Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2826687_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024-1085
Den 19. februar 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 409 (MOF alm. del) stillet den 24. januar 2024 efter
ønske fra Marianne Bigum (SF).
Spørgsmål nr. 409
”Vil
ministeren oversende et notat, om ressortfordelingen af miljøtilsyn og hvilke hhv. staten, regionen
og kommunerne har ansvaret for?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet Miljøstyrelsen, som oplyser at:
”Tilsynskompetencen
for det almindelige miljøtilsyn på godkendelsespligtige virksomheder følger
godkendelseskompetencens fordeling mellem staten og kommunerne, jf. miljøbeskyttelseslovens § 40.
Den nuværende kompetencefordeling bygger på Myndighedsudvalgets rapport fra 2004 og er
udmøntet i godkendelsesbekendtgørelsen.
Virksomhedstyper omfattet af s-mærkede listepunkter i godkendelsesbekendtgørelsen har staten
som godkendelses- og tilsynsmyndighed (s-mærket
indikerer ”staten”).
Øvrige godkendelsespligtige virksomheder har kommunerne som godkendelses- og
tilsynsmyndighed.
Ikke-godkendelsespligtige virksomheder har kommunerne som tilsynsmyndighed.
Miljøtilsynet omfatter ikke tilsyn med forhold, som regionen har givet tilladelse til.
Det fremgår af forarbejderne til miljøbeskyttelseslovens § 40, (L 2005 569 om udmøntning af
kommunalreformen for så vidt angår organiseringen af myndigheder m.v.), efter hvilke principper
myndighedsopgaver er fordelt mellem miljøministeren og kommunalbestyrelsen. Der henvises til
»Rapport fra Myndighedsudvalget om delingen af godkendelses- og tilsynskompetencen efter
miljøbeskyttelsesloven mellem stat og kommuner efter den 1. januar 2007« fra 2004.
Myndighedsudvalget pegede på tre helt centrale parametre i forhold til snittet i
myndighedskompetencen, som fortsat har retsvirkning.
For det første hvor miljømæssigt kompliceret virksomhederne er og hvilken miljømæssig risiko,
der knytter sig til deres produktion,
for det andet hensynet til en rationel tilrettelæggelse af miljøarbejdet hos virksomhederne og
for det tredje hensynet til at sikre en høj faglighed og mulighed for rationel tilrettelæggelse af
arbejdet på myndighedsside.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 409: Spm., om ministeren vil oversende et notat, om ressortfordelingen af miljøtilsyn og hvilke hhv. staten, regionen og kommunerne har ansvaret for
Ved den nævnte lovændring af miljøbeskyttelsesloven fra 2005 indførtes desuden, som yderligere
opfølgning på Myndighedsudvalgets anbefalinger, en ny bestemmelse (§ 82) der, under visse
betingelser, giver mulighed for at overføre godkendelses- og tilsynskompetencen vedrørende
listevirksomhed fra kommunalbestyrelsen til ministeren (call-in). Baggrunden herfor var, at der kan
forekomme helt specielle situationer, hvor det kan være relevant at flytte kompetencen.”
./.
Til orientering vedlægges kopi af rapporten fra Myndighedsudvalget.
Magnus Heunicke
/
Mikkel Dam Schwartz
2