Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2864061_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 8. maj 2024
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 730 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 17. april 2024. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 730 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil
ministeren oplyse, hvordan markedsudviklingen ser ud for salget af plantebaserede produkter, og
hvad den forventede udvikling er? Svaret bedes så vidt muligt opdeles på produktkategori.”
Svar
For at svare på spørgsmålet er der taget udgangspunkt i to analyser:
markedsdata for den plantebase-
rede fødevaresektor i Danmark
fra 2012-22 fra Plantebaseret Videnscenter og en
fremskrivning af mar-
kedsudviklingen for plantebaserede fødevarer i nærmarkeder,
som Institut for Fødevare- og Ressource-
økonomi (IFRO) på Københavns Universitet har udarbejdet i forbindelse med regeringens handlings-
plan for plantebaserede fødevarer fra 2023. Svaret er forsøgt opdelt efter tre produktkategorier: 1) for-
arbejdede plantebaserede produkter, herunder kødalternativer- og erstatninger, 2) traditionelle plante-
baserede fødevarer som korn, frugt og grønt og 3) bælgfrugter.
For forarbejdede plantebaserede produkter
omtaler Plantebaseret Videnscenter en stigning i an-
tallet af produkter på markedet med over 750 nye produktlanceringer i dansk detailhandel fra 2019-
2021. Markedsandelen for plantebaserede erstatninger til kød og mejeriprodukter er stadig lav sammen-
lignet med animalske produkter, men Plantebaseret Videnscenter noterer konkret en stigning i salget af
forarbejdede plantebaserede produkter med 52 pct. i Danmark fra 2019-22.
Traditionelle plantebaserede fødevarer
har ifølge IFRO oplevet en stabil stigning over de seneste
10-20 år både i Danmark og udlandet, hvilket forventes at fortsætte. Konkret fremhæver IFRO, at for-
bruget af korn og kornbaserede fødevarer har vist en generelt nedadgående tendens. Dette gælder dog
ikke for havre til konsum, hvilket vurderes at være en indikation på et voksende marked for havredrik.
Dansk forbrug af grøntsager har også været forholdsvis stabilt over de seneste cirka 20 år med en årlig
vækst på cirka 0,5 pct.
Plantebaseret Videnscenter finder, at
dansk salg af bælgfrugter
er faldende med en nedgang på 10
pct. fra 2019-22. Imidlertid viser fremskrivninger ifølge IFRO, at det europæiske forbrug af bælgfrugter
vil være svagt stigende per indbygger.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 730: Spm. om, hvordan markedsudviklingen ser ud for salget af plantebaserede produkter, og hvad den forventede udvikling er
Begge udgivelser fremhæver overordnet en opadgående tendens i den samlede markedsudvikling af
plantebaserede produkter i Danmark. IFRO vurderer en årlig vækstrate på mellem 4-11 pct. i det danske
forbrug af plantebaserede alternativer til animalsk protein. Hertil henviser IFRO til en fremskrivning
fra Boston Consulting Group, som vurderer, at det globale marked for alternativt protein i 2035 vil være
syv gange så stort som i 2021 (97 mio. tons) med en årlig vækstrate på 14 pct., og at alternative proteiner
til den tid vil udgøre 11 pct. af det samlede marked for proteiner (både animalsk og plantebaseret). Der
tages forbehold for, at både den danske og den globale fremskrivning samler plantebaserede proteiner
under ét, hvilket omfatter alle tre ovenstående produktkategorier.
Jacob Jensen
/
Anders Christiansen
2