Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2858019_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 2065
Den 29. april 2024
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 557 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 15. marts 2024. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kristian Bøgsted (DD).
Spørgsmål nr. 557 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Det fremgår af artiklen ”- Ny sanktionspraksis gør det nemmere at være chauffører”, lastbilmagasi-
net.dk, den 20. marts 2019, at Fødevarestyrelsen i februar 2019 har gennemført en ændring i sanktions-
praksissen for chauffører af dyretransporter. Med den nye ændring vil fokus i forhold til sanktionering
vedrørende transportegnethed i højere grad være rettet mod transportvirksomheden og landmanden.
Konkret vil chaufføren på en dyretransport fremover alene blive sanktioneret ved grove overtrædelser,
som han kan gøres personligt ansvarlig for. Det indebærer, at chaufføren som udgangspunkt ikke sank-
tioneres i de typiske sager om blandt andet ikke-transportegnede dyr og manglende vedligeholdelse af
køretøjet. Vil ministeren oplyse, om myndighedernes praksisændring på dyretransportområdet reelt har
betydet, at chauffører ikke længere automatisk får ansvaret med risiko for store bøder, fængsel og fra-
kendelse af retten til at køre med dyr, hvis de transporterer dyr, som ikke er transportegnede, og vil
ministeren i så fald fremsende dokumentation herfor i form af en oversigt over, hvilke sanktioner der er
tildelt chauffører for hvilke overtrædelser fordelt på de sidste 10 år?”
Svar
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet en udtalelse fra Fødevarestyrelsen, der har
oplyst følgende:
”Fødevarestyrelsens
justering af sanktionspraksis på dyretransportområdet indebærer, at chauffører
alene vil blive sanktioneret, hvis vedkommende har handlet strafbart og på den måde har et ansvar for
skader på ét eller flere dyr. I sager vedrørende transportegnethed har justeringen af sanktionspraksis
medført en betydelig nedgang i antallet af politianmeldelser af chauffører. Data fra Fødevarestyrelsens
Digitale Kontrolsystem viser, at der i perioden fra den 1. januar 2020 til den 1. marts 2024 er foretaget
politianmeldelse af chauffører i otte sager vedrørende transportegnethed.
Fødevarestyrelsen skal bemærke, at den justerede sanktionspraksis udelukkende vedrører Fødevaresty-
relsens håndtering og sagsbehandling af de pågældende sager. Som anført i lovbemærkningerne til dy-
revelfærdsloven er det strafferetlige ansvar for de enkelte aktører videreført, uanset at Fødevarestyrelsen
har præciseret styrelsens sanktioneringspraksis i forbindelse med styrelsens kontroller af dyretranspor-
ter. Det er således uændret anklagemyndigheden, der
på baggrund af politiets efterforskning
afgør,
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 557: Spm. om myndighedernes praksisændring på dyretransportområdet reelt har betydet, at chauffører ikke længere automatisk får ansvaret med risiko for store bøder, fængsel og frakendelse af retten til at køre med dyr, hvis de transporterer dyr, som ikke er transportegnede
om der skal rejses tiltale, og hvilke aktører der i givet fald skal rejses tiltale mod. Fødevarestyrelsen er
imidlertid bekendt med, at der i en række sager fra Vestre Landsret er meddelt strafbortfald til chauffø-
rer, med henvisning til at der i de konkrete sager ikke ville være sket politianmeldelse af chaufføren i
medfør af styrelsens justerede sanktionspraksis.”
Til brug for besvarelsen har jeg desuden indhentet en udtalelse fra Justitsministeriet. Justitsministeriet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1.
Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om dyrevelfærd indeholder retningslinjer for anklagemyndighedens
tiltalepraksis i sager om transport af dyr. Det fremgår heraf, at anklagemyndigheden skal rejse tiltale
mod både den chauffør, der har udført transporten, og mod arbejdsgiver/vognmand og leverandør, hvis
det kan godtgøres, at disse har været medvirkende til overtrædelsen eller har begået selvstændige over-
trædelser. Valget af ansvarssubjekt vil dog altid bero på en konkret vurdering.
For så vidt angår tiltalerejsning mod chauffører bemærkes det, at Fødevarestyrelsen ved instruks af 18.
februar 2019 om ændret sanktionspraksis for chauffører ved dyretransporter og tillige i Fødevarestyrel-
sens vejledning om ny model for sanktionering og opfølgning på transportområdet af 29. september
2020 har ændret praksis således, at sanktioneringen som udgangspunkt skal rettes mod vognmanden
og landmanden, og at chaufføren i udgangspunktet kun skal sanktioneres ved overtrædelser, som chauf-
føren kan gøres personligt ansvarlig for. Det afgørende er grovheden af chaufførens handling eller und-
ladelse sammenholdt med, om det har medført eller givet risiko for, at et eller flere dyr er blevet påført
alvorlige skader.
Der skal i den forbindelse henvises til Vestre Landsrets dom af 6. april 2021 (AM2021.04.06V), hvor
chaufføren blev dømt for overtrædelse af dyrevelfærdsloven, transportbekendtgørelsen og transportfor-
ordningen ved at have transporteret en gris, selv om den ikke var transportegnet som følge af et sår på
halen. Landsretten fandt, at såret var tydeligt og let erkendeligt forud for transporten, hvorfor såret
kunne konstateres af chaufføren ved pålæsningen. Landsretten fandt derfor, at chaufføren havde hand-
let uagtsomt, idet han burde have opdaget såret, herunder tilrettelagt læsningen på en sådan måde, at
der var rimelig mulighed for at opdage såret på grisens hale. Landsretten konkluderede, at forholdet var
omfattet af Fødevarestyrelsens vejledning af 29. september 2020, og at der således som udgangspunkt
ikke længere ville ske politianmeldelse af chaufføren i et forhold som i denne sag. Dette kunne ifølge
landsretten imidlertid ikke føre til, at chaufføren skulle frifindes, da der forelå en overtrædelse af lovens
bestemmelser om transport af dyr. Chaufføren blev derfor fundet skyldig. Landsretten fandt imidlertid,
at der på baggrund af Fødevarestyrelsens vejledning af 29. september 2020 forelå sådanne særlige om-
stændigheder, at straffen for chaufføren skulle bortfalde, jf. straffelovens § 83. Transportvirksomheden
blev idømt en bøde på 40.000 kr.
Der kan også henvises til Vestre Landsrets dom af 31. marts 2021 (AM2021.03.31V), hvor chaufføren
blev dømt for overtrædelse af dyrevelfærdsloven, transportbekendtgørelsen og transportforordningen
ved at have behandlet to køer groft uforsvarligt som følge af forholdene under transporten, som han
personligt var ansvarlig for. Landsretten fandt, under henvisning til Fødevarestyrelsens vejledning af
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 557: Spm. om myndighedernes praksisændring på dyretransportområdet reelt har betydet, at chauffører ikke længere automatisk får ansvaret med risiko for store bøder, fængsel og frakendelse af retten til at køre med dyr, hvis de transporterer dyr, som ikke er transportegnede
29. september 2020 om ny model for sanktionering og opfølgning på transportområdet, at praksisæn-
dringen ikke ville have haft betydning for spørgsmålet om politianmeldelse og tiltalerejsning mod den
tiltalte chauffør i den foreliggende situation. Byrettens dom blev stadfæstet med den ændring, at bøden
til chaufføren blev forhøjet fra 20.000 kr. til 23.000 kr. Transportvirksomheden blev idømt en bøde på
40.000 kr.
Fødevarestyrelsens vejledning af 29. september 2020 og Vestre Landsrets domme af henholdsvis 6. april
2021 og 31. marts 2021 skal således inddrages ved vurderingen af chaufførens strafansvar i transportsa-
gerne. Der er fortsat grundlag for at sigte chaufføren, hvis det vurderes, at denne har handlet uagtsomt
og dermed har overtrådt reglerne om transport af dyr. Dog vil der i disse sager ofte kunne foreligge de i
landsretsdom af 6. april 2021 omtalte særlige omstændigheder således, at der kan være grundlag for at
meddele chaufføren et tiltalefrafald i medfør af retsplejelovens § 722, stk. 1, nr. 5, eller efter retsplejelo-
vens § 722, stk. 2. Det skal i den forbindelse bemærkes, at tiltalefrafald under de omstændigheder skal
forelægges de regionale statsadvokater.
Strafansvaret beror på en almindelig strafferetlig vurdering, herunder på om overtrædelsen kan tilreg-
nes den pågældende som forsætlig eller uagtsom.
Vurderingen af spørgsmålet om et eventuelt virksomhedsansvar forudsætter endvidere, at der foreligger
oplysninger om, hvorvidt transportvirksomheden eller landbrugsvirksomheden, der har leveret dyr til
transport, drives i selskabsform.
2.
Rigsadvokaten har undersøgt mulighederne for at trække oplysninger fra politiets sagsstyringssystem
(POLSAS) om, hvilke sanktioner for overtrædelse af dyrevelfærdsloven, der trådte i kraft den 1. januar
2021, og den tidligere dyreværnslov, der er blevet tildelt chauffører de sidste 10 år for transport af dyr,
der ikke er transportegnede.
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem, der er opbygget således, at der journaliseres på en
gerningskode, som knytter sig til en eller flere lovovertrædelser. I forbindelse med sagens afslutning
registreres en afgørelsestype, som angiver straffesagens resultat. POLSAS vil således kunne bruges som
et redskab til at oplyse bl.a., hvor mange anmeldelser eller afgørelser der vedrører en given lovovertræ-
delse. Det vil derimod ikke uden videre være muligt at trække data af mere detaljeret karakter.
Der findes i POLSAS en række gerningskoder vedrørende dyrevelfærdsloven og den tidligere dyreværns-
lov. Det er dog ikke muligt ved elektronisk udtræk fra POLSAS at tilvejebringe oplysninger om antallet
af fældende afgørelser for transport af dyr, der ikke er transportegnede, samt om der er sket rettigheds-
frakendelse i sagerne. Det vil således forudsætte en omfattende manuel gennemgang af samtlige sager
om overtrædelse af dyrevelfærdsloven, hvis oplysningerne skal tilvejebringes.”
Jacob Jensen
/
Paolo Drostby
3