Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J. nr.: 2024-1722
Den 6. marts 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 454 (MOF alm. del) stillet 8. februar 2024 efter ønske fra
Miljø- og Fødevareudvalget.
Spørgsmål nr. 454
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 11/1-24 fra Løgismosestrand Camping om udvidelse
indenfor strandbeskyttelseslinjen, jf. MOF alm. del - bilag 241?”
Svar
Det er vigtigt for regeringen, at der er balance mellem benyttelse og beskyttelse af naturbeskyttede
arealer. Denne balance udvikles hele tiden. Ministeren for byer og landdistrikter har sat sig i spidsen
for et landdistriktspolitisk udspil, som netop skal sikre lokal udvikling og initiativ.
Ændringer af naturbeskyttelseslovens regler om strandbeskyttelse forudsætter enighed i
forligskredsen bag planloven.
Reglerne og praksis
Strandbeskyttelseslinjen har til formål at bevare de åbne kyster og de landskabelige, naturmæssige og
rekreative værdier, der er knyttet til kysterne. Strandbeskyttede arealer er forbudszoner, hvor der som
hovedregel ikke må foretages ændringer af den eksisterende tilstand. Det betyder, at man ikke må
bygge eller indrette sig lige så frit, som andre steder i landet. Man må f.eks. ikke opføre bebyggelse,
herunder til- og ombygning, opstille campingvogne, opsætte hegn, tilplante, udstykke areal eller ændre
på terrænet. Forbudszonerne medvirker desuden til at reducere risikoen for oversvømmelse af værdier
i oversvømmelsestruede arealer og ved kysterne og dermed behovet for kystbeskyttelse.
Strandbeskyttelsen indebar allerede ved indførelsen i 1937 et forbud imod byggeri imellem vandkanten
og 100 meter ind i landet. Ved en ændring af naturbeskyttelsesloven i 1994 (kystloven) blev det
besluttet at udvide strandbeskyttelseslinjen fra 100 meter til i udgangspunktet 300 meter fra kysten.
Det fremgår af forarbejderne til loven, at reglerne om strandbeskyttelseslinjen forventes forvaltet mere
lempeligt for virksomheder, der ved udvidelsen blev omfattet af strandbeskyttelseslinjen.
For eksisterende campingpladser i den udvidede del af strandbeskyttelseslinjen blev det konkret
bemærket, at for pladser med over 75 enheder, vil der normalt være grundlag for dispensation til
udvidelser, nybyggeri m.v., som er nødvendige for, at campingpladsen kan gennemføre en sædvanlig
produktudvikling, fx udvidelse og nyetablering af service- og rekreative faciliteter. Der vil også kunne
dispenseres til en øget kapacitet, således at den arealmæssige udvidelse i videst muligt omfang
foretages landværts i pladsens eksisterende bredde og ikke står i et urimeligt forhold til hverken
kapaciteten for den eksisterende campingplads eller størrelsen af de allerede afholdte investeringer i
virksomheden. Endvidere må afgørende hensyn til landskabet ikke tale herimod. Campingpladser
beliggende i den udvidede beskyttelseszone, på mindre end 75 enheder, får normalt efter praksis ikke
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K
Tlf. 38 14 21 42