsforbrændingsanlæg
Kraftvarmeanlæg
Shredderanlæg
Mejerier
Udvinding af protein/pektin
Forarbejdning af jern og stål
Kemisk industri
Mineralindustri
Deponier med direkte udledning af perkolat og eller afværgepumpet
grundvand
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873157_0004.png
For ovenstående brancher er det primært stofferne arsen, kobber, chrom, nikkel og
zink, men enkelte anlæg har også krav til DEHP, Benz(a)pyren, fluoranthen samt
TBT i dag jf. bilag A.
De fleste kraftvarmeanlæg og affaldsforbrændingsanlæg har implementeret den
bedste rensning på spildevandet og kan ikke forventes at kunne rense bedre. På
trods af rensning ofte ud over BAT, og at der efter regelsættet kan udpeges
acceptable blandingszoner for opfyldelse af vandkvalitetskravene for vand, er der
ansøgninger fra sådanne anlæg, hvor det er svært, i forhold til MKK for sediment
og biota, at træffe afgørelse pga. det manglende administrationsgrundlag
(beregningsmetoder og vurdering af væsentlighed af koncentrationsstigninger i
sediment og biota) (fx Skærbækværket, Leca og Herningværket).
Der er kun ét større mejeri, som i dag har udlederkrav til tungmetaller.
Virksomheden har indført rensning af tilsvarende rensegrad som på kraftværkerne
og affaldsforbrændingsanlæggene. Der forventes at være flere anlæg, der først nu i
forbindelse med kommende revurdering, skal have krav til tungmetaller. Dette kan
medføre behov for implementering af bedre rensning. Dette vil dog ikke
udelukkede være pga. de nye sedimentkvalitetskrav, men også som følge af de
eksisterende vandkvalitetskrav. Det samme forventes at være gældende for den
kemiske industri.
De resterende brancher med direkte udledning forventes at kunne implementere
en bedre renseteknologi end i dag. Deponier med udsivning forventes ikke at
kunne indføre bedre renseteknologier. Hvis udsivningen skal stoppe, skal deponiet
fjernes.
Hovedparten af virksomhederne, der forarbejder jern og stål, udleder til vandløb,
hvor der overordnet er ukendt tilstand for de berørte vandløb. Foreløbige
undersøgelser af zink og kobber i vandmiljøet (DCE-rapport nr. 23) tyder på, at
der er høje koncentrationer af de to stoffer i vandfasen og især for zink i
sedimentet, hvorfor der er potentiel risiko for, at der vil kunne være manglende
opfyldelse miljøkvalitetskrav for disse stoffer i flere vandløb.
Overordnet er erfaringen, at de fleste udledninger udleder et eller flere stoffer til et
vandområde, hvor der vides eller estimeres, at der ikke er opfyldelse af
kvalitetskravene i sediment og/eller biota i forvejen. Så selv med den nuværende
bedste renseteknologi og på trods af, at der vil kunne udpeges acceptable
blandingszoner for opfyldelse af vandkvalitetskravene, er det svært at træffe
afgørelser om godkendelse, da betydningen af virksomhedens forureningsbidrag
til sediment og/eller biota kan være vanskelig at opgøre præcist.
Udledninger med kommunal myndighed
I praksis skal de kommunale myndigheder fortage samme sagsbehandling og
vurderinger, som beskrevet for de virksomhedsudledninger, hvor Miljøstyrelsen er
myndighed. Kommunerne står derfor over for de samme udfordringer med hensyn
til at sagsbehandle ansøgninger om direkte udledning som beskrevet i ovenstående
afsnit.
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873157_0005.png
Forventede konsekvenser for forskellige brancher
For de brancher, hvor kommunerne er myndighed, er det primært de fire
tungmetaller og DEHP, som udledes til vandområderne, både vandområde med
ikke-god tilstand og til vandområder, hvor tilstanden er ukendt.
Der er tale om følgende brancher; fødevarevirksomheder, lufthavn,
affaldshåndtering, asfaltfabrikker, farve/lak-virksomheder og vaskepladser.
Det kan ikke afvises, at der også er virksomheder, der udleder PAH’er og
blødgørere.
Miljøstyrelsen er ikke vidende om, hvilken rensning der er indført på de
virksomheder, hvor kommunerne er myndighed. For at opnå denne viden er det
nødvendigt at kende virksomhederne og indholdet af alle relevante
miljøgodkendelser og § 28- tilladelser meddelt af kommunerne. Miljøstyrelsen kan
derfor ikke vurdere, om det er muligt for virksomhederne at implementere bedre
renseteknologi.
Forventede konsekvenser for virksomhederne
Miljøgodkendelse
Såfremt overholdelse af MKK for vand ikke samtidig sikrer tilstrækkelig
beskyttelsesniveau for sediment og biota, vil nye MKK for sediment og biota
generelt kunne få stor betydning for, om der kan træffes afgørelse og godkendelse.
Overordnet vil fastsættelse af nye MKK for sediment og biota generelt i sig selv
være et forbedret administrationsgrundlag, med henblik på at træffe klare og
tydelige afgørelser om miljøgodkendelser, men kræver at MKK fastsættes på et
tilstrækkelig sikkert grundlag, og at godkendelsesmyndigheden har tilstrækkelige
administrationsgrundlag.
Hvis der så derudover udledes til at vandområde, hvor der ikke er god tilstand for
det pågældende stof i enten sediment eller biota, skal der jf. §8 stk. 3 i BEK om
indsatsprogrammer laves en betydelighedsvurdering af udledningens påvirkning
af sediment og/eller biota. Her er det tilsvarende vanskeligt at vurdere præcist,
hvornår en udlednings bidrag er betydelig.
Hvis den ansøgte udledning vurderes at ville være betydelig for vandområdets
tilstand, skal der meddeles afslag på ansøgningen. På grund af det manglende de
skitserede sammenhænge
bliver vurderingen af udledningens betydning for vandområdet foretaget på et
fagligt mindre sikkert grundlag. Er der ikke tilstrækkelig viden til at kunne lave
vurderingen efter § 8 stk. 3 i BEK om indsatsprogrammer, vil
forsigtighedsprincippet skulle inddrages i vurderingen og der vil skulle meddeles
afslag på ansøgningen. Miljøstyrelsen har en række konkrete ansøgninger om
direkte udledning, hvor de skitserede manglende sammenhænge vanskeliggør, at
der kan tages endelig stilling til, hvorvidt der er grundlag for at træffe afgørelse
eller meddele afslag. Sagsbehandlingstiden er for flere af sagerne foreløbig over 2
år. En enkelt virksomhed har trukket deres ansøgning, da Miljøstyrelsen ikke
Commented [ML1]:
Hvem siger det er på et konservativt
grundlag ? MKK er jo ikke defineret ??
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873157_0006.png
kunne tilkendegive, hvorvidt der var grundlag for at træffe afgørelse om
miljøgodkendelse, og virksomheden har i stedet valgt en dyrere løsning og vil i
stedet lede til rensningsanlæg.
I de tilfælde hvor MKK allerede er overskredet, og selv om den ansøgte udledning
kun udgør en mindre del, er det Erhvervs vurdering, at der er tale om en
forringelse af tilstanden i strid med Vandrammedirektivet, og der vil blive meddelt
afslag på ansøgningen. Dette giver store udfordringer særligt i de tilfælde hvor
implementering af BAT giver en samlet set mindre forurening (i luften), men en
øget udledning i vandet. Erhverv har kort før sommerferien efterspurgt løsninger
på denne problemstillingen fra andre EU-lande og afventer svar, og Vandmiljø &
Friluftsliv er arrangør af et Skandinavisk møde om industriudledninger og
vandrammedirektivet, som er planlagt til at finde sted i uge 43, hvor et af
formålene er at diskutere netop denne problemstilling.
Revurdering af eksisterende udledningstilladelse
Nye MKK for sediment og biota vil også kunne skærpe kravene i forbindelse med
revurdering af eksisterende miljøgodkendelse tilsvarende som for en
miljøgodkendelse. Som en del af revurderingsprocessen vil miljømyndigheden
anmode virksomheden om at udarbejde en teknisk/økonomisk vurdering mhp. at
nedbringe mængden af udledt stof. Virksomheden vil skulle redegøre for både
forskellige tekniske løsningsmuligheder, herunder mulige renseteknologier samt
for i stedet at lede spildevandet til kommunalt rensningsanlæg.
Hvis det teknisk er muligt at rense spildevandet, så udledningen vil være uden
betydning for vandområdets tilstand og det samtidigt vurderes økonomisk
proportionalt, vil der blive stillet udlederkrav, som forudsætter, at virksomheden
skal etablere ny og forbedret rensning.
Vurderes udledningen at være betydelig for vandområdets tilstand og det ikke er
teknisk muligt at etablere tilstrækkelig effektiv rensning, så vil det ikke være
muligt at tillade fortsat udledning af spildevandet. Virksomheden vil skulle afsøge
alternative løsninger som f.eks. at få en tilslutningstilladelse, opsamling af
spildevandet og bortskafning via affaldsbehandler eller genanvendelse.
Hvor det ikke er teknisk muligt at nedbringe forureningen tilstrækkeligt, med
mindre virksomheden lukker, må lukning vægtes op imod hvilken
samfundsmæssig nytte virksomheden yder, sådan vurdering tillægges en
proportionalitetsbetragtning.
Udsivning fra deponeringsanlæg er omfattet af bekendtgørelsen. Visse af
anlæggene er meget gamle (visse ligger under Miljøstyrelsens tilsyn), men fortsat
miljøbelastende og som en virksomhed i drift (efterbehandling). De kan først
overgå til passiv tilstand, og dermed til regionen, ved acceptabel påvirkning. Man
kan ved et nedgravet deponeringsanlæg
ikke bare ”lukke” for udledningen,
da
udsivningen sker fra hele deponiet. Der er i visse tilfælde hverken membran,
perkolatopsamling eller andre miljøbeskyttende foranstaltninger. Der er således
stoffer i affaldet, som udsiver og tekniske løsninger er ikke nærliggende og må
forventes at være omkostningstunge for kommunerne eller andre ejere. En
6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873157_0007.png
opgravning og placering af affaldet på et nyt deponi kan være en udfordring for
deponeringskapaciteten.
De skitserede sammenhænge gør det også i revurderingssituationen vanskeligt for
myndigheden at træffe afgørelse.
Udledninger med kommunal myndighed
Der vil være samme konsekvenser for de udledninger, hvor kommunerne er
myndighed, som der er beskrevet for virksomheder med Miljøstyrelsen som
myndighed. Nye MKK for sediment og biota vil generelt skærpe kravene til at opnå
miljøgodkendelse og tilladelse til direkte udledning samt ved revision af
miljøgodkendelser og tilladelser, medmindre det fremgår af databladet, at
overholdelse af MKK for vand også sikrer et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau af
biota og sediment. Der vil også være risiko for, at kommunerne må meddele afslag
på det ansøgte, eller ikke tillade fortsat udledning af spildevand.
Virksomhedernes handlemuligheder og estimerede omkostninger
De fleste virksomheder har allerede rensning som følge af enten BAT eller
forureningsbegrænsningsprincippet. Vurderingen er derfor, at der i mange tilfælde
ikke vil være billige løsninger tilstede
hvis overhovedet nogen, men at der vil
skulle investeres betydelige beløb. I visse tilfælde, som ved udsivning fra deponier
med reducerede krav, er der formentlig ingen tekniske løsningsmuligheder,
påvirkningen fra fortidens handlinger må derfor accepteres.
I forbindelse med den konkrete sagsbehandling oplyser virksomhederne i deres
ansøgning, om hvilke renseteknologi de ønsker at etablere, og hvilke
koncentrationer de forventer at kunne rense ned til. Ud fra disse oplysninger
vurderer miljømyndigheden, hvorvidt der kan meddeles miljøgodkendelse og i
givet fald under hvilke vilkår.
En tilsvarende vurdering på baggrund af de nye MKK er imidlertid ikke mulig at
foretage branchevis uden en meget detaljeret konkret sagsgennemgang af de
enkelte virksomheder. F.eks. hvilken renseteknologi har virksomheden i dag? Hvis
vandområdet er ukendt tilstand, skal der foretages en nærmere undersøgelse af
sammenlignelige overvågningsdata og/eller anden faglig baggrundsviden for det
forventede niveau i sediment/biota. Skal virksomheden anlægge et renseanlæg, vil
det så i givet fald være muligt (f.eks. er der tilstrækkelig plads?). Vil det være
forholdsvist enkelt eller være forbundet med store anlægsarbejder, at udnytte en
tilslutningstilladelse? (skal der etableres en ny spildevandsledning?).
Miljøstyrelsen har i stedet identificeret nogle eksempler, der giver et indtryk af
udgifterne ved tilslutning til kommunalt rensningsanlæg. Miljøstyrelsen har ikke
oplysninger om omkostningerne ved etablering af forskellige typer renseteknologi.
Leca:
Virksomheden har ansøgt om miljøgodkendelse af udledning af spildevand fra
røggaskondensering. Miljøstyrelsen har i forbindelse med sagsbehandlingen bedt
Favrskov Kommune vurdere muligheden for at opnå tilslutningstilladelse.
Virksomheden ligger uden for kloakopland og kommunen har oplyst, at der vil
7
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873157_0008.png
skulle etableres en ny 6,5 km lang spildevandsledning og pumpestationer til en
anslået pris på 10-12 mio. kr. Driften af ledning og pumpestationer anslås til 100-
150.000 kr. om året. Dertil skal lægges en forøget drift på Hadsten Renseanlæg,
som skal modtage spildevandet. Der vil skulle opkræves tilslutningsbidrag og
eventuelt særbidrag for tilslutning til renseanlægget. Favrskov Kommune har
tilkendegivet, at de store mængder relativt tyndt spildevand vil medføre en
dårligere rensning af det øvrige spildevand, der ledes til renseanlægget.
Skærbækværket:
Skærbækværket leder p.t. ud via Fredericia Forsyningsselskab, men har ansøgt om
tilladelse til direkte udledning. Skærbækværket forventes at kunne spare 3-4 mio.
kr./år ved at lede direkte ud. Virksomheden har etableret et renseanlæg med
omvendt osmose og efterfølgende ionbytning.
Anlægget renser specifikt metallerne, og som det fremgår af nedenstående tabel, så
vil anlægget kunne overholde emissionskravudtrykt som middelkravfor alle
relevante parametre lavere end eller inden for BAT-AEL
BAT AEL fra BREF for store fyringsanlæg (BAT 15, tabel 10.1) med
tilhørende udkast til kommende emissionskrav
Parameter
BAT-AEL Forventede krav
Middelkrav Maksimale
krav
-
-
10
2,5
0,5
3
2,5
0,037
3
0,5
25
-
20
4
12
20
0,4
12
4
200
Chemical oxygen demand (COD) mg/l 60–150
Total suspended solids (TSS) mg/l
As
Cd
Cr
Metals and metalloids
μg/l
Cu
Hg
Ni
Pb
Zn
10–30
10–50
2–5
10–50
10–50
0.2–3
10–50
10–20
50–200
Virksomheden har ikke oplyst pris for etablering af renseanlægget. I forbindelse
med en anden sag (Herningværket, dvs. også ejet af Ørsted), har Miljøstyrelsen
efterspurgt oplysninger om udgifter til etablering af tilsvarende rensning. Ørsted
har ikke ønsket at oplyse om prisen.
Herningværket:
Herningværket søgte oprindeligt om udledningstilladelse til røggaskondensat til et
mindre vandløb. Herningværket endte med at trække deres ansøgning og koble sig
på den offentlige spildevandsledning. Herning Kommune havde inden da redegjort
for, at etablering af denne rørledning ville koste forsyningen omkring 5. mio. kr.
Herningværket redegjorde for, at de ville have en udgift på 1,4-1,8 mio. kr./år til
afledning af 135.000 m
2
vand. De kunne ikke tilsvarende spare udgifter til
spildevandsrensningen, da vandet primært blev genanvendt i kedelsystemet, og
det kun var det overskydende, som skulle afledes, vandet skulle derfor fortsat
renses.
8
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873157_0009.png
Udledninger med kommunal myndighed
Det er ikke muligt for Miljøstyrelsen at estimere hverken handlemuligheder eller
omkostningerne for de virksomheder og udledninger, hvor kommunerne er
myndighed. Problemstillingen er som beskrevet for de udledninger, hvor
Miljøstyrelsen er myndighed, at det vil kræve viden, som kun kan opnås ved
konkret kendskab til de enkelte virksomheder og udledninger. En viden som alene
ligger hos myndigheden. Som det også gør sig gældende for de udledninger, hvor
Miljøstyrelsen er myndighed, vil det være virksomhederne som ved, hvordan det er
muligt at forbedre rensningen af spildevandsstrømmen. Typisk involverer
virksomhederne både rådgiver og leverandøren af det påtænkte renseanlæg. Der
kan være tale om, at renseteknologien tilpasset til den pågældende virksomhed.
Konklusion
Miljøstyrelsen er myndighed for 76 virksomheder med direkte udledning og 28
deponier med reducerede krav med udsivning. Kortlægningen har vist, at 42
virksomheder udleder et eller flere af de 14 stoffer. Det er primært tungmetallerne
og enkelte PAH’er, DEHP og TBT. De fleste af
de 14 stoffer forventes at udsive fra
de 7 deponier med reducerede krav, hvor der er deponeret meget blandet affald.
Flertallet af virksomheder (22 stk.) og deponier (21 stk.) med reducerede krav
leder ud til vandområder med forventet ikke-god tilstand. Kun et enkelt deponi
udleder til et vandområde med forventet god tilstand. Resten, hhv. 20
virksomheder og 6 deponier med reducerede krav, udleder til vandområde med
ukendt tilstand.
Hvis det antages, at det for de aktuelle stoffer i bekendtgørelsen bliver angivet, at
overholdelse af miljøkvalitetskravet for vand også vil sikre et tilstrækkeligt
beskyttelsesniveau af biota og sediment, vil nye miljøkvalitetskrav for sediment og
biota som udgangspunkt ikke medføre ændringer i forhold til den nuværende
sagsbehandling, hvor miljøkvalitetskrav alene er fastsat for vand. Dette under
forudsætning af, at vandkvalitetskrav ikke skærpes.
Hvis der ikke bliver denne sammenhæng mellem vandkvalitetskrav og sediment-
/biotakvalitetskrav, så vil det vanskeliggør sagsbehandlingen. F.eks. ved
omregning af, hvorvidt en stigning i vandkoncentration vil medføre stigning i
sedimentet og biota, samt om denne stigning vil være væsentlig. Det gør det
samtidigt vanskeligt at vurdere konsekvenserne af de foreslåede miljøkvalitetskrav
for sediment og biota. Både i forhold til revurdering af miljøgodkendelse for
virksomheder med eksisterende udledning, samt i forbindelse med ansøgning om
miljøgodkendelse af nye projekter/virksomheder samt deponiers anmodning om
overgang til passiv tilstand.
Det er Miljøstyrelsens forventning på baggrund af igangværende sager, at nye
miljøkvalitetskrav for sediment og biota vil kunne føre til skærpede vilkår og som
yderste konsekvens afslag på ansøgninger om miljøgodkendelse eller ophævelse af
eksisterende udledningstilladelse.
Udledninger med kommunal myndighed
9
MOF, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 782: Spm. om kopi af de dokumenter, der er givet til DR i aktindsigt vedrørende udledning af miljøfarlige stoffer, Cheminova m.v., og som er anvendt af 21Søndag og DR-nyhederne de seneste par uger
2873157_0010.png
Kommunerne er myndighed for 52 virksomheder med direkte udledning og for 51
udledninger fra afværgeboringer og vandindvindinger. 13 virksomheder udleder til
vandområde med ikke-god tilstand. For de øvrige 39 virksomheder og 51
udledninger fra afværgeboringer og vandindvindinger kendes vandområdets
tilstand ikke. Miljøstyrelsen har i den videre kortlægning fokuseret på de
virksomheder, som udleder til vandområde med ikke-god tilstand. Kortlægningen
har vist, at fire af disse virksomheder udleder et eller flere af de 14 stoffer.
Miljøstyrelsen har endvidere vurderet, at det er sandsynligt, at yderligere 17
virksomheder udleder et eller flere af de 14 stoffer. Det er, som også for de
virksomheder hvor Miljøstyrelsen er myndighed, primært tungmetallerne og
enkelte PAH’er og DEHP.
Langt de fleste af de udledninger, hvor kommunerne er myndighed, sker til
vandområde hvor tilstanden er ukendt pga. manglende data for sediment.
Der gælder samme problemstilling for de kommunale udledninger, som for de
udledninger, hvor Miljøstyrelsen er myndighed. Hvis der ikke bliver denne
sammenhæng mellem vandkvalitetskrav og sediment-/biotakvalitetskrav, så vil
det manglende administrationsgrundlag vanskeliggøre sagsbehandlingen.
Det skal endvidere bemærkes, at halvdelen af udledningerne er afværgeboringer og
lignende, hvor det må formodes, at der ikke som for virksomhedsudledningerne er
samme mulighed for at indføre forbedret rensningsteknologi.
10