Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2860097_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 3845
Den 2. maj 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 666 (MOF alm. del) stillet 5. april efter ønske fra Miljø-
og Fødevareudvalget.
Spørgsmål nr. 666
Vil ministeren kommentere henvendelsen, jf. MOF alm. del - bilag 227 om klapningstilladelser til
danske havne og lystbådehavne”
Svar
Årsagen til at man klapper skal ses i lyset af, at bølger og strøm hver dag flytter rundt på store
mængder sand og andet havbundsmateriale. Resultatet er, at havne og sejlrender sander til. Derfor er
det nødvendigt at fjerne det tilførte materiale for at genoprette sejldybden, så søtransporten kan
fungere sikkert. Havbundsmaterialet kan også stamme fra fx nedgravning af kabler i havbunden eller
fra havneudvidelser.
Klapning må som udgangspunkt kun ske med tilladelse fra Miljøstyrelsen og efter en vurdering af, om
det er miljømæssigt forsvarligt. Miljøstyrelsen kigger på en række elementer, herunder blandt andet
hvor forurenet materialet er, hvor meget det vil blive spredt, og dermed i hvilken grad det kan påvirke
livet i havet, om der er risiko for iltsvind, om der er nærhed til beskyttede naturområder og hvordan
vandområdets tilstand er.
Der er et naturligt indhold af tungmetaller i havbunden og et baggrundsniveau af menneskabt
forurening, som findes overalt i havet. Miljøstyrelsen udregner nettotilførslen af de miljøfarlige stoffer
ud fra viden om baggrundsniveauet af miljøfarlige stoffer i området og mængden af miljøfarlige stoffer
i det materiale, der ønskes klappet. Miljøstyrelsen vurderer også, om tilførslen af miljøfarlige stoffer på
klappladsen hindrer målopfyldelse i forhold til vandområdets miljømålsætning.
I forhold til de generelle regler om klapning kan det oplyses, at klapning skal ske i henhold til et
hierarki, hvor bypass og nyttiggørelse prioriteres over klapning. Hierarkiet er i vid udstrækning styret
af forureningsgraden af det optagne materiale. Er materialets indhold af miljøfarlige stoffer lavt, skal
materialet tilstræbes at blive hjulpet videre i dets naturlige vandring. Denne proces kaldes at bypasse
materialet. Kan materialet ikke bypasses, skal det så vidt muligt nyttiggøres, enten på havet til f.eks.
kystsikring, eller på land i diverse byggeprojekter mv. Er indholdet af miljøfarlige stoffer lettere
forøget, kan materialet muligvis genplaceres på havet ved klapning. Det sker efter en konkret
vurdering af, om det kan ske miljømæssigt forsvarligt. Hvis materialets indhold af miljøfarlige stoffer
er så højt (dvs. over det øvre aktionsniveau), at materialet hverken kan genplaceres på havet, eller
nyttiggøres på land, bliver materialet deponeret i de såkaldte spulefelter, som er en form for deponi tæt
ved kysten, eller på et landdeponi.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 666: Spm. om kommentar til henvendelse om klapningstilladelser til danske havne og lystbådehavne
De nye tiltag på klapområdet, som alle Folketingets partier blev enige om i havplansaftalen fra juni
2023, vil øge hensynet til natur og miljø, blandt andet ved at der indføres restriktioner for klapning på
vanddybder under 6 meter. Samtidig er formålet at øge graden af nyttiggørelse af sedimentet
f.eks.
bruge det til udbygning af havneområder
frem for klapning.
Vedrørende analyse for PFAS i sediment, der ønskes klappet, oplyser Miljøstyrelsen, at der ikke stilles
krav om obligatorisk analyse for PFAS i klapmaterialet. Det skyldes, at data viser, at stofferne ikke har
tendens til at ophobes i sedimentet. Miljøstyrelsen kan dog stille krav om sedimentanalyser af PFAS
eller andre stoffer, end de der analyseres for, hvis styrelsen i en konkret sag vurderer, at det er fagligt
begrundet.
Magnus Heunicke
/
Ida Hannibal
2