Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2855357_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 2479
Den 23. april 2024
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 637 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 27. marts 2024. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 637 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Ifølge ekspertgruppen for en Grøn skattereform kan det som et alternativ til en afgift på gødning eller
en omlægning af den direkte landbrugsstøtte med henblik på at understøtte reduceret gødningsanven-
delse overvejes at sænke kvælstofnormerne med en fast procentdel, jf. kvælstofreguleringen fra før 2015
(side 33 i rapporten).
Vil ministeren i forlængelse heraf vurdere de provenumæssige og samfundsøkonomiske konsekvenser
af alle ekspertgruppens modeller, hvis ekspertgruppens tilskud til pyrolyse og ekspertgruppens forslag
til regulering af gødningsudbredelsen droppes og der i stedet genindføres den reducerede kvælstofnorm
som blev ophævet af den daværende regering (Venstre) og Det Konservative Folkeparti, Dansk Folke-
parti og Liberal Alliances med den politiske aftale om Fødevare- og Landbrugspakken af 22. december
2015?
I forlængelse heraf bedes ministeren redegøre for, i hvor høj grad tiltaget vil bidrage til at indfri vand-
rammedirektivet og sammenligne denne andel med ekspertgruppens oprindelige forslag?”
Svar
Forud for Aftale om Fødevare- og landbrugspakke af december 2015 var landbruget pålagt en normre-
duktion på ca. 20 pct. En partiel opgørelse viser, at genindførelse af en normreduktion i denne størrel-
sesorden vil medføre en reduktion i drivhusgasudledningen på ca. 0,3 mio. ton CO
2
e forudsat, at reduk-
tionen fandt sted gennem reduceret anvendelse af handelsgødning. Såfremt de reguleringsmodeller,
som indgår i Ekspertgruppen for en Grøn Skattereforms endelige afrapportering, blev justeret således,
at tilskudspuljen til pyrolyse samt afgift på gødningsanvendelse/støtte til reduceret gødningsanvendelse
bortfaldt, og der i stedet blev indført en normreduktion svarende til niveauet forud for Aftale om Føde-
vare- og Landbrugspakke, ville det medføre, at den samlede effekt af model 1 ville øges med 0,2 mio. ton
CO
2
e, effekten af model 2 ville være neutral, mens effekten af model 3 ville blive reduceret med 0,6 mio.
ton CO
2
e. Opgørelsen tager ikke højde for afledte effekter.
I 2013 estimerede Københavns Universitet og Aarhus Universitet, at omkostningerne for landbruget ved
en normreduktion på ca. 15 pct. var ca. 500-1.000 mio. kr. pr. år
1
.
1
https://pure.au.dk/ws/portalfiles/portal/68655981/rapport_normreduktion.pdf
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. om provenumæssige og samfundsøkonomiske konsekvenser af alle ekspertgruppens modeller, hvis ekspertgruppens tilskud til pyrolyse og ekspertgruppens forslag til regulering af gødningsudbredelsen droppes og der i stedet genindføres den reducerede kvælstofnorm
Det har ikke været muligt at beregne de samfundsøkonomiske konsekvenser af den foreslåede ændring
i de tre modeller.
For så vidt angår bidraget til indfrielse af vandrammedirektivet vil kun en del af reduktionerne i medfør
af en normreduktion finde sted i oplande med et kvælstofindsatsbehov. I områder, hvor der er et ind-
satsbehov, er det forudsat at både kvælstof- og klimaeffekten af den forudsatte nye kvælstofregulerings-
model allerede er indregnet i hhv. Klimafremskrivningen og Vandområdeplanerne. Det bemærkes end-
videre, at ny udledningsbaseret reguleringsmodel, hvor normreduktion er et blandt flere virkemidler,
vil være en mere omkostningseffektiv regulering til at nå kvælstofindsatsbehovet end en normreduktion
alene.
Jacob Jensen
/
Morten Ejrnæs
2