Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2854869_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 22. april 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 612 (MOF alm. del) stillet 25. marts 2024 efter ønske fra
Carl Valentin (SF).
Spørgsmål nr. 612
”Er
ministeren politisk og fagligt enig med sin forgænger Esben Lunde Larsen (V) i, at der eksisterer et
miljømæssigt råderum for flere havbrug i danske farvande, eller mener ministeren, at havets tilstand
ikke efterlader muligheder for nye havbrug eller flytning af eksisterende havbrug
ikke mindst set i
lyset af, at de eksisterende havbrug ikke har hverken miljøgodkendelse eller placeringstilladelse? Vil
ministeren herunder besvare:
– Benytter Miljøstyrelsen sig af et ’miljømæssigt råderum’ i As Vig for at reducere forurening og
iltsvind i Horsens Fjord?
– Er der placeringer i kystnære farvande, som er ’underforurenede’ og som er egnede til havbrug?
Har havbrug i Horsens Fjord retskrav på en ny placering, hvis Miljøstyrelsen finder, at det
’miljømæssige råderum’ ikke er tilstede i Horsens Fjord?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet til Miljøstyrelsen, som oplyser følgende:
”Habitatkonsekvensvurderingerne
af havbrugsdriften i og omkring Horsens Fjord har vist, at det ikke
kan udelukkes, at de fem havbrug samlet vil kunne skade det internationale naturbeskyttelsesområde i
Horsens Fjord. Miljøstyrelsen vil derfor ikke på det foreliggende grundlag kunne meddele ny
placeringstilladelse og miljøgodkendelse til samtlige fem havbrug, hvilket er baggrunden for, at
havbrugsvirksomhederne har ansøgt om, at de tre havbrug, som ligger længst inde i fjorden, flyttes ud
til hhv. As Vig Havbrug og Hundshage Havbrug.
Betegnelsen ”miljømæssigt råderum” har tidligere været anvendt til at beskrive vandområder, hvor
den aktuelle næringsstofbelastning er under målbelastningen. I As Vig er den aktuelle belastning over
målbelastningen, og der skal derfor fortsat ske en indsats for at nå ned på målbelastningen.
Miljøstyrelsen skal gøre opmærksom på, at dette ikke udelukker en mulig flytning af havbrug fra
Horsens Fjord. Dette vil kunne tillades, såfremt driften af havbrugene på den ønskede lokalitet er
forenelig med gældende ret og herunder kan finde sted uden at påføre en forurening, som er uforenelig
med hensynet til omgivelsernes sårbarhed og kvalitet, og uden at medføre en tilstandsforringelse og
uden at hindre opfyldelse af målet om god økologisk tilstand for kystvandområdet.
Hvorvidt et givent vandområde
er ”egnet til” havbrug beror altid på en konkret vurdering.
Miljøstyrelsen kan dog oplyse, at der er enkelte kystvande, hvor målbelastningen er nået, men også her
gælder det, at en merudledning ikke må medføre hverken en tilstandsforringelse eller hindre målet om
god økologisk tilstand.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 612: Spm. om havbrug i Horsens Fjord har retskrav på en ny placering, hvis Miljøstyrelsen finder, at det ’miljømæssige råderum’ ikke er tilstede i Horsens Fjord
./.
For så vidt angår spørgsmålet om et eventuelt retskrav henvises til svar på MOF alm. del spørgsmål
274, hvoraf det bl.a. fremgår, at:
Hvis et eller flere havbrug foreslår at reducere eller flytte driften, må Miljøstyrelsen, bl.a. på
baggrund af nye habitatvurderinger, tage stilling til, om der med disse ændringer kan meddeles
placeringstilladelse, eller om der skal meddeles afslag på ansøgning om placeringstilladelse og
forbud mod fortsat drift.”
Magnus Heunicke
/
Jens Brandt Sørensen
2