Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2887606_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 2141
Den 27. juni 2024
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 599 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødeva-
reudvalg har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 20. marts 2024. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Carl Valentin (SF).
Spørgsmål nr. 599 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil
ministeren oversende en oversigt over, hvad fiskeriet de sidste 10 år årligt har modtaget af støtte
i form af tilskudspuljer (f.eks. fiskeripuljen og tilskud indenfor fiskerisektoren med EU-medfinansie-
ring), støtteordninger (f.eks. gennem Fiskeriudviklingsprogrammet), erstatninger (f.eks. Brexit-kom-
pensation), fradrag (f.eks. afgiftsfri diesel), ophugningsordninger og øvrige stats- og erhvervsstøtte-
ordninger samt fiskeriets samlede betaling af skatter og afgifter?”
Svar
Af nedenstående tabel 1 fremgår ydede tilskud til fiskerisektoren i perioden 2014
2023. Til besvarelse
af spørgsmålet (tabel 1) er indhentet bidrag fra Fiskeristyrelsen, Landbrugsstyrelsen, Trafikstyrelsen og
Erhvervsministeriet.
Tabel 1 Tilskud til fiskeriet* 2014
2023
Mio. kr.
Fiskeriudviklings-
programmer med
EU-
finansiering**
Brexit-reserven
med EU-
finansiering***
Nationale
tilskuds-
ordninger****
50,4
54,8
40
59,3
51,8
70,3
49,1
81,1
57,9
2014
8,7
2015
25,8
2016
104,2
2017
118,6
2018
99
2019
127,9
2020
137,4
2021
306,6
2022
89,5
2023
412,4
1.150,2
59,1
I alt
59,1
80,6
144,2
177,9 150,8 198,2 186,5 387,7 147,4 1.621,7
*Omfatter ikke udgifter til uddannelse af arbejdskraft til fiskeriet eller finansiering af forskningsinstitutioner.
**Omfatter udbetalinger i EHFF-programmet (2014-2023) og tilsagn i EHFAF-programmet (2021-2023) inkl. ophugnings-
støtte, men excl. midler til teknisk bistand, ordninger til akvakultursektoren og myndighedsopgaver
(vandløbsrestaurering og fiskerikontrol) samt Regionalfonden. Den opgjorte støtte til Regionalfonden dækker projekttilsagn til branchen
og ikke den endelige ydede støtte, som er vanskelig at opgøre. Det samlede tilsagn omfatter tre projekter.
***Omfatter bl.a. kompensation for tabt kvoteværdi og tabt omsætning, ophugningsstøtte
og kompensation til fiskeforarbejdningsindustrien. Er opgjort excl. midler til teknisk bistand og fiskerikontrol.
****Omfatter GUDP-tilskud til fiskerisektoren (inkl. akvakultur), kompensation til torskefiskere i Østersøen
og til ålefiskere (de minimis), fiskeplejemidler, Fiskeripuljen (Trafikstyrelsen) og betaling til Det Rådgivende Råd for Østersøen,
som har hovedsæde i København. Hertil kommer covid-støtte. Fsa. covid-støtte mangler 41 slutafregningssager at blive opgjort.
Den foreløbige opgørelse af de 41 sager beløber sig til 8,6 mio. kr. Dette beløb fremgår ikke af tabel 1.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 599: Spm. om, hvad fiskeriet de sidste 10 år årligt har modtaget af støtte i form af tilskudspuljer
2887606_0002.png
Der er indhentet bidrag fra Skatteministeriet til besvarelse af spørgsmålet om opgørelse af skattefradrag
på fiskeriområdet. Skatteministeriet har oplyst følgende:
”Af tabel 2 fremgår en oversigt over
skatteudgifter på fiskeriområdet i perioden 2014-2023, der udgøres
af fradrag ved påbegyndte havdage for erhvervsfiskere og afgiftsfritagelse for brændsler til fiskere, hvor
sidstnævnte indebærer fritagelse for energi-, NO
X
- og CO
2
-afgift. Skatteudgiften svarer til den umiddel-
bare virkning ved fx at pålægge brændsler til fiskere fuld afgift. Derfor er skatteudgifternes virkning på
de offentlige finanser, hvis afgiftsfritagelsen annulleres, betydeligt mindre end vist i tabel 2, idet der ikke
er korrigeret for afgiftsmæssigt tilbageløb og adfærd. En skatteudgift kan dermed ikke betragtes som et
finansieringsbidrag. Med
Aftale om grøn skattereform for industri mv.
implementeres en CO
2
-afgift fra
2025 for bl.a. fiskere. Ved fuld indfasning i 2030 svarer satsen til 750 kr./ton CO
2
i 2030 (2022-priser).
Det umiddelbare mindreprovenu for fradrag for påbegyndte havdage for erhvervsfiskere skønnes i 2023
at udgøre ca. 15 mio. kr. (2024-niveau), mens det umiddelbare mindreprovenu for afgiftsfritagelse af
energi-, NO
X
- og CO
2
- afgift skønnes til at udgøre ca. 560 mio. kr. i 2023 (2024-niveau),
jf. tabel 2.
Tabel 2 Skatteudgifter for fiskeribranchen i perioden 2014 - 2023
Mio. kr.,
2014 2015
2016
2017
2018
2019
2020
(pl-2024)
Skatteudgiften ved
60
50
30
påbegyndte hav-
dage for erhvervs-
fiskere
Afgiftsfritagelse
560
610
605
for energi-, NO
X
-
og CO
2
-afgift
Anm: Tal er afrundet til
nærmeste 5 mio. kr.”
25
20
20
10
2021
10
2022
10
2023
15
565
535
545
530
575
545
560
Skatteministeriet har hertil indhentet bidrag til besvarelse af spørgsmålet om fiskeriets samlede betaling
af skatter og afgifter fra Skattestyrelsen, som har oplyst følgende:
”Skattestyrelsen har opgjort opkrævede og betalte skatter
og afgifter for fiskeribranchen for perioden
2014 til 2023,
jf. tabel 3.
Opgørelsen indeholder virksomheder i gruppen ”Fiskeri”,
jf. Danmarks Stati-
stiks branchekoder.
Af tabel 3 fremgår opkrævningsbeløb for fiskeribranchen, de faktisk betalte skatter
og afgifter samt betalingsprocenten, dvs. hvor stor en andel af de opkrævede skatter og afgifter der er
betalt. Det samlede opkrævningsbeløb for perioden var ca. 13 mia. kr. med en betalingsprocent på 99,6
pct.
Tabel 3 Opkrævede og betalte skatte og afgifter for fiskeribranchen i perioden 2014 - 2023
2014
Opkrævnings-
beløb (mio. kr.)
Betalt beløb
(mio. kr.)
Betalingsprocent
1.021
1.015
2015
1.205
1.199
2016
1.394
1.391
2017
1.294
1.289
2018
1.366
1.363
2019
1.351
1.348
2020
1.051
1.048
2021
1.302
1.297
2022
1.722
1.716
2023
1.308
1.290
I alt
13.015
12.957
99,4
99,5
99,8
99,7
99,7
99,8
99,7
99,6
99,7
98,7
99,6
Anm: Opgørelsen er trukket fra Skattekontoen, der opkræver mere end 90 pct. af værdien af alle opkrævninger på tværs af Skatte-
styrelsens opkrævningssystemer. Opgørelsen indeholder følgende typer af virksomhedsrettede skatter og afgifter, som alle opkræves
og betales via Skattekontoen: Moms, lønsumsafgift, punktafgifter, selskabsskat og told. Hertil indgår også A-skat og AM-bidrag, der
opkræves på vegne af lønmodtagere i de pågældende virksomheder. År angiver betalingsfristen for opkrævningen. Tallene er BNP-
korrigeret til faste 2023-priser.
Kilde: Skattekontoen.”
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 599: Spm. om, hvad fiskeriet de sidste 10 år årligt har modtaget af støtte i form af tilskudspuljer
Jacob Jensen
/
Maria Krohn Andersen
3