Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2833959_0001.png
28.02.2024
Bekendtgørelser
Bekendtgørelse om faste
arbejdssteders indretning
Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 835 af 16. juni 2023 om faste
arbejdssteders indretning
Bekendtgørelser
Version
Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 835
Udgivelsesdato
16. juni 2023
I medfør af § 20, stk. 2, § 43, § 44, § 73 og § 84 i lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse
nr. 2062 af 16. november 2021, fastsættes efter bemyndigelse:
Kapitel 1 Område
§ 1. Bekendtgørelsen omfatter ethvert arbejdssted, hvor der udføres arbejde for en
arbejdsgiver, med de begrænsninger der følger af § 2, stk. 2, og § 3 i lov om arbejdsmiljø
samt undtagelserne i § 2.
Stk. 2. I denne bekendtgørelse betegner:
1.
»Arbejdssted«: Virksomhedens bedriftsområde, omfattende alle bygninger,
bedriftsanlæg mv. og arealer, som virksomhedens ansatte har adgang til som led i
deres arbejde.
»Arbejdsplads«: Det sted inden for arbejdsstedet, hvor den enkelte ansatte udfører
et arbejde.
»Arbejdsrum«: Ethvert rum, hvor der udføres arbejde.
2.
3.
Side 1
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
§ 2. Bekendtgørelsen gælder ikke
1.
2.
hvor arbejdet, der udføres, er bygge- og anlægsarbejde, jf. bekendtgørelse om
bygge- og anlægsarbejde, eller
hvor arbejdet udføres på fremmed virksomhed eller andet sted uden for
arbejdsgiverens eget bedriftsområde, jf. bekendtgørelse om skiftende
arbejdssteders indretning.
Stk. 2. Inden for landbrug, skovbrug og gartneri gælder bekendtgørelsen kun for
virksomhedens bygninger og bedriftsanlæg samt arealerne i umiddelbar tilknytning hertil.
Stk. 3. Det samme gælder andre virksomheder, hvis område er meget udstrakt eller spredt
beliggende.
Stk. 4. Ved arbejde på marker, skove og andre arealer, der som følge af stk. 2 og 3 ikke
omfattes af denne bekendtgørelse, finder bekendtgørelse om skiftende arbejdssteders
indretning anvendelse.
§ 3. §§ 23-28 og 31, stk. 1, kan for arbejdsrum, hvori der kun lejlighedsvis eller ganske
kortvarigt udføres arbejdsopgaver, fraviges i det omfang, det efter forholdene er rimeligt
og forsvarligt. Det kan være tilfældet eksempelvis for depotrum, arkiv- og redskabsrum,
teknikrum og ingeniørgange.
§ 4. Bekendtgørelsen bevirker ingen ændringer i de særlige krav til et arbejdssteds
indretning, som følger af arbejdsmiljølovgivningens regler i øvrigt, som f.eks. reglerne om
kloakarbejde, arbejde med bly og arbejde med asbest.
§ 5. Forpligtelsen ifølge bekendtgørelsen påhviler arbejdsgivere, virksomhedsledere,
arbejdsledere og øvrige ansatte, leverandører, projekterende og rådgivere med flere efter
arbejdsmiljølovens almindelige regler.
Stk. 2. Det påhviler desuden den, der udlejer eller fremlejer bygninger, lokaler, arealer mv.
til brug for en virksomhed, der er omfattet af denne bekendtgørelse, at sørge for, at det
udlejede er til rådighed for det pågældende formål på en måde, så det kan indrettes i
overensstemmelse med kravene ifølge bekendtgørelsen.
Kapitel 2 Planlægning og indretning af arbejdsstedet
§ 6. Arbejdsstedet skal indrettes sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt ud fra
både en enkeltvis og samlet vurdering af de forhold i arbejdsmiljøet, som på kort eller lang
sigt kan have indvirkning på den fysiske eller psykiske sundhed.
§ 7. Nyindretning af arbejdssteder, herunder væsentlig ombygning, der kan sidestilles med
nyindretning, skal planlægges og gennemføres således, at hensynet til sikkerhed og
sundhed i forbindelse med driften som helhed er tilgodeset. Foruden kravene i henhold til
Side 2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
kapitel 3-9 skal herved navnlig iagttages, at bygninger med tilhørende arealer,
arbejdsrum, bedriftsindretning, installationer mv., dimensioneres, indrettes og indbyrdes
placeres således, at
1.
der kan etableres en forsvarlig arbejdsgang, herunder forsvarlige forhold for
transport og oplagring med anvendelse af tekniske hjælpemidler i tilstrækkeligt
omfang,
eventuelle farer og gener fra arbejdsprocesser, herunder udvikling af støv eller
anden luftforurening, stråling, ekstreme temperaturer, støj, ildelugt mv., kan
begrænses mest muligt, og unødige påvirkninger undgås,
bygninger, anlæg, installationer mv. kan anvendes, herunder rengøres,
vedligeholdes og efterses mv., på forsvarlig måde for såvel dem, der udfører
arbejdet, som andre på stedet,
der anvendes bygningskonstruktioner og materialer af en sådan beskaffenhed, at
der opnås en efter rummenes anvendelse forsvarlig isolering mod fugt, varme og
kulde samt tilfredsstillende lyd, klima og lysforhold,
der ikke anvendes bygningsmaterialer, der afgiver dampe eller støv, som kan danne
sundhedsskadelige eller generende koncentrationer i bygningen, eller som kan
forårsage ophobning af generende eller farlige mængder af statisk elektricitet, og
der, hvor arbejdet kan medføre kraftig støvudvikling eller sundhedsskadelig
forurening, ikke anvendes bygningskonstruktioner eller materialer, der kan opsamle
forureningen, eller som er vanskelige at rengøre.
2.
3.
4.
5.
6.
§ 8. Virksomhedens arbejdsmiljøorganisation skal deltage i planlægningen af
arbejdsstedets indretning i overensstemmelse med reglerne om samarbejde om sikkerhed
og sundhed.
Kapitel 3 Almindelige bestemmelser
§ 9. Hvor hensynet til sikkerhed og sundhed gør det påkrævet, skal arbejdsstedet være
indrettet, så arbejde, der ikke efter sin art er udendørs, kan foregå i forsvarlige arbejdsrum,
medmindre dette vil være åbenbart urimeligt eller uhensigtsmæssigt.
Stk. 2. Ved arbejde, der foregår udendørs i længere perioder, skal foranstaltninger til
beskyttelse af de ansatte mod vejrliget, f.eks. telt, halvtag eller skur, etableres i det
omfang, det efter omstændighederne er rimeligt.
§ 10. Bygninger og bedriftsindretninger, herunder tekniske anlæg og installationer,
tunneler, minegange, gruber, læsseramper og lignende, skal være af forsvarlig
konstruktion og indretning under hensyn til anvendelsen samt holdt forsvarligt vedlige.
Stk. 2. Der skal under hensyn til risikoen ved brand og andre ulykker være forsvarlig
Side 3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
mulighed for flugt og redning af personer.
Stk. 3. Tekniske anlæg, hjælpemidler og installationer mv., som kan frembyde en
sikkerheds- eller sundhedsmæssig risiko, skal være placeret og opstillet forsvarligt under
hensyn hertil, forholdene i øvrigt og således, at de i tilfælde af uheld er til mindst mulig
fare.
Stk. 4. Områder, hvor der kan være risiko for nedstyrtning eller nedstyrtende genstande,
skal sikres ved indhegning, overdækning eller anden passende foranstaltning.
§ 11. Der skal i nødvendigt omfang findes en holdbar skiltning anbragt på
hensigtsmæssige steder, der giver oplysning eller advarsel om forhold af sikkerheds- og
sundhedsmæssig betydning.
Stk. 2. Hvor der kan opstå særlige faresituationer, skal arbejdsstedet være forsynet med
alarmsystemer, som f.eks. branddetektorer, der på hensigtsmæssig måde advarer herom.
§ 12. Arbejdsstedet skal være forsynet med passende ildslukningsudstyr, redningsudstyr
samt fornødne hjælpemidler til førstehjælp i ulykkestilfælde, når arbejdets art og
forholdene i øvrigt gør det påkrævet.
Stk. 2. Der skal være særlige lokaler til førstehjælp, når det er nødvendigt. Lokalerne skal i
tilstrækkelig mængde indeholde nødvendigt udstyr og materiel, der er anbragt på
hensigtsmæssige steder. Lokaler til førstehjælp skal være let tilgængelige med bårer.
§ 13. Der skal på arbejdsstedet være indrettet tilstrækkelige færdselsveje og -arealer af en
sådan størrelse og beskaffenhed, at færdslen på stedet kan foregå uhindret samt uden
fare for sikkerhed og sundhed og med anvendelse af tekniske hjælpemidler i fornødent
omfang.
Stk. 2. Færdselsveje og -arealer, der er hævet over tilstødende arealer, skal være forsynet
med passende værn.
Stk. 3. Færdselsveje for køretøjer skal placeres i en passende afstand fra døre, porte,
passager for gående færdsel, korridorer, trapper og lignende.
§ 14. Bygningsdele, bedriftsindretninger, tekniske anlæg, installationer og lignende, som
regelmæssigt eller tilbagevendende skal være tilgængelige for eftersyn, rensning og
justering, skal i nødvendigt omfang være udstyret med forsvarlige adgangsveje og
arbejdsplatforme til brug herfor.
Stk. 2. Når særlige forhold taler derfor, kan sådanne adgangsveje udformes som lejdere.
Lejdere skal være hensigtsmæssigt indrettet og sikret mod personnedstyrtning.
§ 15. Placeringen, antallet og dimensionerne af døre, porte, lemme mv. skal være
forsvarlige under hensyn til arbejdets art og forholdene i øvrigt. De skal bestå af egnede
materialer og være udformet og indrettet således, at de let kan åbnes, lukkes og passeres
Side 4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
uden risiko. De skal give tilstrækkelig isolering mod støj, kulde, fugt og brand mv.
§ 16. Afhængig af arbejdets art og forholdene i øvrigt skal der være et tilstrækkeligt antal
flugtveje og nødudgange af en sådan udformning, dimension og placering, at der er en
betryggende mulighed for, at alle på arbejdsstedet i en faresituation kan komme i
sikkerhed i det fri eller til et sikkerhedsområde.
Stk. 2. Såfremt det af sikkerhedsmæssige grunde er påkrævet, skal nødudgangsdøre eller
-porte åbne i flugtretningen og skal kunne åbnes på en nem og sikker måde uden brug af
nøgle og må ikke være forsynet med skyde- og drejedøre.
Stk. 3. Flugtveje og nødudgange skal holdes frit passable.
§ 17. I det omfang det er påkrævet af hensyn til en sikker orientering og færdsel, skal
færdselsveje og -arealer samt flugtveje have en tydelig markering af færdselsretninger,
udgange og uventede niveauforskelle.
Stk. 2. Flugtveje og nødudgange, hvortil der kræves belysning, skal være forsynet med
tilstrækkelig nødbelysning.
§ 18. Der skal ved indretningen af arbejdsstedet i givet fald tages hensyn til arbejdstagere
med handicap. Det gælder navnlig forholdene omhandlet i §§ 13, 15, 19, 47, 50 og 54.
Kapitel 4 Arbejdsplads
§ 19. Den enkeltes arbejdsplads skal være hensigtsmæssigt indrettet, herunder være så
rummelig, at nødvendigt inventar, hjælpemidler og materialer kan anbringes indbyrdes
forsvarligt og således, at alle funktioner, der er forbundet med arbejdet, kan udføres
sikkert og med forsvarlige arbejdsstillinger og -bevægelser.
Stk. 2. Hvor arbejdet uden ulempe kan foregå siddende, skal der findes en
hensigtsmæssig arbejdsplads til dette. Ved stående og gående arbejde skal der, så vidt
det er muligt, findes siddepladser, der kan benyttes ved afbrydelse i arbejdet.
Stk. 3. Der skal være forsvarlig adgang til arbejdspladsen og forsvarlig flugtmulighed
herfra.
§ 20. Arbejdspladsen skal være placeret og indrettet, så den ansatte ikke påvirkes unødigt
af stoffer og materialer, stråling, ekstreme temperaturer, ildelugt, støj eller vibrationer mv.
fra andre arbejdspladser eller processer.
§ 21. Hvor der er risiko for forurening med materialer, der er smittefarlige, eller med stoffer
eller materialer, som det af hensyn til sikkerhed eller sundhed er vigtigt at få fjernet hurtigt
fra huden eller hindre spredning af, skal der i nærheden af arbejdspladsen findes
passende og tilstrækkelige hjælpemidler hertil, som f.eks. øjenskylleflaske, nødbruser og
særlige rensemidler.
Side 5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
Kapitel 5 Arbejdsrum
§ 22. Arbejdsrum skal være forsvarligt indrettet og placeret under hensyn til de processer,
der skal foregå i arbejdsrummet, og således at unødige påvirkninger fra stoffer og
materialer, stråling, ekstreme temperaturer, ildelugt, støj eller vibrationer mv. fra andre
dele af arbejdsstedet og omgivelserne i øvrigt så vidt muligt er undgået. Arbejdspladser
skal være forsvarligt placeret i arbejdsrummet.
Stk. 2. Hvis der i et arbejdsrum er særlige sikkerheds- eller sundhedsmæssige risici på
grund af arbejdets art, særlige arbejdsprocesser mv., skal arbejdsrummet være placeret,
indrettet og udstyret, så farerne er imødegået mest muligt.
§ 23. Arbejdsrum skal under hensyn til arbejdets art være forsvarligt isoleret mod udefra
kommende fugt, kulde og varme samt mod støj og vibrationer.
§ 24. Gulvareal, rumhøjde og rumindhold skal være afpasset efter arbejdets art, de
tekniske hjælpemidler, materialer og inventar, der findes i arbejdsrummet, samt det antal
personer, der normalt færdes eller opholder sig der.
§ 25. Arbejdsrum skal have en sådan tilgang af dagslys, at de er velbelyste. Vinduer og
ovenlys skal være udført, placeret og eventuelt afskærmet således, at de ikke medfører
blænding, overophedning eller generende kuldenedfald.
Stk. 2. Der skal fra arbejdsrum være udsyn til omgivelserne gennem vinduer eller lignende.
Stk. 3. Hvis vinduer, tagvinduer og ovenlysvinduer kan åbnes, lukkes, justeres og
fastgøres, skal det kunne ske på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde. Det skal sikres, at
åbne vinduer, tagvinduer og ovenlysvinduer ikke udgør fare.
Stk. 4. Bestemmelserne i stk. 1 og 2 gælder ikke, hvis arbejdets art ikke tillader dagslys og
kan desuden fraviges helt eller delvist, hvis deres gennemførelse vil betyde en afgørende
ulempe for virksomhedens drift.
§ 26. Gulvet i arbejdsrummet og under de enkelte arbejdspladser skal så vidt muligt være i
samme niveau og uden buler eller huller. Eventuelle niveauforskelle og huller skal være
tydeligt markeret.
Stk. 2. Gulvbelægningen skal være tilpasset det arbejde, der udføres i arbejdsrummet, og
have en under hensyn til arbejdets art passende hårdhed og skridsikkerhed. Hvor der er
risiko for væsentligt væskespild eller behov for spuling, skal gulvet være indrettet hertil.
§ 27. Arbejdsrummet skal være indrettet, så de akustiske forhold under hensyn til
arbejdsrummets anvendelse er tilfredsstillende.
Stk. 2. Arbejdsprocesserne i arbejdsrummet skal være placeret, så de ikke unødigt
Side 6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
medfører påvirkning fra støj eller vibrationer.
§ 28. Overfladerne på gulve, vægge og lofter i arbejdsrum skal være af en sådan
beskaffenhed, at de i fornødent omfang er afvisende over for forurening, og således at de
kan rengøres effektivt på forsvarlig måde.
Stk. 2. Overfladerne må ikke kunne bevirke unødig synsbelastning.
§ 29. Arbejdsrummets overflader må ikke afgive dampe eller støv til arbejdsrummet eller
kunne give anledning til dannelse af statisk elektricitet, så de ansatte udsættes for
sundhedsskadelige eller kraftigt generende påvirkninger. I arbejdsrum, hvor der kan være
eksplosionsfare, skal gulvbelægningen være egnet og ikke gnistgivende.
Kapitel 6 Inventar
§ 30. Der skal på arbejdsstedet findes passende inventar, således at arbejdet kan udføres
forsvarligt.
Stk. 2. Stole, arbejdsborde og lignende, der anvendes ved skiftende arbejdsopgaver eller
af skiftende personale, skal i fornødent omfang være indstillelige.
Stk. 3. Inventaret skal være fremstillet af materialer, der ikke frembyder sundhedsfare.
Udformning og materialer skal være af en sådan art, at inventaret kan renholdes effektivt
på hensigtsmæssig måde over for de forureninger, det udsættes for.
Kapitel 7 Temperaturforhold mv.
§ 31. I arbejdstiden skal temperaturen i arbejdsrummene være tilpasset den menneskelige
organisme under hensyn til de anvendte arbejdsmetoder og den fysiske belastning, som
de ansatte udsættes for. Temperaturforholdene i arbejdsrummet skal være uden
generende temperaturforskelle.
Stk. 2. Hvis opvarmning af et arbejdsrum ikke er mulig på grund af produktionens art eller
efter forholdene ikke er rimelig, skal der ske lokal opvarmning af de enkelte
arbejdspladser. Hvis dette ikke er muligt, skal der træffes andre foranstaltninger til
beskyttelse af de ansatte mod kulde.
§ 32. Hvis produktionen eller produkterne kræver nedkøling, skal denne ske på en sådan
måde, at de ansatte ikke udsættes for sundhedsskadelig træk eller kuldestråling. Hvor det
er muligt, skal arbejdspladser termisk isoleres fra nedkølingsprocessen.
Stk. 2. Hvis produktionen medfører kraftig varmestråling, skal der træffes egnede
foranstaltninger, som f.eks. afskærmning eller indkapsling af den pågældende
arbejdsproces, til beskyttelse af de ansatte. Hvis dette ikke er muligt, skal der træffes
Side 7
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
andre foranstaltninger til beskyttelse af de ansatte mod varmestråling.
§ 33. Fugtighed eller damp, der opstår som følge af arbejdsprocesser eller aktiviteter i
arbejdsrummet, og som ikke er nødvendig af hensyn til produktionen, skal i videst muligt
omfang fjernes.
Kapitel 8 Ventilation
§ 34. Hvert arbejdsrum skal have tilstrækkelig tilførsel af frisk luft uden generende træk.
Stk. 2. Hvis der ikke kan opnås tilstrækkelig og forsvarlig luftfornyelse gennem vinduer,
døre, spjæld eller lignende, skal luften i arbejdsrummet fornys med mekanisk ventilation.
Stk. 3. Mekanisk tilført udeluft skal have passende temperatur og fugtighed og være
mindst muligt forurenet fra nærliggende skorstene, afkastningsluft eller andre
forureningskilder.
§ 35. Procesudviklet luftforurening, der er generende eller kan medføre fare for sikkerhed
eller sundhed, skal fjernes effektivt med procesudsug, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Hvis procesudsug ikke kan fjerne luftforureningen effektivt, skal den resterende
luftforurening så vidt muligt fjernes med rumudsug.
Stk. 3. Hvis det ved små og spredte forureningskilder ikke er rimeligt under hensyntagen til
den tekniske udvikling at etablere procesudsug, skal luftforureningen så vidt muligt fjernes
med rumudsug. Rumudsug kan dog ikke erstatte procesudsug, hvis arbejdet er omfattet
af bekendtgørelse om foranstaltninger til forebyggelse af kræftrisikoen ved arbejde med
stoffer og materialer.
Stk. 4. Procesudsug og rumudsug, der fjerner forurenet luft, skal være forsynet med
kontrolanordning, der giver signal ved fald i mængden af udsuget luft til et utilstrækkeligt
niveau.
§ 36. Udsuget luft fra arbejdsprocesser må kun recirkuleres, når
1.
2.
3.
4.
det til stadighed kan godtgøres, at den udsugede luft renses effektivt,
ventilationsanlægget er forsynet med kontrolanordning, der giver signal ved
utilstrækkelig rensning af den udsugede luft,
der tilføres en passende mængde frisk luft, og
det for arbejde omfattet af bekendtgørelse om foranstaltninger til forebyggelse af
kræftrisikoen ved arbejde med stoffer og materialer fremgår, at recirkulation må
finde sted.
§ 37. Ventilationsanlæg skal være konstrueret og installeret således, at de ikke i sig selv
tilfører arbejdsstedet sundhedsskadelige stoffer og materialer, herunder mikroorganismer.
Side 8
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
De skal være velfungerende med f.eks. afbalancerede indblæsnings- og
udsugningsmængder.
Stk. 2. Afkastningsluften skal føres ud i det fri. Afkast skal placeres således, at mindst
mulig afkastluft suges ind ved udeluftindtag gennem vinduer og døre eller giver anledning
til gener på arbejdsstedet i øvrigt.
Stk. 3. Ventilationsanlæg skal være indrettet og placeret, så støj og trækgener undgås, og
således at vedligeholdelsen kan ske på forsvarlig måde. Det skal sikres, at
ventilationsanlæg ikke udgør fare.
Stk. 4. Hvis ventilationsanlæg kan åbnes, lukkes, reguleres og fastgøres, skal det kunne
ske på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde.
Stk. 5. Ventilationsanlæg skal holdes i funktionsdygtig stand, herunder holdes forsvarligt
rene og jævnligt kontrolleres.
Kapitel 9 Belysning
§ 38. Belysningen på arbejdsstedet skal være af en sådan beskaffenhed, at arbejdet og
færdslen kan foregå forsvarligt.
Stk. 2. I det omfang det er påkrævet af hensyn til en sikker orientering i et rum, skal der
ved indgangen til dette kunne tændes tilstrækkelig belysning.
§ 39. Der skal være en tilstrækkelig almen belysning i arbejdsrummet og passende
særbelysning på den enkelte arbejdsplads, således at arbejdet kan foregå forsvarligt,
herunder i hensigtsmæssige arbejdsstillinger.
§ 40. Den kunstige belysning skal med hensyn til lysfordeling, lysstyrke og lyskvalitet være
afpasset efter arbejdets art og arbejdsrummets farver.
Stk. 2. Belysningen må ikke i sig selv give anledning til en sundhedsskadelig påvirkning.
Den skal være indrettet således, at den ikke giver blænding, generende reflekser eller
medfører generende varme.
Stk. 3. Hvis arbejdet er af en sådan art, at det kan være forbundet med en særlig fare, hvis
belysninger svigter, skal der være indrettet en forsvarlig nødbelysning, der sikrer den
nødvendige orientering.
Side 9
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
Kapitel 10 Vedligeholdelse og rengøring
§ 41. Arbejdsstedet skal holdes forsvarligt vedlige, rent og ryddeligt, så forholdene til
stadighed er sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarlige. Det skal herunder navnlig
iagttages, at
1.
2.
3.
4.
færdselsveje og -arealer, herunder gulvbelægninger, holdes i forsvarlig stand og fri
for genstande, materialer, spild eller lignende, der kan være til fare for færdslen,
der sker en forsvarlig opbevaring af tekniske hjælpemidler og stoffer og materialer,
spild og affald samles og bortskaffes på forsvarlig måde, og
vinduer, lysarmaturer og lignende vedligeholdes og rengøres.
Stk. 2. Rengøringen skal udføres på en sådan måde, at skadelig forurening ikke spredes.
Stk. 3. Der må ikke anvendes rengøringsmidler eller -metoder, der kan forringe de
sikkerheds- eller sundhedsmæssige forhold i øvrigt på arbejdsstedet.
§ 42. Der skal på arbejdsstedet være forsvarlige forhold for udførelsen af oprydning,
rengøring og vedligeholdelse, så arbejdet hermed kan ske uden fare for sikkerhed og
sundhed for såvel dem, der udfører dette arbejde, som for andre beskæftigede på
virksomheden.
Kapitel 11 Velfærdsforanstaltninger
§ 43. På arbejdsstedet skal der til rådighed for de ansatte findes følgende faciliteter
indrettet i overensstemmelse med §§ 44-46:
1.
2.
3.
4.
5.
Toilet, der opfylder § 47.
Spiseplads, der opfylder §§ 48 og 49, hvis der er spisepauser under arbejdet.
Håndvask, der opfylder § 50.
Garderobe eller, hvis omklædning finder sted, omklædningsrum, der opfylder §§ 51-
53.
Telefonautomat, medmindre de ansatte på anden måde har adgang til at benytte
telefon.
Stk. 2. Der skal tillige findes følgende faciliteter:
1.
Baderum, der opfylder §§ 54 og 55, jf. § 53, hvis arbejdet
a.
b.
c.
er tilsmudsende,
medfører risiko for forurening med materialer, der kan være smittefarlige,
medfører fare for at komme i berøring med stoffer og materialer, som det af
hensyn til sikkerhed og sundhed er vigtigt at få fjernet fra huden eller hindre
spredning af,
Side 10
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
d.
e.
2.
3.
4.
er fysisk anstrengende eller
er vådt.
Renseplads, der opfylder § 56, hvis der på arbejdsstedet foregår vask, rensning,
desinfektion eller anden rengøring af personlige værnemidler.
Hvileplads, der opfylder § 57, hvis særlige hvilepauser er nødvendige eller påbudt,
samt når gravide kvinder eller ammende mødre skal have mulighed for at hvile sig.
Soveplads, der opfylder § 58, hvis der på arbejdsstedet udføres tjeneste med
tilladelse til at sove.
Stk. 3. Ansatte, der under arbejdet har risiko for at blive forurenet med materialer, der kan
være smittefarlige, eller komme i berøring med stoffer eller materialer, som det af
sikkerheds- eller sundhedshensyn er vigtigt at få fjernet fra huden, skal benytte de
faciliteter, som tjener til at hindre påvirkning fra eller spredning af de pågældende stoffer
eller materialer. Indtagelse af mad og drikke må ikke finde sted i arbejdsrum, hvor der
udføres arbejde af nævnte karakter.
§ 44. Faciliteterne skal findes i tilstrækkeligt antal under hensyn til arbejdets art og
antallet af personer, der i almindelighed benytter dem, og være hensigtsmæssigt
beliggende i forhold til hinanden, til arbejdspladser og til færdselsveje.
§ 45. Faciliteterne skal være indrettet i fast bygning, med mindre det efter forholdene ikke
er muligt eller rimeligt.
Stk. 2. Faciliteterne skal være beliggende i rum, der er indrettet forsvarligt. Faciliteter, der
tjener særlige sikkerheds- eller sundhedsmæssige formål, skal være indrettet
hensigtsmæssigt under hensyn hertil. Rummene skal have passende tilførsel af frisk luft,
passende temperaturforhold mv. samt være forsynet med nødvendigt og
hensigtsmæssigt inventar og udstyr.
§ 46. Faciliteterne for de ansatte må normalt ikke stå til rådighed for andre end dem, der
er ansat hos den pågældende arbejdsgiver, eller på anden måde er beskæftiget på
arbejdsstedet.
Stk. 2. Flere arbejdsgivere inden for samme bebyggelse kan dog have faciliteter indrettet
fælles for deres ansatte, under forudsætning af at der er truffet aftale om, hvem af dem
det påhviler at sørge for vedligeholdelse og rengøring af faciliteterne.
Stk. 3. Hvis der på et arbejdssted er højst tre ansatte beskæftiget samtidig, kan
arbejdsgiveren henvise de ansatte til faciliteterne i arbejdsgiverens private bolig eller en
tjenestebolig, hvis den står til rådighed for de ansatte under arbejdet. Det er en betingelse,
at boligen ligger i nærheden af arbejdsstedet, og at de pågældende faciliteter i øvrigt
opfylder bekendtgørelsens krav og findes i egnede lokaler.
Stk. 4. Bestemmelserne i stk. 2 og 3 gælder dog ikke arbejdssteder, hvor der udføres
særligt tilsmudsende arbejde eller arbejde, der medfører risiko for forurening med
Side 11
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
materialer, der er smittefarlige, eller med stoffer og materialer, som det af hensyn til
sikkerhed eller sundhed er vigtigt at få fjernet hurtigt fra huden eller hindre spredning af.
Toiletter, jf. § 43, stk. 1
§ 47. Toiletterne skal have vandudskylning.
Stk. 2. Arbejdstilsynet kan påbyde, at der indrettes særskilt toilet for ansatte, der udfører
arbejde, der er særligt tilsmudsende eller udsætter dem for forurening, som af
sundhedsmæssige grunde ikke må spredes.
Spiseplads, jf. § 43, stk. 1
§ 48. Spisepladsen skal anvises i et egnet lokale med forsvarlige hygiejniske forhold og
indeholde et antal borde og siddepladser med ryglæn, der står i passende forhold til
antallet af ansatte. Arbejdspladsen kan ikke anvises som spiseplads.
Stk. 2. Hvis der på et arbejdssted i almindelighed er beskæftiget mere end tre ansatte
samtidig, skal der findes en særlig spiseafdeling, normalt indrettet i et særskilt rum.
Stk. 3. Der skal indrettes særskilt spiseafdeling for ansatte, der udfører arbejde, der er
tilsmudsende, hvis der ikke foretages omklædning før spisepauserne.
Stk. 4. Der skal træffes passende foranstaltninger til beskyttelse af ikke-rygere mod gener
fra tobaksrøg.
§ 49. Medbragt mad og drikke skal kunne opbevares sundhedsmæssigt forsvarligt, og der
skal desuden være mulighed for at varme mad og drikke. Der skal være adgang til frisk
drikkevand.
Håndvaske, jf. § 43, stk. 1
§ 50. Håndvaske skal være forsynet med rindende koldt og varmt vand og sæbe samt
være hensigtsmæssigt placeret i forhold til arbejdsrum, spiseafdeling, toiletter og
garderober eller omklædningsrum.
Stk. 2. Håndvaske, der benyttes i forbindelse med arbejde, hvor de ansatte udsættes for
forurening, som af sundhedsmæssige grunde ikke må spredes, må ikke have håndbetjente
vandhaner.
Stk. 3. I det omfang, forureningen af huden ikke kan fjernes med almindelig sæbe, skal der
ved håndvasken findes hudrensemidler.
Side 12
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
Garderobe og omklædningsrum, jf. § 43, stk. 1
§ 51. Gangtøj og arbejdstøj skal kunne opbevares forsvarligt i f.eks. garderobe eller
omklædningsrum.
Stk. 2. De ansatte skal desuden have mulighed for forsvarlig opbevaring af personlige
ejendele, f.eks. i et aflåseligt garderobeskab, aflåselig skuffe i eget arbejdsbord eller andet
aflåseligt rum af passende størrelse.
§ 52. Omklædningsrum skal indeholde aflåseligt garderobeskab til hver ansat.
Garderobeskabe skal have ventilationsåbninger.
Stk. 2. Hvis arbejdet er tilsmudsende eller vådt, skal gang- og arbejdstøj opbevares
forsvarligt adskilt, f.eks. i to adskilte garderobeskabe.
Stk. 3. Hvis arbejdet medfører særlig risiko for, at arbejdstøjet bliver vådt, skal der findes
særskilt tørreplads, hvor det kan tørres på passende tid.
Stk. 4. Kvinder og mænd skal enten have adskilte omklædningsrum eller have mulighed
for at benytte samme omklædningsrum hver for sig.
Stk. 5. Omklædningsrummene skal være udstyret med siddepladser.
§ 53. Hvis de ansatte udsættes for forurening, som af sundhedsmæssige grunde ikke må
spredes, skal der være indrettet to adskilte omklædningsrum, et til gangtøj og et til
arbejdstøj. De skal være placeret således, at færdsel imellem dem kun kan ske gennem et
baderum, og færdsel til og fra omklædningsrummet for gangtøj ikke går gennem områder
med forurening.
Stk. 2. Omklædningsrummet for arbejdstøj skal være indrettet og udstyret, så der her på
forsvarlig måde kan foretages pakning af arbejdstøjet i tæt emballage, inden det fjernes til
vask. Benyttes éngangsbeklædning eller udstyr, skal der findes lukkede, hensigtsmæssige
affaldsbeholdere hertil.
Stk. 3. Omklædningsrummet for arbejdstøj må ikke være til benyttelse for andre end dem,
der er udsat for den pågældende forurening.
Baderum, jf. § 43, stk. 2
§ 54. Baderum skal være indrettet med et passende antal håndvaske og brusebade med
koldt og varmt vand. Brusebade skal være afskærmet fra omklædningsrum, forrum og
andre omgivelser.
Stk. 2. Kvinder og mænd skal enten have adskilte baderum eller have mulighed for at
benytte samme baderum hver for sig.
Side 13
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
§ 55. På arbejdssteder, hvor arbejdet medfører ildelugt, der ikke kan fjernes fra huden ved
brusebad, kan Arbejdstilsynet påbyde, at der indrettes sauna.
Renseplads, jf. § 43, stk. 2
§ 56. Renseplads skal findes på et dertil egnet sted, eventuelt et særligt rum, med de
nødvendige hjælpemidler, så rengøringen kan foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt
forsvarligt.
Hvileplads, jf. § 43, stk. 2
§ 57. Til hvilepauser skal der findes en passende hvileplads. Hvilepladsen må ikke
indrettes i arbejdsrum, hvor der er støjgener eller foregår tilsmudsende arbejde, eller hvor
der arbejdes med sundhedsskadelige stoffer og materialer.
Stk. 2. Der skal træffes passende foranstaltninger til beskyttelse af ikke-rygere mod gener
fra tobaksrøg.
Soveplads, jf. § 43, stk. 2
§ 58. Soveplads skal være indrettet i et passende, aflåseligt rum, som, når det benyttes
som soverum, ikke må anvendes til andet formål. Der skal i passende nærhed af
soverummet findes toilet med håndvask.
Kapitel 12 Forholdet til anden lovgivning
§ 59. Foruden denne bekendtgørelses bestemmelser gælder tillige sådanne regler, som i
medfør af anden lovgivning måtte være fastsat om arbejdssteders indretning.
§ 60. Bygningsreglementet gældende på det tidspunkt, hvor et arbejdssted er indrettet,
udgør de mindstekrav, der efter bekendtgørelsen stilles til arbejdsstedets
bygningsmæssige udformning og indretning. Efter væsentlig ombygning udgør
bygningsreglementet på ombygningstidspunktet mindstekravene.
§ 61. Til arbejdssteder inden for de erhvervskategorier, hvor arbejdsprocessen ikke har en
afgørende betydning for bygningens udformning eller dens indretning, stilles ikke
bygningsmæssige krav udover de minimumskrav, der følger af § 60, forudsat byggeriet er
gennemført efter byggetilladelse udstedt efter den 1. maj 1986.
Stk. 2. Den nærmere afgrænsning af, hvilke erhvervskategorier der er omfattet af stk. 1, er
fastsat i aftale mellem Arbejdsministeriet og By- og Boligministeriet efter forhandling med
de kommunale organisationer. De pågældende erhvervskategorier er grupperet i bilag 1.
Side 14
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
Eksempler på arbejdsprocesser/virksomheder, der ikke er omfattet af stk. 1, er givet i bilag
2. Afgrænsningen kan, når der er behov herfor, reguleres af Beskæftigelsesministeriet og
Social-, Bolig- og Ældreministeriet efter forhandling med de kommunale organisationer.
§ 62. Konstateres der efter indretningen af et arbejdssted forhold, der væsentlig afviger
fra, eller som der ikke er truffet bestemmelser om i bygningsreglementet, kan
Arbejdstilsynet uanset foranstående bestemmelser, og såfremt forholdene er sikkerheds-
og sundhedsmæssige uforsvarlige, påbyde foranstaltninger til imødegåelse heraf.
Kapitel 13 Detailregler
§ 63. Direktøren for Arbejdstilsynet bemyndiges til, under medvirken af Arbejdsmiljørådet,
jf. lov om arbejdsmiljø § 66, stk. 3, at fastsætte detailregler for faste arbejdssteders
indretning i overensstemmelse med foranstående bestemmelser.
Stk. 2. I reglerne kan der desuden fastsættes bestemmelser om,
1.
at bygninger, lokaler, arealer mv. ikke må udlejes til erhvervsvirksomhed, før
spørgsmålet om deres anvendelse har været forelagt Arbejdstilsynet til udtalelse
eller godkendelse, eller
at planer om indretning eller ændring af bygninger, lokaler og tekniske anlæg og
installationer mv. skal forelægges Arbejdstilsynet til udtalelse eller godkendelse, før
de bringes til udførelse.
2.
Stk. 3. Der kan i reglerne anvendes henvisninger til normer og standarder, der har
sikkerheds- eller sundhedsmæssig betydning, når disse angives entydigt, herunder med
datering.
§ 64. Direktøren for Arbejdstilsynet udsender anvisninger, hvori der gives nærmere
retningslinjer for, hvorledes bestemmelser i bekendtgørelsen og detailreglerne kan
opfyldes.
§ 65. Regler efter bekendtgørelsen, der kan berøre anden lovgivning, fastsættes efter
forudgående forhandling med de respektive myndigheder.
Kapitel 14 Dispensationer og klageadgang
§ 66. Direktøren for Arbejdstilsynet kan, hvor særlige forhold foreligger, tillade afvigelser
fra bestemmelserne i denne bekendtgørelse, når det skønnes rimeligt og forsvarligt, og i
det omfang, det er foreneligt med Rådets direktiv nr. 89/654/EØF af 30. december 1989
om foranstaltninger til forbedring af arbejdstagernes sikkerhed under arbejdet.
§ 67. Arbejdstilsynets afgørelser efter denne bekendtgørelse kan påklages efter lov om
arbejdsmiljø § 81.
Side 15
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
Kapitel 15 Straf
§ 68. Med mindre højere straf er forskyldt efter lov om arbejdsmiljø eller anden lovgivning,
straffes med bøde eller fængsel i indtil 2 år den, der
1.
2.
3.
overtræder § 5, stk. 2, §§ 6-7 og §§ 9-58,
ikke efterkommer påbud eller forbud, der er meddelt i henhold til bekendtgørelsen,
eller
tilsidesætter vilkår for tilladelse i henhold til bekendtgørelsen.
Stk. 2. For overtrædelse af §§ 6-7 og §§ 9-58 kan der pålægges en arbejdsgiver
bødeansvar, selv om overtrædelsen ikke kan tilregnes arbejdsgiveren som forsætlig eller
uagtsom. Det er en betingelse for bødeansvaret, at overtrædelsen kan tilregnes en eller
flere til virksomheden knyttede personer eller virksomheden som sådan. For bødeansvaret
fastsættes ingen forvandlingsstraf.
Stk. 3. Der kan pålægges selskaber mv. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 16 Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
Ikrafttræden
§ 69. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2023.
Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 96 af 13. februar 2001 om faste arbejdssteders indretning
ophæves.
Overgangsregler
§ 70. § 5, stk. 2, finder ikke anvendelse på lejemål, der er indgået inden 1. januar 1993.
Stk. 2. § 25, stk. 1 og 2, finder ikke anvendelse på virksomheder, der inden 1. januar 1993
lovligt efter de hidtil gældende arbejdsmiljøregler har arbejdsrum indrettet i lokaler uden
dagslys eller med begrænset tilgang heraf eller uden udsyn, dog f.s.v. angår § 25, stk. 1,
kun hvis de bygningsmæssige forhold ikke giver mulighed herfor.
Stk. 3. På virksomheder, indrettet uden særlig spiseafdeling inden 1. januar 1993, kommer
§ 48, stk. 2, ikke til anvendelse, medmindre arbejdet er af en sådan art, at spisning ikke
bør foregå i arbejdsrum. Dog skal bestemmelsen opfyldes, hvis virksomheden foretager
væsentlig ombygning.
Side 16
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
2833959_0017.png
§ 71. Uanset § 70, stk. 2-3, kan Arbejdstilsynet påbyde en virksomhed at opfylde de heri
nævnte bestemmelser inden en rimelig frist, hvis særlige sikkerheds- eller
sundhedsmæssige hensyn taler herfor.
§ 72. Dispensationer fra hidtil gældende og i denne bekendtgørelse videreførte regler
forbliver i kraft på de ved dispensationens meddelelse givne forudsætninger og fastsatte
vilkår.
Arbejdstilsynet, den 16. juni 2023
Sine Frederiksen / Heidi Tange
Officielle noter
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører Rådets direktiv nr.
89/654/EØF om minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse med
arbejdsstedet, EF-tidende nr. L 393/1 af 30. december 1989.
Bilag
1 - Erhvervskategorier omfattet af § 61, stk. 1 (/regler/bekendtgoerelser/faste-
arbejdssteders-indretning-835/bilag-1/)
2 - Eksempler på arbejdsprocesser/virksomheder, der ikke er omfattet af §61, stk. 1
(/regler/bekendtgoerelser/faste-arbejdssteders-indretning-835/bilag-2/)
English version
Permanent Places of Work - Executive order 96 - 2001
(https://at.dk/en/regulations/executive-orders/conditions-permanent-places-work-
96/)
AT-vejledninger
Arbejde med nanomaterialer - AT-vejledning 9.3.1 (/regler/at-vejledninger/arbejde-
nanomaterialer-9-3-1/)
Side 17
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
2833959_0018.png
Arbejde i stenhuggerier - AT-vejledning D.2.19 (/regler/at-vejledninger/arbejde-
stenhuggerier-d-2-19/)
Hjemmearbejde - AT-vejledning 3.1.7 (/regler/at-vejledninger/hjemmearbejde-3-1-
7/)
Indeklima - AT-vejledning A.1.2 (/regler/at-vejledninger/indeklima-a-1-2/)
Samarbejde om arbejdsmiljø i virksomheder med 10-34 ansatte - AT-vejledning
F.3.2 (/regler/at-vejledninger/samarbejde-virksomheder-10-34-ansatte-f-3-2/)
Samarbejde om arbejdsmiljø i virksomheder med mindst 35 ansatte - AT-
vejledning F.3.3 (/regler/at-vejledninger/samarbejde-virksomheder-mindst-35-
ansatte-f-3-3/)
Skærmarbejde - AT-vejledning D.2.3 (/regler/at-vejledninger/skaermarbejde-d-2-
3/)
Stor arbejdsmængde og tidspres - AT-vejledning 4.1.1 (/regler/at-vejledninger/stor-
arbejdsmaengde-tidspres-4-1-1/)
Velfærdsforanstaltninger på faste arbejdssteder - AT-vejledning A.1.13 (/regler/at-
vejledninger/velfaerdsforanstaltninger-faste-arbejdssteder-a-1-13/)
Side 18
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om materiale for regler, love og bekendtgørelser, der gælder ift. at regulere luftforurening i forbindelse til skoler
2833959_0019.png
Senere ændringer
Faste arbejdssteders indretning - Ændringsbekendtgørelse 1856 - 2023 -
Retsinformation (https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/1856)
Nyt om regler
Ændrede regler om recirkulation af udsuget luft fra arbejdsprocesser
(/nyheder/2023/06/aendrede-regler-om-recirkulation-af-udsuget-luft-fra-
arbejdsprocesser/)
Side 19