Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2865453_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 3009
Den 12. maj 2024
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 750 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 26. april 2024. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Carl Valentin (SF).
Spørgsmål nr. 750 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil
ministeren oplyse, hvad muligheden rent juridisk er for at ændre i den politisk vedtagne skindpris
på 332,75 kr., der udgør grundlaget for erstatningen til minkavlerne?”
Svar
Den 25. januar 2021 indgik den daværende regering (Socialdemokratiet) sammen med Venstre, Radi-
kale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance en politisk aftale om erstatning mv. til minkav-
lerne og følgeerhverv berørt af COVID-19. Forud herfor var et langt og omfattende forhandlingsforløb,
og aftalen er på flere områder udtryk for et nøje afstemt kompromis mellem aftalepartierne. Aftalen
rummer en lang række elementer.
Som det fremgår af aftalen, er aftalepartierne enige om, at der skal ydes fuldstændig erstatning til mink-
avlere og minkafhængige følgeerhverv. Det er bl.a. et element i aftalen, at der ved opgørelse af erstatning
for tabt fremtidig indtjening til de minkavlere, der havde mink på nedlukningstidspunktet, skal benyttes
en skindpris på 332,75 kr. pr. skind, ligesom der efterfølgende blev aftalt rammer for, hvornår minkav-
lere kan kompenseres for mulig fremtidig produktion og kapacitet.
Aftalen har dannet grundlag for et omfattende arbejde med at etablere de retlige rammer, der skal gøre
det muligt at udbetale erstatning og kompensation til de berørte minkavlere og følgeerhverv, så der kan
blive sat et punktum i forhold til aflivningerne og den midlertidige nedlukning. Der er således med hjem-
mel i lov nr. 2185 af 29. december 2020 om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink med
senere ændringer udarbejdet en række bekendtgørelser på området. Heri indgår i overensstemmelse
med det aftalte bl.a. regler om anvendelig skindpris og rammerne for kompensation for mulig fremtidig
produktion og kapacitet.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 751: Spm. om, hvilket juridisk grundlag aftalepartierne bag erstatning m.v. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19 ville kunne vedtage at reducere den politisk vedtagne skindpris på 332,75 kr./skind,
Aftalen, herunder den aftalte skindpris, indgår også i det grundlag, der er forelagt for EU-Kommissionen
som en del af en notifikation om statsstøtte, som Kommissionen har godkendt.
Det aftalte og den retlige udmøntning heraf i bekendtgørelser udgør således det grundlag, som de er-
statningssøgende allerede har truffet en række valg på baggrund af. Det gælder eksempelvis valget mel-
lem, om en minkavler ønsker at søge om dvalekompensation eller i stedet søge om nedlukningserstat-
ning, om minkavleren i så fald vil benytte den såkaldte skemalagte model eller i stedet den mulighed for
såkaldt forenklet model, der efter politiske forhandlinger blandt en række partier blev gennemført i for-
året 2023 med henblik på hurtigere behandling af erstatningssagerne. Minkavlerne har således skulle
træffe en række beslutninger baseret på de forudsætninger, der er angivet i det aftalte og de udstedte
bekendtgørelser. I alt 945 minkavlere har indgivet ansøgning om erstatning for permanent nedlukning
af minkvirksomhedens drift på baggrund af den erstatningsordning, de er blevet stillet i udsigt, herunder
bl.a. den skindpris, der er aftalt.
De udstedte bekendtgørelser, som udmønter aftalen, udgør endvidere det grundlag, som de uafhængige
erstatnings- og taksationskommissioner og Fødevarestyrelsen behandler og afgør sager om erstatning
og kompensation efter.
Pr. 8. maj 2024 havde 830 minkvirksomheder modtaget udbetaling af forskud på nedlukningserstatning
med udgangspunkt i den aftalte skindpris, og 486 minkvirksomheder havde modtaget udbetaling af for-
højet forskud med udgangspunkt i den aftalte skindpris.
Derudover havde 76 minkvirksomheder pr. 8. maj 2024 modtaget udbetaling af nedlukningserstatning
på baggrund af en afgørelse fra en erstatnings- og taksationskommission. Disse afgørelser er eller vil
blive påklaget til overerstatnings- og taksationskommissionerne.
Endvidere havde 17 minkvirksomheder pr. 8. maj 2024 modtaget udbetaling efter den forenklede mo-
del. Disse afgørelser er endelige, da Fødevarestyrelsens afgørelse herom ikke kan påklages til anden ad-
ministrativ myndighed.
Regeringen bakker selvsagt op om de politiske aftaler, regeringen indgår. Det gælder også den politiske
aftale om erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19.
Eventuelle ændringer i den fastsatte skindpris mv. vil give anledning til en række retssikkerhedsmæssige
og principielle betænkeligheder. Ændringer i den fastsatte skindpris mv. vil således gribe ind i de forud-
sætninger og det grundlag, som de berørte erstatningssøgende har truffet deres beslutninger på bag-
grund af, herunder valget mellem dvalekompensation eller nedlukningserstatning.
Endvidere har erstatnings- og taksationskommissioner og Fødevarestyrelsen som beskrevet ovenfor al-
lerede truffet en lang række afgørelser om udbetaling af erstatning efter den fastsatte skindpris. Even-
tuelle fremadrettede ændringer i skindprisen vil ikke omfatte de sager, der allerede er endeligt afgjort,
hvilket vil stille de minkavlere, som endnu ikke har modtaget en afgørelse, ringere end de, som har.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 751: Spm. om, hvilket juridisk grundlag aftalepartierne bag erstatning m.v. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19 ville kunne vedtage at reducere den politisk vedtagne skindpris på 332,75 kr./skind,
Det vil endvidere, i givet fald, skulle undersøges nærmere, om sådanne ændringer rejser spørgsmål i
relation til grundlovens § 73 om ekspropriation.
Jacob Jensen
/
Signe Skibstrup Blach
3