Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2833960_0001.png
28.02.2024
Bekendtgørelser
Bekendtgørelse om
foranstaltninger til forebyggelse af
kræftrisikoen ved arbejde med
stoffer og materialer
Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 822 af 16. juni 2023 om foranstaltninger
til forebyggelse af kræftrisikoen ved arbejde med stoffer og materialer.
Bekendtgørelser
Version
Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 822
Udgivelsesdato
16. juni 2023
I medfør af § 15 a, stk. 4, § 17, stk. 3, § 22, stk. 1, § 35, stk. 1, § 39, § 40, § 41, nr. 1, § 43, §
49, § 49 a, stk. 1-3, § 49 c, § 57, § 63, stk. 1 og 2, og § 84 i lov om arbejdsmiljø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2062 af 16. november 2021, fastsættes efter bemyndigelse:
Kapitel 1 Område mv.
§ 1. Bekendtgørelsen omfatter arbejde med, herunder fremstilling, anvendelse og
håndtering af, samt udsættelse på arbejdspladsen for:
1.
2.
3.
De stoffer og materialer, der fremgår af bilag 1.
Materialer, der indeholder 0,1 % eller mere af disse stoffer, medmindre andet er
angivet ud for det enkelte stof i bilag 1.
Arbejdsprocesser, der er optaget i bilag 2.
Side 1
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
4.
De mutagener og materialer med indhold heraf, der fremgår af bilag 1.
Stk. 2. I det omfang, det er angivet i bilag 1 ud for det enkelte stof, omfatter
bekendtgørelsen tillige:
1.
2.
Materialer, der indeholder mindre end 0,1 % af det pågældende stof.
Arbejdsprocesser, der afgiver et sådant stof.
Stk. 3. Stoffer og materialer omfattet af stk. 1 og 2 anses for at være farlige for eller i
øvrigt forringe sikkerhed eller sundhed.
§ 2. Bekendtgørelsen gælder også for arbejde omfattet af § 2, stk. 2, i lov om arbejdsmiljø,
og arbejde, der ikke udføres for en arbejdsgiver.
Stk. 2. Dog gælder følgende bestemmelser kun for arbejde, der udføres for en
arbejdsgiver: § 6, § 9, kapitel 4, § 15, § 16, stk. 1, § 23, § 24, § 28, § 31, § 32, § 34, stk. 6, §
35, stk. 1 og 2, og §§ 38-46.
§ 3. Undtaget fra bekendtgørelsen er arbejde omfattet af bekendtgørelse om arbejde med
montering og nedrivning af isoleringsmaterialer indeholdende syntetiske mineralfibre.
§ 4. Bekendtgørelsen indeholder supplerende regler til bekendtgørelse om arbejde med
stoffer og materialer (kemiske agenser), bekendtgørelse om særlige pligter for fremstillere,
leverandører og importører af stoffer og materialer efter lov om arbejdsmiljø og
bekendtgørelse om arbejdets udførelse.
Stk. 2. Bekendtgørelsens regler gælder, medmindre andet følger af afsnit VII i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1907/2006 af 18. december 2006 om
registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) mv.
med senere ændringer (REACH-forordningen), om godkendelse af stoffer, som er optaget
på bilag XIV, eller af forordningens afsnit VIII om begrænsninger for fremstilling,
markedsføring og anvendelse af stoffer og blandinger, for hvilke forordningens bilag XVII
indeholder en begrænsning.
Stk. 3. Bilag 1 indeholder henvisninger til REACH-forordningens bilag XIV og XVII, hvor det
er relevant.
Kapitel 2 Forbud
§ 5. Fremstilling og anvendelse af stofferne, materialerne og arbejdsprocesserne er ikke
tilladt i det omfang det fremgår af bilag 1 og 2.
§ 6. Arbejde med stofferne, materialerne og arbejdsprocesserne må ikke udføres i den
ansattes hjem i det omfang det fremgår af bilag 1 og 2.
Side 2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
Kapitel 3 Substitution
§ 7. Et stof eller materiale må ikke anvendes, hvis det efter §§ 13-14 i bekendtgørelse om
arbejde med stoffer og materialer (kemiske agenser) kan fjernes eller erstattes af et stof,
materiale eller en proces, som ikke er farligt eller er mindre farligt.
§ 8. Erstatning skal foretages, uanset at påvirkningerne fra de farlige stoffer og materialer
er ubetydelige.
Stk. 2. Såfremt brugen af et erstatningsstof eller -materiale vil medføre ikke uvæsentlige
forskelle i tekniske egenskaber eller udgifter, skal der foretages en samlet afvejning af de
tekniske og økonomiske konsekvenser over for de sikkerheds- og sundhedsmæssige
hensyn.
Stk. 3. Hvis erstatning ikke kan foretages efter stk. 2 eller undlades, fordi en samlet
afvejning efter stk. 2 viser, at brugen af et erstatningsstof eller -materiale vil medføre
urimelige merudgifter for arbejdsgiveren, skal dette på forlangende dokumenteres over for
Arbejdstilsynet.
Stk. 4. Stk. 1-3 gælder kun stoffer, materialer og processer, som ikke er mærket med ”*” i
bilag 1 og 2.
§ 9. Virksomhedens arbejdsmiljøorganisation skal inddrages i vurderingen af, om
erstatning kan foretages efter §§ 7-8.
Kapitel 4 Arbejdspladsvurdering
§ 10. Hvis der findes stoffer og materialer omfattet af denne bekendtgørelse, eller der er
risiko for udsættelse for sådanne stoffer og materialer på arbejdspladsen, skal der i
arbejdspladsvurderingen efter bekendtgørelse om arbejdets udførelse tillige indgå
følgende vurderingselementer:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Stofferne og materialernes farlige egenskaber.
Alle eksponeringsveje, fx optagelse i eller gennem huden.
Eksponeringsgraden, -typen og -varigheden.
Omstændighederne ved arbejdet med sådanne stoffer og materialer, herunder
mængden.
Virkningen af de forebyggende foranstaltninger, der er truffet eller skal træffes.
Hvor det er muligt, de konklusioner, der kan drages af foretagne arbejdsmedicinske
undersøgelser.
Grænseværdier fastsat af Arbejdstilsynet.
Leverandøroplysninger om sikkerhed og sundhed.
Stk. 2. Ved vurderingen efter stk. 1 skal eventuelle sikkerheds- og sundhedsmæssige
Side 3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
virkninger for særligt følsomme risikogrupper overvejes. I overvejelserne skal bl.a. indgå,
om der er mulighed for, at disse arbejdstagere ikke beskæftiges i områder, hvor de kan
komme i kontakt med stoffer og materialer omfattet af denne bekendtgørelse.
Stk. 3. Reparationsarbejde, vedligeholdelsesarbejde o.l. i virksomheden, der kan forudses
at give anledning til væsentlig påvirkning fra stoffer og materialer eller som kan forringe
sikkerheden og sundheden af andre grunde, selv om der er truffet tekniske
foranstaltninger, skal medtages i arbejdspladsvurderingen.
Stk. 4. Hvis arbejdet indebærer risiko for påvirkning fra flere farlige stoffer eller materialer,
skal der foretages en samlet vurdering af risikoen.
Stk. 5. Vurderingen skal tillige indeholde en fortegnelse over de farlige stoffer og
materialer, der bruges på arbejdspladsen med henvisning til de relevante
sikkerhedsdatablade. Arbejdsgiveren skal sikre, at de ansatte har adgang til fortegnelsen.
§ 11. Arbejdsgiveren skal fra leverandøren eller fra andre let tilgængelige kilder skaffe
yderligere oplysninger, der er nødvendige for arbejdspladsvurderingen.
§ 12. Vurderingen efter § 10 skal fornyes regelmæssigt og under alle omstændigheder ved
enhver ændring i forholdene, der kan få indvirkning på arbejdstagernes udsættelse for
farlige stoffer og materialer.
§ 13. Arbejdet med de stoffer, materialer og arbejdsprocesser omfattet af denne
bekendtgørelse skal planlægges og tilrettelægges under hensyn til
arbejdspladsvurderingen efter § 10, og det skal herunder sikres, at der om nødvendigt
træffes sådanne særlige foranstaltninger, som angivet i kapitel 6.
§ 14. Arbejdsgiveren skal efter anmodning fra Arbejdstilsynet give de oplysninger, der er
lagt til grund for arbejdspladsvurderingen, jf. §§ 10-13.
§ 15. (Ophævet)
Kapitel 5 Foranstaltninger
Oplæring, instruktion og uddannelse
§ 16. Som led i den oplæring og instruktion, der skal gives efter § 18 i bekendtgørelse om
arbejdets udførelse, skal arbejdsgiveren sørge for, at oplæringen og instruktionen omfatter
1.
kræftrisikoen ved de stoffer og materialer, der er omfattet af denne bekendtgørelse,
som findes på arbejdspladsen, herunder navnene på kræftstofferne, faremærkning,
andre risici ved arbejde med og udsættelse for dem, relevante grænseværdier for
erhvervsmæssig eksponering og andre anvisninger,
Side 4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
2.
3.
den potentielle sundhedsrisiko, herunder den risiko, som tobaksrygning medfører,
de foranstaltninger, der skal træffes for at forebygge udsættelse, herunder
håndtering og opbevaring, forbud mod at ryge, spise eller drikke og opbevaring af
tobak, mad og drikkevarer, samt evt. andre anvendelsesbegrænsninger,
de foranstaltninger, der skal træffes med hensyn til personlig hygiejne,
de foranstaltninger, der træffes med hensyn til rengøring,
korrekt brug af sikkerhedsforanstaltninger under arbejdet, herunder værnemidler og
disses placering på arbejdspladsen,
sikkerhedsforanstaltninger, som arbejdstagerne, herunder redningsmandskabet,
skal træffe ved uheld, f.eks. brand, spild og lignende, og til forebyggelse af uheld og
bortskaffelse af stoffer og materialer samt værnemidler efter endt brug og øvrig
håndtering af affald, herunder særligt mærket affald.
4.
5.
6.
7.
8.
Stk. 2. Arbejde med stofferne, materialerne og arbejdsprocesserne må i det omfang, det
fremgår af bilag 1 og 2, kun udføres af personer, der har fået særlig oplæring og
instruktion om sikkerheds- og sundhedsmæssige problemer og foranstaltninger i
forbindelse med arbejdet, foretaget af særligt sagkyndige personer. Hvis virksomheden
ikke selv råder over den særlige sagkundskab, skal der indhentes ekstern særlig
sagkundskab.
Stk. 3. Arbejde med stofferne, materialerne og arbejdsprocesserne må i det omfang, det
fremgår af bilag 1 og 2, indtil uddannelsen efter § 17 er gennemført, kun udføres af
personer, der har fået særlig oplæring og instruktion om den sikkerheds- og
sundhedsmæssige fuldt forsvarlige udførelse af arbejdet af personer, der har gennemgået
den pågældende uddannelse, jf. bekendtgørelse om arbejdsmiljøfaglige uddannelser.
Stk. 4. Oplæring og instruktion skal gennemføres inden arbejde med farlige stoffer og
materialer, eller inden der er risiko for udsættelse for farlige stoffer og materialer, og
gentages regelmæssigt. Instruktionen er mundtlig og understøttes af skriftligt materiale
når der arbejdes med eller er risiko for udsættelse for særligt farlige stoffer og materialer,
ved særligt komplicerede arbejdsprocesser og forhold, og når arbejdspladsvurderingens
del om stoffer og materialer, jf. kapitel 4, i øvrigt tilsiger det.
§ 17. Arbejde med stofferne, materialerne og arbejdsprocesserne må i det omfang, det
fremgår af bilag 1 og 2, kun udføres af personer, der er i besiddelse af de nødvendige
uddannelses- og kvalifikationskrav efter bekendtgørelse om arbejdsmiljøfaglige
uddannelser.
Side 5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
Arbejdsprocesser
§ 18. Der skal anvendes arbejdsprocesser, arbejdsmetoder og værktøj, der udelukker eller
begrænser udvikling af dampe og støv, dannelse af røg og aerosoler mv. samt sprøjt og
stænk fra stofferne og materialerne så meget, som det er rimeligt under hensyntagen til
den tekniske udvikling.
§ 19. For stoffer, materialer og arbejdsprocesser, som i bilag 1 og 2 er mærket med ”*”
skal arbejdet foregå i lukkede anlæg, hvis det ikke er teknisk muligt at erstatte stoffet,
materialet eller arbejdsprocessen med ikke farlige eller mindre farlige stoffer, materialer
eller arbejdsprocesser.
Stk. 2. Hvis det ikke er teknisk muligt at anvende et lukket system, skal det sikres, at
udsættelsen nedsættes til et så lavt niveau, som det er teknisk muligt, og unødig
påvirkning skal undgås.
Stk. 3. Fastsatte grænseværdier skal overholdes, jf. bekendtgørelse om grænseværdier for
stoffer og materialer (kemiske agenser) i arbejdsmiljøet.
§ 20. Arbejdsprocesser, hvori stoffer eller materialer indgår, må kun foregå i lukkede
anlæg eller på anden måde, der hindrer frigørelse af stofferne eller materialerne, således
at enhver påvirkning herfra udelukkes, i det omfang, det fremgår af bilag 1 og 2.
Stk. 2. Hvis det ikke er teknisk muligt at opfylde stk. 1, skal stofferne og materialerne
fjernes fuldstændigt fra udviklingsstedet.
Stk. 3. Hvis det ikke er teknisk muligt fuldstændigt at fjerne stofferne og materialerne, skal
egnede personlige værnemidler anvendes.
§ 21. Arbejde med stoffer, materialer og arbejdsprocesser må kun udføres på
arbejdspladser, som er effektivt adskilt fra andre arbejdspladser, i det omfang, det
fremgår af bilag 1 og 2. Kun beskæftigede, hvis arbejde gør det nødvendigt, må have
adgang til disse områder.
Grænseværdier og måleprogrammer
§ 22. Unødig påvirkning skal undgås, og fastsatte grænseværdier skal overholdes, jf.
bekendtgørelse om arbejdets udførelse § 16, og bekendtgørelse om grænseværdier for
stoffer og materialer (kemiske agenser) i arbejdsmiljøet.
§ 23. Arbejdsgiveren skal sørge for, at der i kontrollen med arbejdsmiljøet efter kapitel 5 i
bekendtgørelse om arbejdets udførelse indgår måleprogrammer i det omfang, det fremgår
af bilag 1 og 2.
Stk. 2. Måleprogrammerne skal være anerkendt af direktøren for Arbejdstilsynet.
Side 6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
Foranstaltninger ved øget risiko
§ 24. De ansatte skal hurtigst muligt underrettes om unormale driftsforhold og om ethvert
uheld, der kan medføre en øget risiko for påvirkning fra stofferne eller materialerne eller
fra arbejdsprocesserne.
Stk. 2. De ansatte skal hurtigst muligt underrettes om årsagerne til den unormale
udsættelse, jf. stk. 1, og om de foranstaltninger, der er eller vil blive truffet til afhjælpning
af situationen.
Stk. 3. Så længe den øgede risiko er til stede, må der inden for det pågældende område
kun beskæftiges personer i det omfang, det er nødvendigt for genoprettelse af normale
forhold. Den øgede risiko for påvirkning af stofferne eller materialerne eller fra
arbejdsprocesserne må ikke være konstant for den enkelte ansatte og skal begrænses til
det strengt nødvendige.
§ 25. Ved aktiviteter, herunder ved vedligeholdelse af produktionsanlæg, hvor det må
forudses, at der vil være øget udsættelse for stoffer, materialer eller arbejdsprocesser, og
hvor det ikke er muligt at træffe yderligere tekniske foranstaltninger, skal der benyttes
personlige værnemidler, og varigheden af udsættelsen skal begrænses mest muligt.
Ventilation
§ 26. For arbejde, der er omfattet af bekendtgørelse om faste arbejdssteders indretning,
gælder § 27 om foranstaltninger til fjernelse af luftforurening.
Stk. 2. For andet arbejde, herunder arbejde omfattet af bekendtgørelse om bygge- og
anlægsarbejde eller bekendtgørelse om skiftende arbejdssteders indretning, gælder § 28
om foranstaltninger til fjernelse af luftforurening.
§ 27. Hvis det under udførelse af arbejde omfattet af § 26, stk. 1, ikke kan hindres, at der
sker udvikling af luftforurening, skal den fjernes effektivt med procesudsug, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Hvis procesudsug ikke kan fjerne luftforureningen effektivt, skal den resterende
luftforurening så vidt muligt fjernes med rumudsug.
Stk. 3. Procesudsug og rumudsug, der fjerner forurenet luft, skal være forsynet med
kontrolanordning, der giver signal ved fald i mængden af udsuget luft til et utilstrækkeligt
niveau.
Stk. 4. Udsuget luft fra arbejdsprocesser må kun recirkuleres, når
1.
2.
den udsugede luft stammer fra arbejde, der indebærer udsættelse for træstøv, eller
fra arbejde, hvor der udelukkende sker udvikling af støv (faste partikler),
det til stadighed kan godtgøres, at den udsugede luft renses effektivt,
Side 7
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
3.
4.
ventilationsanlægget er forsynet med kontrolanordning, der giver signal ved
utilstrækkelig rensning af den udsugede luft, og
der tilføres en passende mængde frisk luft.
§ 28. Hvis det under udførelse af arbejde omfattet af § 26, stk. 2, ikke kan hindres, at der
sker udvikling af luftforurening, skal den så vidt muligt fjernes effektivt med procesudsug.
Stk. 2. Hvis procesudsug ikke kan fjerne luftforureningen effektivt, skal arbejdsprocessen
så vidt muligt udføres i et arbejdsområde, hvor der ikke udføres andet arbejde, og hvor der
er tilstrækkelig og forsvarlig luftfornyelse.
Stk. 3. Procesudsug skal være forsynet med kontrolanordning, der giver signal ved fald i
mængden af udsuget luft til et utilstrækkeligt niveau.
Stk. 4. Udsuget luft fra arbejdsprocesser må kun recirkuleres, når
1.
2.
det til stadighed kan godtgøres, at den udsugede luft renses effektivt, og
der er tilstrækkelig og forsvarlig luftfornyelse.
Håndtering, skiltning og mærkning, affald mv.
§ 29. Arbejdspladser, hvor der arbejdes med disse stoffer, materialer eller
arbejdsprocesser og områder, hvor der er risiko for udsættelse for disse stoffer og
materialer, skal være afgrænset og mærket med passende advarsels- og
sikkerhedsskiltning, herunder med skilte om rygeforbud, i det omfang, det fremgår af bilag
1 og 2.
§ 30. Beholdere, emballager og installationer, herunder rør, der indeholder stoffer og
materialer, skal være mærket i overensstemmelse med bekendtgørelse om
sikkerhedsskiltning og anden form for signalgivning § 4, stk. 2, nr. 6, jf. bilag 8, og der skal
anbringes klart synlige advarselsskilte.
§ 31. Arbejdsgiveren skal sørge for, inden stofferne eller materialerne tages i anvendelse
på virksomheden, at emballagen er forsynet med mærkning efter reglerne i bilag 3, i det
omfang, det fremgår af bilag 1 og 2.
§ 32. Arbejdsgiveren skal træffe foranstaltninger til sikker opbevaring, håndtering og
transport af stoffer og materialer, navnlig ved anvendelse af hermetisk lukkede beholdere,
som er mærket entydigt og på klart synlig måde.
§ 33. Affald, der indeholder stofferne eller materialerne, skal samles, opbevares og
bortskaffes i egnede lukkede beholdere, eller hvor, dette ikke er praktisk muligt, på anden
betryggende måde. Beholdere mv. skal være mærket, som angivet i bilag 3.
Side 8
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
Personlige værnemidler
§ 34. Ved arbejde omfattet af denne bekendtgørelse skal der anvendes egnede personlige
værnemidler, hvis arbejdet ikke på anden måde kan udføres sikkerheds- og
sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Stk. 2. Personlige værnemidler må ikke bæres under spisepauser.
Stk. 3. Personlige værnemidler skal opbevares adskilt fra andet tøj.
Stk. 4. Når personlige værnemidler skal til destruktion eller rengøring, skal de opbevares
og bortskaffes i lukket emballage, mærket som angivet i bilag 3.
Stk. 5. Rengøring af personlige værnemidler skal foregå særskilt med udstyr egnet til
formålet.
Stk. 6. For brugen af personlige værnemidler ved det omhandlede arbejde gælder i øvrigt
bestemmelserne i bekendtgørelse om brug af personlige værnemidler.
Velfærdsforanstaltninger mv.
§ 35. Hvis der er risiko for udsættelse for stoffer, materialer og arbejdsprocesser, skal der
være bade-, vaske- og toiletfaciliteter, jf. bekendtgørelse om faste arbejdssteders
indretning, bekendtgørelse om skiftende arbejdssteders indretning og bekendtgørelse om
bygge- og anlægsarbejde.
Stk. 2. Hvis der er risiko for udsættelse for stoffer, materialer og arbejdsprocesser, som er
mærket med ”*” i bilag 1 og 2, skal der være særskilte opbevaringssteder til henholdsvis
arbejdstøjet, herunder personlige værnemidler, og det normale tøj.
Stk. 3. Bade- og omklædningsfaciliteterne skal i det omfang, det fremgår af bilag 1 og 2,
omfatte 2 adskilte omklædningsrum henholdsvis for tøj og arbejdstøj indrettet i
overensstemmelse med bestemmelserne i bekendtgørelse om faste arbejdssteders
indretning. Dette gælder også, når arbejdet ikke udføres for en arbejdsgiver.
§ 36. Der skal træffes hygiejneforanstaltninger, navnlig regelmæssig rengøring af gulve,
vægge og andre overflader.
§ 37. I arbejdslokaler eller områder, hvor der er risiko for forurening fra stofferne og
materialerne, må der ikke ryges, spises eller drikkes, ligesom opbevaring af tobak, mad og
drikkevarer ikke må finde sted.
Side 9
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
Arbejdsmedicinske undersøgelser
§ 38. Arbejdsgiveren skal i det omfang, det fremgår af bilag 1 og 2, sikre, at ansatte før
udsættelsen for stoffer, materialer eller arbejdsprocesser og herefter med regelmæssige
mellemrum har adgang til at få foretaget en arbejdsmedicinsk undersøgelse efter reglerne
herfor i bekendtgørelse om arbejdsmedicinske undersøgelser efter lov om arbejdsmiljø.
Kapitel 6 Foranstaltninger på baggrund af
arbejdspladsvurderingen
Arbejdsprocesser
§ 39. Hvis der efter arbejdspladsvurderingen i kapitel 4 er risiko for arbejdstagerens
sikkerhed eller sundhed, skal udsættelsen for stoffer, materialer og processer undgås.
§ 40. I det omfang, det fremgår af arbejdspladsvurderingen efter kapitel 4, at der er risiko
for arbejdstagerens sikkerhed eller sundhed, skal arbejde med stoffer, materialer og
arbejdsprocesser, som ikke er omfattet af §§ 19 og 20, foregå i lukkede anlæg.
Stk. 2. Hvis det ikke er teknisk muligt at anvende et lukket system, sikrer arbejdsgiveren, at
arbejdstagernes udsættelse nedsættes til et så lavt niveau, som det er teknisk muligt, og
unødig påvirkning skal undgås.
Stk. 3. Fastsatte grænseværdier skal overholdes, jf. bekendtgørelse om grænseværdier for
stoffer og materialer (kemiske agenser) i arbejdsmiljøet.
Stk. 4. Hvis arbejdspladsvurderingen efter kapitel 4 viser, at der er risiko for
arbejdstagerens sikkerhed og sundhed, skal arbejdsgiveren efter anmodning give
Arbejdstilsynet de oplysninger som er angivet i bilag 4.
§ 41. I det omfang, det følger af arbejdspladsvurderingen efter kapitel 4, at der er risiko for
arbejdstagerens sikkerhed eller sundhed, må arbejde med disse stoffer, materialer og
arbejdsprocesser, som ikke er omfattet af § 21, kun udføres på arbejdspladser, som er
effektivt adskilt fra andre arbejdspladser. Kun beskæftigede, hvis arbejde gør det
nødvendigt, må have adgang til disse områder.
Måleprogrammer
§ 42. I det omfang, det følger af arbejdspladsvurderingen efter kapitel 4, at der er risiko for
arbejdstagerens sikkerhed eller sundhed, og det ikke er omfattet af § 23, skal
arbejdsgiveren sørge for, at der i kontrollen med arbejdsmiljøet efter kapitel 5 i
bekendtgørelse om arbejdets udførelse indgår måleprogrammer.
Side 10
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
Stk. 2. Måleprogrammerne skal være anerkendt af direktøren for Arbejdstilsynet.
Håndtering, skiltning mv.
§ 43. I det omfang, det følger af arbejdspladsvurderingen efter kapitel 4, at der er risiko for
arbejdstagerens sikkerhed eller sundhed, skal arbejdspladser og områder, der ikke er
omfattet af § 29, hvor der arbejdes med disse stoffer, materialer eller arbejdsprocesser
eller er risiko for udsættelse for disse stoffer og materialer, være afgrænset og mærket
med passende advarsels- og sikkerhedsskiltning, herunder med skilte om rygeforbud.
Velfærdsforanstaltninger
§ 44. I det omfang, det følger af arbejdspladsvurderingen efter kapitel 4, at der er risiko for
arbejdstagerens sikkerhed eller sundhed, skal bade- og omklædningsfaciliteterne ved
arbejde med stoffer, materialer og arbejdsprocesser, som ikke er omfattet af § 35, stk. 2
og 3, omfatte 2 adskilte omklædningsrum henholdsvis for tøj og arbejdstøj indrettet i
overensstemmelse med bestemmelserne i bekendtgørelse om faste arbejdssteders
indretning.
Arbejdsmedicinske undersøgelser
§ 45. Arbejdsgiveren skal føre en ajourført liste over de ansatte, der efter
arbejdspladsvurderingen i kapitel 4 vurderes at kunne være udsat for risiko ved disse
stoffer, materialer eller arbejdsprocesser. Hvis det er muligt, skal listen indeholde en
angivelse af påvirkningen.
Stk. 2. De ansatte har adgang til de oplysninger, der for deres egen person er indført i
listen. De ansatte og deres repræsentanter inden for virksomheden har adgang til de
kollektive og anonyme oplysninger i listen.
Stk. 3. På forlangende skal listen, jf. stk. 1, udleveres til Arbejdstilsynet.
Stk. 4. Oplysningerne om den enkelte ansatte skal opbevares i 40 år efter, at risikoen er
ophørt. Ved virksomhedsophør skal listen sendes til Arbejdstilsynet.
§ 46. Arbejdsgiveren skal sikre, at ansatte, der vurderes efter arbejdspladsvurderingen i
kapitel 4 at kunne være udsat for risiko for påvirkning fra disse stoffer, materialer eller
arbejdsprocesser, og som ikke er omfattet af § 38, har adgang til før udsættelsen og
herefter med regelmæssige mellemrum at få foretaget en arbejdsmedicinsk undersøgelse
efter reglerne herfor i bekendtgørelse om arbejdsmedicinske undersøgelser efter lov om
arbejdsmiljø.
Side 11
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
Kapitel 7 Forhåndsgodkendelser, anmeldelser mv.
§ 47. Fremstilling og anvendelse af stofferne, materialerne og arbejdsprocesserne må i det
omfang, det fremgår af bilag 1 og 2, ikke finde sted uden godkendelse fra Arbejdstilsynet,
jf. dog § 4, stk. 2, og § 48, stk. 3.
§ 48. Ansøgning om godkendelse, jf. § 47, skal ske i elektronisk form eller i papirform til
Arbejdstilsynet og indeholde oplysning om følgende:
1.
2.
3.
4.
Påtænkt anvendelse og vurdering af sikkerheds- og sundhedsforholdene ved
arbejdet, jf. kapitel 4.
Med hvilken begrundelse stoffet, materialet eller arbejdsprocessen ikke kan
erstattes af et mindre farligt stof, materiale eller arbejdsproces.
Eventuelle tekniske anlæg og processer.
Nødvendige sikkerhedsforanstaltninger.
Stk. 2. Arbejdstilsynet kan forlange supplerende oplysninger til brug for godkendelsen.
Stk. 3. Godkendelse af aktivstoffer og koncentrationsgrænse i bekæmpelsesmidler
foretages af miljømyndighederne, jf. reglerne i forordning 1107/2009 om markedsføring af
plantebeskyttelsesmidler.
§ 49. Såfremt Arbejdstilsynets afgørelse ikke er meddelt ansøgeren senest 3 måneder
efter, at ansøgningen er modtaget i Arbejdstilsynet, kan stoffet, materialet eller
arbejdsprocessen umiddelbart fremstilles eller tages i brug.
Stk. 2. Tidsfristen regnes fra det tidspunkt, hvor tilstrækkelig dokumentation foreligger, jf.
§ 48.
§ 50. Den, der har opnået godkendelse efter § 47, skal underrette Arbejdstilsynet om
ændringer i de pågældende arbejdsprocesser mv., som kan indebære fare for sikkerhed og
sundhed.
§ 51. Arbejdsgange, arbejdsprocesser og -metoder mv. skal i det omfang, det fremgår af
bilag 1 og 2, anmeldes til Arbejdstilsynet, hvor arbejdsprocessen mv. agtes påbegyndt
eller foregår, jf. dog § 4, stk. 2.
Stk. 2. Anmeldelsen efter stk. 1 skal ske i elektronisk form eller i papirform og indeholde de
oplysninger, som er angivet i bilag 4.
§ 52. Ethvert uheld, der kan medføre risiko for, at personer udsættes for sundhedsfare ved
påvirkninger fra stofferne og materialerne eller fra arbejdsprocesserne, skal meddeles til
Arbejdstilsynet i det omfang, det fremgår af bilag 1 og 2.
Stk. 2. Meddelelsen skal omfatte beskrivelse af uheldet, herunder navnene på de
pågældende stoffer og materialer, samt oplysninger om udslippets mængde.
Side 12
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
Stk. 3. Meddelelsen skal omfatte en angivelse af den mulige årsag til uheldet samt en
redegørelse for, hvordan lignende uheld kan imødegås for fremtiden.
Kapitel 8 Revision, dispensation og klage
§ 53. Den i bilag 1 og 2 fastsatte regulering revideres hvert andet år efter indstilling fra
direktøren for Arbejdstilsynet og efter forhandling med Arbejdsmiljørådet.
§ 54. Direktøren for Arbejdstilsynet kan, hvor særlige forhold foreligger, tillade afvigelser
fra bestemmelserne i denne bekendtgørelse, når det skønnes rimeligt og fuldt forsvarligt,
og i det omfang, det er foreneligt med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2004/37/EF, om beskyttelse af arbejdstagerne mod risici for under arbejdet at være udsat
for kræftfremkaldende stoffer, og det er foreneligt med REACH-forordningen med senere
ændringer og CLP-forordningen.
Stk. 2. For de stoffer og materialer, der er nævnt i bilag 5, kan dispensation kun gives til de
der nævnte formål. Ansøgningen skal indeholde de i bilag 5 nævnte oplysninger.
§ 55. Arbejdstilsynets afgørelser kan påklages efter § 81 i lov om arbejdsmiljø.
Kapitel 9 Straf
§ 56. Medmindre højere straf er forskyldt efter lov om arbejdsmiljø eller anden lovgivning,
straffes med bøde eller fængsel i indtil 2 år den, der:
1.
2.
3.
overtræder §§ 5-25, §§ 27-47 og §§ 50-52,
ikke efterkommer påbud eller forbud, der er meddelt i henhold til bekendtgørelsen,
eller
tilsidesætter vilkår for godkendelser eller tilladelser i henhold til bekendtgørelsen.
Stk. 2. For overtrædelse af §§ 5-25, §§ 27-47 og §§ 50-52 kan der pålægges en
arbejdsgiver bødeansvar, selv om overtrædelsen ikke kan tilregnes arbejdsgiveren som
forsætlig eller uagtsom. Det er en betingelse for bødeansvaret, at overtrædelsen kan
tilregnes en eller flere til virksomheden knyttede personer eller virksomheden som sådan.
For bødeansvaret fastsættes ingen forvandlingsstraf.
Stk. 3. Der kan pålægges selskaber mv. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Side 13
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
2833960_0014.png
Kapitel 10 Ikrafttræden
§ 57. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2023.
Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 1795 af 18. december 2015 om foranstaltninger til forebyggelse
af kræftrisikoen ved arbejde med stoffer og materialer ophæves.
Arbejdstilsynet, den 16. juni 2023
Sine Frederiksen / Heidi Tange
Officielle noter
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Rådets direktiv
98/24/EF af 7. april 1998 om beskyttelse af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under
arbejdet mod risici i forbindelse med kemiske agenser (fjortende særdirektiv i henhold til
direktiv 89/391/EØF, artikel 16, stk. 1), EF-Tidende 1998, nr. L 131, side 11, som senest
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/27/EU af 26. februar 2014 om
ændring af Rådets direktiv 92/58/EØF, 92/85/EØF, 94/33/EF, 98/24/EF og Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2004/37/EF for at tilpasse dem til forordning (EF) nr.
1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger, EU-
Tidende 2014, nr. L 65, side 1 og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/37/EF af
29. april 2004 om beskyttelse af arbejdstagerne mod risici for under arbejdet at være
udsat for kræftfremkaldende stoffer eller mutagener (sjette særdirektiv i henhold til artikel
16, stk. l, i Rådets direktiv 89/391/EØF), EF-Tidende 2004, nr. L 158, side 50, som senest
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/983 af 5. juni 2019 om
ændring af direktiv 2004/37/EF om beskyttelse af arbejdstagerne mod risici for under
arbejdet at være udsat for kræftfremkaldende stoffer og mutagener, EU-Tidende 2019, nr.
L 164, side 23. I bekendtgørelsen er der medtaget visse bestemmelser fra Europa-
Parlamentets og Rådets forordning 2006/1907/EF af 18. december 2006 om registrering,
vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) mv., EU-
Tidende 2006, nr. L 396, side 1, som senest ændret ved Kommissionens forordning nr.
2022/586/EU af 8. april 2022, EU-Tidende 2022, nr. L 112, side 6. Ifølge artikel 288 i EUF-
Traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse
bestemmelser i bekendtgørelsen er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og
berører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark.
Bilag
1 - Stoffer og materialer jf. § 1 (/regler/bekendtgoerelser/foranstaltninger-
forebyggelse-kraeftrisikoen-stoffer-materialer-822/bilag-1/)
2 - Arbejdsprocesser jf. § 1 (/regler/bekendtgoerelser/foranstaltninger-forebyggelse-
Side 14
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
2833960_0015.png
kraeftrisikoen-stoffer-materialer-822/bilag-2/)
3 - Regler for mærkning efter § 31, § 33 og § 34, stk. 4
(/regler/bekendtgoerelser/foranstaltninger-forebyggelse-kraeftrisikoen-stoffer-
materialer-822/bilag-3/)
4 - Oplysninger om arbejdsgange, -processer og metoder m.v., jf. § 40, stk. 4 og §
51, stk. 2 (/regler/bekendtgoerelser/foranstaltninger-forebyggelse-kraeftrisikoen-
stoffer-materialer-822/bilag-4/)
5 - Afvigelser fra forbudet (/regler/bekendtgoerelser/foranstaltninger-forebyggelse-
kraeftrisikoen-stoffer-materialer-822/bilag-5/)
AT-vejledninger
Afsnit 4 - Oplærings- og instruktionsforpligtelser ved arbejde, der indebærer en
særlig risiko - AT-vejledning 1.7.1 (/regler/at-vejledninger/oplaering-instruktion-
tilsyn-1-7-1/)
Arbejde med stoffer og materialer - AT-vejledning C.1.3 (/regler/at-
vejledninger/arbejde-stoffer-materialer-c-1-3/)
Elevers anvendelse af stoffer og materialer i grundskolen - AT-vejledning 4.01.7
(/regler/at-vejledninger/elevers-anvendelse-stoffer-materialer-4-01-7/)
Grænseværdier for stoffer og materialer - AT-vejledning C.0.1 (/regler/at-
vejledninger/graensevaerdier-stoffer-materialer-c-0-1/)
 
Side 15
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
2833960_0016.png
Selvbetjening
Hvilke stoffer og blandinger kræver giftmeddelelse? (/selvbetjening/indberet-
giftige-stoffer/)
Senere ændringer
Foranstaltninger til forebyggelse af kræftrisikoen ved arbejde med stoffer og
materialer - Ændringsbekendtgørelse 1860 - 2023 - Retsinformation
(https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/1860)
Nyt om regler
Ændrede regler om recirkulation af udsuget luft fra arbejdsprocesser
(/nyheder/2023/06/aendrede-regler-om-recirkulation-af-udsuget-luft-fra-
arbejdsprocesser/)
Side 16