Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2866166_0001.png
Transportministeren
Miljø- og Fødevareudvalget
Folketinget
14. maj 2024
2024-2196
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Miljø- og Fødevareudvalget har i brev af 23. april 2024 stillet mig
følgende spørgsmål (MOF alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Larsen (KF).
Spørgsmål nr. 741:
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt Hvide Sande Havn med
hjemmel i lov om havne/standardordensreglementet kan opkræve
betaling fra lystfiskere, der fisker omkring havnearealer, selvom
lystfiskeren fisker fra et areal, der er ejet af staten frem for havnen?
Svar:
Jeg har indhentet følgende bidrag fra Trafikstyrelsen, som jeg kan
henholde mig til:
”Trafikstyrelsen
kan oplyse, at der er fastsat generelle regler om
overholdelse af orden i danske havne, jf. havnelovens § 15, stk. 1.
Transportministeren kan desuden fastsætte et individuelt ordens-
reglement for den enkelte havn efter indstilling fra havnen herom,
jf. havnelovens § 15, stk. 2.
Et ordensreglement skal som minimum fastsætte følgende:
1. Regler for sejlads
2. Generelle ordensregler
3. Bestemmelser der tillægger havneledelsen særlige myn-
dighedsbeføjelser
4. Bestemmelser om straf
5. Geografisk afgrænsning
Det er hensigten, at det er havnene selv, som kan fastsætte supple-
rende regler i andre selvstændige dokumenter, herunder f.eks. et
dokument om lokale regler relateret til driften af den pågældende
havn, takstblade, vedtægter, brug af fællesfaciliteter, forretnings-
betingelser m.v.
De lokale regler anses som private, når de omhandler ikke-er-
hvervsmæssig brug af havnen, og vil således ikke være en del af
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 741: Spm. om, hvorvidt Hvide Sande Havn med hjemmel i lov om havne/standardordensreglementet kan opkræve betaling fra lystfiskere, der fisker omkring havnearealer, der er ejet af staten frem for havnen
2866166_0002.png
Side 2/2
ordensreglementet. Hvis havnen ønsker at ændre i bestemmel-
serne i de lokale regler, kan havnen gøre dette uden Trafikstyrel-
sens forudgående tilladelse.
Generelt kan det oplyses, at en havn finansierer anlæg og driften
heraf gennem udlejning og opkrævning af afgifter for brug af
havnens faciliteter. Der er ikke fastsat nærmere rammer for disse
betalinger i medfør af havneloven, og der findes ikke en udtøm-
mende liste over, hvad disse kan vedrøre.
Trafikstyrelsen fastsatte den 9. september 2020 ordensreglement
for Hvide Sande Havn. Ordensreglementet indeholder ikke regler
om opkrævning af afgifter for lystfiskeri, og man vil jf. ovenfor
ikke kunne forvente at finde bestemmelser vedrørende sådanne
betalinger i et ordensreglement.
For så vidt angår erhvervsfiskeri og adgangen til faciliteter ved-
rørende erhvervsfiskeri ved Hvide Sande Havn kan Trafikstyrel-
sen oplyse, at Hvide Sande Havn i rollen som erhvervshavn er un-
derlagt havnelovens regler, samt forskrifter udstedt i medfør
heraf.
I medfør af § 24, nr. 5, i standardreglementet fremgår, at fiskeri
kun må finde sted med havnemyndighedens forudgående tilla-
delse. Nærværende bestemmelse giver således havnemyndighe-
den hjemmel til at beslutte, hvorvidt der må fiskes på de arealer,
der administreres af havnen. Det følger ikke eksplicit af havnelo-
ven eller standardreglementets regler, at havne kan opkræve af-
gifter for brug af havnens arealer til lystfiskeri. Dette anses på
den baggrund som et privat anliggende mellem havnemyndighe-
den og dens brugere.
For Trafikstyrelsens ressort findes således hverken en hjemmel til
eller et forbud mod at opkræve betaling fra lystfiskere.
Trafikstyrelsen kan ydermere oplyse, at styrelsen ikke er bekendt
med de nærmere omstændigheder i Hvide Sande Havns aftale
med Kystdirektoratet vedrørende administrationen af de arealer,
som er ejet af staten og som administreres af havnen.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen