Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2833076_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 941
Den 1. marts 2024
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 446 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 2. februar 2024. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Spørgsmål nr. 446 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Kan
ministeren forklare, hvorfor private landmænd modtager mindre støtte for at plante skov (28.000
kr./ha) og forbedre miljøet (20 kr./m hegn) sammenlignet med det offentlige, som for de samme opga-
ver modtager hhv. 37.484 kr./ha og 38
kr./m hegn? Der henvises til siden ”Tilskud til privat skovrejs-
ning”, lbst.dk.”
Svar
Det er vigtigt, at det er attraktivt for både private lodsejere og kommuner at rejse skov gennem ordnin-
gen Privat skovrejsning. Derfor har jeg netop har truffet beslutning om at opdatere og øge satserne, så
der sker fuld dækning af de direkte etableringsomkostninger. Satserne øges i gennemsnit fra ca. 35.000
kr./ha til ca. 43.000 kr./ha.
Forskellen på satserne for private lodsejere og kommuner skyldes forskellige afregningsmetoder. Til
brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet en udtalelse fra Landbrugsstyrelsen om afreg-
ningsmetoderne, der oplyser følgende:
”Tilskudssatser til private ansøgere er baseret på de gennemsnitlige
omkostninger til at anlægge og pleje
en skov, også kaldet standardomkostninger. Landbrugsstyrelsen anvender generelt standardomkost-
ninger til private ansøgere. Det betyder, at tilskuddet til private ansøgere er baseret på en gennemsnits-
beregning og således vil være det samme pr. ha., uanset om ansøgerens faktiske udgifter er højere eller
lavere end det beregnede tilskud. Standardomkostninger forenkler ansøgningsprocessen og effektivise-
rer sagsbehandlingen af ansøgninger og udbetalingsanmodninger betydeligt.
Kommunale ansøgere kan søge tilskud til omkostninger til anlæg af skov efter regning, jf. tilbudsloven
og udbudsloven. Det betyder, at kommunale ansøgere kompenseres ud fra de faktiske afholdte udgifter.
Derfor skal kommuner indsende mindst ét indhentet tilbud, når de ansøger om tilskud til skovrejsning.
De beløb, der er oplyst for kommunerne, er de maksimale omkostninger for at ansøge med ét tilbud,
også kaldet referenceomkostninger. Overstiger kommunens tilbud de oplyste tilskudssatser, skal de i
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 446: Spm. om, hvorfor private landmænd modtager mindre støtte for at plante skov og forbedre miljøet sammenlignet med det offentlige
stedet indsende to sammenlignelige tilbud. Det er ressourcekrævende at indhente flere sammenlignelige
tilbud. Ved alene at indsende ét tilbud forsimples kommunernes ansøgningsproces.
Referenceomkostningerne i tilskudsbekendtgørelsen er ikke et udtryk for, hvor meget den enkelte kom-
mune kan få i tilskud, men alene en ramme for, hvornår kommunens omkostninger i EU-forordningens
forstand som udgangspunkt kan opfattes som økonomisk forsvarlig uden markedsafprøvning via ind-
hentning af to tilbud. Det betyder også, at såfremt en kommune indsender ét tilbud, så vil det tilskud
kommunen modtager være lig med eller lavere en den referenceomkostning, som fremgår af bekendt-
gørelsen. Afhængig af det konkrete tilbud, vil det tilskud kommunen modtager pr. ha også kunne være
lavere end det tilskud, en privat lodsejer vil kunne modtage pr. ha med udgangspunkt i standardom-
kostningssatsen. Satserne er baseret på beregninger fra Københavns Universitet.
Anvendelse af referenceomkostninger for private lodsejere vil medføre, at lodsejere skal indhente og
indsende tilbud, og at udbetaling af tilskud skal ske på baggrund af afregninger for skovrejsningsprojek-
tet. Det vurderes mere enkelt for de private lodsejere, at der tages udgangspunkt i en fast sats, som alle
aktører kan forholde sig til - uanset de faktiske afholdte udgifter for den enkelte lodsejer.”
Jacob Jensen
/
Jacob Kirk Jensen
2