Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2842373_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024-2412
Den 19. marts 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 495 (MOF alm. del) stillet 23. februar 2024 efter ønske fra
Mette Abildgaard (KF).
Spørgsmål nr. 495
”Vil
ministeren bekræfte, at der iflg. ballastvandkonventionens annex 12, resolution MEPC 290 (71) fra
2017 står beskrevet, at skibene i erfaringsopbygningsfasen som udgangspunkt ikke sanktioneres, men
at dette forudsætter, at ballastvand-rensesystemet er godkendt, korrekt installeret med korrekte
indikationer for vandkvaliteten og korrekt betjent? Og at myndighederne skal være orienteret, hvis
dette ikke er tilfældet, og ballastvandet dermed ikke renses korrekt, så der kan træffes relevante
foranstaltninger? Vil ministeren på den baggrund beskrive, hvordan de danske myndigheder sikrer sig,
at dette er tilfældet?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, der oplyser følgende:
”Danmark har gennem FN’s søfartsorganisation (IMO) tiltrådt konventionen
for håndtering af
ballastvand (ballastvandskonventionen). Siden vedtagelse af resolution MEPC.290(71) fra 2017 har
konventionslandene yderligere besluttet
1
, at implementeringen af konventionen indledes med en
erfaringsopbygningsfase, som blandt andet indebærer dataindsamling og dataanalyse før
færdigrevidering af konventionen.
Siden 2017 er ballastvandkonventionens medlemslande i 2023 desuden blevet enige om en opdateret
tidsplan for revidering af konventionen, herunder også for erfaringsopbygningsfasen, så den forlænges
forventeligt til 2026. Miljøstyrelsen arbejder i overensstemmelse med beslutninger i IMO-regi
herunder også beslutninger, der vedrører erfaringsopbygningsfasen.
I henhold til ballastvandkonventionen bliver der i Danmark ført tilsyn med, om der er installeret
ballastvandbehandlingsanlæg, og om der foreligger de nødvendige certifikater for at sikre, at skibe lever
op til konventionens udstyrsstandard. Danskflagede skibe skal have et IMO-certificeret fungerende
ballastvandbehandlingsanlæg installeret samt certifikat og logbøger udformet i overensstemmelse med
konventionen om bord.
Der er endnu ikke gennem konventionen en fastlagt procedure for prøvetagning, bevisførelse og evt.
afgørelse af sanktioner på baggrund af kontrol i forbindelse med eventuel ikke-overholdelse af
konventionens udledningsstandard.
1
Bl.a. ved BWM.2/Circ.67/Rev.1 samt MEPC 80/4/4
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om bekræftelse af, at der iflg. ballastvandkonventionens annex 12, resolution MEPC 290 (71) fra 2017 står beskrevet, at skibene i erfaringsopbygningsfasen som udgangspunkt ikke sanktioneres
Det er ambitionen og ønsket mellem konventionens medlemslande, at prøvetagning så vidt muligt
kommer til at foregå ens og harmoniseret på tværs af landegrænser. Derfor arbejdes der fortsat på bl.a.
at finde metoder til prøvetagning, der er praktisk mulige og pålidelige. I forhold til indberetning fra skibe
om eventuelle driftsforstyrrelser ved brug af ballastvandsanlæg sker dette i vid udstrækning via en dialog
mellem skibet og dets klassifikationsselskab. Den tekniske godkendelse eller opfølgning herpå i forhold
til skibes udstyrs indretning, herunder ballastvandsanlæg, er ud over typegodkendelsen ikke undergivet
Miljøstyrelsens ressortområde.”
Magnus Heunicke
/
Tone Madsen
2