Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2825853_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 1453
Den 19. februar 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 445 (MOF alm. del) stillet 1. februar 2024 efter ønske fra
Hans Kristian Skibby (DD).
Spørgsmål nr. 445
”Kan
ministeren oplyse, hvad omfanget er af de forventede opgaver, som staten skal påtage sig (f.eks.
genopretning, planlægning, overvågning og lodsejerkompensation m.v.), hvis EU-Kommissionens
forslag om en Naturgenopretningsforordning vedtages med den ordlyd, der blev opnået enighed om i
trilogforhandlingerne mellem Kommissionen, Parlamentet og Rådet? Kan ministeren oplyse, om der
er regnet på de statsfinansielle omkostninger heraf og i givet fald, hvor stor en udgift, der vil skulle
afholdes i forbindelse med implementering af direktivet? Kan ministeren til sammenligning oplyse,
hvilke opgaver der udføres i dag - og hvor mange penge der anvendes -
til indsatser i medfør at EU’s
naturdirektiver (habitatdirektivet og fuglebeskyttelsesdirektivet)?”
Svar
Der blev den 9. november 2023 indgået en foreløbig politisk aftale om Kommissionens forslag til
forordning om naturgenopretning. Rådet tilsluttede sig aftalen på Coreper den 22. november 2023, og
Europa-Parlamentets miljøudvalg stemte for aftalen den 29. november 2023. Forordningen vil skulle
vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet, før den træder i kraft.
Med forordningen indføres der genopretningsmål og -forpligtelser for de enkelte medlemsstater inden
for en række økosystemer, herunder land-, kyst- og ferskvandsøkosystemer, marine økosystemer,
byøkosystemer, vandløb og flodsletter, bestøverbestande, samt landbrugs- og skovøkosystemer.
Medlemsstaterne skal udarbejde en national genopretningsplan, der bl.a. skal indeholde en beskrivelse
af tiltag, der er planlagt for at opnå genopretningsmål og -forpligtelser, samt overvåge og rapportere
om gennemførelsen heraf.
Som anført i samlenotat om forslag til forordning om naturgenopretning oversendt til Folketingets
Europaudvalg og Folketingets Miljøudvalg forud for rådsmøde (miljø) 20. juni 2023 vil
gennemførelsen af forordningen indebære statsfinansielle konsekvenser, som foreløbigt er skønnet til
minimum 1,3 mia. kr. årligt frem til 2050. I skønnet er ikke modregnet omkostninger til forpligtelser
under eksisterende direktiver eller allerede igangsatte initiativer. Herudover vil der med forordningen
være statsfinansielle konsekvenser, der pt ikke er kvantificeret et skøn for.
Der er afsat 0,3 mia. kr. årligt til aktiviteter ifm. forpligtelserne i habitat- og
fuglebeskyttelsesdirektiverne om at opretholde den nuværende bevaringsstatus. Hertil kommer
udgifter til administration, herunder udarbejdelse af Natura 2000-planer og overvågningsaktiviteter.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 445: Spm. om, hvad omfanget er af de forventede opgaver, som staten skal påtage sig (f.eks. genopretning, planlægning, overvågning og lodsejerkompensation m.v.), hvis EU-Kommissionens forslag om en Naturgenopretningsforordning vedtages
Magnus Heunicke
/
Tone Madsen
2