Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2855204_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 3617
Den 23. april 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 617 (MOF alm. del) stillet 26. marts 2024 efter ønske fra
Carl Valentin (SF).
Spørgsmål nr. 617
”På
grund af den meget korte frist i forbindelse med udvalgets inddragelse af Kommissionens forslag
til en delegeret forordning om tekniske specifikationer for risikostyring, jf. MOF alm. del
bilag 383,
er det ikke været muligt for SF at komme med en indstilling eller kommentar til regeringens holdning
til forslaget, som i øvrigt er meget overordnet beskrevet i det fremsendte. Vil ministeren derfor uddybe
forslaget og herunder besvare følgende:
1. Hvordan relaterer forslaget sig til sundheds- og miljøbeskyttelsen i Vandrammedirektivet med
relaterede direktiver, Byspildevandsdirektivet, forslag til direktiv om jordbundsmonitorering,
Drikkevandsdirektivet, EU’s affaldsregler og anden relevant lovgivning, herunder
• Hvor anvendes
der alene risikovurdering og hvor stilles der (også) absolutte miljøkvalitetskrav til
udledning, jord, sediment, vand og biota?
• Kan en udledning der respekterer kravene til udledning til vandmiljøet tilføres landbrugsjord. I
benægtende fald bedes den naturvidenskabelige begrundelse oplyst?
2. Regeringen vil anvende muligheden for opt-out fordi der ikke anvendes renset spildevand i dansk
landbrug. Landbrug og Fødevarer oplyser derimod at der anvendes spildevand fra
kartoffel/stivelseproduktion og at ”land-spreading” kan være den bedst tilgængelig teknologi (BAT) for
produktionen.
• Er land-spreading
godkendt i Danmark og hvordan reguleres det? Er det en forudsætning at
spildevandet ikke indeholder farlige stoffer?
• Er reguleringen i Danmark strammere end
den foreslåede i EU og vil ministeren i givet fald foreslå en
stramning af EU-forordningen?
3. Er ’land-spreading’ af renset spildevand tilladt på BNBO’er og tilstrømnings-/vandind-
vindingsområder i Danmark og hvordan reguleres dette i forordningen?”
Svar
Ad 1)
Forordningen om mindstekrav til genbrug af vand regulerer genbrug af renset byspildevand som
defineret i Byspildevandsdirektivet. Hvis man vælger at anvende renset byspildevand til markvanding,
vil forordningen understøtte opfyldelse af vandkvalitetsmålene, som fastsat i Vandrammedirektivet, og
forordningen er koordineret med og understøtter sundheds- og miljømål i de andre nævnte direktiver.
Der skal ifølge forordningen om mindstekrav til genbrug af vand udarbejdes en risikostyringsplan, hvis
der etableres faciliteter til genbrug af renset byspildevand til markvanding. Planen skal blandt andet
på baggrund af lokale forhold identificere hvilke stoffer, der udover de pligtige stoffer, skal tages
prøver af for at overholde de gældende miljøkvalitetskrav til sediment, vand og biota.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 617: Spm. om "land-spreading" af renset spildevand tilladt på BNBO’er og tilstrømnings-/vandindvindingsområder i Danmark og hvordan reguleres dette i forordningen
Det vil ikke være nok for udspredning på landbrugsjord med fødevarer, at renset byspildevand til
markvanding overholder reglerne om miljøkvalitetskrav i vandmiljøet mv. Der vil også som følge af
forordningen skulle overholdes en række krav i forhold til E. coli, Legionella mv.
Ad 2)
Forordningen om mindstekrav til genbrug af vand gælder ikke biologisk nedbrydeligt
industrispildevand fra fødevarevirksomheder, medmindre spildevandet fra disse virksomheder tilledes
et kloaknet og renses i et rensningsanlæg for husholdningsspildevand. De af Landbrug og Fødevarer
nævnte virksomheder, er fødevarevirksomheder, hvorfor deres spildevand ikke som udgangspunkt er
omfattet af forordningen.
Bekendtgørelse om anvendelse af affald til jordbrugsformål (affald til jord-bekendtgørelsen) regulerer
anvendelsen af affald til jordbrugsformål. Dvs. hvis spildevand, der er klassificeret som affald, skal
anvendes i landbruget med henblik på at opnå en gødskningseffekt eller jordforbedringseffekt i
landbruget, vil affald til jord-bekendtgørelsen regulere dette. Herunder også indholdet af miljøfarlige
stoffer.
Jeg har bedt Fødevareministeriet oplyse om, hvordan Land-spreading reguleres i Danmark i forhold til
fødevarelovgivningen. Fødevareministeriet oplyser følgende:
”Udbringning
af vand, der har været anvendt i landbrugsproduktionen, f.eks. til vask af rodfrugter, og
som har et indhold af kvælstof, kan udbringes til landbrugsjord i overensstemmelse med
gødningsanvendelsesbekendtgørelsens regler.”
Ad 3)
Det fremgår af forordningen, at Medlemsstaterne bør træffe passende foranstaltninger for at sikre, at
aktiviteterne for genbrug af vand ikke medfører forringelse af drikkevandskvaliteten. Forpligtelsen
relaterer sig til drikkevandsdirektivets krav om, at medlemsstaterne skal sikre rent og sundt
drikkevand ved bl.a. at foretage risikovurdering og risikostyring af tilstrømningsområder for
indvindingssteder, som skal tage hensyn til arealanvendelsen i tilstrømningsområdet.
Hvad angår spørgsmålet omkring udbringning af renset spildevand i boringsnære beskyttelsesområder
(BNBO), så vil det indgå i den nævnte risikovurdering for tilstrømningsområder. I den nuværende
regulering kan kommunerne efter Miljøbeskyttelseslovens §24 forbyde udbringning af renset
spildevand, hvis de vurderer, at der er fare for forurening.
Magnus Heunicke
/
Cecilie Spanner Rydeng
2