Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 1642
Den 21. marts 2024
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 507 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 29. februar 2024. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Helene Liliendahl Brydensholt (ALT).
Spørgsmål nr. 507 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil
ministeren oversende kammeradvokatens samlede vurdering af længden på indfasningsperioden
for udfasning af fiksering af søer i dansk landbrug i relation til spørgsmålet om ekspropriation? Vurde-
ringen omtales i spørgetiden den 28. februar 2024 i svar på spørgsmål S 600. Vil ministeren redegøre
for de konkrete tilfælde, hvor spørgsmålet om ekspropriation har været rejst ved domstolene, som har
dannet baggrund for konklusionen om, at et straksforbud mod fiksering af søer vil være ekspropriation?”
Svar
I den
politiske aftale af 9. februar 2024 ”Sammen om Dyrene –
Aftale om dyrevelfærd 2024-2027”
ind-
går et forbud mod længerevarende fiksering af søer. Under spørgetiden den 28. februar 2024 omtalte
jeg dette forbud og indfasningsperiode i den forbindelse. Jeg skal beklage, hvis jeg under spørgetiden i
forbindelse med min besvarelse af spørgsmål nr. S 600 fik givet det indtryk, at Kammeradvokaten alle-
rede har været inddraget i en vurdering af længden af indfasningsperioden ved et sådant forbud. Det er
ikke tilfældet, og der foreligger således ikke en vurdering fra Kammeradvokaten, som kan oversendes.
Ministeriet vil som led i udmøntningen af den politiske aftale om dyrevelfærd foretage en endelig vur-
dering af indfasningsperiodens længde med henblik på at sikre, at de berørte landbrugere får en rimelig
omstillingsperiode, og at spørgsmålet om mulig ekspropriation derved undgås. Ministeriet vil i den for-
bindelse på sædvanlig vis tage stilling til behovet for bistand fra Justitsministeriet eller eksterne rådgi-
vere.
Ved vurderingen af indfasningsperiodens længde vil der indgå en lang række momenter, og i den for-
bindelse inddrages retspraksis og øvrig praksis som et moment.
Af relevant praksis fra domstolene kan nævnes en afgørelse truffet af Østre Landsret i 2018. I sagen var
spørgsmålet, om et forbud mod hold af ræve ville udgøre ekspropriation. Landsretten fandt, at sagsøge-
ren, som havde etableret selvstændig virksomhed med hold af ræve, havde en rettighed beskyttet af
grundlovens § 73, at det måtte bero på en samlet vurdering af flere momenter, om indgrebet i denne
rettighed, som forbuddet udgjorde, ville udgøre ekspropriation, og at lov nr. 466 af 12. juni 2009 om
forbud mod hold af ræve måtte anses for at forfølge et generelt, sagligt formål. Ved loven var der fastsat
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
•
Holbergsgade 6
•
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
•
•
www.fvm.dk