Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 2065
Den 29. april 2024
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 557 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 15. marts 2024. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kristian Bøgsted (DD).
Spørgsmål nr. 557 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Det fremgår af artiklen ”- Ny sanktionspraksis gør det nemmere at være chauffører”, lastbilmagasi-
net.dk, den 20. marts 2019, at Fødevarestyrelsen i februar 2019 har gennemført en ændring i sanktions-
praksissen for chauffører af dyretransporter. Med den nye ændring vil fokus i forhold til sanktionering
vedrørende transportegnethed i højere grad være rettet mod transportvirksomheden og landmanden.
Konkret vil chaufføren på en dyretransport fremover alene blive sanktioneret ved grove overtrædelser,
som han kan gøres personligt ansvarlig for. Det indebærer, at chaufføren som udgangspunkt ikke sank-
tioneres i de typiske sager om blandt andet ikke-transportegnede dyr og manglende vedligeholdelse af
køretøjet. Vil ministeren oplyse, om myndighedernes praksisændring på dyretransportområdet reelt har
betydet, at chauffører ikke længere automatisk får ansvaret med risiko for store bøder, fængsel og fra-
kendelse af retten til at køre med dyr, hvis de transporterer dyr, som ikke er transportegnede, og vil
ministeren i så fald fremsende dokumentation herfor i form af en oversigt over, hvilke sanktioner der er
tildelt chauffører for hvilke overtrædelser fordelt på de sidste 10 år?”
Svar
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet en udtalelse fra Fødevarestyrelsen, der har
oplyst følgende:
”Fødevarestyrelsens
justering af sanktionspraksis på dyretransportområdet indebærer, at chauffører
alene vil blive sanktioneret, hvis vedkommende har handlet strafbart og på den måde har et ansvar for
skader på ét eller flere dyr. I sager vedrørende transportegnethed har justeringen af sanktionspraksis
medført en betydelig nedgang i antallet af politianmeldelser af chauffører. Data fra Fødevarestyrelsens
Digitale Kontrolsystem viser, at der i perioden fra den 1. januar 2020 til den 1. marts 2024 er foretaget
politianmeldelse af chauffører i otte sager vedrørende transportegnethed.
Fødevarestyrelsen skal bemærke, at den justerede sanktionspraksis udelukkende vedrører Fødevaresty-
relsens håndtering og sagsbehandling af de pågældende sager. Som anført i lovbemærkningerne til dy-
revelfærdsloven er det strafferetlige ansvar for de enkelte aktører videreført, uanset at Fødevarestyrelsen
har præciseret styrelsens sanktioneringspraksis i forbindelse med styrelsens kontroller af dyretranspor-
ter. Det er således uændret anklagemyndigheden, der
–
på baggrund af politiets efterforskning
–
afgør,
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
•
Holbergsgade 6
•
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
•
•
www.fvm.dk