Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2865373_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 2663
Den 12. maj 2024
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 711 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 12. april 2024. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 711 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil ministeren forholde sig til uoverensstemmelsen mellem på Tage Pedersens vurdering i artiklen
”Dårligt foder sikrer minkavler seks millioner kroner mere i erstatning”, dr.dk, den 9. april 2024, om at
minkbranchen stod overfor et boom, og hhv. KRAKA’s analyse ”Nedlukning af minkavl i Danmark” fra
den 11. november 2020, der viste, at minkbedrifterne i gennemsnit havde tabt penge i de seneste tre år
og det forhold, at 66 pelsdyravlere ifølge tal fra Danmarks Statistik var gået konkurs fra 2018 til og med
nedlukningen
samt at E. Vidø og J. S. Schou fra Københavns Universitet i rapporten ”Landbrugets øko-
nomi 2019” skrev, at ”Selv om priserne på de danske minkskind typisk ligger 10-20
pct. over de uden-
landske, er det nuværende prisniveau uholdbart for de fleste
pelsfarmere”?”
Svar
På baggrund af
Aftale om erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19
indgået
den 25. januar 2021 mellem Socialdemokratiet, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og
Liberal Alliance, er der fastsat regler om, at erstatning og kompensation til minkvirksomheder med
egenproduktion af mink i 2020 bl.a. omfatter erstatning for tabt fremtidig indtjening i 2022-2030. I
henhold til reglerne fastsættes antallet af skind produceret i virksomheden i 2021-2029 som det af Fø-
devarestyrelsen estimerede antal hvalpe i forbindelse med nedslagningen af mink som følge af COVID-
19 i Danmark i 2020, medmindre minkvirksomheden dokumenterer, at antal estimerede hvalpe på
grund af konkrete forhold hos minkvirksomheden ikke er retvisende for virksomhedens estimerede pro-
duktion af skind i perioden 1. januar 2021 til 31. december 2029.
Det er hermed den klare hovedregel, at Fødevarestyrelsens estimat for antal mink lægges til grund. Esti-
matet er fremkommet ved en optælling af mink i forbindelse med nedslagningen i 2020, som er under-
skrevet af minkvirksomheden, og som ved tvivl efterfølgende er valideret ved høring af minkvirksomhe-
den. Bevisbyrden for, at et andet estimat for den fremtidige produktion er mere retvisende end den fak-
tiske produktion i 2020, påhviler minkvirksomheden.
Det er uafhængige erstatnings- og taksationskommissioner, som konkret afgør, hvilken dokumentation
der skal være til stede, for at kommissionen kan lægge en parts påstand til grund. Det gælder også i
forhold til f.eks. spørgsmålet om en minkvirksomheds forventede fremtidige kapacitet.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 711: Spm. om uoverensstemmelsen mellem på Tage Pedersens vurdering i artiklen Dårligt foder sikrer minkavler seks millioner kroner mere i erstatning, dr.dk, den 9. april 2024, om at minkbranchen stod overfor et boom
Status er, at alle 78 sager om nedlukningserstatning til minkvirksomheder, der er afgjort af erstatnings-
og taksationskommissionerne, er eller vil blive indbragt for overerstatnings- og taksationskommissio-
nen, som således vil foretage en prøvelse af såvel principielle spørgsmål som konkrete forhold, herunder
om antallet af hvalpe forud for nedslagningen af mink som følge af COVID-19 i 2020 er retvisende for
virksomhedens estimerede produktion af skind 2021-2029.
De nye regler om sammensætningen af erstatnings- og taksationskommissionerne og overerstatnings-
og taksationskommissionerne, som blev aftalt den 12. april 2024 mellem regeringen, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance, er trådt i kraft, og de regler vil således have virkning for de
igangværende sager, herunder også principielle sager i overerstatnings- og taksationskommissionen.
Jacob Jensen
/
Signe Skibstrup Blach
2