Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2779889_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 13. november 2023
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 75 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareud-
valg har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 27. oktober 2023. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT).
Spørgsmål nr. 75 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil
ministeren uddybe baggrunden for beregningerne for omstillingsomkostninger på hhv. 32
mio. kr. ved 5 år og 21 mio. kr. ved 10 år for afviklingen af burægsproduktion i Danmark, jf. svar på
spørgsmål nr. S 696 (folketingsåret 2022-23, 2. samling)? Vil ministeren i den forbindelse oplyse,
hvor store de reelle omkostninger ved omstilling af produktionen til skrabeæg er, hvor mange hø-
ner og anlæg det drejer sig om, og hvor store de erhvervsøkonomiske omkostninger er, opdelt på
hhv. tab af produktion ved omlægning og tab på bygninger og inventar? Vil ministeren desuden
redegøre for, hvordan man opgør tabet på bygninger og inventar for branchen, og hvor stor en del
af den lavere udgift ved en længere udfasning af buræg, der skyldes en større afskrivning og dermed
lavere bogført værdi?”
Svar
Opgørelsen af de erhvervsøkonomiske omkostninger forbundet med udfasning af burægproduk-
tion er beregnet af ministeriet, og følger den metode, der er beskrevet i
Erhvervsstyrelsens ”Vejled-
ning om erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger”
1
. Der er tale om beregnede omkostninger
og dermed et skøn over de forventede reelle omkostninger. De erhvervsøkonomiske omkostninger
opgøres for danske virksomheder og er beregnet blandt andet på grundlag af oplysninger fra er-
hvervet og Danmarks Statistik. De danske burægproducenter har oplyst, at der pr. maj 2022 var
552.210 burægspladser og ca. 247.500 opdrætspladser i bure, fordelt på seks producenter.
Burægproducenterne har endvidere oplyst, at den mest realistiske omlægning af produktionen vil
være til skrabeægsproduktion, fordi dette ikke indebærer udearealer. Udfasningen af buræg vur-
deres at give plads på markedet til, at burægproducenterne kan overgå til en rentabel skrabeæg-
produktion. Der forventes derfor ikke at være løbende meromkostninger forbundet med omlæg-
ningen.
De erhvervsøkonomiske omkostninger består af dels direkte omkostninger i form af ikke-nedskre-
ven værdi af bygninger og inventar, dels mistet produktion i forbindelse med omlægning af pro-
duktionsapparatet, jf. tabel 1:
1
Erhvervsministeriet: "Vejledning om erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger", maj 2021.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri •
Holbergsgade 6
• 1057
København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 75: MFU spm., om at uddybe baggrunden for beregningerne for omstillingsomkostninger på hhv. 32 mio. kr. ved 5 år og 21 mio. kr. ved 10 år for afviklingen af burægsproduktion i Danmark, jf. svar på spørgsmål nr. S 696 (folketingsåret 2022-23, 2. samling)?
2779889_0002.png
Tabel 1
Erhvervsøkonomiske omkostninger
Overgangsperiode
5 år - 2028
Mio. kr., 2022-pl
Direkte omkostninger
Mistet produktion
Samlede omkostninger
26,3
6,1
32,3
Overgangsperiode
10 - 2033
14,8
6,1
20,9
Anm.: Der er forudsat en omlægningsperiode på �½ år. Det er forudsat pga. en dialog med IFRO.
Kilde: FVM's beregninger, baseret på oplysninger fra Landbrug & Fødevarer Danske Æg,
modtaget d. 19. maj 2021 og den 21 maj 2022, samt data fra Danmarks Statistik.
De direkte omkostninger er opgjort på grundlag af erhvervets oplysninger om investeringer pr.
høneplads for hhv. buranlæg og opdrætspladser, fordeling heraf på bygninger og inventar, samt
restlevetid for anlæggene. Bygninger forudsættes afskrevet over 30 år og inventar over 15 år. Som
et groft overslag antages tabet ved omlægningen at udgøre 50 pct. af bygningernes restværdi efter
afskrivninger. De lavere direkte omkostninger ved ti års udfasningsperiode skyldes udelukkende,
at der er fem år mere til at afskrive bygningerne i 2033 i forhold til 2028. Alt inventar er fuldt
afskrevet i 2028. De konkrete bogførte værdier indgår ikke i beregningerne.
Jacob Jensen
/
Paolo Drostby
2