Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2842268_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 1434
Den 21. marts 2024
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 487 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 22. februar 2024. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 487 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 20/2-24 fra Danske Svineproducenter om misforståelser
ved etagehøjder på svinetransporter, jf. MOF alm. del
bilag 307?”
Svar
Indledningsvist bemærkes det, at beslutningen om at fastsætte indvendige højdekrav for transport af
grise under 40 kg følger af den politiske aftale om styrket kontrol af dyretransporter fra 2018, hvoraf det
fremgår af aftaleteksten, at
”… den nuværende tabel
for krav til indvendig højde i bekendtgørelse om
beskyttelse af dyr under transport, udvides til også at gælde grise med en gennemsnitsvægt under 40
kg, da eksporten af grise under 40 kg er blevet meget udbredt de seneste år.”
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet en udtalelse fra Fødevarestyrelsen, der har
oplyst følgende:
”Dyrevelfærd:
På aftaletidspunktet for den politiske aftale eksisterede der ikke et videnskabeligt grundlag for at fast-
sætte indvendige højdekrav for grise under 26 kg. Fødevarestyrelsen bestilte derfor et forskningsprojekt
hos Aarhus Universitet (AU), der skulle afdække dette.
Rapporten fra AU forelå juli 2022, og heri blev betydningen af forskellige indvendige højder i forbindelse
med transport af grise under 40 kg samt sammenhængen mellem grises højde og vægt undersøgt. Rap-
porten fra Aarhus Universitet udgør grundlaget for, at Fødevarestyrelsen har kunnet fastsætte indven-
dige højdekrav, der sikrer, at smågrise i alle vægtklasser har god ventilation og fri bevægelse under trans-
port.
Anbefalinger fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautorisation (EFSA) af 30. juni 2022
1
anerkender
ligeledes vigtigheden af passende indvendige højde for grise med henblik på at sikre dyrenes mulighed
1
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautorisation (EFSA). Rapport af juni 2022 om transport af grise:
https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.2903/j.efsa.2022.7445
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 487: Spm. om kommentar til henvendelse af 20/2-24 fra Danske Svineproducenter om misforståelser ved etagehøjder på svinetransporter
for naturlig bevægelse og sikring af passende ventilation. Rapporten angiver dog, at der er begrænset
viden på området.
EU-lovgivningen:
Begge EU-domme, der henvises til, anfører, at vedtagelse af præciserede regler om indvendig højde for
grise ikke er i strid med transportforordningen, men at de skal opfylde det EU-retlige proportionalitets-
princip og at de foranstaltninger, der gennemføres, skal være egnet til at opfylde det tilsigtede formål,
og ikke må gå videre, end hvad der er nødvendigt for at opnå dette.
I sag C-316/10 fik de Danske Svineproducenter medhold i ét synspunkt ud af tre, der omhandler inspek-
tionshøjde, der blev indført for at sikre adgang på køretøjernes etager blandt andet for at foretage in-
spektion af dyrene. De indvendige højdekrav er derimod fastsat med henblik på at sikre grisene tilstræk-
kelig frihøjde på de enkelte etager, således grisene har mulighed for fri bevægelse og tilstrækkelig venti-
lation. Danske Svineproducenter fik ikke medhold i deres påstand om, at det er i strid med forordningen
at udstede supplerende regler til transportforordningen.
Højesteret har i dom U.2017.3429 taget stilling til, om de danske regler vedrørende indvendig højde
over 40 kg var i strid med transportforordningen og det EU-retlige proportionalitetsprincip. Højesteret
lagde vægt på, at det udtrykkeligt fremgår af § 1 i transportbekendtgørelsen, at den supplerer transport-
forordningen, og henviste til, at EU-Domstolen i sag C-316/10, præmis 50, har udtalt, at det ikke i sig
selv er i strid med forordningen, at der udstedes supplerende regler.
Det juridiske grundlag for at indføre talmæssige normer for indvendig højde har ikke ændret sig siden
Højesterets dom fra 2017. Det er således fortsat muligt at fastsætte supplerende bestemmelser til trans-
portforordningen, forudsat at der er et sagligt (videnskabeligt) grundlag, der understøtter formålet med
at indføre reglerne (dyrenes velfærd under transporten), samt at det EU-retlige proportionalitetsprincip
er overholdt.
Henset til at der er tale om supplerende regler til transportforordningen, som kan have en indvirkning
på de øvrige medlemsstater i EU, er bekendtgørelsesudkastet notificeret over for EU-Kommissionen.
Fødevarestyrelsen vurderer, at bekendtgørelsesudkastet ikke er i strid med transportforordningen. Af-
slutningsvist bemærkes det, at det i sidste ende tilkommer domstolene at vurdere, hvorvidt bekendtgø-
relsesudkastet er i strid med EU-lovgivningen.
Handelsmønster:
Det bemærkes, at Fødevarestyrelsen ikke har mulighed for at forholde sig til, hvilken betydning imple-
mentering af talmæssige normer for indvendig højde for grise under 40 kg har for eventuelle ændringer
i handelsmønsteret og herunder andelen af grise, der transporteres til danske slagterier.”
Jacob Jensen
/
Paolo Drostby
2